Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Omvendt
Gå ned Sider: 1 [2]
Omvendt
Af Ncard00. 9/09-24, 09:59.
Citat fra: mpp Dato  8/09-24, 21:17
Citat fra: Theis Andersen Dato  7/09-24, 20:00Hvilken forskel gør det, om togstammen vender "rigtigt" eller "forkert", og hvorfor kører man altid med lokomotivet forrest, når man kører syd ud af Hovedbanegården?

Da flexrummet og første klasse er modsat lokomotivet gør det en forskel for de passagerer, der benytter enten flexrum eller kører på første. Det gør så en mindre forskel for øvrige passagerer, men det kan jo ændre sig med ombygninger af vognene – i første omgang med extra flexrum i anden vogn efter styrevognen.

Jeg tror at første klassen ryger før en af vognene bliver ombygget til et ekstra flexrum. Der sidder næsten aldrig nogen deroppe, selvom det jo som bekendt kun koster 40kr ekstra, uanset hvor langt man skal, eller 450kr om måneden som pendler. Og tilfældet er det samme i alle andre DSB regionaltog.

Jeg synes DSB bør nedlægge første klasse i regionaltogene midlertidigt, for at imødekomme den pressede kapacitet, og så må det bare være først til mølle indtil videre om, hvem der får de bredere sæder og enkeltsæderne. Det er bare så meget kapacitet som bliver spildt!

Omvendt
Af mpp. 9/09-24, 10:17.
Citat fra: Ncard00 Dato  9/09-24, 09:59
Citat fra: mpp Dato  8/09-24, 21:17
Citat fra: Theis Andersen Dato  7/09-24, 20:00Hvilken forskel gør det, om togstammen vender "rigtigt" eller "forkert", og hvorfor kører man altid med lokomotivet forrest, når man kører syd ud af Hovedbanegården?

Da flexrummet og første klasse er modsat lokomotivet gør det en forskel for de passagerer, der benytter enten flexrum eller kører på første. Det gør så en mindre forskel for øvrige passagerer, men det kan jo ændre sig med ombygninger af vognene – i første omgang med extra flexrum i anden vogn efter styrevognen.

Jeg tror at første klassen ryger før en af vognene bliver ombygget til et ekstra flexrum. Der sidder næsten aldrig nogen deroppe, selvom det jo som bekendt kun koster 40kr ekstra, uanset hvor langt man skal, eller 450kr om måneden som pendler. Og tilfældet er det samme i alle andre DSB regionaltog.

Jeg synes DSB bør nedlægge første klasse i regionaltogene midlertidigt, for at imødekomme den pressede kapacitet, og så må det bare være først til mølle indtil videre om, hvem der får de bredere sæder og enkeltsæderne. Det er bare så meget kapacitet som bliver spildt!

Ombygningen til Flexrum er i gang og der sidder som regel et par stykker på første klasse. Det er selvfølgeligt sjældent, der bliver fyldt op, men det er også ligesom hvad man betaler for.

Se bare her f.x.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Omvendt
Af Ncard00. 9/09-24, 16:07.
Citat fra: mpp Dato  9/09-24, 10:17
Citat fra: Ncard00 Dato  9/09-24, 09:59
Citat fra: mpp Dato  8/09-24, 21:17
Citat fra: Theis Andersen Dato  7/09-24, 20:00Hvilken forskel gør det, om togstammen vender "rigtigt" eller "forkert", og hvorfor kører man altid med lokomotivet forrest, når man kører syd ud af Hovedbanegården?

Da flexrummet og første klasse er modsat lokomotivet gør det en forskel for de passagerer, der benytter enten flexrum eller kører på første. Det gør så en mindre forskel for øvrige passagerer, men det kan jo ændre sig med ombygninger af vognene – i første omgang med extra flexrum i anden vogn efter styrevognen.

Jeg tror at første klassen ryger før en af vognene bliver ombygget til et ekstra flexrum. Der sidder næsten aldrig nogen deroppe, selvom det jo som bekendt kun koster 40kr ekstra, uanset hvor langt man skal, eller 450kr om måneden som pendler. Og tilfældet er det samme i alle andre DSB regionaltog.

Jeg synes DSB bør nedlægge første klasse i regionaltogene midlertidigt, for at imødekomme den pressede kapacitet, og så må det bare være først til mølle indtil videre om, hvem der får de bredere sæder og enkeltsæderne. Det er bare så meget kapacitet som bliver spildt!

Ombygningen til Flexrum er i gang og der sidder som regel et par stykker på første klasse. Det er selvfølgeligt sjældent, der bliver fyldt op, men det er også ligesom hvad man betaler for.

Se bare her f.x.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

Ok. Det er bare ikke mit indtryk at der mangler flexrum plads, sammenlignet med siddepladser til alle dem som må stå op, men det må DSB selvfølgelig også selv om.

Omvendt
Af mpp. 9/09-24, 21:10.
Citat fra: Ncard00 Dato  9/09-24, 16:07Ok. Det er bare ikke mit indtryk at der mangler flexrum plads, sammenlignet med siddepladser til alle dem som må stå op, men det må DSB selvfølgelig også selv om.

Jeg er blevet afvist og har set andre blive afvist med cykler og barnevogne, så det kan kun gå for langsomt med at få det ekstra flexrum. Flere siddepladser kan man jo få ved at sætte en vogn mere på.

Omvendt
Af Petteri. 9/09-24, 21:52.
Citat fra: mpp Dato  9/09-24, 21:10
Citat fra: Ncard00 Dato  9/09-24, 16:07Ok. Det er bare ikke mit indtryk at der mangler flexrum plads, sammenlignet med siddepladser til alle dem som må stå op, men det må DSB selvfølgelig også selv om.

Jeg er blevet afvist og har set andre blive afvist med cykler og barnevogne, så det kan kun gå for langsomt med at få det ekstra flexrum. Flere siddepladser kan man jo få ved at sætte en vogn mere på.

Kan man det? Så skal andre tog køre med færre vogne. Det er jo ikke bare lige at "koble" en ekstra vogn på. Den skal tages ud af drift og det kan godt tage tid.
Det er klart nemmere med MF/ER når det gælder ekstra vogne, men det er jo ikke denne debats fokus  :)

Omvendt
Af mpp. 9/09-24, 23:45.
Citat fra: Petteri Dato  9/09-24, 21:52Kan man det? Så skal andre tog køre med færre vogne. Det er jo ikke bare lige at "koble" en ekstra vogn på. Den skal tages ud af drift og det kan godt tage tid.
Det er klart nemmere med MF/ER når det gælder ekstra vogne, men det er jo ikke denne debats fokus  :)

Man har jo lige købt nogle ekstra vogne i Bayern og da vogntypen er rimeligt udbredt i Tyskland må man da gå ud fra, at man kan skaffe nogle ekstra vogne på den måde – også selvom dørene måske sidder anderledes og der kan være noget med perronhøjder. Men det kommer jo an på tidshorisonten og det kunne nok godt at have i baghånden, hvis IC5 og Talgo ikke frigør materiel i det tempo, man har antaget.

Omvendt
Af Ncard00. 10/09-24, 08:25.
Citat fra: mpp Dato  9/09-24, 23:45
Citat fra: Petteri Dato  9/09-24, 21:52Kan man det? Så skal andre tog køre med færre vogne. Det er jo ikke bare lige at "koble" en ekstra vogn på. Den skal tages ud af drift og det kan godt tage tid.
Det er klart nemmere med MF/ER når det gælder ekstra vogne, men det er jo ikke denne debats fokus  :)

Man har jo lige købt nogle ekstra vogne i Bayern og da vogntypen er rimeligt udbredt i Tyskland må man da gå ud fra, at man kan skaffe nogle ekstra vogne på den måde – også selvom dørene måske sidder anderledes og der kan være noget med perronhøjder. Men det kommer jo an på tidshorisonten og det kunne nok godt at have i baghånden, hvis IC5 og Talgo ikke frigør materiel i det tempo, man har antaget.

En anden løsning kunne være at få andre operatører ind på den danske jernbane, som kan bidrage med kapacitet til IC togene, så DSB kan fokusere mest muligt på pendlerne i RE togene. Dette kunne fx være Flixtrain.

DSB's materielsituation skal ikke være flaskehalsen m.h.t. manglende kapacitet, de kan tydeligvis ikke selv imødekomme efterspørgslen i øjeblikket, så må der jo andre selskaber til.

Det ville lidt svare til, at kun SAS fløj fly fra Københavns Lufthavn...

Omvendt
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 10/09-24, 09:42.
Citat fra: Ncard00 Dato 10/09-24, 08:25... så må der jo andre selskaber til.

Det ville lidt svare til, at kun SAS fløj fly fra Københavns Lufthavn...

Andre selskaber med andre billetsystemer, andre opstillingsspor, andre toilettømningssystemer, andre værksteder og som helst vil "tage" de mest profitable forbindelser?

Det vil næppe blive problemfrit.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Omvendt
Af mpp. 10/09-24, 12:19.
Citat fra: Ncard00 Dato 10/09-24, 08:25En anden løsning kunne være at få andre operatører ind på den danske jernbane, som kan bidrage med kapacitet til IC togene, så DSB kan fokusere mest muligt på pendlerne i RE togene. Dette kunne fx være Flixtrain.

DSB's materielsituation skal ikke være flaskehalsen m.h.t. manglende kapacitet, de kan tydeligvis ikke selv imødekomme efterspørgslen i øjeblikket, så må der jo andre selskaber til.

Det ville lidt svare til, at kun SAS fløj fly fra Københavns Lufthavn...

Meget enig. Det er værd at tage med at næsten 6 af 10 passagerer over Storebælt i forvejen kører på Orangebilletter og så kan man jo overveje, hvor stor en forskel det gør for dem om der er 1, 2 eller flere operatører – særligt, hvis man sikrer at folk med periodekort har et tilsvarende tilbud som i dag.

Omvendt
Af mpp. 10/09-24, 12:22.
Citat fra: Per Holm Dato 10/09-24, 09:42Andre selskaber med andre billetsystemer, andre opstillingsspor, andre toilettømningssystemer, andre værksteder og som helst vil "tage" de mest profitable forbindelser?

Det vil næppe blive problemfrit.


Til gengæld nogle selskaber, der kan nøjes med at koncentrere sig om at køre tog og ikke skal være ejendomsudviklere (som DSB Ejendomme) eller drive museum (Jernbanemuseet). DSB får over 3 milliarder i direkte tilskud, så mon ikke det ville være meget sundt, at man gav det tilskud direkte til drift af specifikke jernbaner så vælgere og skatteydere bedre kan tage stilling til, om de får et godt produkt eller ej?

Vi er i øvrigt vildt off topic her og skulle nok have denne her diskussion i en af de utallige andre tråde, der handler om hel/delvis privatisering og hvordan man ellers kunne indrette tingene.

Jernbanemuseet - var: Omvendt
Af Michael Deichmann, Gribskov kommune. 10/09-24, 12:30.
Danmarks Jernbanemuseum er idag en selvejende institution som endnu af historiske grunde så vidt jeg ved modtager et driftstilskub fra DSB og Banedanmark, men som er principielt uafhængig af DSB. Det er i hvert fald ikke DSBs museum mere.

Omvendt
Af Ncard00. 10/09-24, 18:11.
Citat fra: mpp Dato 10/09-24, 12:22
Citat fra: Per Holm Dato 10/09-24, 09:42Andre selskaber med andre billetsystemer, andre opstillingsspor, andre toilettømningssystemer, andre værksteder og som helst vil "tage" de mest profitable forbindelser?

Det vil næppe blive problemfrit.


Til gengæld nogle selskaber, der kan nøjes med at koncentrere sig om at køre tog og ikke skal være ejendomsudviklere (som DSB Ejendomme) eller drive museum (Jernbanemuseet). DSB får over 3 milliarder i direkte tilskud, så mon ikke det ville være meget sundt, at man gav det tilskud direkte til drift af specifikke jernbaner så vælgere og skatteydere bedre kan tage stilling til, om de får et godt produkt eller ej?

Vi er i øvrigt vildt off topic her og skulle nok have denne her diskussion i en af de utallige andre tråde, der handler om hel/delvis privatisering og hvordan man ellers kunne indrette tingene.

Ved godt at vi er off topic, men samtaler slutter som regel et andet sted end de begyndte, og tingene hænger ofte bare sammen, en løsning på et problem skal nogle gange findes et helt andet sted.

Omvendt
Af mss. 23/09-24, 21:51.
Seneste redigering: 23/09-24, 21:52 af mss
Der er ganske rigtigt 7 ekstra dobbeltdækkere på vej. De stammer fra ALEX der drives privat (af Regentalbahn, og  tidl. af Arriva) og bliver desværre først renoveret når fabrikken (Alstom, tidl. Bombardier) har tid.
Flere bliver der ikke adgang til foreløbig. I Tyskland er der mange ældre dobbeltdækkere fra 90'erne, men dem kan DSB ikke bruge, da de henstillede eksemplarer typisk er teknisk meget anderledes, er uden aircondition og/eller har høj indstigning. De nyere vogne der nogenlunde svarer til DSB's har DBAG stadig brug for i fuldt omfang. Det samme gælder vognene ved Metronom, samt CFL i Luxemborg. Ingen andre operatører har de moderne dobbeltdækkere.


Omvendt
Af nielsm. 24/09-24, 09:41.
Når disse ekstra dobbeltdækkere en gang bliver klargjort til Danmark, vil de så blive dekoreret i de nye DSB farver, i stedet for den hvide med blå stribe som de nuværende har?

Gå op Sider: 1 [2]
Asynkronlokomotiver
Asynkronlokomotiver

Tomas Larsson har udarbejdet denne rapport på svensk (i PDF-format) om anvendelsen af asynkrone motorer i danske, svenske og tyske lokomotiver. Under 1977 provkörde den norska statsjärnvägen (NSB) och den danska statsjärnvägen (DSB) en ny lokomotiv type DE 2500.

Læs mere
DSB MY 1149

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak