Citat fra: Jimbow Dato 31/08-24, 12:47Citat fra: mgameing123 Dato 31/08-24, 09:34... Så jeg tænkt i den scenarie hvor Løsning station er åbnet så kunne man da godt lave en trinbræt til Rødkilde. Det behøver ikke at have særlig meget.
Beklager, men uanset hvor lidt en ny station tænkes benyttet, er der en masse krav den skal overholde. Det eneste man kunne spare på ville måske være et venterum og bænke. Perroner mv. ville skulle have samme standard som andre nyere stationer som fx Jerne eller Langeskov. En gangbro med elevatorer vil også være nødvendig.
Der er meget der kan spares på...
Perronforkanterne er 2 til 3 gange dyrere end yderst simple L-betonelementer, som Sverige, Norge, Tyskland, Østrig og Midtjyske Jernbaner anvender mange steder.
Apteringen med plan90 udstyr er ligeledes meget dyrere, end standard "villavejs" lamper og bænke.
(Se blot Favrholm og forskellen mellem Banedanmark (S-bane) og Lokaltogs perroner.)
Gangtunnel/bro m. elevator er en unødig udgift.
Der er hundredevis af stationer i Danmark med perronovergange, som er ret sikre at benytte, når folk retter sig efter signalerne.
(Perronovergange er ikke farligere end fodgængerfelter ved lyskryds, men dem er der 1000-vis af i Danmark.)