Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Funktionskrav til en ny perronhal på Kh for S-tog og Europaspåret
Gå ned Sider: 1 [2] 3 4
Citat fra: RasmusD Dato 24/09-24, 10:15
Citat fra: LM94 Dato 23/09-24, 23:42Belvedere skal ikke nedlægges. Det vil være for stort spild at alle DD skulle overnatte i Næstved eller andre steder, når de skal starte inde på København H. opstilling. Klargøringscenteret ved Dybbølsbro vil blive nedlagt, i tagt med at det nye værksted ved Carsten Niebuhrs Gade tager over. Når Helgolands opgave med at være modtagerstation for IC5, vil dette klargørings- og værkstedsområde også blive nedlagt, men jeg kunne forestille mig at man vil beholde nogle af sporene mellem hovedsporene til opstilling.

Det er meningen at alt værksted og større vedlighold på DD, EB og Talgo (EC) vil blive lavet i Næstved/Mogenstrup og mindre vedlighold og værkstedsopgaver på Talgo vil blive udført i Kastrup, som vil blive en udgangsstation for EC togene.

Min forståelse er, at man gerne vil flytte mere klargøring ud til yderdepoterne, bl.a. Næstved og Helsingør. At mange DD-stammer i dag har udgangsstation i København H, handler jo mest om at det er der, de overnatter. De kunne lige så godt starte fx i Helsingør, hvis der ellers var kapacitet til dem deroppe. Morgentrafikken går jo alligevel primært ind mod København. Der er allerede i dag en del klargøring i Næstved i dag, men jeg skal ikke gøre mig for klog på den aktuelle fordeling mellem Næstved og Belvedere.

Helgoland skal ikke være modtagerværksted for IC5 alligevel. Konstruktionen af det nye IC5-værksted inde ved København H er gået så hurtigt og gnidningsfrit, at værkstedet står klart når de første IC5 kommer til landet.

Belvedere kommer til at blive som opstillingsområde, men alle deres klargøringsopgaver i forbindelse med op- og nedformere stammer og køre vogne og lokomotiver til og fra værksted kommer til at foregå i Næstved. Du har ret angående Helgoland, det har jeg fået bekræftet i dag.

Helgoland skal jævnes med jorden og der skal bygges boliger -det er der penge i.

JH

Funktionskrav til en ny perronhal på Kh for S-tog og Europaspåret
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 25/09-24, 09:21.
Citat fra: Jens Hansen Dato 25/09-24, 06:44Helgoland skal jævnes med jorden og der skal bygges boliger - det er der penge i.

Både Københavns første station fra 1848 og Københavns første hovedbanegård fra 1864 blev senere "jævnet med jorden" og arealerne nyttiggjort på bedre vis - det er jo sådan det er.

Vi har kun en begrænset jord til rådighed. ;D 

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Jens Hansen Dato 25/09-24, 06:44Helgoland skal jævnes med jorden og der skal bygges boliger -det er der penge i.

JH
Det ville da være et ideelt sted at bygge boliger. Tæt på vandet, og tæt på Svanemøllen med gode forbindelser.

Citat fra: Thomas123 Dato 25/09-24, 09:26
Citat fra: Jens Hansen Dato 25/09-24, 06:44Helgoland skal jævnes med jorden og der skal bygges boliger -det er der penge i.

JH
Det ville da være et ideelt sted at bygge boliger. Tæt på vandet, og tæt på Svanemøllen med gode forbindelser.

Ja og nærmest direkte udkørsel til Nordhavnsvej/tunnelen til motorvejen. Det kan ikke blive bedre.

Citat fra: Togiudlandet Dato 25/09-24, 09:55
Citat fra: Thomas123 Dato 25/09-24, 09:26
Citat fra: Jens Hansen Dato 25/09-24, 06:44Helgoland skal jævnes med jorden og der skal bygges boliger -det er der penge i.

JH
Det ville da være et ideelt sted at bygge boliger. Tæt på vandet, og tæt på Svanemøllen med gode forbindelser.

Ja og nærmest direkte udkørsel til Nordhavnsvej/tunnelen til motorvejen. Det kan ikke blive bedre.
Og samtidig "tæt på offentlig trafik" - what's not to like?

Citat fra: Michael Deichmann Dato 25/09-24, 11:41
Citat fra: Togiudlandet Dato 25/09-24, 09:55
Citat fra: Thomas123 Dato 25/09-24, 09:26
Citat fra: Jens Hansen Dato 25/09-24, 06:44Helgoland skal jævnes med jorden og der skal bygges boliger -det er der penge i.

JH
Det ville da være et ideelt sted at bygge boliger. Tæt på vandet, og tæt på Svanemøllen med gode forbindelser.

Ja og nærmest direkte udkørsel til Nordhavnsvej/tunnelen til motorvejen. Det kan ikke blive bedre.
Og samtidig "tæt på offentlig trafik" - what's not to like?

Teknisk set kan både boliger og jernbane ske på samme areal.

Se blot et standard 7 etagers kontorbyggeri, der er stueplan ofte en stor åben hal, hvor resten af bygningen står på betonsøjler med ca. 1 m diameter = teknisk muligt at have et 7 etages betonbyggeri oven på en stor åben hal.

Ved at nedrive de nuværende haller på Helgoland, og reducere antallet af spor, kan der bygges en forstærket "servicehal" hvor boligmoduler kan kranes oven på.
(Skriver boligmoduler, i stedet for elementbyggeri, da træmoduler kan præfabrikeres komplette på en fabrik = lavere byggepris og bedre klimaregnskab ved træbyggeri end betonbyggeri.)

Samme løsning spekulerer jeg faktisk på kunne være interessant over Belvedere, når der etableres en adgangstunnel ned til den nye perronhal.
Ombygningen af Belvedere til at håndtere 420 m persontog kræver en reduktion i antallet af spor, giver oplagt mulighed for at etablere borede søjlefundamenter i et 10 x 10 m gitter, som der fungerer som dæk for etablering af boliger og parkområde i området mellem Dybbølsbro og Ingerslevgade.

Dette kan fungere som medfinansiering af Eksprestunnelen og Europaspåret og tilhørende nye perronhal på Hovedbanegården.

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Spekulerer på at Valby måske reelt bør springes over af Eksprestunnelen, da Valby er godt betjent og reelt ikke fungerer som skiftestation.

Men Carslberg byen. Er det reelt ikke nok det vigtigste område, for en ny station på Eksprestunnelens sydlige del?

Umiddelbare stationer er derved:
  • Linje A - Hovedbanen - Carlsberg - København Syd
  • Linje B - Hovedbanen - Carlsberg - Danshøj
  • Linje C - Hovedbanen - Flintholm - Husum

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Linje B og A kan direkte betjenes af en ny station ved Carlsberg, men linje C giver umiddelbart bedst mening at afgrene direkte mod nordvest.
I dette alternativ kræves to afgreningskamre, et mellem Linje C og A/B og et mellem Linje A og B.

Dog kan det være fordelagtigt at lade også C stoppe her, da Ny Carlsberg da kan bygges i to etager, som afgreningskammer, hvilket sikrer niveaufri udfletning.
Dette sparer anlægsomkostninger, da et afgreningskammer kan spares væk.

 

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Funktionskrav til en ny perronhal på Kh for S-tog og Europaspåret
Af Thomas Larsen. 29/09-24, 23:07.
Seneste redigering: 29/09-24, 23:12 af Thomas Larsen
En hurtig tanke angående det sidste afsnit.

Hvis man droppede delen til  Flintholm.
Og istedet brugte nogle af pengene, på at udbygge stykket mellem udfletningen og Valby st. til 4 spor.
Og samtidig fandt plads til en 4 s-tog perron på Valby st.

Så ville der være rigeligt med kapacitet til også at Frederikssunds fingeren koblede på der også.

Udfletningen kunne ligge ved området omkring Banevolden/Søndermarksvej.

Har kigget lidt på kortet.
Hvis man skal have udfletningsanlæg i/ved Søndermarken. Bliver det lidt svært med en station ved Carlsberg.

https://map.krak.dk/m/Wi7zE

Men hvis der er plads til et udfletningsanlæg ved Enghaveparken. Så burde det være muligt. det ville også give en mere direkte vej til KBH. H.

https://map.krak.dk/m/Os5tp

Citat fra: Thomas Larsen Dato 30/09-24, 14:02Har kigget lidt på kortet.
Hvis man skal have udfletningsanlæg i/ved Søndermarken. Bliver det lidt svært med en station ved Carlsberg.

https://map.krak.dk/m/Wi7zE

Men hvis der er plads til et udfletningsanlæg ved Enghaveparken. Så burde det være muligt. det ville også give en mere direkte vej til KBH. H.

https://map.krak.dk/m/Os5tp

Det hele skal selvfølgelig bygges under jorden.

Hvordan vil du bygge et udfletningsanlæg under jorden.
Uden at kunne komme ned til det.

På m3 byggende man f.eks udfletningen til nordhavnen ude i sortedams sø.

Citat fra: Thomas Larsen Dato 30/09-24, 15:17Hvordan vil du bygge et udfletningsanlæg under jorden.
Uden at kunne komme ned til det.

På m3 byggende man f.eks udfletningen til nordhavnen ude i sortedams sø.

På samme måde som Triangeln station i Malmø.
Den blev udgravet i bryozokalken med anvendelse af NATM metoden (New Austrian Tunneling Method).

Der blev gravet to skakter på ca. 20 x 20 m, med 300 m mellemrum.
Herfra blev stationsrummet fræst ud af kalken, og løbende afstivet.

Dog udgør bakken ved Carlsberg en udfordring, da kalken ligger meget dybt, hvor de øverste jordlag er morænesand.
Men et problem er ikke længere end til når man finder løsningen.
I Karlsruhe havde de præcis samme problem, for deres Kombilösung, da denne tunnel skulle fræses ud under midtbyen, med sandede aflejringer. Deres løsning var at injicere cement i sandet under højtryk for hver 30 cm. Dette giver en svag bjergart, som er tryk- og vandtæt, som kan udfræses med NATM.

Beskrivelse af Triangeln i Malmø

https://www.befoonline.org/citytunneln--bergrum-triangeln-i-malmo-__3767

Beskrivelse af Drückluftvortrieb i Karlsruhe
https://www.bemo.net/projekte/druckluftvortrieb-karl-friedrich-strasse-karlsruhe

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Citat fra: Thomas Larsen Dato 29/09-24, 23:07En hurtig tanke angående det sidste afsnit.

Hvis man droppede delen til  Flintholm.
Og istedet brugte nogle af pengene, på at udbygge stykket mellem udfletningen og Valby st. til 4 spor.
Og samtidig fandt plads til en 4 s-tog perron på Valby st.

Så ville der være rigeligt med kapacitet til også at Frederikssunds fingeren koblede på der også.

Udfletningen kunne ligge ved området omkring Banevolden/Søndermarksvej.


Det ville være pokkers dumt at spare de sidste mia. i anlægsomkostning væk her.

Problematikken med Linje C er i dag det meget krumme spor mellem Valby og Flintholm, der i sig selv giver hastighedsnedsættelser.
I fremtiden med GoA4 på S-banen, planlægger DSB at alle tog skal standse ved alle stationer = Linje C skal standse ved P.Bangs vej og Langgade = ekstra rejsetid for alle.

Ideen med Eksprestunnelen til Flintholm st. er netop at Linje C kan omlægges til den nye tunnel og kun standse på Carlsberg og Flintholm mellem Hovedbanen og Husum = reelt en hurtigere forbindelse.

Dels er min umiddelbare tanke at tilslutte Linje B lige vest for perronerne på Valby st., da Linje B da kun standser på Carlsberg mellem Hovedbanen og Danshøj, hvilket giver hurtigere forbindelser til folk ude fra Glostrup/Høje Tåstrup til indre by.

Dette taler imod at udvide Valby st. til 4 S-togsspor, da behovet ikke vil være der.
Dels vil det være betydeligt sværere at udvide Valby med et ekstra spor, end det vil være at etablere en ny S-togsperron på Flintholm st. for Eksprestunnelen.

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Jeg var faktisk ikke klar over at det var muligt at bygge udfletningsanlæg, uden at skulle grave ned til den.

Jeg så blot på hvilken løsning de havde valgt på metroen i kbh.
Og der er alle udfletninger, såvidt jeg kan se,  bygget med at man graver en skakt.


Med hensyn til tilslutningen ved Valby.

Vil det ikke være billigere og nemmere, "bare" at lade tunnelen starte øst for Valby.
Man spare et par km tunnel.
Og slipper for en dyr station ved Carlsberg. Da man kan bruge Valby station i stedet for.

Gå op Sider: 1 [2] 3 4
Sukkerkogeriet Odense
Sukkerkogeriet Odense

Sukkerkogeriet Odense åbnede i december 1873 som en af de første sukkerfabrikker i Danmark. Sydfynske Jernbaneselskab forestod i starten driften på fabrikken indtil man selv begyndte at indkøbe brugte lokomotiver. Her er historien om Odense Sukkerfabrik.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak