Citat fra: Jens Hansen Dato 7/10-24, 08:13Som jeg forstår det vil indførelse af ERTMS på Banedanmarks net indebære nye muligheder, øget fleksibilitet. At det f.eks er muligt at køre både i højre og venstre spor mend samme hastighed.
Nogen i forummet som har indsigt i hvorledes Banedanmark tænker at dette udnyttes, f.eks ved etablering af ny transversaler taktiske steder eller ved trafikale instrukser?
ERTMS/ETCS er bare et togkontrolsystem. Det er mere det underliggende sikringsanlæg, hvor man har valgt at der skal være "vekselspor" på strækninger med nyt signalsystem. Og vekselspor har været brugt i mange på bl.a. Tinglev-Vojens, Høje-Taastrup-Roskilde og Korsør-Nyborg. Så det er ikke en nyhed. Og det er op til trafiklederne udnytte det.
Man har har udnyttet at kunne kører i venstre side på København-Ringsted. Sidste gang var i august måned, hvor man kørte i venstre side i 2 uger for kunne lettere flette trafikken fra Roskilde i Vigerslev lette imens Hvidovre fjern-København H over Valby var spærret. Her blev også udnyttet at København H-Vigerslev har vekselspor. Men det kan også udnyttes til fx overhaling af et langsommere tog imellem 2 stationer.
På S-tog har også brugt det til fx København H-Østerport ved sporarbejde. Man sidder 2-3 tog på hver sin linje afsted lige efter hinanden før man vender retning, så færre skal skifte tog ved fx Svanemøllen og Hellerup, hvor der før kun var plads til en linje.