Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Grænsekontrol kan nu foretages ombord på togene mellem Danmark og Tyskland
Dette viser igen, at politikerne ikke ved, hvad som sker ude i virkeligheden.
Hvor mange pas får det danske politi set på de 800 meter fra grænsen til perronen?
Tyskerne har jo længe kigget på passet under kørslen, efter de er stået på i Flensborg.

Hilsner Keld

Citat fra: anho Dato 10/10-24, 15:23En af dette forums allerstørste kæpheste er endelig blevet håndteret af staten:

https://www.dr.dk/nyheder/seneste/dansk-aftale-med-tyskland-skal-forkorte-togrejsendes-ventetid
Det var en overraskende nyhed.
Nærlæser man aftalen (pdf-filen) på Justitsministeriets hjemmeside (https://www.justitsministeriet.dk/pressemeddelelse/ny-aftale-skal-give-kortere-ventetid-for-togrejsende/ nederst), og forholder sig slavisk og ordret til den, må politiet ifølge artikel 5 punkt 1 kun "udøve myndighedsbeføjelser" (=grænsekontrol mm.) på dansk grund, det vil sige kun fra nogle få 100 meter syd for Padborg station (eller Tønder station). Det vil derfor formentlig i højere grad være tysk politi der vil få gavn af denne aftale, da de må stige på i Padborg/Tønder, og begynde deres grænsekontrol de samme få 100 meter syd for de to stationer, og så helt ind til hhv. Flensburg og Süderlügum - måske kan man "fritolke" aftalen som at Niebüll også kan bruges fra Tønder (hvilket giver en rum tid), selvom der specifikt står "første stop", hvilket vil være Süderlügum.

Hilsen Mikkel

Som altid her i grænselandet finder man nok en pragmatisk løsning - og den skal såmænd nok være at finde i forarbejderne til aftalen.

På turen fra Flensborg til grænsen er der rigelig tid til, at grænsepolitiet kan screene purblikum og udse sig objekter til kontrol. De polititjenestemænd, der arbejder ved grænsen er ikke de rene amatører, men der er for få af dem - takket være en statsminister, der ville have mere for pengene.

Vh
-ivar

I fredags stod der lidt før klokken 14 otte-ni tyske betjente ude ved parkeringspladsen foran Padborg station. Der holdte også to tyske uniformerede transportkøretøjer (Mercedes Vito el.lign). Jeg kan forestille mig at de skulle med EC 395 som havde afgang 14.02, og foretage paskontrol i dette tog. Så det tyder i hvert fald på at tyskerne allerede har udnyttet denne aftale indtil flere gange.

Hilsen Mikkel

Ønsker folk i Danmark, at de kunne besøge Tyskland og bare vise et kort?
Især danskere, der arbejder i Flensborg eller ofte handler der, ville nok ønske det.
I øjeblikket er passet nødvendigt for danskerne, når de krydser grænsen.
Alle andre EU-borgere kan få et kort at vise til grænsekontrol inden for EU.

Citat fra: Bengt Larsson Dato  5/11-24, 08:46Ønsker folk i Danmark, at de kunne besøge Tyskland og bare vise et kort?
Især danskere, der arbejder i Flensborg eller ofte handler der, ville nok ønske det.
I øjeblikket er passet nødvendigt for danskerne, når de krydser grænsen.
Alle andre EU-borgere kan få et kort at vise til grænsekontrol inden for EU.
"Alle andre EU-borgere kan få et kort at vise til grænsekontrol inden for EU".
Det kan danskere også. Vi kalder det blot et pas...

Citat fra: Krabsen Dato  5/11-24, 10:33
Citat fra: Bengt Larsson Dato  5/11-24, 08:46Ønsker folk i Danmark, at de kunne besøge Tyskland og bare vise et kort?
Især danskere, der arbejder i Flensborg eller ofte handler der, ville nok ønske det.
I øjeblikket er passet nødvendigt for danskerne, når de krydser grænsen.
Alle andre EU-borgere kan få et kort at vise til grænsekontrol inden for EU.
"Alle andre EU-borgere kan få et kort at vise til grænsekontrol inden for EU".
Det kan danskere også. Vi kalder det blot et pas...

Man kan også gå på kommunen og få lavet et ID kort. Det minder faktisk om et kørekort, men hvis du ikke har kørekort, så er der ingen stempler på bagsiden.

Citat fra: LM94 Dato  5/11-24, 10:52
Citat fra: Krabsen Dato  5/11-24, 10:33"Alle andre EU-borgere kan få et kort at vise til grænsekontrol inden for EU".
Det kan danskere også. Vi kalder det blot et pas...
Man kan også gå på kommunen og få lavet et ID kort. Det minder faktisk om et kørekort, men hvis du ikke har kørekort, så er der ingen stempler på bagsiden.
De danske legitimationskort kan, som det eneste nationale ID-kort i EU, IKKE benyttes til identifikation ifm. krydsning af landegrænser. Det er kun ment som et alternativt billed-ID til pas og kørekort indenfor Danmarks grænser (f.eks. ifm. køb af aldersbegrænsede varer).
Wikipedia bekræfter også dette: https://en.wikipedia.org/wiki/National_identity_cards_in_the_European_Economic_Area_and_Switzerland#Overview_of_national_identity_cards

Hilsen Mikkel

Citat fra: Krabsen Dato  5/11-24, 10:33"Alle andre EU-borgere kan få et kort at vise til grænsekontrol inden for EU".
Det kan danskere også. Vi kalder det blot et pas...

... og det koster sørme også. Endda dobbelt op, hvis man mister det i utide.

I Sverige koster et pas-lignende id-kort 255 DKK, i Norge er det 468 DKK, og i Tyskland 276 DKK.

Det er mange år siden godt nok, men jeg er blevet lukket ind i Schweiz på mit danske kørekort. Jeg havde glemt passet.

Gå op Sider:[1]
Kulturbaner
Kulturbaner

Jernbaner blev i forrige århundredes begyndelse anvendt som egnsudviklingsstøtte til udkantsdanmark. Lars Christensen fortæller i denne artikel om begrebet kulturbaner med eksempler fra bl.a. Grindsted og Alhedebanen på den jyske alhede.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak