Citat fra: mpp Dato 15/09-24, 11:26Så er der det med dørene og risikoen for, at der er nogle der åbner en dør ud på sporet stiger jo flere passagerer, der er med. At man ikke aflåser dørene i andre lande kan jo så skyldes, at de generelt ikke er stopfyldte, og at en konkret risikovurdering derfor ikke taler for aflåsning af døre.
Det er bare nogle gange sjovt at se de forskellige tilgange til sikkerhed. Når togene ankommer til Padborg låser det tyske personale alle dørene op, fordi det i Tyskland er en sikkerhedsrisiko at køre med aflåste døre i tilfælde af en evakuering.
Det er også primært tyskerne der har været bannerfører for reservationskravet, fordi de ikke bryder sig om for mange stående passagerer i fjerntogene - jævnlig tilkaldes politiet til overfyldte fjerntog i Tyskland for at få folk ud der ikke har en siddeplads - i regionaltogene er der dog ingen regler, så længe dørene kan lukkes.
I Danmark er der heller ingen regler, for hvem har ikke kørt med en IC3 proppet som en sardindåse, især nord for Fredericia hvor folk fra 2-3 forskellige tog jævnligt mases ind i en enkelt IC3'er.