Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- DR TV - program om bil versus tog (Danmark)
Gå ned Sider: 1 [2] 3
Tankevækkende, men jeg vil gerne se resultatet i den anden retning, altså fra København.

På turen fra Struer til Vejle er der en del længere ophold, blandt andet 3 minutter i Vildbjerg samt 7 minutter i Herning samt de 10 minutter i Fredericia. Hvis altså krydsningen holder

Det vil sige bilen snildt får et forspring, da den ikke holder stille.

Fra København har toget to længere ophold - 8 minutter i Fredericia samt 3 minutter i Tvis.

Nu fik jeg set programmet færdigt og en vigtig pointe, som de udelod, var, at 6 af 10 rejsende på tværs af Storebælt bruger en Orangebillet. Så er der nogle, der rejser på ungdomskort, interrail, periodekort, første klasse eller andre rabatordninger og så er der en rest tilbage, der betaler fuld pris. Særligt på en tur midt på dagen skulle man synes, at man kunne få en skarp pris på en Orangebillet ift. hvis han ramte ind i noget myldretid undervejs.

Det går så også et eller andet sted i spænd med trafikministerens vision om, at toget skal være for dem, der vil rejse hurtigt på lange afstande for det er jo typisk de rejser, hvor man har planlagt og købt billetten på forhånd. Her er det så lidt ærgerligt, at journalisten ikke får spurgt ind til timemodellens tog og hvorfor de ikke kom med i infrastrukturplanen (bortset fra Vestfyn selvfølgeligt).

Det er selvfølgeligt altid prisværdigt, at der bliver sat fokus på den offentlige trafik, men jeg synes ikke der kom noget vægtigt nyt til og det er lidt en skam.

Citat fra: Petteri Dato 16/10-24, 21:25Tankevækkende, men jeg vil gerne se resultatet i den anden retning, altså fra København.

På turen fra Struer til Vejle er der en del længere ophold, blandt andet 3 minutter i Vildbjerg samt 7 minutter i Herning samt de 10 minutter i Fredericia. Hvis altså krydsningen holder

Det vil sige bilen snildt får et forspring, da den ikke holder stille.

Fra København har toget to længere ophold - 8 minutter i Fredericia samt 3 minutter i Tvis.

Så man kan spare 10 minutter med bare dobbeltsporring af banen.

DR TV - program om bil versus tog (Danmark)
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 16/10-24, 23:33.
Citat fra: mpp Dato 16/10-24, 22:07Nu fik jeg set programmet færdigt og en vigtig pointe, som de udelod, var, at 6 af 10 rejsende på tværs af Storebælt bruger en Orangebillet. Så er der nogle, der rejser på ungdomskort, interrail, periodekort, første klasse eller andre rabatordninger og så er der en rest tilbage, der betaler fuld pris. Særligt på en tur midt på dagen skulle man synes, at man kunne få en skarp pris på en Orangebillet ift. hvis han ramte ind i noget myldretid undervejs.
Det blev faktisk nævnt da han købte biletten, at nu havde de valgt en standardbillet, men at det med Orange billet var muligt at komme længere ned, endda til 99 kr. Det krævede bare at den blev købt i forvejen.

Citat fra: Michael Deichmann Dato 16/10-24, 23:33
Citat fra: mpp Dato 16/10-24, 22:07Nu fik jeg set programmet færdigt og en vigtig pointe, som de udelod, var, at 6 af 10 rejsende på tværs af Storebælt bruger en Orangebillet. Så er der nogle, der rejser på ungdomskort, interrail, periodekort, første klasse eller andre rabatordninger og så er der en rest tilbage, der betaler fuld pris. Særligt på en tur midt på dagen skulle man synes, at man kunne få en skarp pris på en Orangebillet ift. hvis han ramte ind i noget myldretid undervejs.
Det blev faktisk nævnt da han købte biletten, at nu havde de valgt en standardbillet, men at det med Orange billet var muligt at komme længere ned, endda til 99 kr. Det krævede bare at den blev købt i forvejen.
Men hvis 514 kr. er hvad det koster for langdistancestur (hvor man betaler færre kr per kilometer end kort distances tur) så forstil dig priserne for en tur mellem Hedensted og Vejle. 

32 kroner i følge rejseplanen.dk.


JH

Citat fra: Jens Hansen Dato 17/10-24, 09:4232 kroner i følge rejseplanen.dk.


JH

Er det ikke prisen, hvis man bruger Rejsekort? Og vel ikke så sammenlignelig med prisen på en standardbillet?

Citat fra: Togiudlandet Dato 17/10-24, 10:03
Citat fra: Jens Hansen Dato 17/10-24, 09:4232 kroner i følge rejseplanen.dk.


JH

Er det ikke prisen, hvis man bruger Rejsekort? Og vel ikke så sammenlignelig med prisen på en standardbillet?

rejseplanen.dk kan du netop se prisen på forskellige billettyper "Rejsekort", "RejseBillet" og "Enkeltbillet DSB".

Citat fra: Michael Deichmann Dato 16/10-24, 23:33Det blev faktisk nævnt da han købte biletten, at nu havde de valgt en standardbillet, men at det med Orange billet var muligt at komme længere ned, endda til 99 kr. Det krævede bare at den blev købt i forvejen.

Han nævner det på en orangefobisk måde, hvor han får det til at lyde som om Orangebilletter er et eksotisk produkt der kræver en kæmpe forberedelse. Jeg har købt Orangebilletter under en time før afgang og fået okay rabatter. Det kan så godt være, at der ikke er lige så mange Orangebilletter til Holstebro som til Aarhus/Odense/Aalborg og så kunne det være sin egen historie, men det kunne jo have været meget interessant, hvis han havde set på billetter for bare næste dag til sammenligningen.

Citat fra: Michael Deichmann Dato 16/10-24, 23:33
Citat fra: mpp Dato 16/10-24, 22:07Nu fik jeg set programmet færdigt og en vigtig pointe, som de udelod, var, at 6 af 10 rejsende på tværs af Storebælt bruger en Orangebillet. Så er der nogle, der rejser på ungdomskort, interrail, periodekort, første klasse eller andre rabatordninger og så er der en rest tilbage, der betaler fuld pris. Særligt på en tur midt på dagen skulle man synes, at man kunne få en skarp pris på en Orangebillet ift. hvis han ramte ind i noget myldretid undervejs.
Det blev faktisk nævnt da han købte biletten, at nu havde de valgt en standardbillet, men at det med Orange billet var muligt at komme længere ned, endda til 99 kr. Det krævede bare at den blev købt i forvejen.

Men orange billetter gør, at man ikke kan være spontan, ligesom man kan med sin bil. Siden prisen også var ca. 500 i bil inkl. broadgift, og der kan sidde 5 personer i bilen, som burde den almindelige rejsekort pris, inkl. pladsbillet, være max 99kr. Ved godt at dette aldrig kommer til at ske, men de billigste priser for orange billetterne burde være rejsekort standardpris i stedet, så kommer der til at ske noget.

Der glemmes vist, at bilen også har marginalomkostninger i form af slid, værdiforringelse, km til næste service mv. Det bliver nemt 0,5-1 kr./km. Husker man at få det med, så er toget mere konkurrencedygtig ift. dieselbilen på prisen.

Hvorfor er det, at jyske områder ikke må have både gode motorvejs- og togforbindelser, når fynere (Svendborg) og sjælere (Kalundborg) godt må? For at blive i det sarkastiske.

MVH; Lars

Citat fra: Ncard00 Dato 17/10-24, 14:55Men orange billetter gør, at man ikke kan være spontan, ligesom man kan med sin bil. Siden prisen også var ca. 500 i bil inkl. broadgift, og der kan sidde 5 personer i bilen, som burde den almindelige rejsekort pris, inkl. pladsbillet, være max 99kr. Ved godt at dette aldrig kommer til at ske, men de billigste priser for orange billetterne burde være rejsekort standardpris i stedet, så kommer der til at ske noget.

Så længe toget kan konkurrere prismæssigt mod bilture med 1-2 personer i bilen kan det stadig være med til at lokke bilister over i toget, da de fleste biler jo netop kun har 1-2 passagerer. Så skal produktet bare også holde og her kan man nok få mere tog ved en højere pris.

Ift fleksibiliteten med bil er det givetvist rigtigt, at man bare kan sætte sig ud i bilen og køre, men spørgsmålet er jo om folk så også gør det. Der er mange, der planlægger rundt om myldretid, og så kan vind og vejr jo også gøre, at en tur ikke kan lade sig gøre – for da slet ikke at tale om, at man kan tage toget hjem efter en (spontan) øl eller to, mens man med bil skal være meget mere opmærksom på promillegrænser og den slags.

Citat fra: LarsJels Dato 17/10-24, 19:30Der glemmes vist, at bilen også har marginalomkostninger i form af slid, værdiforringelse, km til næste service mv. Det bliver nemt 0,5-1 kr./km. Husker man at få det med, så er toget mere konkurrencedygtig ift. dieselbilen på prisen.


MVH; Lars

Nu skal man så erindre at rigtig mange har en bil (eller flere) og så  bliver marginalomkostninger noget mere abstrakt
Afgifter, forsikringer, vejhjælp er ofte uafhængig af kørselforbruget og de fleste alm. service er også rimelig ens medmindre man kører mange kilometer årligt.

Ser man på hvem der har adgang til min. en bil har FDM i 2023 lavet en opgørelse som viser:

Ni ud af 10 parfamilier med børn har mindst én bil
85 procent af familierne med bil bor i parcelhus

Knap otte ud af 10 (77-81 procent) af dem, som bor i mindre bysamfund eller landdistrikter, har bil.

Citat fra: Worm Dato 17/10-24, 21:35
Citat fra: LarsJels Dato 17/10-24, 19:30Der glemmes vist, at bilen også har marginalomkostninger i form af slid, værdiforringelse, km til næste service mv. Det bliver nemt 0,5-1 kr./km. Husker man at få det med, så er toget mere konkurrencedygtig ift. dieselbilen på prisen.


MVH; Lars

Nu skal man så erindre at rigtig mange har en bil (eller flere) og så  bliver marginalomkostninger noget mere abstrakt
Afgifter, forsikringer, vejhjælp er ofte uafhængig af kørselforbruget og de fleste alm. service er også rimelig ens medmindre man kører mange kilometer årligt.

Ser man på hvem der har adgang til min. en bil har FDM i 2023 lavet en opgørelse som viser:

Ni ud af 10 parfamilier med børn har mindst én bil
85 procent af familierne med bil bor i parcelhus

Knap otte ud af 10 (77-81 procent) af dem, som bor i mindre bysamfund eller landdistrikter, har bil.
At have 1 bil i en børnefamilie vil betyde en af forældrene skal tage bussen. (Jeg forstiller mig det er moren mest pga. min mor havde intet kørekort).

Gå op Sider: 1 [2] 3
Motordriftens indførelse ved DSB
Motordriftens indførelse ved DSB

I Vingehjulet 1951 nr. 2 har vi fundet denne artikel, der beskriver nogle af de genvordigheder, DSB havde med den første motorvogn ´Hønen´ i 1923 til MR-vognene der blev bygget af A/S Frichs og A/S Scandia i fællesskab.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak