Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Metro til Riget i 2025
Gå ned Sider: 1 2 [3]
Metro til Riget i 2025
Af mgameing123. 11/10-24, 05:44.
Citat fra: Krabsen Dato  9/10-24, 18:463 vogne er vel ikke pr. definition dumt, hvis det er den optimale løsning under hensyntagen til økonomi, kapacitet og vedligehold...
Det er det hvis de har ikke gjordt stationer klar til at de kan udvides.

Metro til Riget i 2025
Af Worm. 11/10-24, 05:55.
Citat fra: Krabsen Dato  9/10-24, 18:463 vogne er vel ikke pr. definition dumt, hvis det er den optimale løsning under hensyntagen til økonomi, kapacitet og vedligehold...
Havde man anvendt samme logik og argumentation ved byggeriet af de nordjyske motorveje for 25 år siden ville et enkelt spor + nødspor i hver retning fint havde dækket behovet!

Det handler vel nok mere om rettidig omhu og det at være lidt på forkant end blot at bygge for de næste 5-10 år.

Metro til Riget i 2025
Af mgameing123. 11/10-24, 06:28.
Citat fra: Worm Dato 11/10-24, 05:55
Citat fra: Krabsen Dato  9/10-24, 18:463 vogne er vel ikke pr. definition dumt, hvis det er den optimale løsning under hensyntagen til økonomi, kapacitet og vedligehold...
Havde man anvendt samme logik og argumentation ved byggeriet af de nordjyske motorveje for 25 år siden ville et enkelt spor + nødspor i hver retning fint havde dækket behovet!

Det handler vel nok mere om rettidig omhu og det at være lidt på forkant end blot at bygge for de næste 5-10 år.
Sådan nogen baneprojekter skal blive bygget klar til stor vækst da om 100 års tid tror jeg M1/M2 kommer til at være alt for travlt tak til de 3 vogns metrotog med stationer der kan ikke udvides.

Metro til Riget i 2025
Af Worm. 11/10-24, 08:10.
Citat fra: mgameing123 Dato 11/10-24, 06:28
Citat fra: Worm Dato 11/10-24, 05:55
Citat fra: Krabsen Dato  9/10-24, 18:463 vogne er vel ikke pr. definition dumt, hvis det er den optimale løsning under hensyntagen til økonomi, kapacitet og vedligehold...
Havde man anvendt samme logik og argumentation ved byggeriet af de nordjyske motorveje for 25 år siden ville et enkelt spor + nødspor i hver retning fint havde dækket behovet!

Det handler vel nok mere om rettidig omhu og det at være lidt på forkant end blot at bygge for de næste 5-10 år.
Sådan nogen baneprojekter skal blive bygget klar til stor vækst da om 100 års tid tror jeg M1/M2 kommer til at være alt for travlt tak til de 3 vogns metrotog med stationer der kan ikke udvides.
Meget enig.
Men det er "Krabsen" tilsyneladende ikke.

Metro til Riget i 2025
Af mpp. 11/10-24, 08:34.
En del af forudsætningerne her handler jo også om, hvornår man får brug for den ekstra kapacitet og planerne for yderliger udvidelser. Hvis man i 90'erne, da man projekterede M1-M2, havde planlagt med 4-, 5- eller 6-vognstog havde man givetvist kunne udvide nu, men man havde også lavet en løsning, der de første 20-30 år var overdimensioneret i forhold til behovet. Nu har man så en metro, der er ved at være godt fyldt, men det er jo ikke givet, at det skal være den eneste forbindelse over havnesnittet. Nu kan man så bygge en supplerende metro og dermed betjene nogle steder, der ikke fik betjening i første omgang.

Og så skal man huske, at en del af grunden til væksten også er, at man bare har bygget en masse på Amager og at der derfor er nu er flere, der skal på tværs, end tidligere. Det ville nok have været vanskeligt at få med i planerne i 90'erne på en god måde og nu kan vi så vælge, om den yderligere byudvikling skal være i Østhavnen, Amager Fælled, langs S-banen eller andre steder.

Metro til Riget i 2025
Af Mads. 11/10-24, 09:11.
Citat fra: Worm Dato 11/10-24, 08:10
Citat fra: mgameing123 Dato 11/10-24, 06:28
Citat fra: Worm Dato 11/10-24, 05:55
Citat fra: Krabsen Dato  9/10-24, 18:463 vogne er vel ikke pr. definition dumt, hvis det er den optimale løsning under hensyntagen til økonomi, kapacitet og vedligehold...
Havde man anvendt samme logik og argumentation ved byggeriet af de nordjyske motorveje for 25 år siden ville et enkelt spor + nødspor i hver retning fint havde dækket behovet!

Det handler vel nok mere om rettidig omhu og det at være lidt på forkant end blot at bygge for de næste 5-10 år.
Sådan nogen baneprojekter skal blive bygget klar til stor vækst da om 100 års tid tror jeg M1/M2 kommer til at være alt for travlt tak til de 3 vogns metrotog med stationer der kan ikke udvides.
Meget enig.
Men det er "Krabsen" tilsyneladende ikke.


Økonomien for at kunne bygge noget "klar" til stor vækst om 100 års tid, kan være så stor, at projektet ikke bliver vedtaget. Usikkerheden ved at forsøge at spå om noget om 100 år, er simpelthen alt for stor.

Metro til Riget i 2025
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 11/10-24, 09:18.
Seneste redigering: 11/10-24, 09:23 af Per Holm
Citat fra: mpp Dato 11/10-24, 08:34Hvis man i 90'erne, da man projekterede M1-M2, havde planlagt med 4-, 5- eller 6-vognstog havde man givetvist kunne udvide nu, men man havde også lavet en løsning, der de første 20-30 år var overdimensioneret i forhold til behovet.

Måske planlæggerne har været for bange at blive kritiseret for at overdimensionere.

Hvis M1/M2 var bygget til dobbelt så lange tog var den ikke blevet dobbelt så dyr. Mon ikke den totalt set billigste måde at få en 6-vogns M1/M2 havde været at bygge den rigeligt stor fra starten og så acceptere at den i det første halve århundrede ville have en (teoretisk) uudnyttet kapacitetsreserve. Forrentning og afskrivning af reservekapaciteten ville kun sluge en meget lille del af de samlede udgifter.

Anyway: Det nytter ikke at græde over spildt mælk. Skal den nuv. M1/M2 udvides kan det være at der i stedet skal arbejdes med et alternativt evakueringskoncept.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: mgameing123 Dato 11/10-24, 06:28
Citat fra: Worm Dato 11/10-24, 05:55
Citat fra: Krabsen Dato  9/10-24, 18:463 vogne er vel ikke pr. definition dumt, hvis det er den optimale løsning under hensyntagen til økonomi, kapacitet og vedligehold...
Havde man anvendt samme logik og argumentation ved byggeriet af de nordjyske motorveje for 25 år siden ville et enkelt spor + nødspor i hver retning fint havde dækket behovet!

Det handler vel nok mere om rettidig omhu og det at være lidt på forkant end blot at bygge for de næste 5-10 år.
Sådan nogen baneprojekter skal blive bygget klar til stor vækst da om 100 års tid tror jeg M1/M2 kommer til at være alt for travlt tak til de 3 vogns metrotog med stationer der kan ikke udvides.

100 år. M1/M2 er allerede for lille nu, her blot 22 år efter den åbnede. I hvert fald i myldretiden. På trods af forsikringer dengang den blev bygget om, at metroen sagtens kunne udvides, når behovet kom. Og trods det faktum, at antallet af passagerer aldrig er nået derop, hvor de første prognoser spåede.

Det er jo også en del af grunden til, at der skal bygges en ny metro, så M1/M2 kan aflastes over havnen.

Derfor virker det også tåbeligt, at man dimensionerer den kommende aflastende metro med 3-vogns-tog. For hvordan vil man sikre, at man kan udvide den kommende metro med fx flere vogne, når det bliver nødvendigt? Og udvide stationer, nødskakte mv i samme takt, uden at lukke metroen i årevis?

Det er dyrt at bygge, men hvad hvis den kommende metro blev bygget til 2x3 vogns tog. Det bliver med succes brugt i andre lande, at op/nedformere togene alt efter tidspunktet på døgnet og antallet af passagerer. I første omgang burde man dimensionere stationer mv til det.

Det er også dyrt at bygge endnu en metro om 20 år, når det viser sig, at den kommende metro også er for lille.

Metro til Riget i 2025
Af Worm. 11/10-24, 11:23.
Citat fra: Mads Dato 11/10-24, 09:11
Citat fra: Worm Dato 11/10-24, 08:10
Citat fra: mgameing123 Dato 11/10-24, 06:28
Citat fra: Worm Dato 11/10-24, 05:55
Citat fra: Krabsen Dato  9/10-24, 18:463 vogne er vel ikke pr. definition dumt, hvis det er den optimale løsning under hensyntagen til økonomi, kapacitet og vedligehold...
Havde man anvendt samme logik og argumentation ved byggeriet af de nordjyske motorveje for 25 år siden ville et enkelt spor + nødspor i hver retning fint havde dækket behovet!

Det handler vel nok mere om rettidig omhu og det at være lidt på forkant end blot at bygge for de næste 5-10 år.
Sådan nogen baneprojekter skal blive bygget klar til stor vækst da om 100 års tid tror jeg M1/M2 kommer til at være alt for travlt tak til de 3 vogns metrotog med stationer der kan ikke udvides.
Meget enig.
Men det er "Krabsen" tilsyneladende ikke.


Økonomien for at kunne bygge noget "klar" til stor vækst om 100 års tid, kan være så stor, at projektet ikke bliver vedtaget. Usikkerheden ved at forsøge at spå om noget om 100 år, er simpelthen alt for stor.
Citat fra: Togiudlandet Dato 11/10-24, 09:25
Citat fra: mgameing123 Dato 11/10-24, 06:28
Citat fra: Worm Dato 11/10-24, 05:55
Citat fra: Krabsen Dato  9/10-24, 18:463 vogne er vel ikke pr. definition dumt, hvis det er den optimale løsning under hensyntagen til økonomi, kapacitet og vedligehold...
Havde man anvendt samme logik og argumentation ved byggeriet af de nordjyske motorveje for 25 år siden ville et enkelt spor + nødspor i hver retning fint havde dækket behovet!

Det handler vel nok mere om rettidig omhu og det at være lidt på forkant end blot at bygge for de næste 5-10 år.
Sådan nogen baneprojekter skal blive bygget klar til stor vækst da om 100 års tid tror jeg M1/M2 kommer til at være alt for travlt tak til de 3 vogns metrotog med stationer der kan ikke udvides.

100 år. M1/M2 er allerede for lille nu, her blot 22 år efter den åbnede. I hvert fald i myldretiden. På trods af forsikringer dengang den blev bygget om, at metroen sagtens kunne udvides, når behovet kom. Og trods det faktum, at antallet af passagerer aldrig er nået derop, hvor de første prognoser spåede.

Det er jo også en del af grunden til, at der skal bygges en ny metro, så M1/M2 kan aflastes over havnen.

Derfor virker det også tåbeligt, at man dimensionerer den kommende aflastende metro med 3-vogns-tog. For hvordan vil man sikre, at man kan udvide den kommende metro med fx flere vogne, når det bliver nødvendigt? Og udvide stationer, nødskakte mv i samme takt, uden at lukke metroen i årevis?

Det er dyrt at bygge, men hvad hvis den kommende metro blev bygget til 2x3 vogns tog. Det bliver med succes brugt i andre lande, at op/nedformere togene alt efter tidspunktet på døgnet og antallet af passagerer. I første omgang burde man dimensionere stationer mv til det.

Det er også dyrt at bygge endnu en metro om 20 år, når det viser sig, at den kommende metro også er for lille.
Citat fra: Mads Dato 11/10-24, 09:11
Citat fra: Worm Dato 11/10-24, 08:10
Citat fra: mgameing123 Dato 11/10-24, 06:28
Citat fra: Worm Dato 11/10-24, 05:55
Citat fra: Krabsen Dato  9/10-24, 18:463 vogne er vel ikke pr. definition dumt, hvis det er den optimale løsning under hensyntagen til økonomi, kapacitet og vedligehold...
Havde man anvendt samme logik og argumentation ved byggeriet af de nordjyske motorveje for 25 år siden ville et enkelt spor + nødspor i hver retning fint havde dækket behovet!

Det handler vel nok mere om rettidig omhu og det at være lidt på forkant end blot at bygge for de næste 5-10 år.
Sådan nogen baneprojekter skal blive bygget klar til stor vækst da om 100 års tid tror jeg M1/M2 kommer til at være alt for travlt tak til de 3 vogns metrotog med stationer der kan ikke udvides.
Meget enig.
Men det er "Krabsen" tilsyneladende ikke.


Økonomien for at kunne bygge noget "klar" til stor vækst om 100 års tid, kan være så stor, at projektet ikke bliver vedtaget. Usikkerheden ved at forsøge at spå om noget om 100 år, er simpelthen alt for stor.
Nu er der så kun gået knapt 25 år og noget af M1/M2 endda kun 17 år. Og alle er enige om at kapaciteten er ved at være opbrugt i myldrertiden.

Det havde næppe været meget dyrere at lave metrostationer i undergrunden til min 4 eller 5 vogne.
Over jorden skulle man blot reservere areal tiil en forlængelse af perronen.

Men lidt samme udfordring med Kastrup og i særdeleshed med Amagermotorvejen mellem sammenfletning på Amager før Ørestaden og til Tårnby tunnel.
Her måtte motorvejen jo ret hurtig udbygges.

Men det er dyrt at spare på ting som forventelig er dimensioneret for småt!

Metro til Riget i 2025
Af Krabsen. 11/10-24, 13:14.
Citat fra: Worm Dato 11/10-24, 08:10
Citat fra: mgameing123 Dato 11/10-24, 06:28
Citat fra: Worm Dato 11/10-24, 05:55
Citat fra: Krabsen Dato  9/10-24, 18:463 vogne er vel ikke pr. definition dumt, hvis det er den optimale løsning under hensyntagen til økonomi, kapacitet og vedligehold...
Havde man anvendt samme logik og argumentation ved byggeriet af de nordjyske motorveje for 25 år siden ville et enkelt spor + nødspor i hver retning fint havde dækket behovet!

Det handler vel nok mere om rettidig omhu og det at være lidt på forkant end blot at bygge for de næste 5-10 år.
Sådan nogen baneprojekter skal blive bygget klar til stor vækst da om 100 års tid tror jeg M1/M2 kommer til at være alt for travlt tak til de 3 vogns metrotog med stationer der kan ikke udvides.
Meget enig.
Men det er "Krabsen" tilsyneladende ikke.

Hvor har jeg sagt noget om det?
Jeg har ikke kendskab til at vurdere den optimale toglængde.
Det jeg pointerer er, at man ikke bare kan sige "3 vogne er altid for lidt, slut prut færdig". Det må komme an på en konkret vurdering.
Derfor ordet 'optimale løsning'...

Metro til Riget i 2025
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 11/10-24, 13:44.
Foreligger der overhovedet nogen beslutning om at anlægge en evt. M5, M6 osv. eller flueknepper de ærede meddeltagere om luftkasteller?

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Metro til Riget i 2025
Af Niels Munch. 11/10-24, 14:09.
Citat fra: Per Holm Dato 11/10-24, 13:44Foreligger der overhovedet nogen beslutning om at anlægge en evt. M5, M6 osv. eller flueknepper de ærede meddeltagere om luftkasteller?

Se: https://m.dk/vi-bygger-nye-linjer/mulig-udvidelse-med-m5/ .

Metro til Riget i 2025
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 11/10-24, 14:20.
Seneste redigering: 11/10-24, 14:24 af Per Holm
Citat fra: Niels Munch Dato 11/10-24, 14:09
Citat fra: Per Holm Dato 11/10-24, 13:44Foreligger der overhovedet nogen beslutning om at anlægge en evt. M5, M6 osv. eller flueknepper de ærede meddeltagere om luftkasteller?

Se: https://m.dk/vi-bygger-nye-linjer/mulig-udvidelse-med-m5/

Takker for link, men så længe H.M. Kongen ikke ved sin underskrift har godkendt anlægsloven kan det jo gå mange veje.

Jeg er gammel nok til at huske minister for offentlige arbejder Knud Heinesen underskrive de første entreprenørkontrakter til Statsbroen Storebælt uden at der dog kom den bro ud af det. Og den allestedsnærværende Bertel Haarder måtte senere ud og skrive en bog om at en bro ikke er en bro men en blot tunnel der er lagt over vandet.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Metro til Riget i 2025
Af Worm. 11/10-24, 18:34.
Seneste redigering: 11/10-24, 18:37 af Worm
Citat fra: Krabsen Dato 11/10-24, 13:14
Citat fra: Worm Dato 11/10-24, 08:10
Citat fra: mgameing123 Dato 11/10-24, 06:28
Citat fra: Worm Dato 11/10-24, 05:55
Citat fra: Krabsen Dato  9/10-24, 18:463 vogne er vel ikke pr. definition dumt, hvis det er den optimale løsning under hensyntagen til økonomi, kapacitet og vedligehold...
Havde man anvendt samme logik og argumentation ved byggeriet af de nordjyske motorveje for 25 år siden ville et enkelt spor + nødspor i hver retning fint havde dækket behovet!

Det handler vel nok mere om rettidig omhu og det at være lidt på forkant end blot at bygge for de næste 5-10 år.
Sådan nogen baneprojekter skal blive bygget klar til stor vækst da om 100 års tid tror jeg M1/M2 kommer til at være alt for travlt tak til de 3 vogns metrotog med stationer der kan ikke udvides.
Meget enig.
Men det er "Krabsen" tilsyneladende ikke.

Hvor har jeg sagt noget om det?
Jeg har ikke kendskab til at vurdere den optimale toglængde.
Det jeg pointerer er, at man ikke bare kan sige "3 vogne er altid for lidt, slut prut færdig". Det må komme an på en konkret vurdering.
Derfor ordet 'optimale løsning'...
De færreste kan være i tvivl om hvad du mener.
Ydermere mere skriver jeg "tilsyneladende"  !!!

Metro til Riget i 2025
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 11/10-24, 22:21.
Citat fra: Per Holm Dato 11/10-24, 14:20
Citat fra: Niels Munch Dato 11/10-24, 14:09
Citat fra: Per Holm Dato 11/10-24, 13:44Foreligger der overhovedet nogen beslutning om at anlægge en evt. M5, M6 osv. eller flueknepper de ærede meddeltagere om luftkasteller?
Se: https://m.dk/vi-bygger-nye-linjer/mulig-udvidelse-med-m5/
Takker for link, men så længe H.M. Kongen ikke ved sin underskrift har godkendt anlægsloven kan det jo gå mange veje.

Jeg er gammel nok til at huske minister for offentlige arbejder Knud Heinesen underskrive de første entreprenørkontrakter til Statsbroen Storebælt uden at der dog kom den bro ud af det. Og den allestedsnærværende Bertel Haarder måtte senere ud og skrive en bog om at en bro ikke er en bro men en blot tunnel der er lagt over vandet.
Der var også engang en anlægslov for en motorvej til Hemmingstrup øst for Helsinge her i Nordsjælland, men den blev aldrig udmøntet (eller også blev det kun det den første etape til Farum) før den blev ophævet.
Men Metroselskabet ser da ud til at have nogle ret våde drømme om M5 i tilknytning til Lynetteholm. De er da igang med forundersøgelser og miljøkonsekvensanalyser og hvad har du.
Men M6 må siges at være et luftkastel lige nu.....

Gå op Sider: 1 2 [3]
Kulturbaner
Kulturbaner

Jernbaner blev i forrige århundredes begyndelse anvendt som egnsudviklingsstøtte til udkantsdanmark. Lars Christensen fortæller i denne artikel om begrebet kulturbaner med eksempler fra bl.a. Grindsted og Alhedebanen på den jyske alhede.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak