Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Aarhus-Fredericia dato til færdig hastighedsopgradering?
Aarhus-Fredericia dato til færdig hastighedsopgradering?
Af Lokomotiv92, Aarhus. 1/09-24, 09:05.
Seneste redigering: 1/09-24, 09:07 af Lokomotiv92
I de seneste år er der skete rigtig meget mellem Odense-København H i forhold til hastighedsopgradering.
Det er kun på strækningen mellem Slagelse-Ringsted at togene ikke kan køre 200 km/t (ja altså hvis vi havde sådan et tog, men det kommer snart). Og den strækning vil være opgraderet i 2026.

Det er også planlagt til 2029 en ny jernbane mellem Middelfart til Odense.

Så mit spørgsmål er, hvad med Østjylland? i år skete der meget med elektrificeringen, men er der en dato til at også her kan vi have en hastighedsopgradering på 200 km/t, eller i det mindste hele vejen på 180km/t?

Citat fra: Lokomotiv92 Dato  1/09-24, 09:05I de seneste år er der skete rigtig meget mellem Odense-København H i forhold til hastighedsopgradering.
Det er kun på strækningen mellem Slagelse-Ringsted at togene ikke kan køre 200 km/t (ja altså hvis vi havde sådan et tog, men det kommer snart). Og den strækning vil være opgraderet i 2026.

Det er også planlagt til 2029 en ny jernbane mellem Middelfart til Odense.

Så mit spørgsmål er, hvad med Østjylland? i år skete der meget med elektrificeringen, men er der en dato til at også her kan vi have en hastighedsopgradering på 200 km/t, eller i det mindste hele vejen på 180km/t?
De afventer vel afgørelsen om bro over Samsø?

Projektet er aldrig blevet vedtaget, sandsynligvis fordi det undersøgte projekt hang sammen med Vejlefjordforbindelsen samt ny bane Hovedgård-Hasselager.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Anders

Jeg ved ikke, hvilke konkrete planer, der måtte være, men handler østjylland reelt ikke kun om afklaring af nye strækninger?

Nord for Hovedgaard er den højere hastighed på evt ny bane.
Horsens-Hovedgaard opgradering handler vel om at accellerere frem mod den nye bane.
Horsens-Vejle har allerede en høj hastighed.
Vejle-Fredericia er der måske planer om, hvis ikke de forsvandt med aflysningen af vejle fjord. Ellers handler det vel mere om en evt ny lillebæltsforbindelse, der kan påvirke placeringen af spor.

Gå op Sider:[1]
Motordriftens indførelse ved DSB
Motordriftens indførelse ved DSB

I Vingehjulet 1951 nr. 2 har vi fundet denne artikel, der beskriver nogle af de genvordigheder, DSB havde med den første motorvogn ´Hønen´ i 1923 til MR-vognene der blev bygget af A/S Frichs og A/S Scandia i fællesskab.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak