Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Omvendt
Gå ned Sider:[1] 2
Omvendt
Af Niels-Erik Hansen, Roskilde. 7/09-24, 16:22.
Det behøver ikke at være problematisk at være omvendt.

Efter torsdag morgens besværligheder med signalerne mellem Borup og Viby Sjælland blev posen med DSB's materiel ganske givet rystet en smule.

I går ved middagstid bemærkede jeg en EB-stamme med lokomotivet i øst. Det er sket før, men så har der typisk også været en EB i vest. Toget var et "2xx-tog" fra Slagelse til Kastrup, som senere ville returnere som IC 70259 til Odense på billedet Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. og retur igen.

Normalt er det enten MF- eller ER-materiel, der kører disse tog.

Jeg ser ikke alt fra mit arbejdsvindue, men dette er første gang, jeg ser dette.

Omvendt
Af DanishRailwayTrainspots, Valby. 7/09-24, 17:28.
Seneste redigering: 7/09-24, 17:30 af DanishRailwayTrainspots
Citat fra: Niels-Erik Hansen Dato  7/09-24, 16:22Det behøver ikke at være problematisk at være omvendt.

Efter torsdag morgens besværligheder med signalerne mellem Borup og Viby Sjælland blev posen med DSB's materiel ganske givet rystet en smule.

I går ved middagstid bemærkede jeg en EB-stamme med lokomotivet i øst. Det er sket før, men så har der typisk også været en EB i vest. Toget var et "2xx-tog" fra Slagelse til Kastrup, som senere ville returnere som IC 70259 til Odense på billedet Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. og retur igen.

Normalt er det enten MF- eller ER-materiel, der kører disse tog.

Jeg ser ikke alt fra mit arbejdsvindue, men dette er første gang, jeg ser dette.



Siger du at en dobbeltdækker simpelthen ville køre Intercity, og over Storebælt?

Omvendt
Af Niels-Erik Hansen, Roskilde. 7/09-24, 17:47.
Ja!

Nu var vi i en situation, hvor posen med materiel blev rystet godt og grundigt, så man tog vel det materiel, der var muligt i situationen.

Omvendt
Af nielsm. 7/09-24, 17:51.
Ja den stamme kom jeg med i går, da jeg skulle til Odense. Jeg lagde godt mærke til at lokomotivet var i den "forkerte" ende.

Kan det tænkes de ville køre den videre til Fredericia og vende stammen i trekanten der?

Omvendt
Af Niels-Erik Hansen, Roskilde. 7/09-24, 17:54.
Nej. - Stammen kørte retur til Kastrup og så til København H, og så vender stammen rigtigt!

Omvendt
Af Sporhund. 7/09-24, 18:07.
Ganske sjovt at se stammen vende den "forkerte" vej, men det må jo også betyde, at man har kunnet se dobbeltdækkere på Øresundsbanen, hvilket absolut ikke er hverdag.

Det kan i øvrigt tilføjes, at man i start 00-erne også kunne opleve omvendte stammer i Roskilde - Kbh. Lufthavn togene når de blev kørt med EA + klapstammer.

Omvendt
Af Theis Andersen. 7/09-24, 20:00.
Hvilken forskel gør det, om togstammen vender "rigtigt" eller "forkert", og hvorfor kører man altid med lokomotivet forrest, når man kører syd ud af Hovedbanegården?

Jeg har også tænkt på, om EB lokomotivet på en dobbeltdækkerstamme nogensinde bliver vendt, så begge førerrum på lokomotivet bliver "slidt".


Omvendt
Af Niels-Erik Hansen, Roskilde. 7/09-24, 20:13.
Som passager og trafikalt, gør det ingen forskel.

Jeg tænker, at en lokomotivfører i forummet kan svare på dit sidste spørgsmål, udover at der kan være forhold i forbindelse med klargøring og afslutning af en togstamme, der kan komme i spil!

Omvendt
Af Basse. 7/09-24, 20:26.
Det er vist fra ME-tiden, at man ikke ville have at lokomotivet holdte ved rulletrappen inde på KH, så al osen røg op i hallen.
Lokomotiverne bliver jævnligt vendt på værksted og lign, men om der er en decideret plan for det, ved jeg ikke.

Omvendt
Af andersj, Aalborg. 7/09-24, 20:49.
Citat fra: Basse Dato  7/09-24, 20:26Lokomotiverne bliver jævnligt vendt på værksted og lign, men om der er en decideret plan for det, ved jeg ikke.

ME'erne blev ikke vendt. De havde altid den hvide TRIT-antenne forrest (længst væk fra vognene) og der er vist også noget med at det ene førerrum er væsentligt mere støjbelastet end det andet, så det vendte mod vognene.

Anders

Omvendt
Af 1993matias, Kh. 8/09-24, 08:36.
Citat fra: Theis Andersen Dato  7/09-24, 20:00Hvilken forskel gør det, om togstammen vender "rigtigt" eller "forkert", og hvorfor kører man altid med lokomotivet forrest, når man kører syd ud af Hovedbanegården?

Jeg har også tænkt på, om EB lokomotivet på en dobbeltdækkerstamme nogensinde bliver vendt, så begge førerrum på lokomotivet bliver "slidt".
Fordelen ved, at alle styrevogne vender den samme vej er, at man så ikke har to forskellige materielpuljer, der vender hver sin retning. Her kan tilføjes, at alle mellemvognene faktisk også vender samme retning - dog modsat af styrevognen.

Vectronlokomotiverne bliver rigtigt nok vendt nu da, netop for at slide begge førerrum ens.

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Omvendt
Af Morten Beck. 8/09-24, 10:34.


"ME'erne blev ikke vendt. De havde altid den hvide TRIT-antenne forrest (længst væk fra vognene) og der er vist også noget med at det ene førerrum er væsentligt mere støjbelastet end det andet, så det vendte mod vognene"

At der var/er mere støj i det ene førerrum, end det andet, er fordi motoren ikke er centreret i lokomotivet. Der er vekselretterrum i den ene ende af maskinrummet, den ende hvor der køres fra med DD vogne. Jeg tror (uden at vide det nøjagtigt) at det samme har været tilfældet med MY og MX dengang de blev brugt til "skubbetog" Der har man også brugt det førerrum der har været mindst belastet af støjen. Selv om det ikke har så meget med Danmark at gøre.. Nordmændene miljørenoverede kun det førerum på DI 3 (Norsk MY) der var længst væk fra motoren, da man i Norge havde bevaret en masse drejeskiver, vendte man bare maskinen ved endestationen.

Omvendt
Af Jan Lundstrøm. 8/09-24, 10:49.
En omvendt stamme kan give udfordringer ved diverse mærker, det kan være de mærker man skal holde ved, når toget skal have tømt toiletter og standsningsmærkerne ved perronerne. I hvert fald i Haslev vil det give udfordringer ved kørsel mod Køge, selv i et tog med EB + 4 DD vil den bagerste vogn skulle aflåses, og det vil så være ABs'en med flexrum, og næppe populært ...

Omvendt
Af Jørgen Schwartz, Tranbjerg J. 8/09-24, 17:48.
Citat fra: Morten Beck Dato  8/09-24, 10:34"ME'erne blev ikke vendt. De havde altid den hvide TRIT-antenne forrest (længst væk fra vognene) og der er vist også noget med at det ene førerrum er væsentligt mere støjbelastet end det andet, så det vendte mod vognene"

At der var/er mere støj i det ene førerrum, end det andet, er fordi motoren ikke er centreret i lokomotivet. Der er vekselretterrum i den ene ende af maskinrummet, den ende hvor der køres fra med DD vogne. Jeg tror (uden at vide det nøjagtigt) at det samme har været tilfældet med MY og MX dengang de blev brugt til "skubbetog" Der har man også brugt det førerrum der har været mindst belastet af støjen. Selv om det ikke har så meget med Danmark at gøre.. Nordmændene miljørenoverede kun det førerum på DI 3 (Norsk MY) der var længst væk fra motoren, da man i Norge havde bevaret en masse drejeskiver, vendte man bare maskinen ved endestationen.

På Di3 var der også støjen fra hjælpedieselen (i den ende med det ikke miljørenoverede førerrum) som de norske lkf gerne ville slippe for.

Omvendt
Af mpp. 8/09-24, 21:17.
Citat fra: Theis Andersen Dato  7/09-24, 20:00Hvilken forskel gør det, om togstammen vender "rigtigt" eller "forkert", og hvorfor kører man altid med lokomotivet forrest, når man kører syd ud af Hovedbanegården?

Da flexrummet og første klasse er modsat lokomotivet gør det en forskel for de passagerer, der benytter enten flexrum eller kører på første. Det gør så en mindre forskel for øvrige passagerer, men det kan jo ændre sig med ombygninger af vognene – i første omgang med extra flexrum i anden vogn efter styrevognen.

Gå op Sider:[1] 2
160 hk dieselrangertraktorer med Ardelt-gear
160 hk dieselrangertraktorer med Ardelt-gear

Her er to artikler fra DSB´s blad Vingehjulet om erfaringerne med de - dengang - helt nye rangertraktorer fra Ardelt-Werke i Vesttyskland. Artiklerne er skrevet af afdelingsingeniør i Maskinafdelingen K. Lykke Holm.

Læs mere
Svenska-lok

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak