Citat fra: Michael Deichmann Dato 20/08-24, 23:23Citat fra: Viktoria Skov Dato 20/08-24, 19:17Antager vi en tur København - Korsør tager det 75 minutter med 80 km/t, kontra 55 minutter med 110 km/t, eller små 30% længere tid. Eller København - Roskilde, er det 22 minutter ved 110 kontra 16,5 minutter ved 80 km/t (4,5 minut længere).
Det kan vel næppe anses som et stort problem for pendlere?
Gange 250 arbejdsdage. Viktoria, vore kolleger (jeg er ingeniør) ovre i Nationaløkonomi kan regne på det og finde en pris for det. Hastighederne i det åbne land er iøvrigt op til 130 km/t. Der er en væsentlig omkostning ved de der nedsættelser. Det er mere komplekst - derfor bemærkningen om at Danmark ikke er et tegneserieland.
Ja, det har selvfølgelig en fiktiv samfundsøkonomisk omkostning til at starte med.
Men efter en 5-10 år tilpasser folk sig, og enten finder et nyt job eller ny bopæl der giver kortere rejsetid.
(Skriver fiktiv, da det alene er folks fritid det går ud over, hvilket ikke rigtig tjener penge til skattefar. En 30% længere rejsetid vil næppe få folk til at arbejde mindre = samme skattegevinst.)
---
Metoden til at beregne samfundsøkonomi i Teresa modellen er i øvrigt spøjs.
Rejsetid prissættes, så rejsetidsændringer i infrastrukturprojekter kan prissættes.
Folks sundhed i form af støjbelastning og partikelforurening fra samme projekt, prissættes ikke, selvom støj giver sygdom til folk over længere tid.
Det er en mærkelig måde, da længere rejsetid sjældent fremkalder sygdom, men støj giver sygdom.
Det er jo meget smart. Så er det kun de positive gevinster man medregner, da disse kan gøre et projekt rentabelt samfundsøkonomisk. I modsætning til de negative omkostninger, som ovenfor beskrevet, påvirker folk præcis på samme metode som de positive. Men alligevel undertrykkes disse.
Ålborgs 3 Limjordsforbindelse ville derfor næppe være rentabelt, hvis naturtabet og støjbelastning af nye områder havde været prissat i den samfundsøkonomiske beregning.
---
Prissætter vi den reducerede støjbelastning for tusindvis af borgere i Teresa modellen, vil vi ca. få et neutralt resultat, hvor de øgede omkostninger til rejsetid, modsvares af de opnåede gevinster fra hastighedssænkning og støjreducering.
---
Altså vi kan kun lave en fair vurdering af effekten, hvis støjreduktion prissættes.