Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Vi har brug for flere station på den Øst Jyske længdebane
Gå ned Sider: 1 [2] 3 4
Citat fra: Togiudlandet Dato 25/08-24, 18:39
CitatOg der har vi jo netop den helt store gevinst ved at bygge seperate højhastighedsbaner: De frigiver enorme mængder kapacitet til langsommere tog på de eksisterende baner ved at flytte fjerntogene væk. Desværre ignorer både politikere, medier og lokale græsrødder den store fordel, og fokuserer på, at de nu mister deres lyntogsstop...

Ja det ville være smart - men første skridt er vel at overbevise folk om, at Danmark IKKE er for lille til rigtige højhastighedstog. Det har jo været undskyldningen i årtier og er også grunden til, at vi næppe nogensinde får højhastighedstog til udlandet.

IC5 er så vidt jeg ved heller ikke købt som højhastighedstog - og gud nåde og trøste den, der tænker tanker om andre end DSB på danske jernbanestrækninger. Selvom det kunne være fedt med rigtigt højhastighedstog fra København over Femern til Berlin eller andre store byer i Europa og ikke "bumletog" med maks 200 km/t.

Højhastighedsbanerne Vejle Fjord og Hovedgård-Hasselager ville gøre enormt stor gavn. Hurtigere lyntog og mere kapacitet til Regional og IC. Men det går jo desværre op ad bakke når det kommer til de to højhastighedsbaner. I det mindste gik den nye bane på Fyn ikke i vasken. Og man kan jo håbe at flertallet i Folketinget kan genskabes for Togfonden, så Vejle Fjord og Hovedgård-Hasselager kan blive til noget. Med lidt held så kommer der også en ny bane over eller under Lillebælt engang i 2030erne eller 40erne.

IC5 er rigtig nok ikke et højhastighedstog, men de er jo heller ikke tiltænkt at skulle bruges til sådanne opgaver. Desværre har rigtige højhastighedstog fået noget længere udsigter siden IC5 i sin tid blev planlagt. Ikke mindst takket være den nuværende og den forrige regering. Derfor kommer IC5 til at stå for lyntogene (som de ikke rigtig er egnede til) mange år frem. Desværre.

Citat fra: mgameing123 Dato 24/08-24, 19:15
Citat fra: Gustav Hansen Dato 24/08-24, 18:51
Citat fra: mgameing123 Dato 24/08-24, 15:39
Citat fra: Gustav Hansen Dato 24/08-24, 15:07Det er allerede på tale at genåbne Hovedgård. Hovedgård Lokalråd lavede i 2021 en rapport sammen med Horsens Kommune og Rambøll som fandt at der var et godt passagergrundlag for genåbning, men man har ikke hørt meget siden, selvom flere folketingspolitikere umiddelbart var positivt stemt for ideen.
Genåbning af Stilling station er allerede besluttet, men er desværre blevet forsinket. En station i Hasselager er stadig muligt, men har lange udsigter.

Jeg er enig i at det er en rigtig god ide med flere stationer/trinbrætter i Østjylland, men jeg tror det vil kræve nogle store investeringer i infrastrukturen grundet den i forvejen pressede kapacitet. Jeg tvivler på at elektrificering og nye signalsystemer gør nok til at sikre tilstrækkelig kapacitet til alle de langsomme regionaltog der vil være. Enkelte projekter, så som genåbningen af Hovedgård, kan eventuelt lade sig gøre uden store omkostninger, men jo flere stationer der er tale om desto mere bliver kapacitet et problem. Man burde undersøge hvad der skulle til og hvad det ville koste at sikre denne kapacitet, men jeg har ingen tiltro til at man fra politisk side vil være interesseret. Ikke så længe det er staten der er ansvarlige for området. Hvis det var Region Midtjylland der stod for regionaltogsdriften ville det måske være en anden sag.

Jeg vil så lige pointere at der er nogle stationer uden for de store byer allerede, udover Hedensted, med mindre Hørning, Skanderborg, Brejning og Børkop er lukkede siden sidst jeg rejste med toget.
Hovedgård station kunne sagten blive til en knudepunkt hvor man kan skift til bus mod den fremtidig Nørrestrand område og måske en bybus til Stensballe.

Det ville helt sikkert være en god idé med en bybus mellem Horsens og Hovedgård via Nørrestrand. Det er så dumt at man har lavet et stort nyt byområde uden nogen kollektiv transport.
Nørrestand har ikke rigtig brug for en bybus. 202 kan sagtens betjene det. Men Stensballe burde have bybus.


Stensballe har bybus 3 gange i timen i hverdage  aftens og weekend 1 gang

202 er næsten nedlagt Nord for Horsens de tager en bid hvert år

Citat fra: Lyntoget Dato 25/08-24, 23:57
Citat fra: mgameing123 Dato 24/08-24, 19:15
Citat fra: Gustav Hansen Dato 24/08-24, 18:51
Citat fra: mgameing123 Dato 24/08-24, 15:39
Citat fra: Gustav Hansen Dato 24/08-24, 15:07Det er allerede på tale at genåbne Hovedgård. Hovedgård Lokalråd lavede i 2021 en rapport sammen med Horsens Kommune og Rambøll som fandt at der var et godt passagergrundlag for genåbning, men man har ikke hørt meget siden, selvom flere folketingspolitikere umiddelbart var positivt stemt for ideen.
Genåbning af Stilling station er allerede besluttet, men er desværre blevet forsinket. En station i Hasselager er stadig muligt, men har lange udsigter.

Jeg er enig i at det er en rigtig god ide med flere stationer/trinbrætter i Østjylland, men jeg tror det vil kræve nogle store investeringer i infrastrukturen grundet den i forvejen pressede kapacitet. Jeg tvivler på at elektrificering og nye signalsystemer gør nok til at sikre tilstrækkelig kapacitet til alle de langsomme regionaltog der vil være. Enkelte projekter, så som genåbningen af Hovedgård, kan eventuelt lade sig gøre uden store omkostninger, men jo flere stationer der er tale om desto mere bliver kapacitet et problem. Man burde undersøge hvad der skulle til og hvad det ville koste at sikre denne kapacitet, men jeg har ingen tiltro til at man fra politisk side vil være interesseret. Ikke så længe det er staten der er ansvarlige for området. Hvis det var Region Midtjylland der stod for regionaltogsdriften ville det måske være en anden sag.

Jeg vil så lige pointere at der er nogle stationer uden for de store byer allerede, udover Hedensted, med mindre Hørning, Skanderborg, Brejning og Børkop er lukkede siden sidst jeg rejste med toget.
Hovedgård station kunne sagten blive til en knudepunkt hvor man kan skift til bus mod den fremtidig Nørrestrand område og måske en bybus til Stensballe.

Det ville helt sikkert være en god idé med en bybus mellem Horsens og Hovedgård via Nørrestrand. Det er så dumt at man har lavet et stort nyt byområde uden nogen kollektiv transport.
Nørrestand har ikke rigtig brug for en bybus. 202 kan sagtens betjene det. Men Stensballe burde have bybus.


Stensballe har bybus 3 gange i timen i hverdage  aftens og weekend 1 gang

202 er næsten nedlagt Nord for Horsens de tager en bid hvert år
Vi taler om de nye bybusruter til Hovedgård og man kan sagtens genoprette 202 nord for Horsens. Der er fint nok behov fra hvad jeg ser. Jeg bruger selv ruten hver dag.

Ift højhastighedstog er det vel værd at tage med, at tjekkerne vil forlænge deres EC-tog fra Hamborg til København og de er lavet til 230 km/t. Talgo er også forberedt til 230 selvom Vectron-lokomotiverne skal opgraderes for at kunne køre så hurtigt. Skal man fortsætte fra Hamborg til Berlin er det et krav, at tog kan køre 230 km/t og vi ved jo, at DSB gerne vil køre den vej.

Nu ved jeg godt, at mange vil indvende, at København–Hamborg vil blive kørt i et harmonisk og synergisk samarbejde mellem DB, DSB og CD og at CDs tog bare vil følge den almindelige køreplan i Danmark, men helt ærligt, hvorfor skulle de dog det. Der vil også være cafe/restaurant i CDs tog og så er det jo helt oplagt at forvente, at folk gerne vil betale lidt ekstra for at køre med dem.

Så mon ikke der nok skal være nogle hurtigtog i Danmark, når jernbanen over Vestfyn åbner? Så er det bare et spørgsmål om de kører København–Hamborg alene eller de også kommer rejsende til/fra Fyn og Jylland til gode.

Spørgsmålet er også hvor stor gevinsten rent faktisk ville være ved konkurrence på fjerntogene i Danmark. DSB Orange er allerede et glimrende produkt som giver lige så meget for pengene som man ser i udlandet hvor der er konkurrence mellem fjerntog. Og det er jo ikke fordi det ikke er tilladt at konkurrere i dag - faktisk kan Open Access operatører frit gøre det, hvis de har lyst til det. FlixTrain udtrykte tidligere et ønske om at køre tog i Danmark, men er gået væk fra den tanke igen, formentlig fordi deres forretningsmodel (et eller to tog om dagen mellem de største byer med dårlig komfort men meget billige billetter) alligevel ikke vil være betydeligt billigere for kunderne end en Orange-billet er, og de få afgange vil betyde at folk bare tager DSB i stedet når der jo er op til 5 DSB-afgange i timen mellem København og Odense.

Hvis der skulle være seriøs konkurrence til DSB på de danske skinner, så skulle det f.eks. være hvis SJ besluttede sig for at køre til Odense en gang i timen med X2000. Så ville jeg absolut benytte deres tog frem for DSB hver eneste gang jeg havde chancen.

Husk nu at det ikke engang er ti år siden at man skulle krydse Storebælt for at kunne købe en Orange-billet. Det nuværende billetudbud er kun kommet pga. liberaliseringen af fjernbusmarkedet og konkurrence på skinnerne kan også være på servicetilbudet, eksempelvis med bedre komfort end IC5.

Anders

Citat fra: anho Dato 26/08-24, 13:38Spørgsmålet er også hvor stor gevinsten rent faktisk ville være ved konkurrence på fjerntogene i Danmark. DSB Orange er allerede et glimrende produkt som giver lige så meget for pengene som man ser i udlandet hvor der er konkurrence mellem fjerntog. Og det er jo ikke fordi det ikke er tilladt at konkurrere i dag - faktisk kan Open Access operatører frit gøre det, hvis de har lyst til det. FlixTrain udtrykte tidligere et ønske om at køre tog i Danmark, men er gået væk fra den tanke igen, formentlig fordi deres forretningsmodel (et eller to tog om dagen mellem de største byer med dårlig komfort men meget billige billetter) alligevel ikke vil være betydeligt billigere for kunderne end en Orange-billet er, og de få afgange vil betyde at folk bare tager DSB i stedet når der jo er op til 5 DSB-afgange i timen mellem København og Odense.

Hvis der skulle være seriøs konkurrence til DSB på de danske skinner, så skulle det f.eks. være hvis SJ besluttede sig for at køre til Odense en gang i timen med X2000. Så ville jeg absolut benytte deres tog frem for DSB hver eneste gang jeg havde chancen.

Der kan jo konkurreres på andet end prisen som du da også selv er inde på ift X2000, som du ville foretrække over DSBs tog. Her kunne et nyt tilbud jo f.x. henvende sig til "laptop"-folket og lave et tilbud til alle os, der har brug for at kunne arbejde på en computer undervejs. Her har IC3-togene en del mangler og selvom det givetvist bliver bedre med IC5 har jeg svært ved at tro på, at det er højeste prioritet for DSB som det er nu.

En anden ting handler så bare om kapacitet. Lige nu kan det være svært at få orangebilletter i myldretiden og det kunne blive afhjulpet af et tog i fuld længde med afgang 8.30 og 16.30 i hver retning f.x. Kunne det gøre det muligt at køre retur Aarhus–København på en enkelt dag til under 500 kroner ville det åbne nogle nye muligheder i sig selv – også selvom togene muligvis er af ældre dato.

Citat fra: anho Dato 26/08-24, 13:38Spørgsmålet er også hvor stor gevinsten rent faktisk ville være ved konkurrence på fjerntogene i Danmark. DSB Orange er allerede et glimrende produkt som giver lige så meget for pengene som man ser i udlandet hvor der er konkurrence mellem fjerntog. Og det er jo ikke fordi det ikke er tilladt at konkurrere i dag - faktisk kan Open Access operatører frit gøre det, hvis de har lyst til det. FlixTrain udtrykte tidligere et ønske om at køre tog i Danmark, men er gået væk fra den tanke igen, formentlig fordi deres forretningsmodel (et eller to tog om dagen mellem de største byer med dårlig komfort men meget billige billetter) alligevel ikke vil være betydeligt billigere for kunderne end en Orange-billet er, og de få afgange vil betyde at folk bare tager DSB i stedet når der jo er op til 5 DSB-afgange i timen mellem København og Odense.

Hvis der skulle være seriøs konkurrence til DSB på de danske skinner, så skulle det f.eks. være hvis SJ besluttede sig for at køre til Odense en gang i timen med X2000. Så ville jeg absolut benytte deres tog frem for DSB hver eneste gang jeg havde chancen.
Det er jo ikke her på de lange strækninger hvor der er politisk vilje til at finde en anden udbyder end DSB. Det er netop de lange rejser (og S-tog) DSB tjener mest på og det ved politikerne også. Der er kun vilje til at finde konkurrence på de strækninger der koster mest (regional betjeningen), hvormed man kan opnå en besparelsesgevinst.

Citat fra: Thomas123 Dato 26/08-24, 22:09
Citat fra: anho Dato 26/08-24, 13:38Spørgsmålet er også hvor stor gevinsten rent faktisk ville være ved konkurrence på fjerntogene i Danmark. DSB Orange er allerede et glimrende produkt som giver lige så meget for pengene som man ser i udlandet hvor der er konkurrence mellem fjerntog. Og det er jo ikke fordi det ikke er tilladt at konkurrere i dag - faktisk kan Open Access operatører frit gøre det, hvis de har lyst til det. FlixTrain udtrykte tidligere et ønske om at køre tog i Danmark, men er gået væk fra den tanke igen, formentlig fordi deres forretningsmodel (et eller to tog om dagen mellem de største byer med dårlig komfort men meget billige billetter) alligevel ikke vil være betydeligt billigere for kunderne end en Orange-billet er, og de få afgange vil betyde at folk bare tager DSB i stedet når der jo er op til 5 DSB-afgange i timen mellem København og Odense.

Hvis der skulle være seriøs konkurrence til DSB på de danske skinner, så skulle det f.eks. være hvis SJ besluttede sig for at køre til Odense en gang i timen med X2000. Så ville jeg absolut benytte deres tog frem for DSB hver eneste gang jeg havde chancen.
Det er jo ikke her på de lange strækninger hvor der er politisk vilje til at finde en anden udbyder end DSB. Det er netop de lange rejser (og S-tog) DSB tjener mest på og det ved politikerne også. Der er kun vilje til at finde konkurrence på de strækninger der koster mest (regional betjeningen), hvormed man kan opnå en besparelsesgevinst.
Men så ender de med en dårlig firma der køre dårlig tog. Jeg kigger på dig Arriva/Go Collective.

Citat fra: mpp Dato 26/08-24, 14:48
Citat fra: anho Dato 26/08-24, 13:38Spørgsmålet er også hvor stor gevinsten rent faktisk ville være ved konkurrence på fjerntogene i Danmark. DSB Orange er allerede et glimrende produkt som giver lige så meget for pengene som man ser i udlandet hvor der er konkurrence mellem fjerntog. Og det er jo ikke fordi det ikke er tilladt at konkurrere i dag - faktisk kan Open Access operatører frit gøre det, hvis de har lyst til det. FlixTrain udtrykte tidligere et ønske om at køre tog i Danmark, men er gået væk fra den tanke igen, formentlig fordi deres forretningsmodel (et eller to tog om dagen mellem de største byer med dårlig komfort men meget billige billetter) alligevel ikke vil være betydeligt billigere for kunderne end en Orange-billet er, og de få afgange vil betyde at folk bare tager DSB i stedet når der jo er op til 5 DSB-afgange i timen mellem København og Odense.

Hvis der skulle være seriøs konkurrence til DSB på de danske skinner, så skulle det f.eks. være hvis SJ besluttede sig for at køre til Odense en gang i timen med X2000. Så ville jeg absolut benytte deres tog frem for DSB hver eneste gang jeg havde chancen.

En anden ting handler så bare om kapacitet. Lige nu kan det være svært at få orangebilletter i myldretiden og det kunne blive afhjulpet af et tog i fuld længde med afgang 8.30 og 16.30 i hver retning f.x. Kunne det gøre det muligt at køre retur Aarhus–København på en enkelt dag til under 500 kroner ville det åbne nogle nye muligheder i sig selv – også selvom togene muligvis er af ældre dato.

Der er naturligvis ikke så mange orange billetter i myldretiden, da pendlerne nok skal fylde togene. Der er jo ingen grund til at overfylde togene med vilje. Orange billetter er for dem, der kan/ønsker at rejse udenfor myldretiden.
I stedet kan man diskutere om ikke priserne burde sænkes. Jeg tænker at en togbillet København - Aarhus godt kan koste 150-200 kroner uden at det er tabsgivende, for der skal nok være rejsende nok til at fylde togene.

Citat fra: Thomas123 Dato 26/08-24, 22:09
Citat fra: anho Dato 26/08-24, 13:38Spørgsmålet er også hvor stor gevinsten rent faktisk ville være ved konkurrence på fjerntogene i Danmark. DSB Orange er allerede et glimrende produkt som giver lige så meget for pengene som man ser i udlandet hvor der er konkurrence mellem fjerntog. Og det er jo ikke fordi det ikke er tilladt at konkurrere i dag - faktisk kan Open Access operatører frit gøre det, hvis de har lyst til det. FlixTrain udtrykte tidligere et ønske om at køre tog i Danmark, men er gået væk fra den tanke igen, formentlig fordi deres forretningsmodel (et eller to tog om dagen mellem de største byer med dårlig komfort men meget billige billetter) alligevel ikke vil være betydeligt billigere for kunderne end en Orange-billet er, og de få afgange vil betyde at folk bare tager DSB i stedet når der jo er op til 5 DSB-afgange i timen mellem København og Odense.

Hvis der skulle være seriøs konkurrence til DSB på de danske skinner, så skulle det f.eks. være hvis SJ besluttede sig for at køre til Odense en gang i timen med X2000. Så ville jeg absolut benytte deres tog frem for DSB hver eneste gang jeg havde chancen.
Det er jo ikke her på de lange strækninger hvor der er politisk vilje til at finde en anden udbyder end DSB. Det er netop de lange rejser (og S-tog) DSB tjener mest på og det ved politikerne også. Der er kun vilje til at finde konkurrence på de strækninger der koster mest (regional betjeningen), hvormed man kan opnå en besparelsesgevinst.

Det skal ikke være en erstatning af DSB men et supplement til DSB, så kunderne selv kan vælge hvem de vil køre med.

Anders

Citat fra: Petteri Dato 27/08-24, 10:03Der er naturligvis ikke så mange orange billetter i myldretiden, da pendlerne nok skal fylde togene. Der er jo ingen grund til at overfylde togene med vilje. Orange billetter er for dem, der kan/ønsker at rejse udenfor myldretiden.
I stedet kan man diskutere om ikke priserne burde sænkes. Jeg tænker at en togbillet København - Aarhus godt kan koste 150-200 kroner uden at det er tabsgivende, for der skal nok være rejsende nok til at fylde togene.

Nu kiggede jeg lige for sjovt på DSB og her kan man om en måned (30/9) købe en billet til 192 kroner fra København til Aarhus med afgang 8.04. Det er så IC-afgangen med et skift i Fredericia, men det er nok en afgang, der i forvejen kan være svær at sælge billetter til, når lyntoget afgår 10 minutter før og kører uden stop.

Formålet med Orange er jo ikke bare at fordele passagerene, så flere kører uden for myldretiden, men også at kunne fordele passagerene mellem afgange. Derudover tillader det jo DSB at få fat i nogle passagerer, der ellers ikke ville tage toget, og derfor giver det da god mening, at der bliver solgt Orangebilletter til alle afgange, også dem i myldretiden (som jo så bare bliver udsolgt hurtigere).

Og det er så det, der er muligheden for et nyt togselskab. Hvis man ikke har mulighed for at konkurrere på frekvensen, giver det da god mening at satse på afgange på de mest populære tidspunkter da man så givetvist kan tage mere for fornøjelsen.

Så er der den med prisen, og her er den grundlæggende udfordring jo, at man fuldprisbilletterne også giver adgang til tilsluttende offentlig transport og at man har besluttet, at en rejse skal koste det samme uanset om den foregår med tog eller bus. På en tur som København–Aarhus er det så mest det med tilslutningen, der er det relevante ved en fuldprisbillet, mens man på en tur som Roskilde–Helsingør kunne risikere at udhule økonomien for Movia og Lokaltog, hvis prisen skulle matche Orangebilletterne.

Endelig kan man sige, at hvis man reducerer "normalprisen", reducerer man også incitamentet til at vælge Orangebilletter og man ender igen med overfyldte myldretidstog og tomme tog på andre tidspunkter. Det skal så kommunikeres på en eller anden måde og her ville det hjælpe enormt, hvis man var bedre til at minde folk om, at den relevante prissammenligning mellem tog, fjernbus og fly bør tage udgangspunkt i Orangeprisen og ikke fleksprisen, da det sidste ikke eksisterer for fjernbusser og fly.

Citat fra: andersj Dato 27/08-24, 11:59
Citat fra: Thomas123 Dato 26/08-24, 22:09
Citat fra: anho Dato 26/08-24, 13:38Spørgsmålet er også hvor stor gevinsten rent faktisk ville være ved konkurrence på fjerntogene i Danmark. DSB Orange er allerede et glimrende produkt som giver lige så meget for pengene som man ser i udlandet hvor der er konkurrence mellem fjerntog. Og det er jo ikke fordi det ikke er tilladt at konkurrere i dag - faktisk kan Open Access operatører frit gøre det, hvis de har lyst til det. FlixTrain udtrykte tidligere et ønske om at køre tog i Danmark, men er gået væk fra den tanke igen, formentlig fordi deres forretningsmodel (et eller to tog om dagen mellem de største byer med dårlig komfort men meget billige billetter) alligevel ikke vil være betydeligt billigere for kunderne end en Orange-billet er, og de få afgange vil betyde at folk bare tager DSB i stedet når der jo er op til 5 DSB-afgange i timen mellem København og Odense.

Hvis der skulle være seriøs konkurrence til DSB på de danske skinner, så skulle det f.eks. være hvis SJ besluttede sig for at køre til Odense en gang i timen med X2000. Så ville jeg absolut benytte deres tog frem for DSB hver eneste gang jeg havde chancen.
Det er jo ikke her på de lange strækninger hvor der er politisk vilje til at finde en anden udbyder end DSB. Det er netop de lange rejser (og S-tog) DSB tjener mest på og det ved politikerne også. Der er kun vilje til at finde konkurrence på de strækninger der koster mest (regional betjeningen), hvormed man kan opnå en besparelsesgevinst.

Det skal ikke være en erstatning af DSB men et supplement til DSB, så kunderne selv kan vælge hvem de vil køre med.
Det jeg skrev gør sig jo stadig gældende. Der er jo stadig kun politisk vilje til at pille ved de regionale baner.

Citat fra: Thomas123 Dato 27/08-24, 18:11
Citat fra: andersj Dato 27/08-24, 11:59
Citat fra: Thomas123 Dato 26/08-24, 22:09Det er jo ikke her på de lange strækninger hvor der er politisk vilje til at finde en anden udbyder end DSB. Det er netop de lange rejser (og S-tog) DSB tjener mest på og det ved politikerne også. Der er kun vilje til at finde konkurrence på de strækninger der koster mest (regional betjeningen), hvormed man kan opnå en besparelsesgevinst.

Det skal ikke være en erstatning af DSB men et supplement til DSB, så kunderne selv kan vælge hvem de vil køre med.
Det jeg skrev gør sig jo stadig gældende. Der er jo stadig kun politisk vilje til at pille ved de regionale baner.
Det nødvendige pilleri er allerede blevet udført. Operatører kan køre Open Access tog i Danmark hvis de ønsker det allerede nu - og det bliver da også gjort, men kun som nattog til/fra Tyskland og som dagtog fra København til Stockholm. Flixtrain har tidligere udmeldt planer om at køre Open Access i Danmark, men gik væk fra det igen.

Når DSBs nuværende kontrakt udløber vil de også skulle køre alle deres fjerntog som Open Access, i hvert fald på de profitable ruter.

Citat fra: anho Dato 26/08-24, 13:38Spørgsmålet er også hvor stor gevinsten rent faktisk ville være ved konkurrence på fjerntogene i Danmark. DSB Orange er allerede et glimrende produkt som giver lige så meget for pengene som man ser i udlandet hvor der er konkurrence mellem fjerntog. Og det er jo ikke fordi det ikke er tilladt at konkurrere i dag - faktisk kan Open Access operatører frit gøre det, hvis de har lyst til det. FlixTrain udtrykte tidligere et ønske om at køre tog i Danmark, men er gået væk fra den tanke igen, formentlig fordi deres forretningsmodel (et eller to tog om dagen mellem de største byer med dårlig komfort men meget billige billetter) alligevel ikke vil være betydeligt billigere for kunderne end en Orange-billet er, og de få afgange vil betyde at folk bare tager DSB i stedet når der jo er op til 5 DSB-afgange i timen mellem København og Odense.

Hvis der skulle være seriøs konkurrence til DSB på de danske skinner, så skulle det f.eks. være hvis SJ besluttede sig for at køre til Odense en gang i timen med X2000. Så ville jeg absolut benytte deres tog frem for DSB hver eneste gang jeg havde chancen.

Som andre nævner, der er meget mere end prisen og antallet af afgange at konkurrere på.

Og det kan godt være, at der på papiret er "open access" og mulighed for konkurrence - men i virkeligheden er der ikke. Dels pga den manglende kørestrøm til Aarhus/Aalborg og dels, at der udrulles nyt signalsystem (som stadig har mange sygdomme, i hvert fald i øst) og der er mange huller i det nye signalsystems udbredelse, hvor der skal køres med det gamle sikkerhedssystem.

Det er bestemt ikke tillokkende for konkurrenter, så længe de 2 ting ikke er i orden. Så det har intet med en forretningsmodel med 2 daglige tog med "dårlig komfort".

DSB har i øvrigt også tog med enormt dårlig komfort...

Gå op Sider: 1 [2] 3 4

Jernbanebøger

Københavns Hovedbanegård 1969

Københavns Hovedbanegård 1969. Pris 170 kr.

Læs mere
Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924
Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924

Her er tekst og billeder fra jubilæumsskriftet "Odsherreds Jernbane 1899 - 18 maj - 1924", der fortæller om banens forhistorie, anlæggelse og første 25 år. Skriftets annoncer er udeladt men findes i PDF-versionen i Jernbanen.dk´s arkiv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak