Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Godstog igen på den nye bane efter ERTMS
Gå ned Sider: 1 [2]
Godstog igen på den nye bane efter ERTMS
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 15/10-24, 16:49.
Seneste redigering: 15/10-24, 16:51 af Per Holm
Hvis man "kun" har 3 strømaftagerpositioner at gøre godt med og man skal køre meget længere og/eller hurtigere med 1950 mm vippe end med 1800 mm vippe giver det vel mere mening at det er førstnævnte der er dubleret?

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: esni Dato 15/10-24, 15:503 Strømaftagere. Er det en til dele af Norge-Sverige og 2 til Danmark, Tyskland Østrig og resten af Norge-Sverige?
Og hvordan kan man nøjes med 1 strømaftager med den ene bredde og alligevel mene at den anden bredde kræver 2?
Uden at vide det præcist, tror jeg at 1800 mm strømaftageren mest er til for at sikre, at et godstog fra Sverige kan køre alternative ruter til Alnabru-terminalen i Oslo - og måske en smule længere, f. eks til Hønefoss. På de primære ruter Kornsjø-Oslo og Charlottenberg-Oslo kan man køre med 1950 mm, men ikke på f. eks. den østlige linje i Østfold.
Jeg kan ikke forestille mig, at nogen norsk eller svensk godstogsoperatør, som i forvejen råder over lokomotiver med to 1800-mm strømaftagere, ville anvende et dyrt "internationalt" lokomotiv til at køre hele vejen fra f. eks. Bergen til Duisburg - de ville skifte lokomotiv i enten Oslo, Göteborg eller Malmö.

Godstog igen på den nye bane efter ERTMS
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 15/10-24, 19:06.
Seneste redigering: 15/10-24, 19:09 af Per Holm
Lyder rimeligt hvis det er til (sjælden) brug de blå linjer på nr. to af disse fine tegninger:

https://oppslagsverk.banenor.no/network-statement/2024-vedlegg/elektrifiserte-linjer/

PS. Nu husker jeg det norske ord: "Slepekull"  ;)

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Godstog igen på den nye bane efter ERTMS
Af QN903Qnr0779. 15/10-24, 20:29.
Seneste redigering: 15/10-24, 20:31 af QN903Qnr0779
Citat fra: Per Holm Dato 15/10-24, 19:06Lyder rimeligt hvis det er til (sjælden) brug de blå linjer på nr. to af disse fine tegninger:

https://oppslagsverk.banenor.no/network-statement/2024-vedlegg/elektrifiserte-linjer/

PS. Nu husker jeg det norske ord: "Slepekull"  ;)
Haha, et morsomt kort med fejl: Teksten "Kornsjø Göteborg Malmö København" skulle stå længere mod syd, ved Halden, og "Charlottenberg Arvika Karlstad Stockholm" står ca. 400 km for langt mod nord  ;D , skulle stå ved Kongsvinger.

Citat fra: QN903Qnr0779 Dato 15/10-24, 20:29
Citat fra: Per Holm Dato 15/10-24, 19:06Lyder rimeligt hvis det er til (sjælden) brug de blå linjer på nr. to af disse fine tegninger:

https://oppslagsverk.banenor.no/network-statement/2024-vedlegg/elektrifiserte-linjer/

PS. Nu husker jeg det norske ord: "Slepekull"  ;)
Haha, et morsomt kort med fejl: Teksten "Kornsjø Göteborg Malmö København" skulle stå længere mod syd, ved Halden, og "Charlottenberg Arvika Karlstad Stockholm" står ca. 400 km for langt mod nord  ;D , skulle stå ved Kongsvinger.

"Kart 2: Kart over elektrifiserte og ikke elektrifiserte linjer samt strømavtaker lengde."
har tekst "Kornsjø Gøteborg etc" ved Kongsvinger, og tekst "Charlottenberg Arvika etc" ved Storlien og "Storlien Østersund etc" ved Narvik.
Spørsmålet er om banen mot Kiruna og Luleå er på Svalbard?

Gå op Sider: 1 [2]
DSB MY 1101ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak