Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Sporvogne i Gøteborg juni 2023 (11 foto).
1. juni brugte jeg på en 1. dags tur til Gøteborg. Desværre var der en afsporing på strækningen Varberg-Gøteborg, så der var med togbus på denne strækning på udturen og 1½ times forsinkelse med tog på hjemturen. Det var et dejligt gensyn af sporvogne i Gøteborg, havde ikke været der siden 1996. Byen har godt 200 sporvogne, og der køres med korte intervaller. Her lidt foto fra dagen.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
348 type M31 bygget af Asea/ABB ved Centralstationen/Drottningtorget (kh).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
365 type M31 bygget af Asea/ABB ved Centralstationen/Drottningtorget (kh).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
214 før ombygningen med midterled og lukket skørter januar 1989 (kh).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
421 type M32 bygget af Ansaldobreda ved Centralstationen/Drottningtorget (kh).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
461 type M32 bygget af Ansaldobreda ved Centralstationen/Drottningtorget (kh).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
497 type M33B bygget af Bombardier/Kiepe ved Brunnsparken. 1 af de 10 dobbelt rettet vogne (kh).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
515 type M33 bygget af Bombardier/Kiepe ved Brunnsparken (kh).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
518 type M33 bygget af Bombardier/Kiepe ved Brunnsparken (kh).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
828-819 type M29 bygget af Hägglund ved Brunnsparken (kh).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
841-836 type M29 bygget af Hägglund ved Brunnsparken (kh).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
816 type M 29 før de fik lukket skørter januar 1989 (kh).

Der kørte også et par museumsvogne rundt, hvor den ene var til ventretrafik. De kom ikke kassen, der skulle jo også indtages lidt vådt og tørt inden hjemturen.

Hilsner Keld

Kære Keld,

Da jeg hidtil kun har besøgt Göteborg i busøjemed, må jeg kvittere med et arkivfoto af en af de mange bevarede ældre vogne (i oprindelig udførelse):

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Göteborgsmustang [M22 nr. 211]. Vagnen levererad till GS 1943-44. Vagnen gick huvudsakligen på linje 5 fram till högertrafikomläggningen. Numera museivagn i Göteborg. Spårvägsmuseet id: 1-1300A.

Bedste hilsener & tak for kigget
Niels


Kære Keld og øvr.,

Måske tiden er ved at være inde til et fornyet besøg i Göteborg, for natten til i morgen ankommer den første af 60 nye, lange sporvogne af typen M34.

I september 2021 bestilte Västtrafik 40 nye, lange sporvogne fra producenten Alstom. Året efter blev yderligere 20 bestilt. Natten til den 23. august 2024 ventes den første nye sporvogn at ankomme til Gøteborg på en trailer. Turen går fra Alstoms fabrik i Bautzen, Tyskland.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
(Pressefoto: ALSTOM).

Vognen er 45 m lang, 12 m mere end M33 og med plads til 306 passagerer. Såfremt de afsluttende tests forløber planmæssigt, sættes vognen i drift til december 2024. Øvrige vogne leveres successivt frem til 2026.

Uddybende pressemeddelelse fra Västtrafik af 20.08.2024: https://via.tt.se/pressmeddelande/3577962/nu-kommer-goteborgs-nya-supersparvagn-se-bilder-har?publisherId=3072694&lang=sv .

Bedste hilsener
Niels

Kører de over Øresundsbroen, eller sejler de via Helsingør - Helsingborg?

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Jeg tænker via Rostock-Trelleborg?


Citat fra: mss Dato 23/08-24, 10:08Jeg tænker via Rostock-Trelleborg?
Nej, for den blev spottet i Rødby i forgårs kl 19:15

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Man bemærker at de nye vogne Aarhus Letbane planlægger at købe vil være 5-10 meter længere end M34.

Anders

@Matias: Okay, tak. Mon ikke det bliver Øresund? Nå alt andet lige være enklere.

@Anders: Ja det bliver spændende at se hvad det bliver for nogle.


Citat fra: mss Dato 23/08-24, 23:12@Matias: Okay, tak. Mon ikke det bliver Øresund? Nå alt andet lige være enklere.

@Anders: Ja det bliver spændende at se hvad det bliver for nogle.
Vognen til Göteborg kom via Rødby og Øresundsbron. Det lader til, at selve transporterne skete om natten med parkering om dagen i Rødby og på første rasteplads efter Øresundsbron (Skånegården) - på sidstnævnte var den parkeret i frakørslen i torsdags.

/Lasse


Måske tiden er ved at være inde til et fornyet besøg i Göteborg, for natten til i morgen ankommer den første af 60 nye, lange sporvogne af typen M34.


Bedste hilsener
Niels


Hej Niels
Det kunne da godt ske, at man skulle lægge vejen forbi Gøteborg til foråret.
Hilsner Keld

Synes ikke man, i Gøteborg eller andre steder, kan være bekendt stadig at køre med gamle sporvogne i passager drift.

Disse mangler både aircondition, niveaufri instigning, larmer mere end moderne letbanetog og elbusser osv.

Synes disse burde tages ud af drift øjeblikkeligt, og der så indsættes elbusser i stedet, med elektriske rampe, med et eller to led, alt efter behovet for kapacitet.

Sporvogne i Gøteborg juni 2023 (11 foto).
Af larsht, København. 1/09-24, 15:45.
Citat fra: Ncard00 Dato  1/09-24, 15:40Synes ikke man, i Gøteborg eller andre steder, kan være bekendt stadig at køre med gamle sporvogne i passager drift.

Disse mangler både aircondition, niveaufri instigning, larmer mere end moderne letbanetog og elbusser osv.

Synes disse burde tages ud af drift øjeblikkeligt, og der så indsættes elbusser i stedet, med elektriske rampe, med et eller to led, alt efter behovet for kapacitet.
Jeg tænker det er noget du har regnet på økonomien i...............

Mvh
Lars

Citat fra: Ncard00 Dato  1/09-24, 15:40Synes ikke man, i Gøteborg eller andre steder, kan være bekendt stadig at køre med gamle sporvogne i passager drift.

Disse mangler både aircondition, niveaufri instigning, larmer mere end moderne letbanetog og elbusser osv.

Synes disse burde tages ud af drift øjeblikkeligt, og der så indsættes elbusser i stedet, med elektriske rampe, med et eller to led, alt efter behovet for kapacitet.

Måske differentierede billetpriser, så man får rabat hvis man ikke kører med lavgulvsvogne.  ;)  :-\  ;D . Så forhøjes prisen på alt lavgulvstransport. Og beholdes på nuværende niveau for alle andre.  :'(  :'(

Citat fra: Brian Væver Dato  1/09-24, 18:07
Citat fra: Ncard00 Dato  1/09-24, 15:40Synes ikke man, i Gøteborg eller andre steder, kan være bekendt stadig at køre med gamle sporvogne i passager drift.

Disse mangler både aircondition, niveaufri instigning, larmer mere end moderne letbanetog og elbusser osv.

Synes disse burde tages ud af drift øjeblikkeligt, og der så indsættes elbusser i stedet, med elektriske rampe, med et eller to led, alt efter behovet for kapacitet.

Måske differentierede billetpriser, så man får rabat hvis man ikke kører med lavgulvsvogne.  ;)  :-\  ;D . Så forhøjes prisen på alt lavgulvstransport. Og beholdes på nuværende niveau for alle andre.  :'(  :'(

Og alt det mener jeg slet ikke.

Citat fra: Ncard00 Dato  1/09-24, 15:40Synes ikke man, i Gøteborg eller andre steder, kan være bekendt stadig at køre med gamle sporvogne i passager drift.

Disse mangler både aircondition, niveaufri instigning, larmer mere end moderne letbanetog og elbusser osv.

Synes disse burde tages ud af drift øjeblikkeligt, og der så indsættes elbusser i stedet, med elektriske rampe, med et eller to led, alt efter behovet for kapacitet.

Lad nu svenskerne passe deres forretninger.  Du har, så vidt jeg kan se, rigeligt at gøre med dansk skinnebåren trafik.

Gå op Sider:[1]

Jernbanebøger

På Sporet af 2018

På Sporet af 2018. Pris 240 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak