Citat fra: mpp Dato 25/09-24, 11:22Så fik vi vist også lige remset alle grundene til at det ikke kan lade sig gøre og vi bare skal sidde på hænderne op.
Men altså, den behøver jo ikke tage alt trafikken fra flyene for at være en success. Der er allerede masser af tog mellem Berlin og Frankfurt og mellem Frankfurt og Paris og det nye tog supplerer jo så bare begge ruter og binder dem sammen. Vil man rejse på andre tidspunkter kan det ske med et enkelt skift. Det er så i øvrigt ikke den eneste lange rute DB har, der er også (Kiel-)Hamborg-Frankfurt-Zurich, Hamborg-Wien, Lubeck-Hamborg-Munchen og flere andre ruter. Hamborg-Zurich kører i to-timers takt mens Hamborg-Wien kun kører en enkelt gang om dagen.
Så mon ikke det nok skal blive en populær rute? Man er jo ikke afhængige af at alle kører hele vejen, men dem, der vil køre hele vejen, får så et nyt tilbud uden skift. Efterhånden som man får flere ICE-3-Neo og færre forsinkelser kan man så udvide tilbuddet og lade flere tog fortsætte fra Frankfurt til Berlin.
Ja, men som jeg har nævnt før herinde, så bliver længere til lange togruter først rigtigt en success, når der ikke længere flyver fly til samme destination, hvad enten vi snakker indenrigsflyvning, eller fx Hamborg, Berlin, Stockholm, Oslo herhjemme, og her er det nemmest at komme af med flyene, dvs. sværere at argumentere for statsstøtte til fx indenrigsflyvning, når toget kan klare samme tur på nogenlunde samme tid, dør til dør.
Synes blot at disse lange ruter som fx paris til berlin fuldstændig misser pointen om, hvad der i virkeligheden er behov for, hvilket er fly erstattet med tog, og korte bilture på meget få kilometer, erstattet med cykling eller kollektiv transport. De fleste gider ikke at sidde i 8 timer i et tog, inklusiv mig selv. Jeg vil langt hellere have hurtigere pendlerforbindelser, end mere klimavenlige, men markant langsommere alternativer til fly, for det er det som jeg, og de fleste andre, benytter hver dag, hvorimod de fleste kun flyver få gange om året.
Biler er dårlige på langt flere punkter end fly, udover co2 udledning, og færger og krydstogsskibe er mange gange værre end fly per passagerkilometer, så fokus på erstatning af fly med tog er en meget ensidig problemstilling, medmindre vi snakker indenrigs og kortere flyafgange, fordi forbedringerne på jernbanen her kommer mange flere mennesker til gode, på mange andre slags togture end blot ferie/rejse.