Hej i Forum,I går var det ét år siden, at
Strukton's lange sporombygningstog kørte ud på Østbanen og påbegyndte sporudskiftningen, der siden som "
etape 1" og "
etape 2" er gennemført og afsluttet Køge-Hårlev hhv. Hårlev-Faxe Ladeplads.
"
Etape 3", Hårlev-Rødvig er fortsat i fuld gang, dog uden det lange sporombygningstog, da der i denne etape som tidligere nævnt har været et større behov for "blødbundsudskiftning".
Den 10. juni var sporombygningskolonnen nået til Store Heddinge, hvor begge sporskifter blev ilagt, og 11. juni blev det nordlige sporskifte på Rødvig nye station lagt på plads.
Det er jo netop i Rødvig, der sker noget, der ikke ligner de hidtidige sporudskiftningsarbejder, idet banen afkortes med godt ½ km, og en ny endestation anlægges nord for Vemmetoftevej. Jeg dvæler derfor en anelse ved udviklingen i Rødvig:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Lokaltog LINT '38 ved ovk. 126 for Vemmetoftevej den sidste søndag (25.02.2024) med drift til Rødvig gamle station (nm).Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Arealet nord for Vemmetoftevej er ryddet og under klargøring til anlæg af ny station, 13.04.2024 (nm).Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.T.v. er "Junglestien" og "Lejdebækken" hhv. nyanlagt og reguleret, og t.h. er opsat perronforkanter samt Gabion-væg ud mod "Marmorvej", 11.06.2024 (OCMP).Som også nævnt regulerer
Lokalplan nr. 209 forholdene omkring den nye station, og fra planen er fisket:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.Rødvig ny station, fra kortbilag til Lokalplan 209.Se evt. i selve lokalplanen for bedre gengivelse af kortet.
Hæng gerne flere billeder fra Østbanen på denne tråd og følg evt. projektet på Facebook-gruppen "Bevar Østbanen".
M.v.h.
Niels