Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Rejseplanen K25
Gå ned Sider: 1 [2] 3 4 5
Rejseplanen K25
Af hj. 27/09-24, 17:17.
Nu ser det ud til at DSB har lagt K25 i rejseplanen.
Jeg lægger umiddelbart mærke til hurtigere lyntog Aarhus-Aalborg efter hastighedsopgradering.
/hj

Rejseplanen K25
Af andersj, Aalborg. 27/09-24, 17:58.
Samt InterCity hver time Aalborg-Esbjerg med IC3, af hensyn til ETCS Aalborg-(Aarhus) og (Lunderskov)-Esbjerg, samt kapacitetsrestriktionerne på Aarhus H ifb. sporsænkning til elektrificering.

Omstillingen til IC betyder en rejsetid Aarhus-Esbjerg på 2 timer og 9 minutter mod 2 timer og 20 minutter i dag, da der ikke længere skal stoppes i Viby J, Hedensted, Brejning og Børkop. Opholdet i Fredericia kortes også ned fra 5 til 2 minutter.

Der vil fortsat være regionaltog Aarhus-Fredericia en gang i timen og hver halve time i myldretiden - dog kun mens Aarhus H er uden restriktioner. Under arbejdet på Aarhus H afkortes regionaltogene vist til enten Skanderborg eller Viby J med vending i Hørning eller Aarhus G (det er GoCo der skal vende det ene sted og DSB regionaltog det andet sted)

Anders

Rejseplanen K25
Af Ncard00. 27/09-24, 18:34.
Citat fra: hj Dato 27/09-24, 17:17Nu ser det ud til at DSB har lagt K25 i rejseplanen.
Jeg lægger umiddelbart mærke til hurtigere lyntog Aarhus-Aalborg efter hastighedsopgradering.
/hj

Ja, 1 time og 8 minutter, fedt.

Hvad mangler der så for at komme ned på en time? IC5, ERTMS, eller ICL+ til Aalborg, dvs. kørsel uden stop imellem Århus og Aalborg, eller en kombination af alle 3 ting?

Rejseplanen K25
Af Ncard00. 27/09-24, 18:37.
Citat fra: andersj Dato 27/09-24, 17:58Samt InterCity hver time Aalborg-Esbjerg med IC3, af hensyn til ETCS Aalborg-(Aarhus) og (Lunderskov)-Esbjerg, samt kapacitetsrestriktionerne på Aarhus H ifb. sporsænkning til elektrificering.

Omstillingen til IC betyder en rejsetid Aarhus-Esbjerg på 2 timer og 9 minutter mod 2 timer og 20 minutter i dag, da der ikke længere skal stoppes i Viby J, Hedensted, Brejning og Børkop. Opholdet i Fredericia kortes også ned fra 5 til 2 minutter.

Der vil fortsat være regionaltog Aarhus-Fredericia en gang i timen og hver halve time i myldretiden - dog kun mens Aarhus H er uden restriktioner. Under arbejdet på Aarhus H afkortes regionaltogene vist til enten Skanderborg eller Viby J med vending i Hørning eller Aarhus G (det er GoCo der skal vende det ene sted og DSB regionaltog det andet sted)

Kan se at der stadig er en direkte RE afgang Århus-Esbjerg kl. 13:33 d. 18/12, den dato hvor jeg kiggede. Den vil vel så blive kørt af IC3?

Rejseplanen K25
Af Stennicke. 27/09-24, 21:23.
Citat fra: andersj Dato 27/09-24, 17:58Samt InterCity hver time Aalborg-Esbjerg med IC3, af hensyn til ETCS Aalborg-(Aarhus) og (Lunderskov)-Esbjerg, samt kapacitetsrestriktionerne på Aarhus H ifb. sporsænkning til elektrificering.

Omstillingen til IC betyder en rejsetid Aarhus-Esbjerg på 2 timer og 9 minutter mod 2 timer og 20 minutter i dag, da der ikke længere skal stoppes i Viby J, Hedensted, Brejning og Børkop. Opholdet i Fredericia kortes også ned fra 5 til 2 minutter.

Der vil fortsat være regionaltog Aarhus-Fredericia en gang i timen og hver halve time i myldretiden - dog kun mens Aarhus H er uden restriktioner. Under arbejdet på Aarhus H afkortes regionaltogene vist til enten Skanderborg eller Viby J med vending i Hørning eller Aarhus G (det er GoCo der skal vende det ene sted og DSB regionaltog det andet sted)

Hvad er Aarhus G?

Rejseplanen K25
Af andersj, Aalborg. 27/09-24, 22:05.
Citat fra: Ncard00 Dato 27/09-24, 18:34
Citat fra: hj Dato 27/09-24, 17:17Nu ser det ud til at DSB har lagt K25 i rejseplanen.
Jeg lægger umiddelbart mærke til hurtigere lyntog Aarhus-Aalborg efter hastighedsopgradering.
/hj

Ja, 1 time og 8 minutter, fedt.

Hvad mangler der så for at komme ned på en time? IC5, ERTMS, eller ICL+ til Aalborg, dvs. kørsel uden stop imellem Århus og Aalborg, eller en kombination af alle 3 ting?

Planen er pt. at komme ned på 1:06 når IC5 kan udnytte de 200 km/t nord for Hobro og med hurtigere acceleration. Opgraderingen af Hobro-Randers blev aldrig besluttet, så der ryger ca. 2 minutter og timemodellens tog skulle vist heller ikke standse i Hobro hvilket også er 2-3 minutter.

Citat fra: Ncard00 Dato 27/09-24, 18:37
Citat fra: andersj Dato 27/09-24, 17:58Samt InterCity hver time Aalborg-Esbjerg med IC3, af hensyn til ETCS Aalborg-(Aarhus) og (Lunderskov)-Esbjerg, samt kapacitetsrestriktionerne på Aarhus H ifb. sporsænkning til elektrificering.

Omstillingen til IC betyder en rejsetid Aarhus-Esbjerg på 2 timer og 9 minutter mod 2 timer og 20 minutter i dag, da der ikke længere skal stoppes i Viby J, Hedensted, Brejning og Børkop. Opholdet i Fredericia kortes også ned fra 5 til 2 minutter.

Der vil fortsat være regionaltog Aarhus-Fredericia en gang i timen og hver halve time i myldretiden - dog kun mens Aarhus H er uden restriktioner. Under arbejdet på Aarhus H afkortes regionaltogene vist til enten Skanderborg eller Viby J med vending i Hørning eller Aarhus G (det er GoCo der skal vende det ene sted og DSB regionaltog det andet sted)

Kan se at der stadig er en direkte RE afgang Århus-Esbjerg kl. 13:33 d. 18/12, den dato hvor jeg kiggede. Den vil vel så blive kørt af IC3?

Ikke nødvendigvis, da det først er i løbet af 2025 der kommer ETCS til Esbjerg.

Citat fra: Stennicke Dato 27/09-24, 21:23
Citat fra: andersj Dato 27/09-24, 17:58Samt InterCity hver time Aalborg-Esbjerg med IC3, af hensyn til ETCS Aalborg-(Aarhus) og (Lunderskov)-Esbjerg, samt kapacitetsrestriktionerne på Aarhus H ifb. sporsænkning til elektrificering.

Omstillingen til IC betyder en rejsetid Aarhus-Esbjerg på 2 timer og 9 minutter mod 2 timer og 20 minutter i dag, da der ikke længere skal stoppes i Viby J, Hedensted, Brejning og Børkop. Opholdet i Fredericia kortes også ned fra 5 til 2 minutter.

Der vil fortsat være regionaltog Aarhus-Fredericia en gang i timen og hver halve time i myldretiden - dog kun mens Aarhus H er uden restriktioner. Under arbejdet på Aarhus H afkortes regionaltogene vist til enten Skanderborg eller Viby J med vending i Hørning eller Aarhus G (det er GoCo der skal vende det ene sted og DSB regionaltog det andet sted)

Hvad er Aarhus G?

Godsbanegården, eller det der er tilbage af den. Mener det er noget med at der i en periode kun er en enkelt perron/to perronspor til rådighed på Aarhus H, så der bliver det vist kun IC og ICL der får lov til at komme ind på Aarhus H. Nordfra har man snakket om at GoCo skal smide passagererne af i Hinnerup og vende i Brabrand.

Anders

Rejseplanen K25
Af Mikkelhk, Lunderskov. 27/09-24, 22:27.
Citat fra: andersj Dato 27/09-24, 17:58Samt InterCity hver time Aalborg-Esbjerg med IC3, af hensyn til ETCS Aalborg-(Aarhus) og (Lunderskov)-Esbjerg, samt kapacitetsrestriktionerne på Aarhus H ifb. sporsænkning til elektrificering.
Det er reelt 4xx-togene i K24 imellem Kolding og Aarhus (tilbringer-tog fra Aarhus til Eurocity-togene København-Hamburg), der nu forlænges til Esbjerg, og stadig med 4xx-nummerering - enkelte afgange køres som bemærket ovenfor stadig med 33xx-nummerering imellem Aarhus og Fredericia. De kører som stoptog imellem Fredericia og Esbjerg med standsninger i Taulov, Lunderskov (!!), Brørup, Holsted og Gørding, og overtager dermed fra 33xx-togene i K24.

Øvrige ændringer, hovedsagligt vedrørende Sønderjylland generelt:
Grunden til at jeg nævner Lunderskov ovenfor er at denne station ikke længere betjenes af 8xx-togene imellem Esbjerg og København i K25. Den betjenes stadig af 57xx-togene (Fredericia-Flensburg) og 9xx-togene (Fredericia-Sønderborg), og altså også af de "nye" 4xx-tog Esbjerg-Fredericia-Aarhus, men ikke længere af 8xx-togene. Dermed vil der i K25 kun være direkte forbindelse til/fra København hver anden time (9xx) mod hver time i K24. De andre timer skal man via Fredericia.

Yderligere ændres både 57xx (Flensburg-løb) og 9xx (Sønderborg-løb) væsentligt i K25, da de kommer til at køre i modsatte timer af hvad man kender. Det betyder også at sidste forbindelse i Flensburg mod Fredericia bliver klokken 22.05 (mod klokken 22.50 i K24), og dermed vil DSB nok misse en del kunder som er forsinket fra det øvrige Tyskland/Europa, og som først har nået det "sene" regionaltog fra Hamburg som ankommer i Flensburg klokken 22.40. Disse kunder får nu et skønt ophold i Flensburg indtil klokken 06.05 næste morgen.

8xx-togene ser også ud til at få fast rute over "ny bane" (via Køge Nord) i K25. De har mig bekendt planmæssigt kørt via Roskilde de sidste mange år. Derimod kører 1xx-togene (Aarhus-København) planmæssigt via Roskilde i K25, og de har derimod hidtil kørt via ny bane i de sidste mange år. Man kan forestille sig at det er fordi mange/alle 1xx-tog planlægges til at blive kørt med IC4/MG imellem Fredericia og København, og dermed kan man ikke køre via ny bane?

De sydgående 39x-tog (København-Hamburg) kører cirka en time tidligere end hidtil. De nordgående (til København) kører med samme tider som i K24.

Hilsen Mikkel

Rejseplanen K25
Af nicolajpaaske. 27/09-24, 23:37.
Seneste redigering: 27/09-24, 23:39 af nicolajpaaske
Min begrænsede research:
  • 12xx skal igen standse på København Syd
  • Nykøbing Falster får halvtimesdrift til Næstved (i dag kører de med tre minutters mellemrum, det bliver fremover 30 minutter)

Rejseplanen K25
Af emc. 28/09-24, 07:39.
Øresundsperronerne på Kbh Syd ser ikke ud til at være klar til k25.

Rejseplanen K25
Af Petteri. 28/09-24, 09:07.
Citat fra: Mikkelhk Dato 27/09-24, 22:27
Citat fra: andersj Dato 27/09-24, 17:58Samt InterCity hver time Aalborg-Esbjerg med IC3, af hensyn til ETCS Aalborg-(Aarhus) og (Lunderskov)-Esbjerg, samt kapacitetsrestriktionerne på Aarhus H ifb. sporsænkning til elektrificering.

8xx-togene ser også ud til at få fast rute over "ny bane" (via Køge Nord) i K25. De har mig bekendt planmæssigt kørt via Roskilde de sidste mange år. Derimod kører 1xx-togene (Aarhus-København) planmæssigt via Roskilde i K25, og de har derimod hidtil kørt via ny bane i de sidste mange år. Man kan forestille sig at det er fordi mange/alle 1xx-tog planlægges til at blive kørt med IC4/MG imellem Fredericia og København, og dermed kan man ikke køre via ny bane?

De sydgående 39x-tog (København-Hamburg) kører cirka en time tidligere end hidtil. De nordgående (til København) kører med samme tider som i K24.

Korrekt. Efter påsken 2025, hvor det nye signalsystem ibrugtages mellem Lunderskov og Esbjerg, så er Fredericia -København via Roskilde (kendt som strækning 1), en af de få tilbageværende muligheder for benyttelse af dette materiel (IC4/MG).

Der er også værd at bemærke at DSB udnytter sit materiel til fulde ved at lade togene vende i Sønderborg på 1 time og 33 minutter om de nuværende 13 minutter. Der bliver derfor krydsning i Gråsten.


Rejseplanen K25
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 28/09-24, 09:08.
Seneste redigering: 28/09-24, 09:16 af Per Holm
Citat fra: emc Dato 28/09-24, 07:39Øresundsperronerne på Kbh Syd ser ikke ud til at være klar til k25.

Bundpladen i tunnelen blev udstøbt for et par uger siden og der arbejdes på opbygningen af armering i trapperummene på begge sider af strkn. 11 (Peberholmbanen) og snart kommer formene. Hvis ikke de rammer K25 med ibrugtagning præcist så ikke længe efter.

Det skal nok blive godt. Det vil blive fedt at slippe for Metroen eller skift til Øresundstog når man vil til Amager.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Rejseplanen K25
Af steenth. 28/09-24, 09:44.
Citat fra: Per Holm Dato 28/09-24, 09:08
Citat fra: emc Dato 28/09-24, 07:39Øresundsperronerne på Kbh Syd ser ikke ud til at være klar til k25.

Bundpladen i tunnelen blev udstøbt for et par uger siden og der arbejdes på opbygningen af armering i trapperummene på begge sider af strkn. 11 (Peberholmbanen) og snart kommer formene. Hvis ikke de rammer K25 med ibrugtagning præcist så ikke længe efter.

Det skal nok blive godt. Det vil blive fedt at slippe for Metroen eller skift til Øresundstog når man vil til Amager.
Når du vil bruge præcise betegnelser, så har ejeren af banen, hvor der bygges perroner, har et officielt navn på banen: Øresundsbanen: https://sundogbaelt.dk/forbindelser/oresund/oresundsbanen/ Det bruges også i lovtekster.

Men tak for status, når man ikke selv lige stopper og ser efter.

Rejseplanen K25
Af Mikkelhk, Lunderskov. 28/09-24, 10:21.
Seneste redigering: 28/09-24, 10:24 af Mikkelhk
Citat fra: Petteri Dato 28/09-24, 09:07
Citat fra: Mikkelhk Dato 27/09-24, 22:278xx-togene ser også ud til at få fast rute over "ny bane" (via Køge Nord) i K25. De har mig bekendt planmæssigt kørt via Roskilde de sidste mange år. Derimod kører 1xx-togene (Aarhus-København) planmæssigt via Roskilde i K25, og de har derimod hidtil kørt via ny bane i de sidste mange år. Man kan forestille sig at det er fordi mange/alle 1xx-tog planlægges til at blive kørt med IC4/MG imellem Fredericia og København, og dermed kan man ikke køre via ny bane?
Korrekt. Efter påsken 2025, hvor det nye signalsystem ibrugtages mellem Lunderskov og Esbjerg, så er Fredericia -København via Roskilde (kendt som strækning 1), en af de få tilbageværende muligheder for benyttelse af dette materiel (IC4/MG).
Der er også værd at bemærke at DSB udnytter sit materiel til fulde ved at lade togene vende i Sønderborg på 1 time og 33 minutter om de nuværende 13 minutter. Der bliver derfor krydsning i Gråsten.
Ja, det er vel efterhånden kun Kystbanen og Sønderborg-løbene der ville kunne køres med MG/IC4, og som ikke står til at få det nye signalprogram lige om hjørnet (dvs. i hele K25), og vel det samme for Roskilde-Kalundborg? Foruden selvfølgelig København-Fredericia via Roskilde (TIB 1), som allerede nævnt, og hvor de jo netop indsættes i meget stort omfang. Fredericia-Padborg (TIB 26 / 57xx-togene) giver ikke rigtig mening at nævne, da MG/IC4 jo ikke er udstyret til kørsel i Tyskland.
Apropos vendetider i det sønderjyske, så får 57xx-togene fremover kun 12 minutters vendetid i Flensburg, hvor de i dag har cirka 40 minutters vendetid, da de jo netop "bytter plads" med 9xx-togene til/fra Sønderborg op igennem Sønderjylland.

EDIT: Jeg kan se at Fredericia-Aarhus (TIB 23) også først står til at få Signalprogrammet i 1. halvår 2026. Dermed kan der vel også benyttes MG/IC4 i hele K25 på den strækning.

Hilsen Mikkel

Rejseplanen K25
Af andersj, Aalborg. 28/09-24, 11:58.
Sønderborg-togene kan ikke køre med IC4 så længe de kobles med lyntoget til/fra Aalborg i Fredericia.

Anders

Rejseplanen K25
Af Ncard00. 28/09-24, 12:05.
Citat fra: andersj Dato 28/09-24, 11:58Sønderborg-togene kan ikke køre med IC4 så længe de kobles med lyntoget til/fra Aalborg i Fredericia.

Ja, og Sønderborg togene får 7 minutter kortere rejsetid i K25, så vidt jeg kan se. Hvad er planerne egentlig m.h.t. rejsetiden København-Sønderborg efter 2030, 3 timer, eller stadig højere?

Gå op Sider: 1 [2] 3 4 5
Svenska-lok
Hedehusene Skærvefabrik A/S
Hedehusene Skærvefabrik A/S

I 1892 stiftede ingeniør Peter Madsen "P. Madsens Skjærvefabrik og Grusgrav ved Hedehusene" og startede dermed gruseventyret i Hedehusene. Her er historien om virksomheden med fokus på både de smalsporede og de normalsporede baner samt de tilhørende lokomotiver.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak