Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Tre scenarier for regionaltogsbetjening af Hobro og Arden
Gå ned Sider: 1 [2] 3 4 ... 9
Citat fra: andersj Dato 27/08-24, 23:57Egentlig giver det ikke længere mening at tale om regionaltogskørsel til Hobro efter den nævnte beslutning i regionsrådet.

At forlænge et af de to regionaltog i timen fra Skørping til Arden og Hobro vil jo koste regionen knap 4 mio. kr. årligt, men det giver ingen gevinster for nogle passagerer i forhold til at lade IC-togene fortsætte med at standse i Arden samt enten Støvring eller Skørping. Faktisk giver det Arden en ulempe i og med at de mister IC-togene. Hvis Nordjyske Jernbaner ikke kører til Hobro vil DSB fortsat være forpligtet til at betjene Arden en gang i timen, som basis-løsningen vedtaget i 2015 foreskriver.
Men Arden er en ulempe for langt de fleste der rejser med IC togene.

Citat fra: mgameing123 Dato 28/08-24, 07:59
Citat fra: andersj Dato 27/08-24, 23:57Egentlig giver det ikke længere mening at tale om regionaltogskørsel til Hobro efter den nævnte beslutning i regionsrådet.

At forlænge et af de to regionaltog i timen fra Skørping til Arden og Hobro vil jo koste regionen knap 4 mio. kr. årligt, men det giver ingen gevinster for nogle passagerer i forhold til at lade IC-togene fortsætte med at standse i Arden samt enten Støvring eller Skørping. Faktisk giver det Arden en ulempe i og med at de mister IC-togene. Hvis Nordjyske Jernbaner ikke kører til Hobro vil DSB fortsat være forpligtet til at betjene Arden en gang i timen, som basis-løsningen vedtaget i 2015 foreskriver.
Men Arden er en ulempe for langt de fleste der rejser med IC togene.

Det er bare ikke Region Nordjyllands problem, men DSB/Transportministeriets problem.

Hele forudsætningen for forlængelse af regionaltogsdriften til Hobro var at Arden skulle betjenes med to tog i timen. Man skal også tænke på at de 4 mio. kr. ikke er penge Region Nordjylland har, men er penge som skal findes ved serviceforringelser andre steder i den regionale togdrift i Region Nordjylland.

Anders

Citat fra: andersj Dato 27/08-24, 23:57Egentlig giver det ikke længere mening at tale om regionaltogskørsel til Hobro efter den nævnte beslutning i regionsrådet.

At forlænge et af de to regionaltog i timen fra Skørping til Arden og Hobro vil jo koste regionen knap 4 mio. kr. årligt, men det giver ingen gevinster for nogle passagerer i forhold til at lade IC-togene fortsætte med at standse i Arden samt enten Støvring eller Skørping. Faktisk giver det Arden en ulempe i og med at de mister IC-togene. Hvis Nordjyske Jernbaner ikke kører til Hobro vil DSB fortsat være forpligtet til at betjene Arden en gang i timen, som basis-løsningen vedtaget i 2015 foreskriver.
Det kommer an på...
Regionen er meget fokuseret på forbindelsen til Aalborg, men en stor fordel ved det oprindelige scenarie 2 (og tildels 1+) er at stationerne mellem Hobro og Aalborg vil få halvtimesdrift mod Randers-Aarhus (mod timedrift i dag).
Hvis IC-stoppet i den forhandlede model flyttes fra Arden til Skørping og hvis køreplanen kan lægges så der bliver skiftemulighed fra Skørping-toget til IC-toget i Skørping, så vil der også blive halvtimedrift mod syd. Undtagelsen vil så være Arden, som unægteligt vil være taberen i den model. Men hvis skiftet ikke er en mulighed (det kan jeg ikke se af de sparsomme oplysninger i bilagene til regionsrådsmødet), så vil alle være bedre tjent med basismodellen.

/hj

Jeg tror næppe en halvtimesdrift med skift på det ene tog er relevant i denne korridor. Langt de fleste vil benytte det direkte tog, når det eksisterer. Især også med de halvdårlige skifteforhold i Skørping og Hobro med lave perroner og perronskifte.

Umiddelbart har der også i al den tid basis-modellen har eksisteret (siden 2015) været en stærk hentydning om at Rebild Kommune helst vil have at IC-togene standser i Støvring, der er hovedbyen i kommunen. DSB har også givet udtryk for at det er Rebild Kommune der bestemmer om standsningen skal være i Støvring eller Skørping ved basis-modellen - hvilket også fremgår som note i tegningen i første indlæg.

Trafikalt bliver det så bøvlet for dem der bor i Skørping, da de så vil skulle tage til Støvring for at komme sydpå. Det er også en af årsagerne til at man i embedsværket er kommet frem til den forhandlede model / scenarie 1. Den model der blev foreslået og vedtaget på regionsrådsmødet blev spontant på mødedagen foreslået af formanden Mads Duedahl (V) uden forudgående konsultation med embedsværket.

Anders

Citat fra: andersj Dato 28/08-24, 22:19Jeg tror næppe en halvtimesdrift med skift på det ene tog er relevant i denne korridor. Langt de fleste vil benytte det direkte tog, når det eksisterer. Især også med de halvdårlige skifteforhold i Skørping og Hobro med lave perroner og perronskifte.
Men de fleste stationer mellem Aalborg og Hobro mister jo under alle omstændigheder den direkte forbindelse til Randers-Aarhus. Mht. perronskifte er det også lidt ærgerligt at der lægges op til at NJ skal afgå fra spor 1 i Hobro. Spor 2 ville betyde at man kunne undgå perronskifte den ene vej. Men det skyldes jo nok at hastigheden kun er 50 km/t i spor 1.

/hj

Citat fra: hj Dato 28/08-24, 23:09
Citat fra: andersj Dato 28/08-24, 22:19Jeg tror næppe en halvtimesdrift med skift på det ene tog er relevant i denne korridor. Langt de fleste vil benytte det direkte tog, når det eksisterer. Især også med de halvdårlige skifteforhold i Skørping og Hobro med lave perroner og perronskifte.
Men de fleste stationer mellem Aalborg og Hobro mister jo under alle omstændigheder den direkte forbindelse til Randers-Aarhus. Mht. perronskifte er det også lidt ærgerligt at der lægges op til at NJ skal afgå fra spor 1 i Hobro. Spor 2 ville betyde at man kunne undgå perronskifte den ene vej. Men det skyldes jo nok at hastigheden kun er 50 km/t i spor 1.

/hj
Jeg tror dog folk vil være glad for en hurtigere Intercitytog og for resten så vil Arden og Hobro vil få direkte tog til Frederikshavn igen. Hvis man vil stadig have direkte tog til Aarhus så kunne man oprette en Regionaltog mellem Aalborg og Aarhus.

Citat fra: andersj Dato 20/08-24, 03:02Der er gået sognerådspolitik i denne sag, da den ikke blev vedtaget i juni. Kernen er at Rebild Kommune (Støvring og Skørping) er blevet pigesure over at miste IC-forbindelsen, når nu Mariagerfjord Kommune (Arden og Hobro) får to fjerntogsstop.
Selvom embedsværket og Nordjyllands Trafikselskab har lavet et omfattende arbejde i at informere om baggrunden og konsekvenserne ved beslutningen, fløj det lige over hovedet på politikerne på mandagens regionsrådsmøde.

Det der endte med at blive stemt igennem med 22 stemmer for og 18 stemmer imod var at embedsværket nu skal genoptage forhandlingerne med Transportministeriet for at få flyttet IC-stoppet fra Arden til Skørping eller Støvring. Det betyder så at Skørping eller Støvring vil få tre afgange i timen mod Aalborg, mens Arden fortsat kun vil have en afgang og den vil blive nedgraderet fra IC-tog til regionaltog.

Der har hen over sommeren også været undersøgt en løsning med stop i både Arden og Støvring for IC-togene, men det vurderes så at DSB's økonomiske fordele forsvinder og dermed vil ministeriet ikke medfinansiere forlængelsen af regionaltogsdriften fra Skørping til Hobro med de 4 mio. kr. årligt.

Det er dog værd at bemærke at DSB og ministeriet kun har givet tilsagn om et enkelt stop mellem Aalborg og Hobro frem til 2030, hvor IC5 gerne skulle være fuldt implementeret og en køreplan med skarp halvtimesdrift Aalborg-København implementeres. Dertil er perronerne i Støvring 20 meter for korte til IC5.

Frem for at vedtage den optimale løsning med bedst samfundsøkonomi, er det endt med hvilken kommune der kan samle størst opbakning i Regionsrådet...


En ulempe ved den oprindelige løsning er at skiftet mellem tog fra Vendsyssel og til DSB bliver på mellem 20 og 28 minutter i Aalborg, da DSB's tog vil køre umiddelbart før NJ ankommer fra Vendsyssel pga. den markante forskel i gennemsnitshastighed. Man planlægger med en skiftetid i Hobro på 7 minutter, hvor der skal skiftes perron da NJ vil ankomme og afgå fra spor 1 ved stationsbygningen, mens DSB fortsat vil ankomme og afgå fra ø-perroen med spor 2 og 3.
NJ er køreplanteknisk presset af at Desiro-togene kun har en tophastighed på 120 km/t, mens Lint togene må køre 140 km/t - køreplanen skal dog laves efter laveste fællesnævner. Dertil skal der standses ved fem mellemstationer, mens DSB vil kunne køre op til 200 km/t non-stop med lyntogene Aalborg-Hobro.

Igen en årsag til at man bør kigge på en national udrulningsstrategi for batteritog, så man kan få samlet de langsomme men relativt nye dieseltogsæt på de baner hvor batteritog ikke umiddelbart giver rejsetidsbesparelser. Det sænker kapaciteten meget når der køres med langsomme dieseltogsæt mellem Skanderborg-Aarhus-Langå og Hobro-Aalborg.

Er det ikke mere regionen end kommunerne, der har tabt sutten her? Hvor interessant er det at forlænge regionaltoget til Hobro, når man så mister de direkte forbindelser til Aarhus? Hobro er lige så tæt på Aarhus, der er dobbelt stå stor og samtidig langt mere utilgængelig med bil og hertil kommer Randers.  Det virker måske smart for regionen, at det lige passer med grænserne og så kan Hobro forbindes med Skagen, men man ødelægger sine egne byer. Byerne mellem Aalborg og Aarhus skal forbindes til Aarhus og Aalborg og det i halvtimesdrift

Det er fint at prioritere det regionale, men det skal jo svare til virkeligheden. Man fjerner heller ikke Slagelses forbindelser til København for at intensivere hyppigheden til Odense.

Citat fra: ThomasTT Dato 30/08-24, 16:13Er det ikke mere regionen end kommunerne, der har tabt sutten her? Hvor interessant er det at forlænge regionaltoget til Hobro, når man så mister de direkte forbindelser til Aarhus? Hobro er lige så tæt på Aarhus, der er dobbelt stå stor og samtidig langt mere utilgængelig med bil og hertil kommer Randers.  Det virker måske smart for regionen, at det lige passer med grænserne og så kan Hobro forbindes med Skagen, men man ødelægger sine egne byer. Byerne mellem Aalborg og Aarhus skal forbindes til Aarhus og Aalborg og det i halvtimesdrift

Det er fint at prioritere det regionale, men det skal jo svare til virkeligheden. Man fjerner heller ikke Slagelses forbindelser til København for at intensivere hyppigheden til Odense.

Nu er der heller ikke tale om byer på størrelse med Slagelse mellem Hobro og Aalborg.

Citat fra: Thomas123 Dato 30/08-24, 19:25
Citat fra: ThomasTT Dato 30/08-24, 16:13Er det ikke mere regionen end kommunerne, der har tabt sutten her? Hvor interessant er det at forlænge regionaltoget til Hobro, når man så mister de direkte forbindelser til Aarhus? Hobro er lige så tæt på Aarhus, der er dobbelt stå stor og samtidig langt mere utilgængelig med bil og hertil kommer Randers.  Det virker måske smart for regionen, at det lige passer med grænserne og så kan Hobro forbindes med Skagen, men man ødelægger sine egne byer. Byerne mellem Aalborg og Aarhus skal forbindes til Aarhus og Aalborg og det i halvtimesdrift

Det er fint at prioritere det regionale, men det skal jo svare til virkeligheden. Man fjerner heller ikke Slagelses forbindelser til København for at intensivere hyppigheden til Odense.

Nu er der heller ikke tale om byer på størrelse med Slagelse mellem Hobro og Aalborg.

næh men det er jo egentlig ligegyldigt, når der også kører lyntog.

Det er jo dokumenteret at byerne nord for Hobro primært pendler ind mod Aalborg, mens man i Hobro pendler ca. 50/50 mod Aalborg og Aarhus. Hobro mister intet i nogle af modellerne.

Forlængelsen af regionaltog til Hobro ville sikre at Arden også får halvtimesdrift mod både Aalborg og kommunens hovedby Hobro. Dertil vil DSB kunne udnytte hastighedsopgraderingen mellem Hobro og Aalborg til en markant hurtigere rejsetid og mere skarp halvtimesdrift på fjerntogene.

Det er ikke meningen at nogle skal tage Nordjyske Jernbaner hele vejen fra Hobro til Aalborg, ligesom det heller ikke er meningen at nogle skal tage stoptoget fra Fredericia til Odense - selvom der dog altid er billige Orange billetter til de tog.

Anders

Citat fra: ThomasTT Dato 30/08-24, 19:44næh men det er jo egentlig ligegyldigt, når der også kører lyntog.
Hvorfor skal mindre byer have lyntogs forbindelse, når lignende byer i resten af landet serviceres med regional tog i stedet?

Citat fra: Thomas123 Dato 31/08-24, 06:56
Citat fra: ThomasTT Dato 30/08-24, 19:44næh men det er jo egentlig ligegyldigt, når der også kører lyntog.
Hvorfor skal mindre byer have lyntogs forbindelse, når lignende byer i resten af landet serviceres med regional tog i stedet?
Det løses ved at afskaffe begrebet "lyntog".

I den ideelle verden havde man et "højhastighedstog"    (200-230 km/t) til at køre 3 x i timen mellem København og Aarhus med stop i Ringsted, Odense, Fredericia og Aarhus.

Videre transport ud til de øvrige stationer - gerne flere end idag især langs den jyske østkyst) med regionaltog.

Nogle steder også 3 x i timen andre kun 1 eller 2 x i timen afhængig af af antal rejsende.

Citat fra: Worm Dato 31/08-24, 08:49
Citat fra: Thomas123 Dato 31/08-24, 06:56
Citat fra: ThomasTT Dato 30/08-24, 19:44næh men det er jo egentlig ligegyldigt, når der også kører lyntog.
Hvorfor skal mindre byer have lyntogs forbindelse, når lignende byer i resten af landet serviceres med regional tog i stedet?
Det løses ved at afskaffe begrebet "lyntog".

I den ideelle verden havde man et "højhastighedstog"    (200-230 km/t) til at køre 3 x i timen mellem København og Aarhus med stop i Ringsted, Odense, Fredericia og Aarhus.

Videre transport ud til de øvrige stationer - gerne flere end idag især langs den jyske østkyst) med regionaltog.

Nogle steder også 3 x i timen andre kun 1 eller 2 x i timen afhængig af af antal rejsende.

Hvorfor Ringsted? - man er jo ved at undersøge hvordan man hurtigst kan køre forbi Ringsted.

Citat fra: Thomas123 Dato 31/08-24, 06:56
Citat fra: ThomasTT Dato 30/08-24, 19:44næh men det er jo egentlig ligegyldigt, når der også kører lyntog.
Hvorfor skal mindre byer have lyntogs forbindelse, når lignende byer i resten af landet serviceres med regional tog i stedet?

Det skal de jo så heller ikke??

Det eneste jeg grundlæggende vil ændre ift de skitserede løsninger, er at alle stoptogene skal helt til Aarhus. Der er et enormt potentiale i disse byer, og det er pinagtigt at læse om, hvordan der forhandles, som om det var en busrute på Bornholm.

Det er landets dobbeltsporede snart elektrificerede hovedstrækning. Man skal ikke investere milliarder og samtidig gå i så små sko.

Citat fra: Worm Dato 31/08-24, 08:49
Citat fra: Thomas123 Dato 31/08-24, 06:56
Citat fra: ThomasTT Dato 30/08-24, 19:44næh men det er jo egentlig ligegyldigt, når der også kører lyntog.
Hvorfor skal mindre byer have lyntogs forbindelse, når lignende byer i resten af landet serviceres med regional tog i stedet?
Det løses ved at afskaffe begrebet "lyntog".

I den ideelle verden havde man et "højhastighedstog"    (200-230 km/t) til at køre 3 x i timen mellem København og Aarhus med stop i Ringsted, Odense, Fredericia og Aarhus.

Videre transport ud til de øvrige stationer - gerne flere end idag især langs den jyske østkyst) med regionaltog.

Nogle steder også 3 x i timen andre kun 1 eller 2 x i timen afhængig af af antal rejsende.

Halvtimesdrift er både mere realistisk, også det skridt, der virkelig gør forskellen. Og så vil jeg skifte fredericia ud med Horsens og Vejle, og på sjælland kan man nok variere stationerne, men ellers er jeg overordnet enig.

Gå op Sider: 1 [2] 3 4 ... 9

Jernbanebøger

Med gods på krogen - og andre jernbanemotiver IV

Med gods på krogen - og andre jernbanemotiver IV. Pris 290 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak