Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Ny direkte højhastighedsrute fra Paris til Berlin på 8 timer fra December 2024
Gå ned Sider:[1] 2
https://www.dw.com/en/deutsche-bahn-new-train-to-link-berlin-and-paris-in-8-hours/a-70314292

Hvis denne skal blive bare en nogenlunde success, så skal rejsetiden ned på 6 timer, billetprisen være på max 500 danske kroner, og der skal være afgang mindst hver anden time.

Rejsetiden med fly er på små 2 timer, ikke medregnet transport til og fra lufthavn, check ind osv. Priserne ligger ofte på under 500 danske kroner, og der flyver op til 11 fly om dagen.

Og en rejsetid på 8 timer med højhastighedstog, for at tilbagelægge en strækning på 1000-1200km er ikke imponerende, når Madrid - Barcelona på 650km kan køres på 2,5 time, så her skal gennemsnitshastigheden altså væsentligt op, og synes generelt ikke at gennemsnitshastighederne er særlig gode på de fleste højhastighedsafgange rundt om i verden, hvad enten vi snakke 250km/t eller 300km/t.

Citat fra: Ncard00 Dato 25/09-24, 10:48https://www.dw.com/en/deutsche-bahn-new-train-to-link-berlin-and-paris-in-8-hours/a-70314292

Hvis denne skal blive bare en nogenlunde success, så skal rejsetiden ned på 6 timer, billetprisen være på max 500 danske kroner, og der skal være afgang mindst hver anden time.

Rejsetiden med fly er på små 2 timer, ikke medregnet transport til og fra lufthavn, check ind osv. Priserne ligger ofte på under 500 danske kroner, og der flyver op til 11 fly om dagen.

Og en rejsetid på 8 timer med højhastighedstog, for at tilbagelægge en strækning på 1000-1200km er ikke imponerende, når Madrid - Barcelona på 650km kan køres på 2,5 time, så her skal gennemsnitshastigheden altså væsentligt op, og synes generelt ikke at gennemsnitshastighederne er særlig gode på de fleste højhastighedsafgange rundt om i verden, hvad enten vi snakke 250km/t eller 300km/t.
Hvis et tog kan køre 650 km på 2,5 time, så kan det på 7,5 time køre 1950 km, uden at sætte gennemsnitshastigheden væsentligt op.

Så fik vi vist også lige remset alle grundene til at det ikke kan lade sig gøre og vi bare skal sidde på hænderne op.

Men altså, den behøver jo ikke tage alt trafikken fra flyene for at være en success. Der er allerede masser af tog mellem Berlin og Frankfurt og mellem Frankfurt og Paris og det nye tog supplerer jo så bare begge ruter og binder dem sammen. Vil man rejse på andre tidspunkter kan det ske med et enkelt skift. Det er så i øvrigt ikke den eneste lange rute DB har, der er også (Kiel-)Hamborg-Frankfurt-Zurich, Hamborg-Wien, Lubeck-Hamborg-Munchen og flere andre ruter. Hamborg-Zurich kører i to-timers takt mens Hamborg-Wien kun kører en enkelt gang om dagen.

Så mon ikke det nok skal blive en populær rute? Man er jo ikke afhængige af at alle kører hele vejen, men dem, der vil køre hele vejen, får så et nyt tilbud uden skift. Efterhånden som man får flere ICE-3-Neo og færre forsinkelser kan man så udvide tilbuddet og lade flere tog fortsætte fra Frankfurt til Berlin.

Citat fra: mpp Dato 25/09-24, 11:22Så fik vi vist også lige remset alle grundene til at det ikke kan lade sig gøre og vi bare skal sidde på hænderne op.

Men altså, den behøver jo ikke tage alt trafikken fra flyene for at være en success. Der er allerede masser af tog mellem Berlin og Frankfurt og mellem Frankfurt og Paris og det nye tog supplerer jo så bare begge ruter og binder dem sammen. Vil man rejse på andre tidspunkter kan det ske med et enkelt skift. Det er så i øvrigt ikke den eneste lange rute DB har, der er også (Kiel-)Hamborg-Frankfurt-Zurich, Hamborg-Wien, Lubeck-Hamborg-Munchen og flere andre ruter. Hamborg-Zurich kører i to-timers takt mens Hamborg-Wien kun kører en enkelt gang om dagen.

Så mon ikke det nok skal blive en populær rute? Man er jo ikke afhængige af at alle kører hele vejen, men dem, der vil køre hele vejen, får så et nyt tilbud uden skift. Efterhånden som man får flere ICE-3-Neo og færre forsinkelser kan man så udvide tilbuddet og lade flere tog fortsætte fra Frankfurt til Berlin.

Ja, men som jeg har nævnt før herinde, så bliver længere til lange togruter først rigtigt en success, når der ikke længere flyver fly til samme destination, hvad enten vi snakker indenrigsflyvning, eller fx Hamborg, Berlin, Stockholm, Oslo herhjemme, og her er det nemmest at komme af med flyene, dvs. sværere at argumentere for statsstøtte til fx indenrigsflyvning, når toget kan klare samme tur på nogenlunde samme tid, dør til dør.

Synes blot at disse lange ruter som fx paris til berlin fuldstændig misser pointen om, hvad der i virkeligheden er behov for, hvilket er fly erstattet med tog, og korte bilture på meget få kilometer, erstattet med cykling eller kollektiv transport. De fleste gider ikke at sidde i 8 timer i et tog, inklusiv mig selv. Jeg vil langt hellere have hurtigere pendlerforbindelser, end mere klimavenlige, men markant langsommere alternativer til fly, for det er det som jeg, og de fleste andre, benytter hver dag, hvorimod de fleste kun flyver få gange om året.

Biler er dårlige på langt flere punkter end fly, udover co2 udledning, og færger og krydstogsskibe er mange gange værre end fly per passagerkilometer, så fokus på erstatning af fly med tog er en meget ensidig problemstilling, medmindre vi snakker indenrigs og kortere flyafgange, fordi forbedringerne på jernbanen her kommer mange flere mennesker til gode, på mange andre slags togture end blot ferie/rejse.

Citat fra: mpp Dato 25/09-24, 11:22Der er allerede masser af tog mellem Berlin og Frankfurt og mellem Frankfurt og Paris og det nye tog supplerer jo så bare begge ruter og binder dem sammen.

Så vidt jeg ved er det blot en eksisterende ICE afgang Frankfurt-Paris og en eksisterende ICE Sprinter afgang Berlin-Frankfurt der kobles sammen. Så det er ikke engang et supplement, blot en sammenbinding af to eksisterende tog der er blevet mulig med et øget antal ICE 3 togsæt udstyret til international trafik.

Anders

Citat fra: andersj Dato 25/09-24, 12:14Så vidt jeg ved er det blot en eksisterende ICE afgang Frankfurt-Paris og en eksisterende ICE Sprinter afgang Berlin-Frankfurt der kobles sammen. Så det er ikke engang et supplement, blot en sammenbinding af to eksisterende tog der er blevet mulig med et øget antal ICE 3 togsæt udstyret til international trafik.

Det giver god mening, selvom jeg også har set at antallet af daglige tog til Frankrig–Tyskland skulle stige fra 24 til 26. Jeg tror dem, der vil bruge sprinteren fra Frankfurt til Berlin ville synes det var pænt irriterende, hvis den længere rute går ud over regulariteten. Og så er ICE Sprinter jo i sig selv sit eget produkt.

Citat fra: Ncard00 Dato 25/09-24, 11:53Ja, men som jeg har nævnt før herinde, så bliver længere til lange togruter først rigtigt en success, når der ikke længere flyver fly til samme destination, hvad enten vi snakker indenrigsflyvning, eller fx Hamborg, Berlin, Stockholm, Oslo herhjemme, og her er det nemmest at komme af med flyene, dvs. sværere at argumentere for statsstøtte til fx indenrigsflyvning, når toget kan klare samme tur på nogenlunde samme tid, dør til dør.

Synes blot at disse lange ruter som fx paris til berlin fuldstændig misser pointen om, hvad der i virkeligheden er behov for, hvilket er fly erstattet med tog, og korte bilture på meget få kilometer, erstattet med cykling eller kollektiv transport. De fleste gider ikke at sidde i 8 timer i et tog, inklusiv mig selv. Jeg vil langt hellere have hurtigere pendlerforbindelser, end mere klimavenlige, men markant langsommere alternativer til fly, for det er det som jeg, og de fleste andre, benytter hver dag, hvorimod de fleste kun flyver få gange om året.

Biler er dårlige på langt flere punkter end fly, udover co2 udledning, og færger og krydstogsskibe er mange gange værre end fly per passagerkilometer, så fokus på erstatning af fly med tog er en meget ensidig problemstilling, medmindre vi snakker indenrigs og kortere flyafgange, fordi forbedringerne på jernbanen her kommer mange flere mennesker til gode, på mange andre slags togture end blot ferie/rejse.

Gab! Det ene udelukker jo heldigvis ikke det andet og når nu der hverken skal bruges danske, franske eller tyske skattekroner på den nye rute kunne det jo være passende at finde smilet frem og glæde sig over, at der er grundlag for nye togforbindelser.

Citat fra: mpp Dato 25/09-24, 12:22
Citat fra: Ncard00 Dato 25/09-24, 11:53Ja, men som jeg har nævnt før herinde, så bliver længere til lange togruter først rigtigt en success, når der ikke længere flyver fly til samme destination, hvad enten vi snakker indenrigsflyvning, eller fx Hamborg, Berlin, Stockholm, Oslo herhjemme, og her er det nemmest at komme af med flyene, dvs. sværere at argumentere for statsstøtte til fx indenrigsflyvning, når toget kan klare samme tur på nogenlunde samme tid, dør til dør.

Synes blot at disse lange ruter som fx paris til berlin fuldstændig misser pointen om, hvad der i virkeligheden er behov for, hvilket er fly erstattet med tog, og korte bilture på meget få kilometer, erstattet med cykling eller kollektiv transport. De fleste gider ikke at sidde i 8 timer i et tog, inklusiv mig selv. Jeg vil langt hellere have hurtigere pendlerforbindelser, end mere klimavenlige, men markant langsommere alternativer til fly, for det er det som jeg, og de fleste andre, benytter hver dag, hvorimod de fleste kun flyver få gange om året.

Biler er dårlige på langt flere punkter end fly, udover co2 udledning, og færger og krydstogsskibe er mange gange værre end fly per passagerkilometer, så fokus på erstatning af fly med tog er en meget ensidig problemstilling, medmindre vi snakker indenrigs og kortere flyafgange, fordi forbedringerne på jernbanen her kommer mange flere mennesker til gode, på mange andre slags togture end blot ferie/rejse.

Gab! Det ene udelukker jo heldigvis ikke det andet og når nu der hverken skal bruges danske, franske eller tyske skattekroner på den nye rute kunne det jo være passende at finde smilet frem og glæde sig over, at der er grundlag for nye togforbindelser.

Ja, det kunne man, men det gør jeg bare ikke. Jeg vil hellere se en masse små forbedringer/forandringer, end få store, så det er hvad jeg fokusere på, men ja, de store ting er skam også vigtige, de er bare langt sværere at få indflydelse på, men jeg respekterer at andre har andre holdninger og interesser end jeg :)

Citat fra: Ncard00 Dato 25/09-24, 13:30
Citat fra: mpp Dato 25/09-24, 12:22
Citat fra: Ncard00 Dato 25/09-24, 11:53Ja, men som jeg har nævnt før herinde, så bliver længere til lange togruter først rigtigt en success, når der ikke længere flyver fly til samme destination, hvad enten vi snakker indenrigsflyvning, eller fx Hamborg, Berlin, Stockholm, Oslo herhjemme, og her er det nemmest at komme af med flyene, dvs. sværere at argumentere for statsstøtte til fx indenrigsflyvning, når toget kan klare samme tur på nogenlunde samme tid, dør til dør.

Synes blot at disse lange ruter som fx paris til berlin fuldstændig misser pointen om, hvad der i virkeligheden er behov for, hvilket er fly erstattet med tog, og korte bilture på meget få kilometer, erstattet med cykling eller kollektiv transport. De fleste gider ikke at sidde i 8 timer i et tog, inklusiv mig selv. Jeg vil langt hellere have hurtigere pendlerforbindelser, end mere klimavenlige, men markant langsommere alternativer til fly, for det er det som jeg, og de fleste andre, benytter hver dag, hvorimod de fleste kun flyver få gange om året.

Biler er dårlige på langt flere punkter end fly, udover co2 udledning, og færger og krydstogsskibe er mange gange værre end fly per passagerkilometer, så fokus på erstatning af fly med tog er en meget ensidig problemstilling, medmindre vi snakker indenrigs og kortere flyafgange, fordi forbedringerne på jernbanen her kommer mange flere mennesker til gode, på mange andre slags togture end blot ferie/rejse.

Gab! Det ene udelukker jo heldigvis ikke det andet og når nu der hverken skal bruges danske, franske eller tyske skattekroner på den nye rute kunne det jo være passende at finde smilet frem og glæde sig over, at der er grundlag for nye togforbindelser.

Ja, det kunne man, men det gør jeg bare ikke. Jeg vil hellere se en masse små forbedringer/forandringer, end få store, så det er hvad jeg fokusere på, men ja, de store ting er skam også vigtige, de er bare langt sværere at få indflydelse på, men jeg respekterer at andre har andre holdninger og interesser end jeg :)
Du er mere interesseret i det politiske end hvad der kører. Tyskland har ikke har en strategi med at få et hurtig højhastighedsnet, som fx Spanien og Frankrig, som er nærmest er fly på jernhjul. Tyskland har prioriteret at få nogle hurtigere forbindelser for mange istedet for at de hurtige tog kører forbi de byer, som også er imellem de større byer.

Citat fra: Ncard00 Dato 25/09-24, 11:53Ja, men som jeg har nævnt før herinde, så bliver længere til lange togruter først rigtigt en success, når der ikke længere flyver fly til samme destination, hvad enten vi snakker indenrigsflyvning, eller fx Hamborg, Berlin, Stockholm, Oslo herhjemme, og her er det nemmest at komme af med flyene, dvs. sværere at argumentere for statsstøtte til fx indenrigsflyvning, når toget kan klare samme tur på nogenlunde samme tid, dør til dør.

Det er jeg ikke enig i. Jeg har fx ikke brugt flyet til Stockholm i 20 år til mine 2 årlige ture derop. Jeg har taget toget - også selvom "nogen" (ingen nævnt, ingen glemt) gør, hvad de kan, for at det skal være så besværligt som muligt. Trods det og de godt 6 timer man skal sætte af til turen til/fra København, så kunne jeg ikke drømme om at tage flyet. Når bare toget fra København når over broen, så skal alt nok gå ;D

Svenskerne har jo stor succes med at få folk til at tage toget Malmø-Stockholm fremfor flyet. Så det kan sagtens lade sig gøre.

Det er noget andet, når man skal til Oslo eller ud i Europa. Her mangler stabile forbindelser med ordentlige tog og service uden risiko for at blive smidt over i en bus. De gode forbindelser og tog, der var, forsvandt for godt 10 år siden. Nu er SJ og Snälltåget startet med nattogsforbindelser til Hamburg/Berlin via Danmark, og det er da en start.

Men ordentlige, stabile forbindelser med gode tog og service er vigtigere at få fikset end at tvangslukke flyruter for at tvinge folk over i toget. Indtil da er flyrejser absolut nødvendige.

Citat fra: steenth Dato 25/09-24, 15:38
Citat fra: Ncard00 Dato 25/09-24, 13:30
Citat fra: mpp Dato 25/09-24, 12:22
Citat fra: Ncard00 Dato 25/09-24, 11:53Ja, men som jeg har nævnt før herinde, så bliver længere til lange togruter først rigtigt en success, når der ikke længere flyver fly til samme destination, hvad enten vi snakker indenrigsflyvning, eller fx Hamborg, Berlin, Stockholm, Oslo herhjemme, og her er det nemmest at komme af med flyene, dvs. sværere at argumentere for statsstøtte til fx indenrigsflyvning, når toget kan klare samme tur på nogenlunde samme tid, dør til dør.

Synes blot at disse lange ruter som fx paris til berlin fuldstændig misser pointen om, hvad der i virkeligheden er behov for, hvilket er fly erstattet med tog, og korte bilture på meget få kilometer, erstattet med cykling eller kollektiv transport. De fleste gider ikke at sidde i 8 timer i et tog, inklusiv mig selv. Jeg vil langt hellere have hurtigere pendlerforbindelser, end mere klimavenlige, men markant langsommere alternativer til fly, for det er det som jeg, og de fleste andre, benytter hver dag, hvorimod de fleste kun flyver få gange om året.

Biler er dårlige på langt flere punkter end fly, udover co2 udledning, og færger og krydstogsskibe er mange gange værre end fly per passagerkilometer, så fokus på erstatning af fly med tog er en meget ensidig problemstilling, medmindre vi snakker indenrigs og kortere flyafgange, fordi forbedringerne på jernbanen her kommer mange flere mennesker til gode, på mange andre slags togture end blot ferie/rejse.

Gab! Det ene udelukker jo heldigvis ikke det andet og når nu der hverken skal bruges danske, franske eller tyske skattekroner på den nye rute kunne det jo være passende at finde smilet frem og glæde sig over, at der er grundlag for nye togforbindelser.

Ja, det kunne man, men det gør jeg bare ikke. Jeg vil hellere se en masse små forbedringer/forandringer, end få store, så det er hvad jeg fokusere på, men ja, de store ting er skam også vigtige, de er bare langt sværere at få indflydelse på, men jeg respekterer at andre har andre holdninger og interesser end jeg :)
Du er mere interesseret i det politiske end hvad der kører. Tyskland har ikke har en strategi med at få et hurtig højhastighedsnet, som fx Spanien og Frankrig, som er nærmest er fly på jernhjul. Tyskland har prioriteret at få nogle hurtigere forbindelser for mange istedet for at de hurtige tog kører forbi de byer, som også er imellem de større byer.

Men med DB's forfærdelige punktlighed, som er langt værre end selv DSB's, så skulle de måske anskaffe sig nogle tog der minder mere om IC5 i stedet for højhastighedstog, og have fokus på acceleration i stedet for tophastighed. Deruover er tog til 200km/t også langt billigere, og kan meget nemmere indhente forsinkelser, ICE togene passer ikke til ruter med for mange stop, og har for lange ophold ved stationerne, også pga. smalle døre.

Citat fra: Togiudlandet Dato 25/09-24, 20:04
Citat fra: Ncard00 Dato 25/09-24, 11:53Ja, men som jeg har nævnt før herinde, så bliver længere til lange togruter først rigtigt en success, når der ikke længere flyver fly til samme destination, hvad enten vi snakker indenrigsflyvning, eller fx Hamborg, Berlin, Stockholm, Oslo herhjemme, og her er det nemmest at komme af med flyene, dvs. sværere at argumentere for statsstøtte til fx indenrigsflyvning, når toget kan klare samme tur på nogenlunde samme tid, dør til dør.

Det er jeg ikke enig i. Jeg har fx ikke brugt flyet til Stockholm i 20 år til mine 2 årlige ture derop. Jeg har taget toget - også selvom "nogen" (ingen nævnt, ingen glemt) gør, hvad de kan, for at det skal være så besværligt som muligt. Trods det og de godt 6 timer man skal sætte af til turen til/fra København, så kunne jeg ikke drømme om at tage flyet. Når bare toget fra København når over broen, så skal alt nok gå ;D

Svenskerne har jo stor succes med at få folk til at tage toget Malmø-Stockholm fremfor flyet. Så det kan sagtens lade sig gøre.

Det er noget andet, når man skal til Oslo eller ud i Europa. Her mangler stabile forbindelser med ordentlige tog og service uden risiko for at blive smidt over i en bus. De gode forbindelser og tog, der var, forsvandt for godt 10 år siden. Nu er SJ og Snälltåget startet med nattogsforbindelser til Hamburg/Berlin via Danmark, og det er da en start.

Men ordentlige, stabile forbindelser med gode tog og service er vigtigere at få fikset end at tvangslukke flyruter for at tvinge folk over i toget. Indtil da er flyrejser absolut nødvendige.

Ja, Malmø til Stockholm er fint, men X2000 bliver konstant aflyst og/eller forsinket imellem København H og Malmø, og mange bliver køresyge på grund af X2000's krængeteknik, og deruover er SJ3000 også helt forfærdeligt m.h.t. kørekomfort, toget ryster meget og man kan ikke stå op eller gå i midtergangen ud af vælte fra side til side.

Citat fra: Ncard00 Dato 25/09-24, 22:31Ja, Malmø til Stockholm er fint, men X2000 bliver konstant aflyst og/eller forsinket imellem København H og Malmø, og mange bliver køresyge på grund af X2000's krængeteknik, og deruover er SJ3000 også helt forfærdeligt m.h.t. kørekomfort, toget ryster meget og man kan ikke stå op eller gå i midtergangen ud af vælte fra side til side.

SJ3000/X55 är "Regina"-tåg. "Regina"-tåg går mycket som regionaltåg i Västra Götaland och mellansverige, dock har SJ3000 lite mer bekvämare stolar och försäljning av mat och dryck.

Regina med SJ3000 har samma boggier och liknande som Öresundståg/X31/ET.

Citat fra: Ncard00 Dato 25/09-24, 22:28
Citat fra: steenth Dato 25/09-24, 15:38Du er mere interesseret i det politiske end hvad der kører. Tyskland har ikke har en strategi med at få et hurtig højhastighedsnet, som fx Spanien og Frankrig, som er nærmest er fly på jernhjul. Tyskland har prioriteret at få nogle hurtigere forbindelser for mange istedet for at de hurtige tog kører forbi de byer, som også er imellem de større byer.

Men med DB's forfærdelige punktlighed, som er langt værre end selv DSB's, så skulle de måske anskaffe sig nogle tog der minder mere om IC5 i stedet for højhastighedstog, og have fokus på acceleration i stedet for tophastighed. Deruover er tog til 200km/t også langt billigere, og kan meget nemmere indhente forsinkelser, ICE togene passer ikke til ruter med for mange stop, og har for lange ophold ved stationerne, også pga. smalle døre.
Du beklager i dit første indlæg, at det køretiden er for langsomt. Og nu mener du at de skal anskaffe langsommere tog. Nu har har ICE været i drift siden 1991 med høje hastigheder. Skal tyskerne gå tilbage i udvikling? Selvom tyskerne har problemer med punktlighed, så går de vel ikke den retning, når stort set alle fjerntog efterhånden er en eller anden form for ICE...

Ellers er alle ICE togsæt med en normal udformning af døre. Men det ligner du mangler en god baggrundsviden...

Citat fra: Ncard00 Dato 25/09-24, 22:31
Citat fra: Togiudlandet Dato 25/09-24, 20:04
Citat fra: Ncard00 Dato 25/09-24, 11:53Ja, men som jeg har nævnt før herinde, så bliver længere til lange togruter først rigtigt en success, når der ikke længere flyver fly til samme destination, hvad enten vi snakker indenrigsflyvning, eller fx Hamborg, Berlin, Stockholm, Oslo herhjemme, og her er det nemmest at komme af med flyene, dvs. sværere at argumentere for statsstøtte til fx indenrigsflyvning, når toget kan klare samme tur på nogenlunde samme tid, dør til dør.

Det er jeg ikke enig i. Jeg har fx ikke brugt flyet til Stockholm i 20 år til mine 2 årlige ture derop. Jeg har taget toget - også selvom "nogen" (ingen nævnt, ingen glemt) gør, hvad de kan, for at det skal være så besværligt som muligt. Trods det og de godt 6 timer man skal sætte af til turen til/fra København, så kunne jeg ikke drømme om at tage flyet. Når bare toget fra København når over broen, så skal alt nok gå ;D

Svenskerne har jo stor succes med at få folk til at tage toget Malmø-Stockholm fremfor flyet. Så det kan sagtens lade sig gøre.

Det er noget andet, når man skal til Oslo eller ud i Europa. Her mangler stabile forbindelser med ordentlige tog og service uden risiko for at blive smidt over i en bus. De gode forbindelser og tog, der var, forsvandt for godt 10 år siden. Nu er SJ og Snälltåget startet med nattogsforbindelser til Hamburg/Berlin via Danmark, og det er da en start.

Men ordentlige, stabile forbindelser med gode tog og service er vigtigere at få fikset end at tvangslukke flyruter for at tvinge folk over i toget. Indtil da er flyrejser absolut nødvendige.

Ja, Malmø til Stockholm er fint, men X2000 bliver konstant aflyst og/eller forsinket imellem København H og Malmø, og mange bliver køresyge på grund af X2000's krængeteknik, og deruover er SJ3000 også helt forfærdeligt m.h.t. kørekomfort, toget ryster meget og man kan ikke stå op eller gå i midtergangen ud af vælte fra side til side.

Ja X2000 er nærmest ikke eksisterende Kbh-Malmø i øjeblikket og har været ustabilt i flere år. Det er det jeg mener med, at der skal være stabile forbindelser. Så skal vi kunne stole på, at toget kører hele vejen fra København til Stockholm, og det ikke er delaflyst dagen før, fordi der ikke var et X2000 med dansk ATC eller Banedanmark mangler sporplads. Det skal heller ikke parkeres på spor 26, hvor det er yderst besværligt at komme til/fra med større oppakning (som man jo ofte har, når man skal ud at rejse).

Det med køresygen kender jeg ikke til. Det er ikke noget jeg har bemærket. Men folk bliver jo også luftsyge, køresyge i bil eller i et almindeligt tog.

Så vidt jeg ved kører SJ3000 ikke Malmø-Stockholm, men kun Malmø-Gøteborg (og visse regionaltogsstrækninger) og enig, det er ikke det jeg vil kalde et godt og komfortabelt tog til længere rejser. Det er lige så skidt som at køre med Øresundstoget København-Gøteborg. Der er håbet også, at SJ genindfører direkte X2000 tog fra København til Gøteborg eller måske endda til Oslo.

Gå op Sider:[1] 2

Jernbanebøger

Eventyrlige Rejseberetninger

Eventyrlige Rejseberetninger. Pris 170 kr.

Læs mere
ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak