Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Ny direkte højhastighedsrute fra Paris til Berlin på 8 timer fra December 2024
Gå ned Sider: 1 [2]
Citat fra: Bengt Larsson Dato 26/09-24, 09:23
Citat fra: Ncard00 Dato 25/09-24, 22:31Ja, Malmø til Stockholm er fint, men X2000 bliver konstant aflyst og/eller forsinket imellem København H og Malmø, og mange bliver køresyge på grund af X2000's krængeteknik, og deruover er SJ3000 også helt forfærdeligt m.h.t. kørekomfort, toget ryster meget og man kan ikke stå op eller gå i midtergangen ud af vælte fra side til side.

SJ3000/X55 är "Regina"-tåg. "Regina"-tåg går mycket som regionaltåg i Västra Götaland och mellansverige, dock har SJ3000 lite mer bekvämare stolar och försäljning av mat och dryck.

Regina med SJ3000 har samma boggier och liknande som Öresundståg/X31/ET.


Ja, sæderne er bedre end Øresundstoget, men køreoplevelsen er meget værre end Øresundstoget. Ved ikke om det skyldes dårlige skinner. Har kun kørt med SJ3000 Malmø-Gøteborg, og ikke Øfesundstog på denne strækning, men så må der virkelig være dårlige skinner på denne rute.

Citat fra: steenth Dato 26/09-24, 12:54
Citat fra: Ncard00 Dato 25/09-24, 22:28
Citat fra: steenth Dato 25/09-24, 15:38Du er mere interesseret i det politiske end hvad der kører. Tyskland har ikke har en strategi med at få et hurtig højhastighedsnet, som fx Spanien og Frankrig, som er nærmest er fly på jernhjul. Tyskland har prioriteret at få nogle hurtigere forbindelser for mange istedet for at de hurtige tog kører forbi de byer, som også er imellem de større byer.

Men med DB's forfærdelige punktlighed, som er langt værre end selv DSB's, så skulle de måske anskaffe sig nogle tog der minder mere om IC5 i stedet for højhastighedstog, og have fokus på acceleration i stedet for tophastighed. Deruover er tog til 200km/t også langt billigere, og kan meget nemmere indhente forsinkelser, ICE togene passer ikke til ruter med for mange stop, og har for lange ophold ved stationerne, også pga. smalle døre.
Du beklager i dit første indlæg, at det køretiden er for langsomt. Og nu mener du at de skal anskaffe langsommere tog. Nu har har ICE været i drift siden 1991 med høje hastigheder. Skal tyskerne gå tilbage i udvikling? Selvom tyskerne har problemer med punktlighed, så går de vel ikke den retning, når stort set alle fjerntog efterhånden er en eller anden form for ICE...

Ellers er alle ICE togsæt med en normal udformning af døre. Men det ligner du mangler en god baggrundsviden...

Jeg siger at Sverige mangler hastighed, hvilket bliver løst med deres nye 250km/t Zefiro Express, men Tyskland mangler punktlighed, hvorfor de til gengæld skal fokusere på tog med bedre acceleration. 2 forskellige lande, med 2 forskellige jernbaner, som har hver sine udfordringer. Punktlighed er vigtigere end rejsetid, det ved alle.


Nej, det er ikke rigtigt. Tingene skal ikke dalre afsted, men man skal absolut ikke bruge for meget rejsetid. Så forsvinder de rejsende.

Hilsner Keld

Citat fra: Ncard00 Dato 25/09-24, 10:48Hvis denne skal blive bare en nogenlunde success, så skal rejsetiden ned på 6 timer, billetprisen være på max 500 danske kroner, og der skal være afgang mindst hver anden time.
Det er interessante succeskritierier. Hvem stiller dem op og hvem betaler?

Tag lige et kig på topografien.
Madrid-Barcelona er en route der fører igemmen en næsten-ørken og igennem 2 byer - Strækningen er specialbygget til formålet i normalspor - godstog og regionaltrafik kører på de iberiske spor ved siden af.
Berlin-Frankfurt-Strassbourg-Paris en en route der starter med at kan køre fuld speed igennem Mittelmark og Thüringer Becken, så skal du køre zig-zag rundt om tyske bjergkæder - på nogle af Europas mest brugte spor langs Rhienen og når du har nået Champagne er det fuld speed igen.
Du skal igennem nogle meget tæt befolkede områder med seriøst sværindustri, som få deres gods på skinnerne (BASF, Höchst).


Det her er en pressemeddelelse - Trafikmæssigt er det intet andet at knytte de to omløb Berlin-Frankfurt og Frankfurt-Paris sammen idet man nu har nok flerstrømsmateriel. Men det betyder også at man slæber en forsinkelse fra Potsdam hele vejen til Paris.

 
Hvis du vil køre hurtigere og mere stabilt igennem Europa skal tyskerne bygge spor - mange spor. De har dog et hær af NIMBY der viser hvordan man obstruerer det.
Alpha-E (Hanover-Hamburg) og Brenner Nordtilløb er bare to eksempeler.
For at komme hurtige til Paris kunne bore en tunnel under Pfälzer Wald, sådan fra det nordlige af Rhingraven til Champagnens sletter, også for at vise Briterne at prisen på deres absurd dyre HS2 tunneller kan toppes.


 


Gå op Sider: 1 [2]
Indsend billeder
Erindringer fra stationen i Grindsted
Erindringer fra stationen i Grindsted

Aage Knudsen fortæller om dagligdagen som DSB-ansat på Grindsted station i 1960´erne. Læs bl.a. om ekspedition af rejsegods, rangering med brunkulstog, privatbanerne samt forskellige anekdoter fra det daglige arbejde med både gods og passagerer.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak