Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Farumbanens forlængelse til Hillerød
Gå ned Sider: 1 [2] 3 4 5
Citat fra: UTJ Dato 14/09-24, 07:48
Citat fra: tgsen Dato 13/09-24, 21:38Og så er der Kystbanen som partout skal gøres fjernbaneukompatibel. På et eller andet tidspunkt burde Folketinget eller andre ikke-bane myndigheder interessere sig for sammenhængen i Øresundsområdet.


Absolut. Problemet er at det på dansk side er politisk opportunt ikke at skabe kompatibilitet i Øresundsregionen.

PS: for lige at bringe Hareskovbanen ind i diskussionen igen, er det jo en borgmesteridé fra Allerød. Det kan løse noget med Lynge og de dele som blev baneløse efter Farum-Slangerup mistede banen i 1954, men løse en trafikeringsopgave på det længere stræk er det no-go. Den oprindelige idé var blot at forlænge fra Farum til Høvente, men så opdagede nogle sjovt nok af forsvarets øvelsesområde er fredet aresl mv, og derefter idéen omlagt til sydehuset i Hillerød, for at holde idéen kørende. Køretiden på Hareskovbanen kan aldrig konkurrere med Nordbanen. Men det er en våd drøm at fjerne arealreservationerne til Transportkorridoren og dermed åbne et stort landområde for et gråt landskab af Lind og Risør til nye skatteydere i et provenupositivt segment af befolkningen (ofte glemmer politikerne at det er deres allerede bosatte vælgere som betaler for følgeinvesteringerne i institutioner, men det er jo ligemeget i det populistiske set-up).
Hvis banen skal få min støtte skal den køre via Vassingerød, Lynge og/eller Lillerød.

Citat fra: tgsen Dato 13/09-24, 21:00
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 13/09-24, 16:37
Citat fra: Brussen Dato 13/09-24, 15:36Nu skydes idefasehøringen i gang: https://byensejendom.dk/article/borgermode-om-s-tog-fra-farum-til-hillerod-40850

Er der nogen, der kan fremtrylle en tegning af, hvordan den gamle jernbane med den flyttede Farum station og den nye jernbane nord ud ad Farum skal forløbe?

Det nye forslag følger mit gamle forslag nord ud af Farum.
Se her
Det er måske bedre hvis toget kørte mod Lillerød efter Lynge: https://media.discordapp.net/attachments/1164278844803522626/1284231865988812830/image.png?ex=66e68a60&is=66e538e0&hm=1493dd36ea3eac8a183f2c1641d7dae2417dd0ce5b100a9ab4bed97103a2ca7d&;

Citat fra: Thomas123 Dato 14/09-24, 08:03
Citat fra: tgsen Dato 13/09-24, 20:42Jeg tror Viktorias baneforslag Roskilde - Hillerød har gjort dem nervøs. Formålet i sidste ende er ved at tilstoppe Hillerød sydlige hjørne med en ny bane at stoppe en eventuel HH-forbindelse gennem hvilken Svensken kunne trænge ind på DSBs eget område (Helsingborg - Helsingør - Hillerød - Roskilde - Tyskland/Jylland).
Kort sagt Sjællandske Midtbane igen.

Fjern lige sølvpapirshatten...
Jeg prøver at finde en fælles forklaring på alle de mystiske kræfter der tager initiativet hver gang der foreslås en bane uden om København til Sverige.
Har du selv en forklaring?
Selv om selvfølgelig man kan have sine betænkeligheder nu, givet befolkningsudviklingen på den anden side Sundet.

Citat fra: mgameing123 Dato 14/09-24, 10:17
Citat fra: tgsen Dato 13/09-24, 21:00
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 13/09-24, 16:37
Citat fra: Brussen Dato 13/09-24, 15:36Nu skydes idefasehøringen i gang: https://byensejendom.dk/article/borgermode-om-s-tog-fra-farum-til-hillerod-40850

Er der nogen, der kan fremtrylle en tegning af, hvordan den gamle jernbane med den flyttede Farum station og den nye jernbane nord ud ad Farum skal forløbe?

Det nye forslag følger mit gamle forslag nord ud af Farum.
Se her
Det er måske bedre hvis toget kørte mod Lillerød efter Lynge: https://media.discordapp.net/attachments/1164278844803522626/1284231865988812830/image.png?ex=66e68a60&is=66e538e0&hm=1493dd36ea3eac8a183f2c1641d7dae2417dd0ce5b100a9ab4bed97103a2ca7d&;
Jeg vil have den til at gå mod Frederiksværk, samtidig med en Ring 6 / Viktoria - bane Roskilde - Hillerød. Det bliver alt i alt nemmere at trafikere.

Citat fra: UTJ Dato 14/09-24, 07:48
Citat fra: tgsen Dato 13/09-24, 21:38Og så er der Kystbanen som partout skal gøres fjernbaneukompatibel. På et eller andet tidspunkt burde Folketinget eller andre ikke-bane myndigheder interessere sig for sammenhængen i Øresundsområdet.


Absolut. Problemet er at det på dansk side er politisk opportunt ikke at skabe kompatibilitet i Øresundsregionen.

PS: for lige at bringe Hareskovbanen ind i diskussionen igen, er det jo en borgmesteridé fra Allerød. Det kan løse noget med Lynge og de dele som blev baneløse efter Farum-Slangerup mistede banen i 1954, men løse en trafikeringsopgave på det længere stræk er det no-go. Den oprindelige idé var blot at forlænge fra Farum til Høvente, men så opdagede nogle sjovt nok af forsvarets øvelsesområde er fredet aresl mv, og derefter idéen omlagt til sydehuset i Hillerød, for at holde idéen kørende. Køretiden på Hareskovbanen kan aldrig konkurrere med Nordbanen. Men det er en våd drøm at fjerne arealreservationerne til Transportkorridoren og dermed åbne et stort landområde for et gråt landskab af Lind og Risør til nye skatteydere i et provenupositivt segment af befolkningen (ofte glemmer politikerne at det er deres allerede bosatte vælgere som betaler for følgeinvesteringerne i institutioner, men det er jo ligemeget i det populistiske set-up).
Er det derfor Frederiksværkbanen har fået ø-perron i Faurholm, altså med forberedt nyt spor?

Citat fra: tgsen Dato 14/09-24, 11:14
Citat fra: UTJ Dato 14/09-24, 07:48
Citat fra: tgsen Dato 13/09-24, 21:38Og så er der Kystbanen som partout skal gøres fjernbaneukompatibel. På et eller andet tidspunkt burde Folketinget eller andre ikke-bane myndigheder interessere sig for sammenhængen i Øresundsområdet.


Absolut. Problemet er at det på dansk side er politisk opportunt ikke at skabe kompatibilitet i Øresundsregionen.

PS: for lige at bringe Hareskovbanen ind i diskussionen igen, er det jo en borgmesteridé fra Allerød. Det kan løse noget med Lynge og de dele som blev baneløse efter Farum-Slangerup mistede banen i 1954, men løse en trafikeringsopgave på det længere stræk er det no-go. Den oprindelige idé var blot at forlænge fra Farum til Høvente, men så opdagede nogle sjovt nok af forsvarets øvelsesområde er fredet aresl mv, og derefter idéen omlagt til sydehuset i Hillerød, for at holde idéen kørende. Køretiden på Hareskovbanen kan aldrig konkurrere med Nordbanen. Men det er en våd drøm at fjerne arealreservationerne til Transportkorridoren og dermed åbne et stort landområde for et gråt landskab af Lind og Risør til nye skatteydere i et provenupositivt segment af befolkningen (ofte glemmer politikerne at det er deres allerede bosatte vælgere som betaler for følgeinvesteringerne i institutioner, men det er jo ligemeget i det populistiske set-up).
Er det derfor Frederiksværkbanen har fået ø-perron i Faurholm, altså med forberedt nyt spor?

Nej. Hillerød station for Lokaltog skal ombygges i de næste år, så GDS og Lille Nord kan fortsætte til Favrholm og vende.

Favrholm skal derfor udbygges som krydsningsstation og vendespor.

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Citat fra: tgsen Dato 14/09-24, 11:05
Citat fra: Thomas123 Dato 14/09-24, 08:03
Citat fra: tgsen Dato 13/09-24, 20:42Jeg tror Viktorias baneforslag Roskilde - Hillerød har gjort dem nervøs. Formålet i sidste ende er ved at tilstoppe Hillerød sydlige hjørne med en ny bane at stoppe en eventuel HH-forbindelse gennem hvilken Svensken kunne trænge ind på DSBs eget område (Helsingborg - Helsingør - Hillerød - Roskilde - Tyskland/Jylland).
Kort sagt Sjællandske Midtbane igen.

Fjern lige sølvpapirshatten...
Jeg prøver at finde en fælles forklaring på alle de mystiske kræfter der tager initiativet hver gang der foreslås en bane uden om København til Sverige.
Har du selv en forklaring?
Selv om selvfølgelig man kan have sine betænkeligheder nu, givet befolkningsudviklingen på den anden side Sundet.


Forklaringen er at en HH eller anden forbindelse til Sverige vil koste en hel masse penge og hovedsageligt være til fordel for svenskerne, som gerne vil have alle de dejlige skatteydere der arbejder i København boende ovre hos dem. Den danske stat er forståeligt nok ikke interesseret i at bruge en masse penge på at gøre det attraktivt ikke at flytte hertil. Derfor skal staten have nogle andre gode årsager til at bygge sådan en forbindelse.
Hvad DSB går og synes tror jeg egentlig de er fuldstændig ligeglade med.

Citat fra: tgsen Dato 14/09-24, 11:05Jeg prøver at finde en fælles forklaring på alle de mystiske kræfter der tager initiativet hver gang der foreslås en bane uden om København til Sverige.
Har du selv en forklaring?
Selv om selvfølgelig man kan have sine betænkeligheder nu, givet befolkningsudviklingen på den anden side Sundet.

Jeg kan ikke se hvad din konspirationsteori har med Hareskovbanens forlængelse at gøre. Hillerød Station bliver ikke tilstoppet af den grund, da en evt. ring 5(hvad end nr det bliver) sandsynligvis vil benytte Lokaltogs infrastruktur og spor på Hillerød - som fra 2026 er gennemkørende på Hillerød, og separeret fra S-tog.

Citat fra: Thomas123 Dato 15/09-24, 08:20
Citat fra: tgsen Dato 14/09-24, 11:05Jeg prøver at finde en fælles forklaring på alle de mystiske kræfter der tager initiativet hver gang der foreslås en bane uden om København til Sverige.
Har du selv en forklaring?
Selv om selvfølgelig man kan have sine betænkeligheder nu, givet befolkningsudviklingen på den anden side Sundet.

Jeg kan ikke se hvad din konspirationsteori har med Hareskovbanens forlængelse at gøre. Hillerød Station bliver ikke tilstoppet af den grund, da en evt. ring 5(hvad end nr det bliver) sandsynligvis vil benytte Lokaltogs infrastruktur og spor på Hillerød - som fra 2026 er gennemkørende på Hillerød, og separeret fra S-tog.
I linket i trådstarterindlægget kaldes forslaget en forlængelse af S-banen til Farum. Dvs. det er en S-bane (må jeg forstå det som). Frederiksværkbanen er ikke en S-bane. Derfor tror jeg du tager fejl i din antagelse at den foreslåede bane og Frederiksværkbanen kan dele indførsel til Hillerød.

Citat fra: Gustav Hansen Dato 14/09-24, 19:17
Citat fra: tgsen Dato 14/09-24, 11:05
Citat fra: Thomas123 Dato 14/09-24, 08:03
Citat fra: tgsen Dato 13/09-24, 20:42Jeg tror Viktorias baneforslag Roskilde - Hillerød har gjort dem nervøs. Formålet i sidste ende er ved at tilstoppe Hillerød sydlige hjørne med en ny bane at stoppe en eventuel HH-forbindelse gennem hvilken Svensken kunne trænge ind på DSBs eget område (Helsingborg - Helsingør - Hillerød - Roskilde - Tyskland/Jylland).
Kort sagt Sjællandske Midtbane igen.

Fjern lige sølvpapirshatten...
Jeg prøver at finde en fælles forklaring på alle de mystiske kræfter der tager initiativet hver gang der foreslås en bane uden om København til Sverige.
Har du selv en forklaring?
Selv om selvfølgelig man kan have sine betænkeligheder nu, givet befolkningsudviklingen på den anden side Sundet.


Forklaringen er at en HH eller anden forbindelse til Sverige vil koste en hel masse penge og hovedsageligt være til fordel for svenskerne, som gerne vil have alle de dejlige skatteydere der arbejder i København boende ovre hos dem. Den danske stat er forståeligt nok ikke interesseret i at bruge en masse penge på at gøre det attraktivt ikke at flytte hertil. Derfor skal staten have nogle andre gode årsager til at bygge sådan en forbindelse.
Hvad DSB går og synes tror jeg egentlig de er fuldstændig ligeglade med.
Hvilken del af det danske statsapparat mener du er fjendtligt indstillet over for en HH-forbindelse og modarbejder den? Jeg har selv kun set afvisninger fra folk som udtaler sig i jernbanespørgsmål på en sådan måde så man kunne tro de beskæftigede sig med dem til daglig.

Der er meget udenomssnak i den her tråd, men det er nu engang spændende, at man laver et S-togsprojekt, der helt oplagt ikke er møntet på pendling til København, men derimod at binde to fingre sammen og dermed lave et nyt pendlingsområde "i oplandet" – det er så også ret oplagt, når nu der går en motorvej/landevej mellem Farum og Hillerød i forvejen og man i bil passerer Farum på vej til Hillerød.

Jeg synes egentligt det går ret godt i spænd med tankerne om en ekspresstunnel, hvor man jo også ønsker at tilgodese forbindelser på fingrene mere end til København – både ved at lave hurtigere forbindelser mellem syd og nord og ved at skabe mere kapacitet på fingrene. Ønsker man et alternativ til en byudvikling udelukkende baseret på mere metro er de her forslag rigtigt gode steder at kigge hen imod.

Citat fra: mpp Dato 15/09-24, 13:38Der er meget udenomssnak i den her tråd, men det er nu engang spændende, at man laver et S-togsprojekt, der helt oplagt ikke er møntet på pendling til København, men derimod at binde to fingre sammen og dermed lave et nyt pendlingsområde "i oplandet" – det er så også ret oplagt, når nu der går en motorvej/landevej mellem Farum og Hillerød i forvejen og man i bil passerer Farum på vej til Hillerød.

Jeg synes egentligt det går ret godt i spænd med tankerne om en ekspresstunnel, hvor man jo også ønsker at tilgodese forbindelser på fingrene mere end til København – både ved at lave hurtigere forbindelser mellem syd og nord og ved at skabe mere kapacitet på fingrene. Ønsker man et alternativ til en byudvikling udelukkende baseret på mere metro er de her forslag rigtigt gode steder at kigge hen imod.
Jeg tænker måske at hvis den nye linje skal betjene Lynge at der bliver skabt plads til en ny strækning mod Frederikssund via Slangerup.

Citat fra: mpp Dato 15/09-24, 13:38Der er meget udenomssnak i den her tråd,
Der er meget snak om andet end det DSB ønsker at bygge.
Citatmen det er nu engang spændende, at man laver et S-togsprojekt, der helt oplagt ikke er møntet på pendling til København,
Det er sandt nok. Det er en ejendommelighed i et S-banenet der er bygget til pendling til København.
Citatmen derimod at binde to fingre sammen og dermed lave et nyt pendlingsområde "i oplandet" –
Altså et S-banenet for Hillerød? Men Hillerød har jo et diesel-net?
Citatdet er så også ret oplagt, når nu der går en motorvej/landevej mellem Farum og Hillerød i forvejen og man i bil passerer Farum på vej til Hillerød.
Der går trafikeret vej mange steder, fx. Ring 6.
CitatJeg synes egentligt det går ret godt i spænd med tankerne om en ekspresstunnel, hvor man jo også ønsker at tilgodese forbindelser på fingrene mere end til København – både ved at lave hurtigere forbindelser mellem syd og nord og ved at skabe mere kapacitet på fingrene.
Det var en tynd sammenligning.
CitatØnsker man et alternativ til en byudvikling udelukkende baseret på mere metro er de her forslag rigtigt gode steder at kigge hen imod.
Det er den type af usammenhængende indlæg der får mig til lede efter skjulte motiver.

Citat fra: tgsen Dato 15/09-24, 16:29Det er den type af usammenhængende indlæg der får mig til lede efter skjulte motiver.
Jeg tror ikke du behøver bekymre dig. Denne borgmesterdrøm ender nok som en eller anden Billundbane, når Banedanmark får sat tal på. Ring 5 er ved at flytte op til Overdrevsvejen i Hillerød, nøjagtig som det var meningen da vi i Allerød 'forærede' sygehusbyggeriet til Hillerød Kommune. En HH-omfart udenom København kan sagtens gå langs hovedvej 6, som jo nok langsomt bliver etapevist udvidet til fire spor, når Vejdirektoratet ser sit snit til at indbygge småprojekter på vejen som det nu sker i Hillerød. Når tilstrækkelig meget landskab er ødelagt er vejen så at sige banet for en HH-forbindelse.

Citat fra: tgsen Dato 15/09-24, 11:29I linket i trådstarterindlægget kaldes forslaget en forlængelse af S-banen til Farum. Dvs. det er en S-bane (må jeg forstå det som). Frederiksværkbanen er ikke en S-bane. Derfor tror jeg du tager fejl i din antagelse at den foreslåede bane og Frederiksværkbanen kan dele indførsel til Hillerød.
Hvorfor bringer du så Ring 6/5 ind i det her, en bane udenom København, og snakker om en tilstoppet Hillerød station? S-tog og Lokaltog kan ikke køre på samme infrastruktur fra 2030'erne, men det er heller ikke min pointe i ovenstående post.

Gå op Sider: 1 [2] 3 4 5
Brammingeulykken
Brammingeulykken

Den 26. juli 1913 skete en af de værste jernbaneulykker i Danmarks historie, da Tog 1029 - også kendt under navnet ´Emigranten´ - afsporedes umiddelbart vest for Bramminge station. Ved ulykken omkom 15 personer, ligesom mange blev hårdt såret. Her er hele historien.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak