Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Coradia Stream & Talgo nyt
Gå ned Sider: 1 ... 33 34 [35] 36 37
Citat fra: andersj Dato  6/10-24, 16:57Der er kommet endnu en video fra Tjekkiet, hvor man også kan køre motorene ved acceleration. Heldigvis er det en mere "normal" lyd end ICNG i Nederlandene.



Det er sgu et flot tog!

Coradia Stream & Talgo nyt
Af SVR. 7/10-24, 20:57.
Så skete det med graffiti...

Citat fra: SVR Dato  7/10-24, 20:57Så skete det med graffiti...

Ak ja, allerede for ca. en månedstid siden kunne jeg, da jeg på Kystvejen passerede klargøringscentret, observere en graffittiplaget Talgo-vogn i stammen derinde bag hegnet.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af mpp. 7/10-24, 23:44.
Jeg søgte lige på Talgo-togene på Youtube og der var en 5 måneder gammel video af dem fra en graffitikanal. Det er nu ikke noget, jeg ville tage så tungt – der var også en del af M3/M4-togene, der havde grafitti, da man lavede testkørsler, men det er heldigvis et sjældent syn i den daglige drift. Mon ikke der allerede er en plan for hvordan man sikrer en grafittifri oplevelse, når først togene går i drift med passagerer?

Coradia Stream & Talgo nyt
Af mpp. 13/10-24, 20:27.
To billeder fra Kulturnatten. Togene er godt nok flotte i det nye folie og den niveaufri indstigning i spor 1 spillede perfekt. Det er lidt sjovt, at man har en endevogn med 2. klasse og så har to vogne med 1. klasse, men det kan jo nok ændres, når man modtager styrevognene. Styrevognene var heller ikke med i den folder om togene, der blev uddelt, så det er lidt svært at vurdere, hvordan indretningen i den bliver anderledes end endevognen (selvom jeg tror det har været diskuteret her før).

Billede af toget ved perronen. Det er helt i modsat ende af det åbne arrangement, men det gav en ide om togets længde at gå ned langs med det. Flot tog!
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Det er lidt sjovt at se en fragtseddel på toget som var det en pakke fra DHL eller GLS. Men teknisk set er det jo stadig Talgos tog og der var da også flere ting indvendigt, der var pakket pænt ind i plastic.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 13/10-24, 20:31.
Det er blevet nævnt herinde at styrevognen får 1. klasse, så der bliver i alt tre vogne med 1. klasse. Men det betyder så også at der kun bliver et fleksrum, da styrevognen ikke har nogen indstigningsdør og dermed heller ikke noget fleksrum.

Anders

Coradia Stream & Talgo nyt
Af mpp. 13/10-24, 20:53.
Citat fra: andersj Dato 13/10-24, 20:31Det er blevet nævnt herinde at styrevognen får 1. klasse, så der bliver i alt tre vogne med 1. klasse. Men det betyder så også at der kun bliver et fleksrum, da styrevognen ikke har nogen indstigningsdør og dermed heller ikke noget fleksrum.

Jeg kan godt se, at der mangler en dør i billeder af DBs Talgoer, men det må da være muligt at bestille styrevognen med dør, selvom det jo nok kan give problemer med godkendelsen. Alternativt kan man vel indrette et fleksrum i en af de andre vogne, hvis man tager et par sæder ud eller tilkøbe ekstra vogne senere?

Coradia Stream & Talgo nyt
Af mss. 13/10-24, 21:08.
Jeg tror det er udelukket at DSB's styrevogne bliver anderledes end de tyske.
At man har droppet at lave døre i styrevognene skyldes tilsyneladende at vognkassen ikke kan blive stabil nok hvis der laves en dør i midten af vognen.


Coradia Stream & Talgo nyt
Af andersj, Aalborg. 13/10-24, 22:13.
Flere vogne afhænger af om værkstedet i Næstved er bygget til at håndtere længere stammer.

ICE L har også kun et fleksrum, men de har også en vogn med familiekupéer hvor banevogne skal være. Så fleksrummet er kun til cykler i ICE L og de skal stå lodrette, hvor de hos DSB skal stå vandrette og dele plads med barnevogne.

Generelt er DSB ikke glade for småbørnsfamilier, da barnevogne både i IC4, Talgo og IC5 er henvist til et seperat fleksrum, så barnet kan ikke rigtig ligge i barnevognen samtidig med at forældrene sidder ned. I Talgo og IC5 bliver der endda ret langt til toilet med puslebord.

Der er brugt noget mere energi på indretningen af ICE L, men Talgo har jo måtte tilpasse tilbuddet til de krav DSB havde i udbuddet så man kunne ikke tilbyde en 1:1 kopi til DSB. 

Her er illustrationer (Deutsche Bahn/Talgo) af ICE L med hhv. småbørnskupé (Kleinkindabteil) og fleksrum til cykler uden klapsæder:


Anders

Coradia Stream & Talgo nyt
Af MBRrail. 13/10-24, 23:32.
Jeg havde taget turen til København i fredags for at kigge nærmere på DSBs Talgo230 vogne, her er min oplevelse af vognene.

Vi stod i kø i ca halvanden time inden vi kunne komme ind og se, hvor efter kigget i stamme EC0407 foregik guidet i små grupper.

Den lave indstigning i sammenhæng med flexarealet i endevognen gør det nemt at komme ind med både cykler og barnevogne.

Infomations systemets design virker nemt og overskueligt, samt giver muligheden for at se hvor du er henne i toget. Dog undrer det mig at man har valgt at placere den udvendige info skærm i døren? (Det er ikke kun Talgo ting andre producender gør det også) Fra mit daglige virke med el og automation kan jeg jo se de langsigtede problemer med kabelbrud og defekte skærme for mig.

Første klasses vognene er som man bør forvente af et første klasses produkt, og en behagelig fornøjelse. Alle sæder har sine egne to armlæn,  der kan klappes op, så det er nemt at komme ud fra pladsen ved vinduet. Den ekstra udklappelige hylde over bordet ved flyopstillingen er også en fin nødvendig detalje som er godt se også er kommet med, både på første og standard.

Stanard sæderne var for mit vedkommende ikke nogen positiv oplevelse. De smallere sæder og hovedstøtter gjorde at mine skuldre hele tiden kom konflikt med "ørerne" på hovedstøtterne. Prøvede at justere sædet og sidde på andre måder uden held at jeg kunne sidde behageligt.
Læselamperne er ikke justerbare og oplyste kun min skulder, om det var det samme på første kan jeg ikke svare på da den ved min plads ikke virkede.

Handicap faciliteterne virkede også rummelige og placering af automater i samme vogn giver også mening.

Men når styrevognene kommer på og flexarealet forsvinder i den ende af toget der tættest på HC toilettet, syntes jeg som far at det nærmeste puslebord er 11 vogne væk fra den EVT familiezone er for langt. Der kunne kunne godt have været en vogn med Familetoilet og snack automater en tredjedel inde i toget fra den anden ende også.

En sidste ting jeg bed mærke i ved rundvisningen, er at den håndværksmæssige finish af interiøret er ret sjusket. Flere steder er paneler ikke skåret lige og der er graterer. Andre steder er skruer strammet så godt til at panelet er begyndt at bukke. Ved begge de to pladser jeg sad ved var fugen til glasset i hattehylden påført med rystende hånd.

Over ordnet set vil jeg givet vognstammen 3 ud af 5 stjerner ved det her første indtryk, det er et okay tog, men oplevelsen på standard gør at jeg jeg går der fra lidt skuffet. Jeg er udemærket godt klar over at vognende endnu ikke er overtaget af DSB og der er et stykke vej inden vi kommer der til, og at der stadig er mange detaljer der ikke er på plads endnu. DSB skal da også have ros for at vise det frem, og lave et arrangement hvor der var smil og godt humør ;)

Mvh Marc             

Citat fra: andersj Dato 13/10-24, 22:13Flere vogne afhænger af om værkstedet i Næstved er bygget til at håndtere længere stammer.

ICE L har også kun et fleksrum, men de har også en vogn med familiekupéer hvor banevogne skal være. Så fleksrummet er kun til cykler i ICE L og de skal stå lodrette, hvor de hos DSB skal stå vandrette og dele plads med barnevogne.

Generelt er DSB ikke glade for småbørnsfamilier, da barnevogne både i IC4, Talgo og IC5 er henvist til et seperat fleksrum, så barnet kan ikke rigtig ligge i barnevognen samtidig med at forældrene sidder ned. I Talgo og IC5 bliver der endda ret langt til toilet med puslebord.

Der er brugt noget mere energi på indretningen af ICE L, men Talgo har jo måtte tilpasse tilbuddet til de krav DSB havde i udbuddet så man kunne ikke tilbyde en 1:1 kopi til DSB. 

Her er illustrationer (Deutsche Bahn/Talgo) af ICE L med hhv. småbørnskupé (Kleinkindabteil) og fleksrum til cykler uden klapsæder:



Kører de på Diesel eller batteri ellers kan de ikke kører til Westerland (Sylt)

Coradia Stream & Talgo nyt
Af MBRrail. 14/10-24, 00:12.
Citat fra: Lyntoget Dato 14/10-24, 00:03Kører de på Diesel eller batteri ellers kan de ikke kører til Westerland (Sylt)

De skal trækkes af Vectron Dualmode på diesel strækninger ;)

Mvh Marc

Citat fra: MBRrail Dato 14/10-24, 00:12
Citat fra: Lyntoget Dato 14/10-24, 00:03Kører de på Diesel eller batteri ellers kan de ikke kører til Westerland (Sylt)

De skal trækkes af Vectron Dualmode på diesel strækninger ;)

Et "sidespring": Med ICE L på Marschbahn vil det være slut med kursvognene Niebüll-Dagebüll, som vi kender dem.

Coradia Stream & Talgo nyt
Af mss. 14/10-24, 10:37.
Tak for gennemgangen Marc,

Som en der altid rejser på Standard er jeg noget foruroliget over beskrivelsen.
Det lyder som om at sæderne er et decideret fejldesign.

Mht. Den sjuskede finish, forhåbentlig slutmonteres serietogene i Danmark!
I syd- og østeuropa er de bare ikke fokuserede på den slags. Resultatet er, udover at det ser grimt ud, typisk også at det knirker og knager når toget kører.

Mht. Skiltene i dørene kan jeg ikke se problemet. Bevægelige dele med elektronik indbygget er helt normalt, ledningerne skal bare føres på en fornuftig måde.


Coradia Stream & Talgo nyt
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 14/10-24, 12:02.
Citat fra: mss Dato 14/10-24, 10:37Mht. Skiltene i dørene kan jeg ikke se problemet. Bevægelige dele med elektronik indbygget er helt normalt, ledningerne skal bare føres på en fornuftig måde.
Bluetooth og så bare noget strøm? :-)

Gå op Sider: 1 ... 33 34 [35] 36 37

Jernbanebøger

Den Lille Blå Kat

Den Lille Blå Kat. Pris 170 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak