Citat fra: Togiudlandet Dato 28/08-24, 21:18Citat fra: anho Dato 26/08-24, 13:38Spørgsmålet er også hvor stor gevinsten rent faktisk ville være ved konkurrence på fjerntogene i Danmark. DSB Orange er allerede et glimrende produkt som giver lige så meget for pengene som man ser i udlandet hvor der er konkurrence mellem fjerntog. Og det er jo ikke fordi det ikke er tilladt at konkurrere i dag - faktisk kan Open Access operatører frit gøre det, hvis de har lyst til det. FlixTrain udtrykte tidligere et ønske om at køre tog i Danmark, men er gået væk fra den tanke igen, formentlig fordi deres forretningsmodel (et eller to tog om dagen mellem de største byer med dårlig komfort men meget billige billetter) alligevel ikke vil være betydeligt billigere for kunderne end en Orange-billet er, og de få afgange vil betyde at folk bare tager DSB i stedet når der jo er op til 5 DSB-afgange i timen mellem København og Odense.
Hvis der skulle være seriøs konkurrence til DSB på de danske skinner, så skulle det f.eks. være hvis SJ besluttede sig for at køre til Odense en gang i timen med X2000. Så ville jeg absolut benytte deres tog frem for DSB hver eneste gang jeg havde chancen.
Som andre nævner, der er meget mere end prisen og antallet af afgange at konkurrere på.
Og det kan godt være, at der på papiret er "open access" og mulighed for konkurrence - men i virkeligheden er der ikke. Dels pga den manglende kørestrøm til Aarhus/Aalborg og dels, at der udrulles nyt signalsystem (som stadig har mange sygdomme, i hvert fald i øst) og der er mange huller i det nye signalsystems udbredelse, hvor der skal køres med det gamle sikkerhedssystem.
Det er bestemt ikke tillokkende for konkurrenter, så længe de 2 ting ikke er i orden. Så det har intet med en forretningsmodel med 2 daglige tog med "dårlig komfort".
Det sidste argument er korrekt. Argumentet om politisk modstand er ikke (længere i hvert fald), og ville også skaffe Danmark en EU-sag på halsen, hvis der var urent trav.
Det er også derfor, at Snälltåget, som har søgt - og fået - tilladelse til tre daglige afgange mellem København og Århus også har meldt ud, at de pågældende afgange ikke begynder at køre, før kørestrømmen er i orden. Mht signalerne, så skal de alligevel kunne køre på både nyt og gammelt, hvis de vil køre den strækning, så det er næppe det, som er problemet, men det er lidt akademisk, da det jo bliver løst samtidigt.
Snälltåget planlægger i øvrigt at køre to daglige dagtog mellem København og Hamborg fra næste år en gang.