Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Strækningen (Aarhus)-Aalborg Lufthavn er nu uden sikringsanlæg (og togtrafik)
Gå ned Sider: 1 2 3 [4] 5 6
Citat fra: andersj Dato  3/09-24, 17:11Det er vel bare Banedanmark standardløsningen at man dikterer timedrift når der er risiko for forsinkelser som følge af infrastrukturen. Der er også dikteret timedrift Hjørring-Frederikshavn-Skagen og Hjørring-Hirtshals. Dertil køres IC-togene også i isoleret drift Aarhus-Hobro-Aarhus, men det er nok DSB's beslutning i forhold til at isolere evt. forsinkelser.

Samme scenarie når der er varsel om uvejr, selvom jeg aldrig har forstået hvorfor det er farligt at køre to tog timen ved uvejr, men det er ikke farligt at køre et tog i timen.

Noget af det farligste er ikke at tage punktligheden som det vigtigste og altså meget alvorligt. Hvis du spørger "rundt omkring", er det det, der er betydeŕ mest for de fleste, også selv om det medfører aflysninger ....passagererne er muligvis ikke altid helt enige i dette, men pyt med det 😀

Strækningen (Aarhus)-Aalborg Lufthavn er nu uden sikringsanlæg (og togtrafik)
Af Nikolai_B. 3/09-24, 18:11.
Seneste redigering: 3/09-24, 18:13 af Nikolai_B
I går blev maks-hastighederne i Strækningsoversigten opdateret for strækningen mellem Aalborg og Aarhus (strækning 24).

Dermed er laveste hastighedsgrænse mellem stationerne Aalborg -- Hobro -- Randers -- Aarhus er hævet til 160 km/t. hvoraf 45 km er anlagt til 180 km/t eller 200 km/t (samlet længde er knap 140 km). Det er vel ændringer gennem de sidste godt 4 år med at nedlægge overkørsler, sideflytte spor og udskiftning af sporkasse og jorden derunder en del steder, samt udskiftningen af sikringsanlæg/signalsystem, der har gjort det muligt. Før var der mange steder hvor hastigheden skulle ned under 140 km/t. I de 3 resterende overkørsler får togene lov til at køre igennem med 160 km/t.

Når signalsystemet kan tages i brug, virker det til at både sikkerhed og hastighed mellem Aalborg -- Aarhus, nu er oppe på niveau med Aarhus -- København.

Jeg glæder mig til at togdriften kan genoptages fuldt ud, og til at DSB udnytter den opgraderede infrastruktur. :-)

Citat fra: Svend Dato  3/09-24, 18:03
Citat fra: andersj Dato  3/09-24, 17:11Det er vel bare Banedanmark standardløsningen at man dikterer timedrift når der er risiko for forsinkelser som følge af infrastrukturen. Der er også dikteret timedrift Hjørring-Frederikshavn-Skagen og Hjørring-Hirtshals. Dertil køres IC-togene også i isoleret drift Aarhus-Hobro-Aarhus, men det er nok DSB's beslutning i forhold til at isolere evt. forsinkelser.

Samme scenarie når der er varsel om uvejr, selvom jeg aldrig har forstået hvorfor det er farligt at køre to tog timen ved uvejr, men det er ikke farligt at køre et tog i timen.

Noget af det farligste er ikke at tage punktligheden som det vigtigste og altså meget alvorligt. Hvis du spørger "rundt omkring", er det det, der er betydeŕ mest for de fleste, også selv om det medfører aflysninger ....passagererne er muligvis ikke altid helt enige i dette, men pyt med det 😀

Sådan er det over hele linjen, også hos DSB. Det er vigtigere at toget er rettidigt, end at kunderne er rettidige. Så derfor kører man gladeligt med et rettidigt tomt tog, når forbindelsestoget med alle passagererne var forsinket. Et aflyst tog kan heller ikke blive forsinket.

Citat fra: Nikolai_B Dato  3/09-24, 18:11Det er vel ændringer gennem de sidste godt 4 år med at nedlægge overkørsler, sideflytte spor og udskiftning af sporkasse og jorden derunder en del steder, samt udskiftningen af sikringsanlæg/signalsystem, der har gjort det muligt.

Egentlig en del mere end de 4 år, for allerede i 00'erne røg overkørslerne i Arden og Øster Doense og i 2014 røg de i Skørping, Ellidshøj og Svenstrup. Dertil sporombygning og -renovering i 2018 (Hobro-Randers), 2020 (Aalborg-Hobro), 2022 (Aarhus-Langå) og 2024 (Langå station, Aalborg station samt en masse mindre projekter)
Elektrificeringsprogrammet har også sideløbende været igang med broarbejder og opsætning af master.

Anders

Citat fra: GHolm Dato  3/09-24, 16:06
Citat fra: Michael Deichmann Dato  3/09-24, 12:42Uanset lyder det voldsomt med en fejlløsnings- og rettelseshorisont på 3 uger. Kan det være et centralt sporskifte der er kørt i stykker?

Hvis det var et sporskifte så tror jeg ikke de ville kalde det et signalproblem. Især signalprogrammets dårlige omdømme og omtale taget i betragtning. Hvis de kunne skyde skylden på noget andet så havde de nok gjort det, for at undgå yderligere dårlig omtale af det nye signalsystem.
Sporskiftefejl omtales også som signalfejl 8er mit indtryk) og det giver jo lidt mening da det er signalsystemet der også styrer sporskifterne (de fjernstyrede).

28 september - det er datoen hvor Thales opdaterer systemet.

JH

I Aalborg har man benyttet den månedlange totalsporspærring til bl.a. at bygge en ny vejunderføring på strækningen mellem Aalborg station og Jernbanebroen over Limfjorden.

Vejunderføringen skal forbinde Saxogade vest for jernbanen med Sygehus Nord-grunden øst for jernbanen. Sygehus Nord er under nedlæggelse, og når sygehuset og grunden er tømt om nogle år, skal der øst for jernbanen bygges et parkeringsanlæg, som kan tilkøres via den viste vejunderføring. Bemærk i øvrigt hvor lav vejunderføringen er. Der er to vejbaner til venstre og en cykelsti til højre.

Det har hidtil været lidt svært at komme til at fotografere vejunderføringen, men i dag var der frit udsyn.

Billedet er klikbart.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


21. september 2024. Aalborg. Ny unavngiven vejunderføring i forlængelse af Saxogade. Set fra vest mod øst. Billedet er klikbart. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.


Cykelstien åbner inden længe, mens vejen først tages i brug når parkeringshuset engang er bygget. Ved jernbanen bliver man nød til at smede mens strækningen er totalspærret, så Aalborg Kommune har haft meget travlt med at få plangrundlaget på plads og politisk godkendt for denne underføring.

Parkeringshuset skal placeres hvor den lave bygning i forgrunden ligger.

Anders

Strækningen (Aarhus)-Aalborg Lufthavn er nu uden sikringsanlæg (og togtrafik)
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 22/09-24, 00:05.
Svjh. er underføringerne i området ikke særlig langt over Limfjordens vande og tænker at man derfor har foretrukket at holde den nye underføring så højt som muligt under hensyn til at bilerne dog kan komme under sporene.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato 22/09-24, 00:05Svjh. er underføringerne i området ikke særlig langt over Limfjordens vande og tænker at man derfor har foretrukket at holde den nye underføring så højt som muligt under hensyn til at bilerne dog kan komme under sporene.
Hovedårsagen til at højden er lav (260cm) er mere at der ikke er længde til at lave en rampe på vejen, der når længere ned.
Rampen er præci 100 promille, og må ikke være stejlere.
Grundvandet er håndteret ved at man har gravet i en spunset byggegrube. Og tunnel og rampe udføres med vandtætbundplade og opdriftsikring.
Man kunne sagtens have sænket tunellen en halv meter. Man kunne bare ikke lave en rampe ned til den.

Citat fra: andersj Dato 21/09-24, 20:35Cykelstien åbner inden længe, mens vejen først tages i brug når parkeringshuset engang er bygget. Ved jernbanen bliver man nød til at smede mens strækningen er totalspærret, så Aalborg Kommune har haft meget travlt med at få plangrundlaget på plads og politisk godkendt for denne underføring.

Parkeringshuset skal placeres hvor den lave bygning i forgrunden ligger.
Cykelstien rundt om lægeboligerne(højhuset) åbner snart. Cykelstien under banen åbner mig bekendt ikke foreløbig

Weekendens totale lukning af Hobro St. er blevet brugt til bl.a. at få rejst den nye perronbro i stationens sydlige del, samt forbinde den til det nye stisystem mod Hobro vest (Ølsvej) Elevatortårnene var endnu ikke blevet hejst på plads.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.   

Citat fra: Pawn Dato 22/09-24, 08:56
Citat fra: andersj Dato 21/09-24, 20:35Cykelstien åbner inden længe, mens vejen først tages i brug når parkeringshuset engang er bygget. Ved jernbanen bliver man nød til at smede mens strækningen er totalspærret, så Aalborg Kommune har haft meget travlt med at få plangrundlaget på plads og politisk godkendt for denne underføring.

Parkeringshuset skal placeres hvor den lave bygning i forgrunden ligger.
Cykelstien rundt om lægeboligerne(højhuset) åbner snart. Cykelstien under banen åbner mig bekendt ikke foreløbig

Jeg kiggede lige igen og det er lidt mere konfust end jeg husker:
"... Vi arbejder dog for, at der - lige så snart det er muligt - åbnes op for, at de bløde trafikanter kan benytte tunnelen, siger rådmand i By og Land, Jan Nymark Rose Thaysen."

"Så snart det er muligt" er jo et vidt begreb.

Citatet stammer fra: https://www.tv2nord.dk/kort-nyt/aalborg/ny-tunnel-i-aalborg-midtby

Anders

Citat fra: andersj Dato 22/09-24, 17:20
Citat fra: Pawn Dato 22/09-24, 08:56
Citat fra: andersj Dato 21/09-24, 20:35Cykelstien åbner inden længe, mens vejen først tages i brug når parkeringshuset engang er bygget. Ved jernbanen bliver man nød til at smede mens strækningen er totalspærret, så Aalborg Kommune har haft meget travlt med at få plangrundlaget på plads og politisk godkendt for denne underføring.

Parkeringshuset skal placeres hvor den lave bygning i forgrunden ligger.
Cykelstien rundt om lægeboligerne(højhuset) åbner snart. Cykelstien under banen åbner mig bekendt ikke foreløbig

Jeg kiggede lige igen og det er lidt mere konfust end jeg husker:
"... Vi arbejder dog for, at der - lige så snart det er muligt - åbnes op for, at de bløde trafikanter kan benytte tunnelen, siger rådmand i By og Land, Jan Nymark Rose Thaysen."

"Så snart det er muligt" er jo et vidt begreb.

Citatet stammer fra: https://www.tv2nord.dk/kort-nyt/aalborg/ny-tunnel-i-aalborg-midtby

Ja, det kan man vel kalde politikersprog.

Citat fra: Pawn Dato 23/09-24, 20:32
Citat fra: andersj Dato 22/09-24, 17:20
Citat fra: Pawn Dato 22/09-24, 08:56
Citat fra: andersj Dato 21/09-24, 20:35Cykelstien åbner inden længe, mens vejen først tages i brug når parkeringshuset engang er bygget. Ved jernbanen bliver man nød til at smede mens strækningen er totalspærret, så Aalborg Kommune har haft meget travlt med at få plangrundlaget på plads og politisk godkendt for denne underføring.

Parkeringshuset skal placeres hvor den lave bygning i forgrunden ligger.
Cykelstien rundt om lægeboligerne(højhuset) åbner snart. Cykelstien under banen åbner mig bekendt ikke foreløbig

Jeg kiggede lige igen og det er lidt mere konfust end jeg husker:
"... Vi arbejder dog for, at der - lige så snart det er muligt - åbnes op for, at de bløde trafikanter kan benytte tunnelen, siger rådmand i By og Land, Jan Nymark Rose Thaysen."

"Så snart det er muligt" er jo et vidt begreb.

Citatet stammer fra: https://www.tv2nord.dk/kort-nyt/aalborg/ny-tunnel-i-aalborg-midtby

Ja, det kan man vel kalde politikersprog.
Eller realisme: Lov nu ikke noget før vi ved om det kan opfyldes.
Vel i bund og grund fornuftigt.

Så burde der været opdateret signalsystem i nat og IC-lyn til Hobro, ser ud til at køre igen. Er der nogen der ved hvordan det ellers er gået med opdateringen?

Gå op Sider: 1 2 3 [4] 5 6

Jernbanebøger

Gribskovbanen

Gribskovbanen. Pris 470 kr.

Læs mere
Nymølle Skærvefabrik A/S
Nymølle Skærvefabrik A/S

Læs historien om Europas største gravemaskine, 23 hjemmebyggede lokomotiver, 20 kilometer smalspor, en tunnel under Roskilde landevej, Rockwool fabrikken og meget andet godt i denne artikel om Nymølle Skærvefabrik A/S.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak