Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- C Rail lejer område til mulig kombiterminal i Lille Skensved
C Rail har indgået en 2 årig lejeaftale med Køge Kommune af området der er udlagt til kombiterminal langs det allerede etablerede sidespore syd for Lille Skensved station.

I første omgang skal C Rail undersøge muligheden for at etablere en rigtig kombiterminal, der vil kræve belægning og flere spor end det eksisterende.

Pressemeddelelse Køge Kommune

Spørgsmålet er så hvordan eventuelle godstog kommer til og fra terminalen. Diesel til Roskilde og omløb/lokomotivskifte, eller elektrisk til Køge-Næstved ved et kommende dobbeltspor Køge Nord-Køge? 

Anders

Citat fra: andersj Dato  5/09-24, 22:12C Rail har indgået en 2 årig lejeaftale med Køge Kommune af området der er udlagt til kombiterminal langs det allerede etablerede sidespore syd for Lille Skensved station.

I første omgang skal C Rail undersøge muligheden for at etablere en rigtig kombiterminal, der vil kræve belægning og flere spor end det eksisterende.

Pressemeddelelse Køge Kommune

Spørgsmålet er så hvordan eventuelle godstog kommer til og fra terminalen. Diesel til Roskilde og omløb/lokomotivskifte, eller elektrisk til Køge-Næstved ved et kommende dobbeltspor Køge Nord-Køge?

Ja, det er der måske nogen, der har undersøgt og/eller tænkt over. Men sidesporet ligger noget uheldigt i forhold til alt andet end betjening fra Høje Taastrup i aften og nattetimerne.... med dieseltrækkraft.

Godt at der sker lidt mere på banegodsfronten, det savnes. Det kan forhåbentlig være med til at skubbe på for en ordentlig national banegods plan. Områder som Skandinavisk Transport Center ved Lille Skensved er jo ideelle placeringer til kombiterminaler.

Angående adgang for tog, så er det vel et spørgsmål om hvor man ønsker at kører hen. Hvis man hovedsageligt er interesseret i internationale tog sydpå så er placeringen vel temmelig god, med adgang til Femern via Køge-Haslev-Næstved. Jeg ved ikke om der er plads til det der hvor banen krydser under Køge Bugt motorvejen og Ringstedbanen, men hvis der er plads så vil det vel ikke være så svært eller dyrt at elektrificere det korte stykke op til terminalen? Det er nok for meget at forvente fuld elektrificering op til Roskilde (selvom det ville være smart, også for passagerdriften). Så kunne man også kører fuld elektrisk til Øresund uden at skulle vende nogle steder.
Uanset hvad så bliver det ikke særligt praktisk at kører indenrigs vestpå, men det betyder ikke at de ikke vil gøre det. I Jylland tolerere man da at alle godstog nord for Aarhus skal ind og vende i banegraven, selvom det er langsomt og upraktisk. Og der er ikke ligefrem planer om at ændre på det.

En mulig kombiterminal ved Transportcenter Køge blev undersøgt i forarbejdet til ny bane København - Ringsted.

På Folketingets hjemmeside findes denne:

https://www.ft.dk/samling/20081/almdel/tru/bilag/470/687943.pdf

JH

Citat fra: Gustav Hansen Dato  6/09-24, 07:29Angående adgang for tog, så er det vel et spørgsmål om hvor man ønsker at kører hen. Hvis man hovedsageligt er interesseret i internationale tog sydpå så er placeringen vel temmelig god, med adgang til Femern via Køge-Haslev-Næstved. Jeg ved ikke om der er plads til det der hvor banen krydser under Køge Bugt motorvejen og Ringstedbanen, men hvis der er plads så vil det vel ikke være så svært eller dyrt at elektrificere det korte stykke op til terminalen? Det er nok for meget at forvente fuld elektrificering op til Roskilde (selvom det ville være smart, også for passagerdriften). Så kunne man også kører fuld elektrisk til Øresund uden at skulle vende nogle steder.
Uanset hvad så bliver det ikke særligt praktisk at kører indenrigs vestpå, men det betyder ikke at de ikke vil gøre det. I Jylland tolerere man da at alle godstog nord for Aarhus skal ind og vende i banegraven, selvom det er langsomt og upraktisk. Og der er ikke ligefrem planer om at ændre på det.

Ses der på ortofoto af området, kan der skaffes plads til 835 m læsseplads + ca. 150 m fra læsseplads til overføringen af Ølsemagle Kirkevej.
Teoretisk set, burde man kunne kunne ilægge et 1:9 sporskifte med tungepartiet under broen, og have ca. nok plads til en sporvifte.

Alternativt kan sporskiftet lægges på sydsiden af broen, og udvides med en ny bro for sidesporet. Dette vinder ca. 100 m ekstra plads, men koster en 10-20 mio. Kr. ekstra for broen.
Meget mere end 100 m kan næppe vindes, da der er bygget industri syd for broen.

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

C Rail lejer område til mulig kombiterminal i Lille Skensved
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 6/09-24, 15:56.
Seneste redigering: 6/09-24, 15:59 af Per Holm
Nogen der kan forklare hvorfor "man" ikke bare etablerer en kombiterminal på Køge Havn.

Med pladsering på Køge Havn  ville det vel være betydeligt billigere at komme fra og til en kajkant med 9½ m vanddybde - med mindre der satses på køre feeder-tog fra og til Bremerhaven, Koper,  Rijeka og Trieste - i dette tilfælde kan det selvfølgelig være lige meget hvor man lægger sin tørhavn.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: Per Holm Dato  6/09-24, 15:56Nogen der kan forklare hvorfor "man" ikke bare etablerer en kombiterminal på Køge Havn.

Fordi det ikke er der de potentielle banekunder ligger. De ligger i Skandinavisk Transport Center (STC) ved Ølsemagle samt oppe ved Solrød.

Anders

Gå op Sider:[1]
DSB MO 1834ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak