Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Letbaner.dk - ny folder vedr. nye letbanelinjer i København
Gå ned Sider:[1] 2
Citat fra: mgameing123 Dato  8/09-24, 19:23
Citat fra: Krabsen Dato  8/09-24, 17:21
Citat fra: mgameing123 Dato  8/09-24, 13:45
Citat fra: Niels Munch Dato  8/09-24, 13:44
Citat fra: mgameing123 Dato  8/09-24, 12:42
Citat fra: Ncard00 Dato  8/09-24, 12:13https://letbaner.dk/docs/240418_A5-Letbanefolder-etape-2-3-4.pdf
Det ser da godt ud. Hvordan støtter man Letbaner.dk?

F.eks. via medlemskab: https://letbaner.dk/om_letbaner/medlemskab/ .
Jeg mener uden at betale.
Stiller sig op på Rådhuspladsen med et skilt...
Så kort sagt er det næsten umulig for mig når jeg bor på Jylland.

Du kan dele deres oplæg og artikler på sociale medier, dele dem med politiske partier og grupper, eller dele dem i et andet forum ligesom dette.

Letbaner.dk - ny folder vedr. nye letbanelinjer i København
Af LM94. 8/09-24, 21:35.
Seneste redigering: 8/09-24, 21:39 af LM94
CitatÉn letbanevogn erstatter 5 BRT-busser.

Det lyder lige i overkanten. Ved godt man siger "overdrivelser fremmer forståelse", men det må også gerne lyde bare lidt troværdigt.

Og at dele L2 i en Ballerup/Buddinge gren samt Refshaleøen/CPH lufthavnsgren virker som en dårlig løsning. Så heller kalde f.eks. Ballerup-CPH Lufthavn for L2 og evt. Buddinge-Refshaleøen L3. 

Citat fra: LM94 Dato  8/09-24, 21:35
CitatÉn letbanevogn erstatter 5 BRT-busser.

Det lyder lige i overkanten. Ved godt man siger "overdrivelser fremmer forståelse", men det må også gerne lyde bare lidt troværdigt.

Det kommer an på hvad man sammenligner med. En BRT-bus i København er jo pt. kun 18 meter lang og et letbanetog kan jf. BOStrab være op til 75 meter langt.

Anders

Citat fra: andersj Dato  8/09-24, 22:02
Citat fra: LM94 Dato  8/09-24, 21:35
CitatÉn letbanevogn erstatter 5 BRT-busser.

Det lyder lige i overkanten. Ved godt man siger "overdrivelser fremmer forståelse", men det må også gerne lyde bare lidt troværdigt.

Det kommer an på hvad man sammenligner med. En BRT-bus i København er jo pt. kun 18 meter lang og et letbanetog kan jf. BOStrab være op til 75 meter langt.

I min terminologi, så er der forskel på "én letbanevogn" og "et letbanetog", men sådan er der jo så meget, der kan fortolkes på.

Citat fra: andersj Dato  8/09-24, 22:02
Citat fra: LM94 Dato  8/09-24, 21:35
CitatÉn letbanevogn erstatter 5 BRT-busser.

Det lyder lige i overkanten. Ved godt man siger "overdrivelser fremmer forståelse", men det må også gerne lyde bare lidt troværdigt.

Det kommer an på hvad man sammenligner med. En BRT-bus i København er jo pt. kun 18 meter lang og et letbanetog kan jf. BOStrab være op til 75 meter langt.

Så snarere det samme som 4 BRT busser, 18 gange 4 er 72. Og det er de færreste letbanetog som er så lange.

Siemens Avenio togene til hovedstadens letbane er kun 37 meter lange, altså kun 12 meter/50% længere end plusbusserne i Aalborg. Medmindre der menes at letbanetog holder 5 gange længere end BRT busser, fx 12 år mod 50 år. Dette er vist også lige optimistisk nok.

Citat fra: LM94 Dato  8/09-24, 21:35
CitatÉn letbanevogn erstatter 5 BRT-busser.

Det lyder lige i overkanten. Ved godt man siger "overdrivelser fremmer forståelse", men det må også gerne lyde bare lidt troværdigt.

Og at dele L2 i en Ballerup/Buddinge gren samt Refshaleøen/CPH lufthavnsgren virker som en dårlig løsning. Så heller kalde f.eks. Ballerup-CPH Lufthavn for L2 og evt. Buddinge-Refshaleøen L3. 
En letbanetog sammenkoblet kunne godt erstatte 5 plusbusser.

Citat fra: Ncard00 Dato  8/09-24, 23:23
Citat fra: andersj Dato  8/09-24, 22:02
Citat fra: LM94 Dato  8/09-24, 21:35
CitatÉn letbanevogn erstatter 5 BRT-busser.

Det lyder lige i overkanten. Ved godt man siger "overdrivelser fremmer forståelse", men det må også gerne lyde bare lidt troværdigt.

Det kommer an på hvad man sammenligner med. En BRT-bus i København er jo pt. kun 18 meter lang og et letbanetog kan jf. BOStrab være op til 75 meter langt.

Så snarere det samme som 4 BRT busser, 18 gange 4 er 72. Og det er de færreste letbanetog som er så lange.

Siemens Avenio togene til hovedstadens letbane er kun 37 meter lange, altså kun 12 meter/50% længere end plusbusserne i Aalborg.
Og så lige en kende smallere...

Citat fra: Krabsen Dato  9/09-24, 08:12
Citat fra: Ncard00 Dato  8/09-24, 23:23Siemens Avenio togene til hovedstadens letbane er kun 37 meter lange, altså kun 12 meter/50% længere end plusbusserne i Aalborg.
Og så lige en kende smallere...

Siemens Avenio til Hovedstadens Letbane er 2650 mm bred
Solaris Urbino 24 electric til Aalborg er 2550 mm bred

Kilde: Leverandørernes datablade.

M.v.h.
Niels

Citat fra: Niels Munch Dato  9/09-24, 08:48
Citat fra: Krabsen Dato  9/09-24, 08:12
Citat fra: Ncard00 Dato  8/09-24, 23:23Siemens Avenio togene til hovedstadens letbane er kun 37 meter lange, altså kun 12 meter/50% længere end plusbusserne i Aalborg.
Og så lige en kende smallere...
Siemens Avenio til Hovedstadens Letbane er 2650 mm bred
Solaris Urbino 24 electric til Aalborg er 2550 mm bred
tak for berigtigelsen - jeg fornemmede faktisk at plusbussen var væsentligt bredere - optisk bedrag  :-[ 

Gå op Sider:[1] 2
DSB MO 591
Rangerlokomotiv litra ML
Rangerlokomotiv litra ML

I Jernbanebladet 1967 nr. 3 har vi fundet denne artikel om en ener på de danske skinner: rangerlokomotivet DSB ML 6, der blev bygget i foråret 1945 på Derby Works, som var de Britiske Statsbaners værksteder for det centrale distrikt.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak