Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Østbanens spormodernisering - etape 3
Gå ned Sider: 1 [2]
God aften i Forum,

En tur gennem det østsjællandske i pænt forårsvejr gav anledning til lidt fotos fra Østbanens etape 3:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Lokaltog M 8 og Railservice DL 1 i Hårlev, 13.04.2024 (nm).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Sporlægningskolonnen er nået til Varpelev, blikretning vest, 13.04.2024 (nm).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Øst for Varpelev forberedes planum til sporlægning, "Hanehuset" 13.04.2024 (nm).

Længere mod syd forbereder kolonnerne sig til sporfornyelsen:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
I Klippinge er man klar til fornyelse af sporkassen, 13.04.2024 (nm).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
..... og i Store Heddinge er man klar til at fjerne de gamle stationsspor, 13.04.2024 (nm).

I Rødvig er sporene i overkørslerne inkl. anlæg for Vemmetoftevej og Hovedgaden fjernet, og der er lagt ny asfalt. Men mellem de 2 overkørsler ligger stadig en stump gammelt spor:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Mellem Vemmetoftevej og Hovedgaden; remisekomplekset skimtes i det fjerne. Rødvig 13.04.2024 (nm).

Dette baneareal tænkes at skulle indgå i en grøn kile ned gennem byen til havnen.

M.v.h.
Niels

Hej i Forum,

I går var det ét år siden, at Strukton's lange sporombygningstog kørte ud på Østbanen og påbegyndte sporudskiftningen, der siden som "etape 1" og "etape 2" er gennemført og afsluttet Køge-Hårlev hhv. Hårlev-Faxe Ladeplads.

"Etape 3", Hårlev-Rødvig er fortsat i fuld gang, dog uden det lange sporombygningstog, da der i denne etape som tidligere nævnt har været et større behov for "blødbundsudskiftning".

Den 10. juni var sporombygningskolonnen nået til Store Heddinge, hvor begge sporskifter blev ilagt, og 11. juni blev det nordlige sporskifte på Rødvig nye station lagt på plads.

Det er jo netop i Rødvig, der sker noget, der ikke ligner de hidtidige sporudskiftningsarbejder, idet banen afkortes med godt ½ km, og en ny endestation anlægges nord for Vemmetoftevej. Jeg dvæler derfor en anelse ved udviklingen i Rødvig:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Lokaltog LINT '38 ved ovk. 126 for Vemmetoftevej den sidste søndag (25.02.2024) med drift til Rødvig gamle station (nm).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Arealet nord for Vemmetoftevej er ryddet og under klargøring til anlæg af ny station, 13.04.2024 (nm).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
T.v. er "Junglestien" og "Lejdebækken" hhv. nyanlagt og reguleret, og t.h. er opsat perronforkanter samt Gabion-væg ud mod "Marmorvej", 11.06.2024 (OCMP).

Som også nævnt regulerer Lokalplan nr. 209 forholdene omkring den nye station, og fra planen er fisket:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Rødvig ny station, fra kortbilag til Lokalplan 209.

Se evt. i selve lokalplanen for bedre gengivelse af kortet.

Hæng gerne flere billeder fra Østbanen på denne tråd og følg evt. projektet på Facebook-gruppen "Bevar Østbanen".

M.v.h.
Niels

Sjællandske Nyheder bragte 24. juni 2024 under "Stevns Kommune - Transport" følgende:

"Toget vender tilbage i sensommeren
Lokaltog A/S har nu sat dato på indvielsen af den nye station i Rødvig - og hvornår toget vender tilbage på Østbanens Stevns-ben.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Lokaltog A/S har nu sat dato på, hvornår togene vender tilbage mellem Hårlev og Rødvig. Foto: Henrik Fisker.
....."


Artiklen er bag "betalingsmur", men Lokaltogs opslag taler for sig selv.

Velfærdsbygningen ventes opstillet i den kommende uge.

M.v.h.
Niels

Kollektiv Trafik Forum nyhedsbrev af 4. SEP 2024:

"Lokaltog kører med tog på hele Østbanen fra 9. september
Efter 15 måneders renoveringsarbejde af den 50 kilometer lange Østbanen mellem Køge og henholdsvis Faxe Ladeplads og Rødvig på Sjælland melder Lokaltog klar til togafgang på hele strækningen fra mandag 9. september".


Læs hele nyhedsbrevet her: https://www.kollektivtrafik.dk/lokaltog-koerer-med-tog-paa-hele-oestbanen-fra-9-september/3249 .

Samtidig tages den nye endestation i Rødvig i brug.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Velfærdsbygningen løftes på plads i Rødvig 01.07.2024 (OCMP).

Bygningen er udført i samme materialer, som går igen i MOVIA/Lokaltog stationsaptering "MOMENT".

M.v.h.
Niels

Østbanens spormodernisering - etape 3
Af Niels Munch. 9/09-24, 21:45.
Seneste redigering: 9/09-24, 21:47 af Niels Munch
Så oprandt dagen, hvor fuld togtrafik blev genoptaget efter sporudskiftningen på Østbanen:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Første ordinære tog fra Rødvig nye station (LT LINT '24) 09.09.2024 (OCMP).

TV2 Øst havde i sin 19:30 udsendelse dette indslag: "Østbanen kører igen efter renovering".

Tak til Ole Plum for god fotodækning under forløbet, også på Facebook-gruppen "Bevar Østbanen".

M.v.h.
Niels

Østbanens spormodernisering - etape 3
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 10/09-24, 00:37.
Citat fra: Niels Munch Dato  9/09-24, 21:45Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Første ordinære tog fra Rødvig nye station (LT LINT '24) 09.09.2024 (OCMP).

Tak til Ole Plum for god fotodækning under forløbet, også på Facebook-gruppen "Bevar Østbanen".
Uha! Der har den gamle skolelærer godt nok været tidligt oppe for at tage det billede! :-)

Jeg var på 2. driftsdag, ude og filme togene på de nye skinner!

Videoen kan findes her:
https://youtu.be/hO7DzBzK2HA

Efter afsluttet sporrenovering er Østbanen atter fuldt ud tilbage i den 75 km/t togkøreplan, der i princippet har været gældende siden DEC 2019, hvor sporets daværende tilstand påbød hastighedsnedsættelse fra 100 km/t, og hvori Roskilde-kørslen ad "Lillebitte Syd" siden DEC 2020 har været integreret.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
F.v. LINT '33 mod Roskilde, LINT '32 fra Rødvig til planmæssig service og LINT '34 mod Rødvig, Hårlev 17.09.2024 (nm).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
LINT '34 er ankommet til ny Rødvig Station, blikretning nord, 17.09.2024 (nm).

Bemærk, at LINT '33 og '34 er de 2 "fejlfarver", som mangler det blå vinduesbånd, og hvor det gule "HUR-svirp", de havde hos Lokalbanen i nord, i 2014 blev rødt.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Rødvig Station, nyt perronanlæg, blikretning syd, 17.09.2024 (nm).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Østbanens nye endepunkt i Rødvig set fra Vemmetoftevej mod nord, 17.09.2024 (nm).   

Citat fra: Niels Munch Dato  4/03-24, 12:40Når banen er færdigmoderniseret med overbygning VI og (atter) til 100 km/t, vil man udnytte den nye køreplan, som Regionsrådet godkendte på sit møde den 5. december 2023, sag nr. 9 "Beslutning om ny forbedret køreplan på Østbanen efter sporrenovering" med bilag.

Søndag, den 1. september 2024 "prøvekørte" Lokaltog på Faxe-linien den nye køreplan, der forventes indført ved køreplanskiftet 15. december 2024.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Lokaltog LINT '35 i Faxe Ladeplads, 17.09.2024 (nm).

M.v.h.
Niels

Jeg var lige nede i Rødvig idag og tog nogle billeder af den nye station.

2 ting der undrer mig.

Man har lavet en sti (og en bæk) på noget af det gamle jernbane trace.

Hvorfor ikke hele vejen ned forbi den gamle station  og ned til vandet.

Og så undrede jeg mig over at busstoppestedet for 252 var placeret hele vejen nede ved Friskolen og Dagligbrugsen.

Det ville da være ideelt med et stop nede ved stationen.


https://www.skyscrapercity.com/threads/denmark-infrastructure.186107/page-120

Citat fra: Anders Larsen Dato 14/10-24, 23:432 ting der undrer mig.

Man har lavet en sti (og en bæk) på noget af det gamle jernbane trace.

Hvorfor ikke hele vejen ned forbi den gamle station  og ned til vandet.
Det ligner, at kommunen har delt det op i 2 projekter, hvor stationen og stien er med det ene projekt. Det andet projekt er at omdanne den gamle station til et grøn område og det projekt er sat i gang og vel resultatet af det kan ses i 2025 iflg det jeg kan se af kommunes dokumenter.

Mvh
Steen

Østbanens spormodernisering - etape 3
Af Niels Munch. 15/10-24, 00:49.
Seneste redigering: 15/10-24, 00:55 af Niels Munch
Citat fra: Anders Larsen Dato 14/10-24, 23:43Man har lavet en sti (og en bæk) på noget af det gamle jernbane trace.

Hvorfor ikke hele vejen ned forbi den gamle station  og ned til vandet.

Den lokalplan, der er udarbejdet for den nye station, omfatter tillige den gamle tracé ned til Hovedgaden. Mig bekendt er der endnu ikke udarbejdet lokalplan for det gamle stationsareal syd for Hovedgaden. Se evt. tidligere i tråden.

M.v.h.
Niels

TV2 Øst, udgivet i dag kl. 19:50

"Østbanen blev genåbnet med pomp og pragt
Jernbaneorkestret var der. Der var pandekager. Og borgmestre fra hele tre kommuner samt regionsrådsformanden.
Men der var også noget at fejre i Rødvig, for efter halvandet års renovering er Østbanen nu genåbnet med 6.000 tons helt nye skinner og en ny station i Rødvig.
....."


Læs hele nyheden her: https://www.tv2east.dk/stevns/oestbanen-blev-genaabnet-med-pomp-og-pragt .

Som nævnt tidligere i tråden, blev den ordinære trafik genoptaget den 9. september 2024, men den "officielle" afslutning af spormoderniseringen og indvielse af ny Rødvig Station var berammet til i dag.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
(Foto: Lokaltog).

Et særtog, bestående af den indhyrede NJ Desiro DM 503, "klippede" den røde snor.

M.v.h.
Niels

Gå op Sider: 1 [2]

DSB MO 1884

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak