Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Farumbanens forlængelse til Hillerød
Gå ned Sider: 1 2 [3] 4 5
Citat fra: Thomas123 Dato 15/09-24, 22:02
Citat fra: tgsen Dato 15/09-24, 11:29I linket i trådstarterindlægget kaldes forslaget en forlængelse af S-banen til Farum. Dvs. det er en S-bane (må jeg forstå det som). Frederiksværkbanen er ikke en S-bane. Derfor tror jeg du tager fejl i din antagelse at den foreslåede bane og Frederiksværkbanen kan dele indførsel til Hillerød.
Hvorfor bringer du så Ring 6/5 ind i det her, en bane udenom København, og snakker om en tilstoppet Hillerød station?
Fordi en Ring 6/5 bane skal ind på Hillerød station. En Farum - Hillerød bane vil enten være på et nyt sporpar Faurholm - Hillerød (Roskilde - Hillerød vil så betyde ekstra et eller to spor Faurholm - Hillerød), eller skulle flettes ind i Nordbanen syd for Faurholm (to 10-min. interval strækninger sammenflettet giver operationelle besvær).
6 spor Faurholm - Hillerød? Det kalder jeg trængsel.
CitatS-tog og Lokaltog kan ikke køre på samme infrastruktur fra 2030'erne, men det er heller ikke min pointe i ovenstående post.
Næh, og derfor bliver der mange spor sydfra ind i Hillerød. og det giver trængsel. Hvad var egentlig din pointe?

Farumbanens forlængelse til Hillerød
Af Viktoria Skov. 17/09-24, 15:48.
Seneste redigering: 17/09-24, 15:54 af Viktoria Skov
Citat fra: tgsen Dato 17/09-24, 15:16
Citat fra: Thomas123 Dato 15/09-24, 22:02
Citat fra: tgsen Dato 15/09-24, 11:29I linket i trådstarterindlægget kaldes forslaget en forlængelse af S-banen til Farum. Dvs. det er en S-bane (må jeg forstå det som). Frederiksværkbanen er ikke en S-bane. Derfor tror jeg du tager fejl i din antagelse at den foreslåede bane og Frederiksværkbanen kan dele indførsel til Hillerød.
Hvorfor bringer du så Ring 6/5 ind i det her, en bane udenom København, og snakker om en tilstoppet Hillerød station?
Fordi en Ring 6/5 bane skal ind på Hillerød station. En Farum - Hillerød bane vil enten være på et nyt sporpar Faurholm - Hillerød (Roskilde - Hillerød vil så betyde ekstra et eller to spor Faurholm - Hillerød), eller skulle flettes ind i Nordbanen syd for Faurholm (to 10-min. interval strækninger sammenflettet giver operationelle besvær).
6 spor Faurholm - Hillerød? Det kalder jeg trængsel.
CitatS-tog og Lokaltog kan ikke køre på samme infrastruktur fra 2030'erne, men det er heller ikke min pointe i ovenstående post.
Næh, og derfor bliver der mange spor sydfra ind i Hillerød. og det giver trængsel. Hvad var egentlig din pointe?

Forslaget om Roskilde - Hillerød bygger på at den anlægges med Lokaltog A/S som infrastrukturforvalter og operatør, hvorfor at den kobles på HFHJ i Nørre Herlev, og deles med HFHJ om sporene mellem Nørre Herlev og Hillerød. Dette kan lade sig gøre, fordi infrastrukturen og togmateriel på HFHJ og Ro-Hi er ens.

En Farum - Hillerød bane, er naturligvis bygget som S-bane, da alt andet vil være rablende vanvittigt med togskifte i Farum.
Derfor er det ikke oplagt for Farumbanen at benytte HFHJ's spor til Hillerød, da dels er der ikke køreledninger, dels er perronerne for lave, at HFHJ ikke har driftmæssig sporforbindelse til S-baneperronerne i Hillerød og at der køres efter SR1975 på HFHJ mod ORF på Farumbanen.

Det vil derfor kun give mening at en forlængelse af Farumbanen får egne spor frem tilet sted mellem Allerød og Favrholm, hvor der med en enkeltsporet bro kan etableres niveaufri udfletning fra Nordbanen.

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Citat fra: Viktoria Skov Dato 17/09-24, 15:48
Citat fra: tgsen Dato 17/09-24, 15:16
Citat fra: Thomas123 Dato 15/09-24, 22:02
Citat fra: tgsen Dato 15/09-24, 11:29I linket i trådstarterindlægget kaldes forslaget en forlængelse af S-banen til Farum. Dvs. det er en S-bane (må jeg forstå det som). Frederiksværkbanen er ikke en S-bane. Derfor tror jeg du tager fejl i din antagelse at den foreslåede bane og Frederiksværkbanen kan dele indførsel til Hillerød.
Hvorfor bringer du så Ring 6/5 ind i det her, en bane udenom København, og snakker om en tilstoppet Hillerød station?
Fordi en Ring 6/5 bane skal ind på Hillerød station. En Farum - Hillerød bane vil enten være på et nyt sporpar Faurholm - Hillerød (Roskilde - Hillerød vil så betyde ekstra et eller to spor Faurholm - Hillerød), eller skulle flettes ind i Nordbanen syd for Faurholm (to 10-min. interval strækninger sammenflettet giver operationelle besvær).
6 spor Faurholm - Hillerød? Det kalder jeg trængsel.
CitatS-tog og Lokaltog kan ikke køre på samme infrastruktur fra 2030'erne, men det er heller ikke min pointe i ovenstående post.
Næh, og derfor bliver der mange spor sydfra ind i Hillerød. og det giver trængsel. Hvad var egentlig din pointe?

Forslaget om Roskilde - Hillerød bygger på at den anlægges med Lokaltog A/S som infrastrukturforvalter og operatør, hvorfor at den kobles på HFHJ i Nørre Herlev, og deles med HFHJ om sporene mellem Nørre Herlev og Hillerød. Dette kan lade sig gøre, fordi infrastrukturen og togmateriel på HFHJ og Ro-Hi er ens.

En Farum - Hillerød bane, er naturligvis bygget som S-bane, da alt andet vil være rablende vanvittigt med togskifte i Farum.
Derfor er det ikke oplagt for Farumbanen at benytte HFHJ's spor til Hillerød, da dels er der ikke køreledninger, dels er perronerne for lave, at HFHJ ikke har driftmæssig sporforbindelse til S-baneperronerne i Hillerød og at der køres efter SR1975 på HFHJ mod ORF på Farumbanen.

Det vil derfor kun give mening at en forlængelse af Farumbanen får egne spor frem tilet sted mellem Allerød og Favrholm, hvor der med en enkeltsporet bro kan etableres niveaufri udfletning fra Nordbanen.
Jeg tror dog ikke din forslag med at lukke den ene Lokaltog depot vil virke fordi de 2 depoter er langt væk fra hinanden.

Citat fra: tgsen Dato 17/09-24, 15:16Fordi en Ring 6/5 bane skal ind på Hillerød station. En Farum - Hillerød bane vil enten være på et nyt sporpar Faurholm - Hillerød (Roskilde - Hillerød vil så betyde ekstra et eller to spor Faurholm - Hillerød), eller skulle flettes ind i Nordbanen syd for Faurholm (to 10-min. interval strækninger sammenflettet giver operationelle besvær).
6 spor Faurholm - Hillerød? Det kalder jeg trængsel.
CitatS-tog og Lokaltog kan ikke køre på samme infrastruktur fra 2030'erne, men det er heller ikke min pointe i ovenstående post.
Næh, og derfor bliver der mange spor sydfra ind i Hillerød. og det giver trængsel. Hvad var egentlig din pointe?
Igen: En evt. ring 6/5 vil kunne integreres med Lokaltog's infrastruktur (sammen med en modernisering af denne). Din besked har intet med den her diskussion at gøre, og det kommer IKKE til at "proppe" Hillerød st. til. Der behøves ikke 6 spor mellem Favrholm og Hillerød St?

Citat fra: mgameing123 Dato 17/09-24, 17:17
Citat fra: Viktoria Skov Dato 17/09-24, 15:48Forslaget om Roskilde - Hillerød bygger på at den anlægges med Lokaltog A/S som infrastrukturforvalter og operatør, hvorfor at den kobles på HFHJ i Nørre Herlev, og deles med HFHJ om sporene mellem Nørre Herlev og Hillerød. Dette kan lade sig gøre, fordi infrastrukturen og togmateriel på HFHJ og Ro-Hi er ens.

En Farum - Hillerød bane, er naturligvis bygget som S-bane, da alt andet vil være rablende vanvittigt med togskifte i Farum.
Derfor er det ikke oplagt for Farumbanen at benytte HFHJ's spor til Hillerød, da dels er der ikke køreledninger, dels er perronerne for lave, at HFHJ ikke har driftmæssig sporforbindelse til S-baneperronerne i Hillerød og at der køres efter SR1975 på HFHJ mod ORF på Farumbanen.

Det vil derfor kun give mening at en forlængelse af Farumbanen får egne spor frem tilet sted mellem Allerød og Favrholm, hvor der med en enkeltsporet bro kan etableres niveaufri udfletning fra Nordbanen.
Jeg tror dog ikke din forslag med at lukke den ene Lokaltog depot vil virke fordi de 2 depoter er langt væk fra hinanden.

Langt og langt, der er nu 70 km mellem dem. Det er betydeligt mindre end mellem DSB's værksteder i dag.

Alternativt kan begge nedlægges og erstattes af et nyt mellem Roskilde og Køge, der er ca. midt mellem Hårlev og Hillerød.

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Citat fra: Thomas123 Dato 17/09-24, 19:10
Citat fra: tgsen Dato 17/09-24, 15:16Fordi en Ring 6/5 bane skal ind på Hillerød station. En Farum - Hillerød bane vil enten være på et nyt sporpar Faurholm - Hillerød (Roskilde - Hillerød vil så betyde ekstra et eller to spor Faurholm - Hillerød), eller skulle flettes ind i Nordbanen syd for Faurholm (to 10-min. interval strækninger sammenflettet giver operationelle besvær).
6 spor Faurholm - Hillerød? Det kalder jeg trængsel.
CitatS-tog og Lokaltog kan ikke køre på samme infrastruktur fra 2030'erne, men det er heller ikke min pointe i ovenstående post.
Næh, og derfor bliver der mange spor sydfra ind i Hillerød. og det giver trængsel. Hvad var egentlig din pointe?
Igen: En evt. ring 6/5 vil kunne integreres med Lokaltog's infrastruktur (sammen med en modernisering af denne). Din besked har intet med den her diskussion at gøre, og det kommer IKKE til at "proppe" Hillerød st. til. Der behøves ikke 6 spor mellem Favrholm og Hillerød St?
Hillerød - Frederiksværk er max. 3 tog i timen. Hillerød - Roskilde bliver formodentlig 3 eller 6 tog i timen. Dvs. 6 eller 9 tog i timen hver vej Hillerød - Faurholm på enkeltsporet strækning.

Kbh H - Hillerød er max 6 tog i timen. Kbh H - Farum er max 6 tog i timen, så Farum - Hillerød bliver det formodentlig også. Dvs. 12 tog i timen hver vej på dobbeltsporet strækning. Det bliver knebent,

Det jeg hellere så er enkeltsporet bane Farum - Gørløse med senere udbygning til tosporet S-bane Farum - Frederiksværk, og krydsning ca. ved Uvelse med enkeltsporet bane Roskilde - Hillerød som senere kan udbygges til tosporet elektrificeret fjernbane. Det er ligesom mere i tråd med fingerplan-tanken (men det bliver en lang finger).

Citat fra: Viktoria Skov Dato 17/09-24, 20:16
Citat fra: mgameing123 Dato 17/09-24, 17:17
Citat fra: Viktoria Skov Dato 17/09-24, 15:48Forslaget om Roskilde - Hillerød bygger på at den anlægges med Lokaltog A/S som infrastrukturforvalter og operatør, hvorfor at den kobles på HFHJ i Nørre Herlev, og deles med HFHJ om sporene mellem Nørre Herlev og Hillerød. Dette kan lade sig gøre, fordi infrastrukturen og togmateriel på HFHJ og Ro-Hi er ens.

En Farum - Hillerød bane, er naturligvis bygget som S-bane, da alt andet vil være rablende vanvittigt med togskifte i Farum.
Derfor er det ikke oplagt for Farumbanen at benytte HFHJ's spor til Hillerød, da dels er der ikke køreledninger, dels er perronerne for lave, at HFHJ ikke har driftmæssig sporforbindelse til S-baneperronerne i Hillerød og at der køres efter SR1975 på HFHJ mod ORF på Farumbanen.

Det vil derfor kun give mening at en forlængelse af Farumbanen får egne spor frem tilet sted mellem Allerød og Favrholm, hvor der med en enkeltsporet bro kan etableres niveaufri udfletning fra Nordbanen.
Jeg tror dog ikke din forslag med at lukke den ene Lokaltog depot vil virke fordi de 2 depoter er langt væk fra hinanden.

Langt og langt, der er nu 70 km mellem dem. Det er betydeligt mindre end mellem DSB's værksteder i dag.

Alternativt kan begge nedlægges og erstattes af et nyt mellem Roskilde og Køge, der er ca. midt mellem Hårlev og Hillerød.
Dæmning Hundested - Isøre til beskyttelse af Isefjorden mod fremtidig oversvømmelse som også foreslået omkring København, med bane oven på Hundested - Nykøbing S, og der kan spares endnu et værksted.

Farumbanens forlængelse til Hillerød
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 17/09-24, 21:00.
Citat fra: tgsen Dato 17/09-24, 20:38Hillerød - Frederiksværk er max. 3 tog i timen. Hillerød - Roskilde bliver formodentlig 3 eller 6 tog i timen. Dvs. 6 eller 9 tog i timen hver vej Hillerød - Faurholm på enkeltsporet strækning.
Du glemmer lige at togene nordfra også skal til Faurholm og vende, så der bliver trængsel på den strækning allerede.

Citat fra: tgsen Dato 17/09-24, 20:38Hillerød - Frederiksværk er max. 3 tog i timen. Hillerød - Roskilde bliver formodentlig 3 eller 6 tog i timen. Dvs. 6 eller 9 tog i timen hver vej Hillerød - Faurholm på enkeltsporet strækning.

Kbh H - Hillerød er max 6 tog i timen. Kbh H - Farum er max 6 tog i timen, så Farum - Hillerød bliver det formodentlig også. Dvs. 12 tog i timen hver vej på dobbeltsporet strækning. Det bliver knebent,

Det jeg hellere så er enkeltsporet bane Farum - Gørløse med senere udbygning til tosporet S-bane Farum - Frederiksværk, og krydsning ca. ved Uvelse med enkeltsporet bane Roskilde - Hillerød som senere kan udbygges til tosporet elektrificeret fjernbane. Det er ligesom mere i tråd med fingerplan-tanken (men det bliver en lang finger).

Prøv li at se på røret mellem Kh og Østerport... ...Der kører 3 togsystemer med 10 minutters drift og 3 systemer med 20 minutters drift igennem, i hver retning. Eller ca. 27 tog i timen, eller ca. et tog hvert andet minut.

Det er fordelen med CBTC og dobbeltspor at man kan køre tæt toggang på samme spor, når man ikke skal afvente krydsning af et modkørende tog.

12 tog i timen Hillerød - Favrholm på S-banen, er derfor næppe et problem.

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Citat fra: Michael Deichmann Dato 17/09-24, 21:00
Citat fra: tgsen Dato 17/09-24, 20:38Hillerød - Frederiksværk er max. 3 tog i timen. Hillerød - Roskilde bliver formodentlig 3 eller 6 tog i timen. Dvs. 6 eller 9 tog i timen hver vej Hillerød - Faurholm på enkeltsporet strækning.
Du glemmer lige at togene nordfra også skal til Faurholm og vende, så der bliver trængsel på den strækning allerede.
Derfor vil jeg også have bane Farum - Gørløse og nedlæggelse af Brødeskov - Gørlæse. Dermed er der 3 dieseltog i timen mindre Faurholm - Hillerød.

Farumbanens forlængelse til Hillerød
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 17/09-24, 23:56.
Citat fra: tgsen Dato 17/09-24, 23:37
Citat fra: Michael Deichmann Dato 17/09-24, 21:00
Citat fra: tgsen Dato 17/09-24, 20:38Hillerød - Frederiksværk er max. 3 tog i timen. Hillerød - Roskilde bliver formodentlig 3 eller 6 tog i timen. Dvs. 6 eller 9 tog i timen hver vej Hillerød - Faurholm på enkeltsporet strækning.
Du glemmer lige at togene nordfra også skal til Faurholm og vende, så der bliver trængsel på den strækning allerede.
Derfor vil jeg også have bane Farum - Gørløse og nedlæggelse af Brødeskov - Gørlæse. Dermed er der 3 dieseltog i timen mindre Faurholm - Hillerød.

Og jeg glemte muligvis, at når de nuværende planer for Favrholm er fuldt implementerede er der dobbeltspor imellem Hillerød og Favrholm på HFHJ.

Citat fra: Michael Deichmann Dato 17/09-24, 23:56Og jeg glemte muligvis, at når de nuværende planer for Favrholm er fuldt implementerede er der dobbeltspor imellem Hillerød og Favrholm på HFHJ.

Hvornår er det blevet besluttet, Michael?

Citat fra: Viktoria Skov Dato 17/09-24, 20:16
Citat fra: mgameing123 Dato 17/09-24, 17:17
Citat fra: Viktoria Skov Dato 17/09-24, 15:48Forslaget om Roskilde - Hillerød bygger på at den anlægges med Lokaltog A/S som infrastrukturforvalter og operatør, hvorfor at den kobles på HFHJ i Nørre Herlev, og deles med HFHJ om sporene mellem Nørre Herlev og Hillerød. Dette kan lade sig gøre, fordi infrastrukturen og togmateriel på HFHJ og Ro-Hi er ens.

En Farum - Hillerød bane, er naturligvis bygget som S-bane, da alt andet vil være rablende vanvittigt med togskifte i Farum.
Derfor er det ikke oplagt for Farumbanen at benytte HFHJ's spor til Hillerød, da dels er der ikke køreledninger, dels er perronerne for lave, at HFHJ ikke har driftmæssig sporforbindelse til S-baneperronerne i Hillerød og at der køres efter SR1975 på HFHJ mod ORF på Farumbanen.

Det vil derfor kun give mening at en forlængelse af Farumbanen får egne spor frem tilet sted mellem Allerød og Favrholm, hvor der med en enkeltsporet bro kan etableres niveaufri udfletning fra Nordbanen.
Jeg tror dog ikke din forslag med at lukke den ene Lokaltog depot vil virke fordi de 2 depoter er langt væk fra hinanden.

Langt og langt, der er nu 70 km mellem dem. Det er betydeligt mindre end mellem DSB's værksteder i dag.

Alternativt kan begge nedlægges og erstattes af et nyt mellem Roskilde og Køge, der er ca. midt mellem Hårlev og Hillerød.
Bare behold dem begge. De begge 2 er vigtige arbejdspladser i disse byer. Især Hårlev er vigtigt for en by på den størrelse.

Farumbanens forlængelse til Hillerød
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 18/09-24, 07:00.
Citat fra: Niels Munch Dato 18/09-24, 02:56
Citat fra: Michael Deichmann Dato 17/09-24, 23:56Og jeg glemte muligvis, at når de nuværende planer for Favrholm er fuldt implementerede er der dobbeltspor imellem Hillerød og Favrholm på HFHJ.
Hvornår er det blevet besluttet, Michael?
Bemærk ordet "muligvis". Det er det måske så ikke, men jeg er sikker på at jeg har set det beskrevet - måske som en tanke her i Forum, netop fordi den strækning bliver heftigt trafikeret.

Citat fra: tgsen Dato 15/09-24, 11:36
Citat fra: Gustav Hansen Dato 14/09-24, 19:17
Citat fra: tgsen Dato 14/09-24, 11:05
Citat fra: Thomas123 Dato 14/09-24, 08:03
Citat fra: tgsen Dato 13/09-24, 20:42Jeg tror Viktorias baneforslag Roskilde - Hillerød har gjort dem nervøs. Formålet i sidste ende er ved at tilstoppe Hillerød sydlige hjørne med en ny bane at stoppe en eventuel HH-forbindelse gennem hvilken Svensken kunne trænge ind på DSBs eget område (Helsingborg - Helsingør - Hillerød - Roskilde - Tyskland/Jylland).
Kort sagt Sjællandske Midtbane igen.

Fjern lige sølvpapirshatten...
Jeg prøver at finde en fælles forklaring på alle de mystiske kræfter der tager initiativet hver gang der foreslås en bane uden om København til Sverige.
Har du selv en forklaring?
Selv om selvfølgelig man kan have sine betænkeligheder nu, givet befolkningsudviklingen på den anden side Sundet.


Forklaringen er at en HH eller anden forbindelse til Sverige vil koste en hel masse penge og hovedsageligt være til fordel for svenskerne, som gerne vil have alle de dejlige skatteydere der arbejder i København boende ovre hos dem. Den danske stat er forståeligt nok ikke interesseret i at bruge en masse penge på at gøre det attraktivt ikke at flytte hertil. Derfor skal staten have nogle andre gode årsager til at bygge sådan en forbindelse.
Hvad DSB går og synes tror jeg egentlig de er fuldstændig ligeglade med.
Hvilken del af det danske statsapparat mener du er fjendtligt indstillet over for en HH-forbindelse og modarbejder den? Jeg har selv kun set afvisninger fra folk som udtaler sig i jernbanespørgsmål på en sådan måde så man kunne tro de beskæftigede sig med dem til daglig.

Taget i betragtning at Svenskerne har lavet en masse undersøgelser af en HH eller anden forbindelse mens den Danske stat, hverken fra embedsværkets side eller politisk, har foretaget sig noget som helst, så vil jeg antage at de skyldes at man ikke er synderligt interesseret. Det tætteste man kommer er at Københavns kommune har talt lidt om Metro til Malmø, hvilket ikke ligefrem kan sammenlignes.

Gå op Sider: 1 2 [3] 4 5
Indsend billederContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak