Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Strækningen (Aarhus)-Aalborg Lufthavn er nu uden sikringsanlæg (og togtrafik)
Gå ned Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 7
Togbusser indsættes mellem Langå og Hobro via Randers og IC-togene standser ekstra i Hinnerup. Det skyldes en signalfejl
Der kører i øjeblikket kun Togbusser mellem Langå og Hobro via Randers. IC-togene standser i Hinnerup. Hvis du rejser mellem Aarhus og Aalborg, skal du skifte fra tog til Togbus i Langå, samt mellem planlagte og akutte Togbusser i Hobro. Ændringen skyldes fejl på signalerne.

20.08.2024, kl. 07.34

Foto fra i onsdags, 2024-08-21 set fra vejbroen på "over kæret" mod nord ind mod Aalborg station.
Nye føringsveje til kabler (kabelbakker) ser ud til at være ved at blive sat op.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Og fra Aalborg station, hvor der mangler korte sektioner af skinne:
 Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.   

Ja, der skal være træsveller hen over gangtunnellen, da betonsveller åbenbart kræver en dybere sporkasse som ikke er muligt her.

Anders

Citat fra: andersj Dato 25/08-24, 23:22Ja, der skal være træsveller hen over gangtunnellen, da betonsveller åbenbart kræver en dybere sporkasse som ikke er muligt her.
Kravet til tykkelsen af skærverne/sporkassen er de samme ved træsveller, men de træsveller som benyttes er ca. 9 cm en betonsvellerne.

Citat fra: Bjarke_Hvass Dato 26/08-24, 09:01
Citat fra: andersj Dato 25/08-24, 23:22Ja, der skal være træsveller hen over gangtunnellen, da betonsveller åbenbart kræver en dybere sporkasse som ikke er muligt her.
Kravet til tykkelsen af skærverne/sporkassen er de samme ved træsveller, men de træsveller som benyttes er ca. 9 cm en betonsvellerne.

Af samme årsag ses også anvendt stålsveller andre steder: https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=53246 .

M.v.h.
Niels

Foto af Aalborg station set fra vejbroen med 'Østre Alle' mod nord.

(Henne ved kommandoposten holdt en gul maskine, men den fik jeg ikke fotograferet)

Fra Spor 0 i første fotos højre side.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Kabler. Mon de fleste af dem er på vej væk, ligesom lyssignalerne?
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Spor-isolationerne kan vel også fjernes og erstattes af en sammensvejsning, så togene undgår at "bumle"/lave et lodret ryk hver gang et hjul kører over samlingen?

Og længst mod vest:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Gad vide hvor mange fundamenter og master til kørestrøm, der skal sættes op, mens der er "arbejdsro" og fravær af daglig togdrift?

Håber resultatet bliver godt, altså med høj komfort og høj pålidelighed/drift-stabilitet (og hyppige tog-afgange), og lavere brændstof-forbrug ved ved overgangen til el-tog.

Citat fra: Nikolai_B Dato 27/08-24, 15:23Foto af Aalborg station set fra vejbroen med 'Østre Alle' mod nord.

(Henne ved kommandoposten holdt en gul maskine, men den fik jeg ikke fotograferet)

Fra Spor 0 i første fotos højre side.
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Kabler. Mon de fleste af dem er på vej væk, ligesom lyssignalerne?
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Spor-isolationerne kan vel også fjernes og erstattes af en sammensvejsning, så togene undgår at "bumle"/lave et lodret ryk hver gang et hjul kører over samlingen?

Og længst mod vest:
Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Gad vide hvor mange fundamenter og master til kørestrøm, der skal sættes op, mens der er "arbejdsro" og fravær af daglig togdrift?

Håber resultatet bliver godt, altså med høj komfort og høj pålidelighed/drift-stabilitet (og hyppige tog-afgange), og lavere brændstof-forbrug ved ved overgangen til el-tog.

Kan man egentlig bruge de gamle portaler over sporene til køreledninger, hvor der i dag hænger lys? Jeg kunne forestille mig, at de måske var forberedt til køreledninger, og det er vel også de samme typer portaler, man bruger på elektrificerede strækninger.


Citat fra: Nikolai_B Dato 27/08-24, 15:23Gad vide hvor mange fundamenter og master til kørestrøm, der skal sættes op, mens der er "arbejdsro" og fravær af daglig togdrift?

Aarsleff og Siemens er ved at indrette en arbejdsplads på Voerbjergvej 34 i Nørresundby i forbindelse med elektrificeringsprogrammet, så man går nok snart igang med arbejdet. Men der er intet synligt arbejde på Jernbanebroen over Limfjorden, som nok er det mest interessante i forbindelse med elektrificeringen.

Anders

Er der nogen der ved hvad der sker med det nye anlæg mellem Aarhus og Hobro?
I søndags blev alt trafik på strækningen indstillet det meste af dagen og i morges kom der følgende besked fra DSB om at alle lyntog nord for Aarhus er aflyst til og med d. 28. september:
https://www.facebook.com/share/p/iX1cqMSHmSkBNhSz/

Citat fra: madseckert Dato  3/09-24, 07:25Er der nogen der ved hvad der sker med det nye anlæg mellem Aarhus og Hobro?
I søndags blev alt trafik på strækningen indstillet det meste af dagen og i morges kom der følgende besked fra DSB om at alle lyntog nord for Aarhus er aflyst til og med d. 28. september:
https://www.facebook.com/share/p/iX1cqMSHmSkBNhSz/

GoCollective har også haft mange aflysninger på andre strækninger på grund af signalproblemer, mon det kan være opdateringen til DK 3.0 der giver problemer?

Citat fra: frederikhk Dato  3/09-24, 08:12GoCollective har også haft mange aflysninger på andre strækninger på grund af signalproblemer, mon det kan være opdateringen til DK 3.0 der giver problemer?
Det samme gælder Nordjyske jernbaner (de tog, der stadig kører...), hvor der har været aflysninger pga. signaler i mindst tre omgange den seneste uge. Der er altså åbenbart problemer i hele Jylland, så din teori lyder plausibel.

Uanset lyder det voldsomt med en fejlløsnings- og rettelseshorisont på 3 uger. Kan det være et centralt sporskifte der er kørt i stykker?

Citat fra: Michael Deichmann Dato  3/09-24, 12:42Uanset lyder det voldsomt med en fejlløsnings- og rettelseshorisont på 3 uger. Kan det være et centralt sporskifte der er kørt i stykker?

Hvis det var et sporskifte så tror jeg ikke de ville kalde det et signalproblem. Især signalprogrammets dårlige omdømme og omtale taget i betragtning. Hvis de kunne skyde skylden på noget andet så havde de nok gjort det, for at undgå yderligere dårlig omtale af det nye signalsystem.

Det er vel bare Banedanmark standardløsningen at man dikterer timedrift når der er risiko for forsinkelser som følge af infrastrukturen. Der er også dikteret timedrift Hjørring-Frederikshavn-Skagen og Hjørring-Hirtshals. Dertil køres IC-togene også i isoleret drift Aarhus-Hobro-Aarhus, men det er nok DSB's beslutning i forhold til at isolere evt. forsinkelser.

Samme scenarie når der er varsel om uvejr, selvom jeg aldrig har forstået hvorfor det er farligt at køre to tog timen ved uvejr, men det er ikke farligt at køre et tog i timen.

Anders

Citat fra: madseckert Dato  3/09-24, 07:25Er der nogen der ved hvad der sker med det nye anlæg mellem Aarhus og Hobro?

Håber BaneDanmark og leverandøren Thales kommer til bunds i årsagerne til signalfejlene.
Jeg håber det bliver muligt at udvide systemet, uden at eksisterende dele sættes ud af drift.

Systemet er sikkert blevet testet på flere måder, inden det blev sat i drift.
Dygtige programmører fortæller, at det tager længere tid at udforme og skrive de tests, der skal afsløre om der sniger sig fejl med ind i koden, når koden ændres, end at skrive selve programmet. Jo dårligere test-system, jo lettere vil kode, der næsten altid virker, kunne snige sig ind i produktet.

Gå op Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 7


Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak