Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- 3 x sporsænkning Fredericia-Padborg
3 x sporsænkning Fredericia-Padborg
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 10/09-24, 09:09.
Banedanmark har netop udsendt en pressemeddelelse om, at man nu giver strækningen Fredericia-Padborg en ordentlig omgang:

https://www.bane.dk/Presse/Pressemeddelelser/Banedanmark-fornyer-den-syd_-og-soenderjyske-hovedstraekning

Man skriver, at man bl.a. skal sænke sporet under tre broer. Hvorfor det? Strækningen er jo elektrificeret.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 10/09-24, 09:09Man skriver, at man bl.a. skal sænke sporet under tre broer. Hvorfor det? Strækningen er jo elektrificeret.
Det er fordi sporet skal have et løft, som de skriver.

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 10/09-24, 09:09Man skriver, at man bl.a. skal sænke sporet under tre broer. Hvorfor det? Strækningen er jo elektrificeret.
Ved nogle af de seneste sporfornyelser på strækninger med kørestrøm som Slagelse-Korsør og Nyborg-Odense blev der også foretaget sporsænkninger under en række eksisterende broer eller ombygget/nybygget broer. Det kan skyldes at der benyttes et andet fritrumsprofil i dag, hvor sporsænkning ved den oprindelige elektrificering benyttede fritrumsprofil EBc med en højde på 5170 mm skal der i overholdes EBa med en højde på 5475 mm plus tillæg på 100 mm. Fritrumsprofilerne kan ses i  Regelværket Fritrumsprofiler


Hvorfor laver man ikke dobbeltsporet imellem Tinglev og Padborg i samme omgang, nu man alligevel arbejder oå denne strækning? Ved godt at den politiske beslutning er anderledes, men rent praktisk ville det da slå 2 fluer med et smæk, og man ville få glæde af dobbeltsporet langt tidligere.

Er ikke sikker på man kan lave dobbeltsporet mens der er trafik ved siden af. Er det ikke derfor det udskydes til Fehmern er ibrugtaget.

Citat fra: Frank Poulsen Dato 10/09-24, 18:41Er ikke sikker på man kan lave dobbeltsporet mens der er trafik ved siden af. Er det ikke derfor det udskydes til Fehmern er ibrugtaget.

Sikkert, men ligesom man har gjort de første 3,5 år med femern, så vidt jeg husker, så kunne man afslutte sporfornyelsen med en totalspærring, hvor der arbejdes 24/7 på dobbeltsporet, indtil det er færdigt, eller der kunne bare arbejdes 24/7 på spornyelsen også.

Synes det er så gammeldags kun at arbejde enten 8-16, om natten, eller i weekenden. I stedet bør man, efter min mening, totalspærre strækninger med sporarbejde, og arbejde 24/7, kun med pauser pga. sikkerhedsregler for vejr, mørke, afventning af leverancer osv.

Dette ville selvfølgelig gøre alle projekter dyrere, men billigere på kort sagt, fordi det pludselig bliver til en investering, som samfundet hurtigere får gavn af. Klimakrisen venter jo ikke, og vil man have folk over på jernbanen, så synes jeg dette er vejen frem, alt efter hvor mange togbusser og sporarbejdefolk man kan få i på én gang.

Ved godt vi er en anelse off topic her, men er bl.a. derfor jeg glæder mig til robotter overtager vores jobs, de kan arbejde 24/7, og meget mere effektivt end vi kan. Hader at se på fx vejarbejde som der ikke bliver arbejdet på. Ville personligt gerne, hvis jeg kunne udføre arbejdet alene, arbejde ekstra, gratis, hvis det betød at projektet blev hurtigere færdigt, altså med kollektive transportprojekter eller vykelstier, ikke motorvejsprojekter.

3 x sporsænkning Fredericia-Padborg
Af andersj, Aalborg. 10/09-24, 20:46.
Det er godstogsoperatørerne der har ønsket at man venter med anlæg af dobbeltspor Padborg-Tinglev og det har politikerne selvfølgelig accepteret.

Ved totalspærringer bliver der absolut arbejdet i døgndrift, hvilket bl.a. kan ses i Aalborg i disse måneder.

Anders

Citat fra: andersj Dato 10/09-24, 20:46Det er godstogsoperatørerne der har ønsket at man venter med anlæg af dobbeltspor Padborg-Tinglev og det har politikerne selvfølgelig accepteret.

Ved totalspærringer bliver der absolut arbejdet i døgndrift, hvilket bl.a. kan ses i Aalborg i disse måneder.

Fair nok :)

Gå op Sider:[1]

Lokomotivfabrikker


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak