Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Stadler RS Zero
Gå ned Sider: 1 [2]
Citat fra: Svend Dato 22/06-24, 11:23
Citat fra: GHolm Dato 22/06-24, 06:46
Citat fra: mss Dato 19/06-24, 19:53Det bliver spændende at se det nye tog.

Jeg studser dog over vægten, 18t akseltryk er alt for meget på en del sidebaner. Der må de arbejde på et alternativ hvis de skal have disse baner med.

Måske er løsningen på isolerede sidebaner som nærumbanen at få dem omklassificeret til letbane. Så kan batterisporvogne komme i spil i stedet.

Mht. Handicaptoiletterne er det jo standard og har været det længe, men kun såfremt der overhovedet skal være toiletter. I materiel til korte strækninger er det ikke relevant.

Som batteritog begynder at brede sig må man forvente at støde ind i problemer med vægt mange steder. Batteritog er jo netop primært beregnet til brug på regional og sidebaner hvor elektrificering vil være for dyrt. Disse baner er så også ofte de mest begrænsede når det kommer til vægt.

Det gælder f eks Thybanen.

Det er ikke helt så grelt, som det gøres til i denne diskussion. Der er flere forskellige typer akseltryk, og de der typisk nævnes er et beregnet akseltryk til brug for udregninger til andre normer. _Men de handler altså ikke om, hvor tunge toget er.

Samtidig er bestemmelserne omkring akseltryk på infrastruktur også lidt "ældre i kanten", og kunne trænge til en mere pragmatisk opdatering.

I tilfældet "Thybanen" er akseltrykket angivet som max 18 tons - udregnet som et gennemsnit ved "vognens vægt" pr aksel. Mens batteritog lever op til den strækningsklasse i TSI, der kræver max 20 tons akseltryk.

Et fyldt batteritog på ca 45 meter med tre bogier vil med alle siddepladser besat med voksne mennesker og alle kvadratmetre ståplads optaget med 350 kg (eller 4 voksne passagerer pr kvm!) have et gennemsnitligt akseltryk på 18,2 tons. Med de ca. 56 meter lange batteritog på fire bogier kan akseltrykket komme ned på 16 tons uden de store sværdslag.
Med 50 rejsende er akseltrykket for et 45 meter tog omkring 15 tons.

Så er det rigtigt, at hvis der en dag er 250 fuldvoksne rejsende med på en enkelt afgang på Thybanen, så er akseltrykket altså en smule over de 18 tons, men her tænker jeg umiddelbart, at nogle kan regne på, hvor ofte dette sker, og om banen falder sammen, hvis det sker en gang eller to.

Batteripakker er selvfølgelig ekstra belastning, men det er umiddelbart under 10% af taravægten, så den reele betydning er ikke problematisk, og ved kørsel under køreledning er energiforbruget pr siddeplads lavere end en ER

/Lasse


Stadler RS Zero
Af andersj, Aalborg. 29/08-24, 17:54.
Stadler præsenterede i dag den første RS Zero i Berlin for indbudte gæster, mens alle kan få lov til at opleve toget til Innotrans i september.



Anders

Stadler RS Zero
Af Niels Munch. 31/08-24, 10:38.
Citat fra: andersj Dato 29/08-24, 17:54Stadler præsenterede i dag den første RS Zero i Berlin for indbudte gæster, mens alle kan få lov til at opleve toget til Innotrans i september.

I sit tid mente jeg, at RegioShuttle RS1 havde været egnet til NærumBanen, hvis man ikke havde valgt RegioSprinter'en, der jo var insustriens første håndfaste bud på "et nyt let dieseltog".

Som du nævner, kunne den nye RS ZERO i batteriversion i mange henseender være interessant.

Mere om RS ZERO her: https://www.urban-transport-magazine.com/en/stadler-presents-rs-zero-a-world-first/ .

M.v.h.
Niels

Gå op Sider: 1 [2]
DSB MO 1989
Det militære sidespor ved Næstved
Det militære sidespor ved Næstved

I slutningen af 1800-tallet spillede jernbanerne en stor rolle i tilfælde af krig - og dem var der mange af i Europa. For at skaffe en hurtig forbindelse mellem Køge-Næstved banen og Slagelse-Næstved banen blev et militært forbindelsesspor anlagt nord for Næstved station.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak