Citat fra: LM94 Dato 3/09-24, 14:55Citat fra: Thorfinn Dato 3/09-24, 14:41Citat fra: LM94 Dato 2/09-24, 15:36Citat fra: Thorfinn Dato 2/09-24, 15:16Så må etaten smide 2,4 Mio efter hver af de 200 dieselhakkere - skal man grine eller græde?
BTW: jeg troede at ing.dk var blacklistet hos DSB.
Det omhandler kun IC4, ikke IC3, da de fik en MLU i start 10'erne.
ingen har snakket om andet.
Der er 4 dieselhakkere i et IC4 togsæt. Det er bl.a. det særprægede sammenspil af disse 4 enheder der skaber den usammenlignelige køreoplevelse.
Så giver det mere mening, jeg forstod det som du inkluderede MF'erne også.
Det er ikke så meget motorerne, som det er gearenes synkronisering (eller mangel på samme), som er det reelle problem, når vi snakker om den ubehagelige rystende køreoplevelse, i de lave hastigheder, som passagerer og lokomotivfører oplever.
Vi er så enig, jeg ville dog ikke bruge så grove ord og lægge euphemismens smukke klæder over lærerige maskininstallation.
Hver gang jeg møder en IC4 skal jeg sidde i motorvognen. Bare for at huske alle de timer på skolebænken og i motorlaboratoriet og hvordan underviseren fortælte om synkronisation, massekrafternes sammenspil, interferenser ... Alt det kan man opleve i IC4 - der er ikke een fejl der er udeladt...
Man tænker NU... men nej, den anden motor er lige en kvart takt bagefter men så... KLONK så kom den - den skulle jo nødig blive ubemærket.
Jeg føler mig bare så ung igen.
p.s.: en Hanomag R16 er endnu mere direkte in fortælling om sit befindende.