Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Der er dansk-tysk enighed om tog over grænsen ved Femern
Gå ned Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 7
Citat fra: Gustav Hansen Dato  9/09-24, 08:47
Citat fra: andersj Dato  8/09-24, 10:03Jeg står dog fast ved at det ikke giver mening at køre regionaltog gennem tunnellen. En ekspresbus (Nykøbing F)-Maribo-Rødby-Burg vil give en del mere mening både i forhold til økonomien og i forhold til passagergrundlaget. Det vil også være muligt at danne et overblik over potentialet, da man ret hurtigt enten kan udvide tilbuddet med flere busser og på sigt togdrift, eller man kan nedlægge det helt hvis der ingen efterspørgsel er.


Hvis man kun ønsker at kører mellem Burg og Nykøbing F giver det mening med en bus, men et regionaltog vil da forhåbentlig som minimum kører mellem Lübeck og Nykøbing F, gerne helt til Næstved. Fra Lübeck og Næstved er der gode transportmuligheder videre i mange retninger og så udgør begge byer i sig selv et godt passagerpotentiale. På den måde kan dette nye regionaltog også fungere som regionaltog for indenrigsrejsende på strækningerne Lübeck - Burg og Lolland/Holeby- Næstved. På den Tyske side af grænsen kan det ligefrem være at dette regionaltog helt kan erstatte ren indenrigsdrift på strækningen.
En by som Maribo kan jo få en god busforbindelse til Holeby station som er timet med togenes ankomster og afgange.

Ja, en bus skal blot forbinde de to ender af de nationale regionaltog. Skal det være tog så giver det mening at køre hele vejen fra Nykøbing F til Lübeck med små togsæt.

Anders

Citat fra: andersj Dato  9/09-24, 22:58
Citat fra: Gustav Hansen Dato  9/09-24, 08:47
Citat fra: andersj Dato  8/09-24, 10:03Jeg står dog fast ved at det ikke giver mening at køre regionaltog gennem tunnellen. En ekspresbus (Nykøbing F)-Maribo-Rødby-Burg vil give en del mere mening både i forhold til økonomien og i forhold til passagergrundlaget. Det vil også være muligt at danne et overblik over potentialet, da man ret hurtigt enten kan udvide tilbuddet med flere busser og på sigt togdrift, eller man kan nedlægge det helt hvis der ingen efterspørgsel er.


Hvis man kun ønsker at kører mellem Burg og Nykøbing F giver det mening med en bus, men et regionaltog vil da forhåbentlig som minimum kører mellem Lübeck og Nykøbing F, gerne helt til Næstved. Fra Lübeck og Næstved er der gode transportmuligheder videre i mange retninger og så udgør begge byer i sig selv et godt passagerpotentiale. På den måde kan dette nye regionaltog også fungere som regionaltog for indenrigsrejsende på strækningerne Lübeck - Burg og Lolland/Holeby- Næstved. På den Tyske side af grænsen kan det ligefrem være at dette regionaltog helt kan erstatte ren indenrigsdrift på strækningen.
En by som Maribo kan jo få en god busforbindelse til Holeby station som er timet med togenes ankomster og afgange.

Ja, en bus skal blot forbinde de to ender af de nationale regionaltog. Skal det være tog så giver det mening at køre hele vejen fra Nykøbing F til Lübeck med små togsæt.
Nykøbing til Lübeck vil være et godt rute.

Citat fra: steenth Dato  8/09-24, 23:30
Citat fra: Niels Bak Dato  8/09-24, 22:55Nu skal man huske, at også DSB's internationale tog kører som kommerciel trafik. Og det vil sige, at det bliver det kommercielle grundlag, som kommer til at bestemme standsningsmønsteret.
Er du meget sikker i den påstand? Hvad for en ordning er Øresundstog under? Reelt set er noget som ligner Øresundstog, som skal dække den regionale trafik. Et andet eksempel er forlængelse af regionaltoget Hamborg-Flensborg til Tinglev, hvor den danske stat betaler for ekstra togsæt og at alle togsæt kan kører under begge strømsystemer.
Så længe vi taler intercitytog/Eurocity, ja.
Regionaltog er en anden sag. Øresundstog er regionaltog, og dermed udbudt/støttet trafik. Parallellen er i stedet SJ's X2000 som kører over Øresund på kommercielle vilkår.
Så pointen er, at de to ikke kan blandes sammen. Vi er så vant til den der hybrid i DK med lyntog som bliver til regionaltog i den tynde ende i Jylland. Men her er der dels ikke nogen tynd ende, og dels bliver det ikke kontraktbundet trafik, så der bliver standsning, der hvor der er kommerciel basis for det.
Hvis der så skal regionaltog oven i, så kan man godt lave et udbud på det, blot det bliver udformet, så det ikke i større omfang konkurrerer med Eurocitytoget. (fx kunne man tænke sig Kbh-Lübeck, men hele vejen igenne ville næppe gå)

I Tyskland ses det dog en del steder at den lokale trafikkøber betaler DB Fernverkehr for at man på udvalgte strækninger kan benytte regionaltogsbilletter i IC-togene. På den måde kan trafikkøberen spare en regionaltogsafgang og DB Fernverkehr kan få subventioneret en linje der måske ikke kan bære sig selv i fri trafik.

Jeg var eksempelvis med en meget tom IC fra Siegen til Dortmund Hbf på min Deutschlandticket tilbage i juni. IC-togene fra Dresden-Hannover mod Emden og Norddeich er også åbne for regionaltogsbilletter fra Bremen og vestpå.

Men det er en anden situation end på Femernforbindelsen, hvor der ikke rigtig bliver nogle pladser man kan sælge billigt til trafikkøbere og hvor der nok heller ikke hos DSB og DB er ønske om at standse alt for ofte.

Anders

Citat fra: Niels Bak Dato 17/09-24, 20:14
Citat fra: steenth Dato  8/09-24, 23:30
Citat fra: Niels Bak Dato  8/09-24, 22:55Nu skal man huske, at også DSB's internationale tog kører som kommerciel trafik. Og det vil sige, at det bliver det kommercielle grundlag, som kommer til at bestemme standsningsmønsteret.
Er du meget sikker i den påstand? Hvad for en ordning er Øresundstog under? Reelt set er noget som ligner Øresundstog, som skal dække den regionale trafik. Et andet eksempel er forlængelse af regionaltoget Hamborg-Flensborg til Tinglev, hvor den danske stat betaler for ekstra togsæt og at alle togsæt kan kører under begge strømsystemer.
Så længe vi taler intercitytog/Eurocity, ja.
Regionaltog er en anden sag. Øresundstog er regionaltog, og dermed udbudt/støttet trafik. Parallellen er i stedet SJ's X2000 som kører over Øresund på kommercielle vilkår.
Så pointen er, at de to ikke kan blandes sammen. Vi er så vant til den der hybrid i DK med lyntog som bliver til regionaltog i den tynde ende i Jylland. Men her er der dels ikke nogen tynd ende, og dels bliver det ikke kontraktbundet trafik, så der bliver standsning, der hvor der er kommerciel basis for det.
Hvis der så skal regionaltog oven i, så kan man godt lave et udbud på det, blot det bliver udformet, så det ikke i større omfang konkurrerer med Eurocitytoget. (fx kunne man tænke sig Kbh-Lübeck, men hele vejen igenne ville næppe gå)
Det må meget gerne konkurrer med EC toget. Hvis der er alt for høj behov på EC togene så vil de sætte billetpriserne op også kan vi bruge den Lint 41 drevet regionaltog til at tilbyde en billig tog.

Et regionaltog der standsede på Høje Taastrup, Roskilde, Ringsted, Næstved, Vordingborg, Nykøbing F, Lolland Syd (eller kom den til at hedde Rødby?) og så nogle lokale stop til Lübeck kunne være en god løsning.


EC kommer jo som det ser ud til kun at have 2 stop i Danmark ud over København H or formentlig kun Lübeck og måske Oldenborg i Tyskland.

Citat fra: Anders Larsen Dato  7/10-24, 07:39Et regionaltog der standsede på Høje Taastrup, Roskilde, Ringsted, Næstved, Vordingborg, Nykøbing F, Lolland Syd (eller kom den til at hedde Rødby?) og så nogle lokale stop til Lübeck kunne være en god løsning.


EC kommer jo som det ser ud til kun at have 2 stop i Danmark ud over København H or formentlig kun Lübeck og måske Oldenborg i Tyskland.
Der er en klog idé. Måske kunne den kører hele vejen til Hamburg som billig bumletog?

Citat fra: mgameing123 Dato  7/10-24, 13:12
Citat fra: Anders Larsen Dato  7/10-24, 07:39Et regionaltog der standsede på Høje Taastrup, Roskilde, Ringsted, Næstved, Vordingborg, Nykøbing F, Lolland Syd (eller kom den til at hedde Rødby?) og så nogle lokale stop til Lübeck kunne være en god løsning.


EC kommer jo som det ser ud til kun at have 2 stop i Danmark ud over København H or formentlig kun Lübeck og måske Oldenborg i Tyskland.
Der er en klog idé. Måske kunne den kører hele vejen til Hamburg som billig bumletog?

Eller bare få Flixtrain til at køre Hamborg - København i konkurrence med DSB, og lade dem stoppe de steder hvor de synes det giver økonomisk mening for dem.

Citat fra: Ncard00 Dato  7/10-24, 14:20
Citat fra: mgameing123 Dato  7/10-24, 13:12
Citat fra: Anders Larsen Dato  7/10-24, 07:39Et regionaltog der standsede på Høje Taastrup, Roskilde, Ringsted, Næstved, Vordingborg, Nykøbing F, Lolland Syd (eller kom den til at hedde Rødby?) og så nogle lokale stop til Lübeck kunne være en god løsning.


EC kommer jo som det ser ud til kun at have 2 stop i Danmark ud over København H or formentlig kun Lübeck og måske Oldenborg i Tyskland.
Der er en klog idé. Måske kunne den kører hele vejen til Hamburg som billig bumletog?

Eller bare få Flixtrain til at køre Hamborg - København i konkurrence med DSB, og lade dem stoppe de steder hvor de synes det giver økonomisk mening for dem.
Så vil toget nok køre over Jylland hvor der er flere indbygger på ruten og starte i Sverige.

Citat fra: mgameing123 Dato  7/10-24, 14:30
Citat fra: Ncard00 Dato  7/10-24, 14:20
Citat fra: mgameing123 Dato  7/10-24, 13:12
Citat fra: Anders Larsen Dato  7/10-24, 07:39Et regionaltog der standsede på Høje Taastrup, Roskilde, Ringsted, Næstved, Vordingborg, Nykøbing F, Lolland Syd (eller kom den til at hedde Rødby?) og så nogle lokale stop til Lübeck kunne være en god løsning.


EC kommer jo som det ser ud til kun at have 2 stop i Danmark ud over København H or formentlig kun Lübeck og måske Oldenborg i Tyskland.
Der er en klog idé. Måske kunne den kører hele vejen til Hamburg som billig bumletog?

Eller bare få Flixtrain til at køre Hamborg - København i konkurrence med DSB, og lade dem stoppe de steder hvor de synes det giver økonomisk mening for dem.
Så vil toget nok køre over Jylland hvor der er flere indbygger på ruten og starte i Sverige.

Sikkert, men det ville ikke gøre noget for mig. Længere rejsetid, men markant billigere billetter, og DSB kommer jo ikke til at køre København - Hamborg via Storebælt efter femern tunnellen er åben, så ja, Flixtrain med DSB's nuværende standsningsmønster, Ringsted, Odense, Kolding, Padborg, og nogle stop i tyskland inden Hamborg, ville ikke være helt dumt, med start i Malmø fx. Ved godt at DSB også kommer til at køre fra Århus til Hamborg, men tror stadig det kunne blive en god forretning for Flixtrain, men realistisk set nok først på den anden side af 2035, nogle år efter DSB's nuværende kontrakt udløber.

Citat fra: Ncard00 Dato  7/10-24, 14:42
Citat fra: mgameing123 Dato  7/10-24, 14:30
Citat fra: Ncard00 Dato  7/10-24, 14:20
Citat fra: mgameing123 Dato  7/10-24, 13:12
Citat fra: Anders Larsen Dato  7/10-24, 07:39Et regionaltog der standsede på Høje Taastrup, Roskilde, Ringsted, Næstved, Vordingborg, Nykøbing F, Lolland Syd (eller kom den til at hedde Rødby?) og så nogle lokale stop til Lübeck kunne være en god løsning.


EC kommer jo som det ser ud til kun at have 2 stop i Danmark ud over København H or formentlig kun Lübeck og måske Oldenborg i Tyskland.
Der er en klog idé. Måske kunne den kører hele vejen til Hamburg som billig bumletog?

Eller bare få Flixtrain til at køre Hamborg - København i konkurrence med DSB, og lade dem stoppe de steder hvor de synes det giver økonomisk mening for dem.
Så vil toget nok køre over Jylland hvor der er flere indbygger på ruten og starte i Sverige.

Sikkert, men det ville ikke gøre noget for mig. Længere rejsetid, men markant billigere billetter, og DSB kommer jo ikke til at køre København - Hamborg via Storebælt efter femern tunnellen er åben, så ja, Flixtrain med DSB's nuværende standsningsmønster, Ringsted, Odense, Kolding, Padborg, og nogle stop i tyskland inden Hamborg, ville ikke være helt dumt, med start i Malmø fx. Ved godt at DSB også kommer til at køre fra Århus til Hamborg, men tror stadig det kunne blive en god forretning for Flixtrain, men realistisk set nok først på den anden side af 2035, nogle år efter DSB's nuværende kontrakt udløber.

Det hjælper ikke borgerne i Sydsjælland og på Lolland og Falster hvis Flixtrain eller andre kører over storebælt, hvilket jo er det sagen handler om i dette tilfælde.

Om DSB helt stopper med at kører København-Hamborg via Storebælt vides ikke med sikkerhed endnu. Det vil dog overraske mig hvis de fortsætter, men vi skal ikke helt udelukke muligheden. Dog kan vi nok være sikre på at det bliver i et meget lille omfang hvis de fortsætter.

Citat fra: Gustav Hansen Dato  7/10-24, 15:37
Citat fra: Ncard00 Dato  7/10-24, 14:42
Citat fra: mgameing123 Dato  7/10-24, 14:30
Citat fra: Ncard00 Dato  7/10-24, 14:20
Citat fra: mgameing123 Dato  7/10-24, 13:12
Citat fra: Anders Larsen Dato  7/10-24, 07:39Et regionaltog der standsede på Høje Taastrup, Roskilde, Ringsted, Næstved, Vordingborg, Nykøbing F, Lolland Syd (eller kom den til at hedde Rødby?) og så nogle lokale stop til Lübeck kunne være en god løsning.


EC kommer jo som det ser ud til kun at have 2 stop i Danmark ud over København H or formentlig kun Lübeck og måske Oldenborg i Tyskland.
Der er en klog idé. Måske kunne den kører hele vejen til Hamburg som billig bumletog?

Eller bare få Flixtrain til at køre Hamborg - København i konkurrence med DSB, og lade dem stoppe de steder hvor de synes det giver økonomisk mening for dem.
Så vil toget nok køre over Jylland hvor der er flere indbygger på ruten og starte i Sverige.

Sikkert, men det ville ikke gøre noget for mig. Længere rejsetid, men markant billigere billetter, og DSB kommer jo ikke til at køre København - Hamborg via Storebælt efter femern tunnellen er åben, så ja, Flixtrain med DSB's nuværende standsningsmønster, Ringsted, Odense, Kolding, Padborg, og nogle stop i tyskland inden Hamborg, ville ikke være helt dumt, med start i Malmø fx. Ved godt at DSB også kommer til at køre fra Århus til Hamborg, men tror stadig det kunne blive en god forretning for Flixtrain, men realistisk set nok først på den anden side af 2035, nogle år efter DSB's nuværende kontrakt udløber.

Det hjælper ikke borgerne i Sydsjælland og på Lolland og Falster hvis Flixtrain eller andre kører over storebælt, hvilket jo er det sagen handler om i dette tilfælde.

Om DSB helt stopper med at kører København-Hamborg via Storebælt vides ikke med sikkerhed endnu. Det vil dog overraske mig hvis de fortsætter, men vi skal ikke helt udelukke muligheden. Dog kan vi nok være sikre på at det bliver i et meget lille omfang hvis de fortsætter.
Altså dengang toget kørt på færgen så var der en enkelt tog om dagen der kørt over Storebælt.

Et springende punkt i forhold til køretiden via Storebælt bliver vel muligheden for at sælge indenlandske billetter og køretiden. Hvis man kan køre to ture via Femarn på den tid det tager at køre en tur via Storebælt skal man have flere tog og det sætter sig så i billetpriserne.

Så skal man have seriøst gode grunde til at køre den vej. Det kunne så måske give mening som en morgenafgang, hvor man nok godt kan have ret mange med København–Odense men det er vist også det. Vest for Odense bliver folk jo lige så godt betjent af Aarhus–Hamborg toget som et tog over Storebælt.

Citat fra: mpp Dato  7/10-24, 23:40Et springende punkt i forhold til køretiden via Storebælt bliver vel muligheden for at sælge indenlandske billetter og køretiden. Hvis man kan køre to ture via Femarn på den tid det tager at køre en tur via Storebælt skal man have flere tog og det sætter sig så i billetpriserne.

Så skal man have seriøst gode grunde til at køre den vej. Det kunne så måske give mening som en morgenafgang, hvor man nok godt kan have ret mange med København–Odense men det er vist også det. Vest for Odense bliver folk jo lige så godt betjent af Aarhus–Hamborg toget som et tog over Storebælt.

Mon ikke Odense bedst serviceres af en god IC eller ICL forbindelse med Hamborgtogene i Fredericia eller Kolding.

Citat fra: Gustav Hansen Dato  8/10-24, 11:19Mon ikke Odense bedst serviceres af en god IC eller ICL forbindelse med Hamborgtogene i Fredericia eller Kolding.

Jo, eller en forbindelse til Ringsted, så man kan hoppe på toget der. Men det kommer jo også an på efterspørgslen på rejser fra Odense til Hamborg og kan det bære sit eget tog er det jo meget oplagt med en morgenafgang København–Odense–Kolding–Hamborg som i dag.

Gå op Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 7

Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98
Renovering af DSB MR-tog i Tyskland 1995-98

I perioden 1995-98 blev DSB´s MR-tog renoveret af Partner für Fahrzeug-Ausstattung (PFA) beliggende i Weiden i det nordøstlige Bayern i Tyskland. Værkmester i DSB Hans Werner Hansen fortæller her historien om sine to år i Bayern.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak