Citat fra: andersj Dato 21/08-24, 19:54Citat fra: Niels Munch Dato 21/08-24, 13:34Citat fra: Per Holm Dato 21/08-24, 13:05Men ret grundlæggende drejer sagen sig om Nærumbanen nedlægges som jernbane og en ny bybane oprettes samme sted.
Dermed kommer man vel nemt ind på en vurdering af om driften vil passe bedst under Lokaltog eller under Hovedstadens Letbane.
Hvis de 2 systemer (Nærumbanen og Letbanen) ikke forbindes, er det grundlæggende ligegyldigt.
Der kan være nogle organisatoriske fordele ved at høre under Hovedstadens Letbane, hvis der skal køres efter bybaneregler med bybaneførere fremfor lokomotivførere.
Mon der også kommer krav til togkontrolanlæg på banen i forbindelse med omklassificering til letbane? Ifølge BOStrab skal der køres med togkontrolanlæg på enkeltsporede strækninger når den tilladte hastighed overstiger 70 km/t. Under 70 km/t kan der fortsat køres på sigt med signaler, så hvis man ikke vil udstyre strækningen med togkontrolanlæg må strækningshastigheden nok sættes ned fra 75 til 70 km/t - hvis man altså vil køre på et BOStrab baseret regelværk.
Hvis man ikke vil køre efter TSI, skal man køre efter "noget andet", der så skal laves og godkendes først - altså før udbuddet går igang, for ellers ved tilbudsgiverne ikke, hvad det er de skal bygge. Sådan noget tager "en del år". Eksempelvis skal der laves regler for placering af mærkater inde i togene, akseltryk, støjberegninger mm. TSI dækker ALT, så det er noget nemmere, at have dette. Det er til gengæld muligt at afvige fra enkelte dele af TSI, men som hovedregel stadig være en konventionel jernbane. Mest konkret har jeg ikke fantasi til at forestille mig, at man vil fravige fra TSI/EN omkring overkørselssikkerhed (og konstruktion af toget), mens man gerne vil undgå at lave perronforkanterne "opklappelige" så alle TSI konforme tog kan køre på Nærumbanen.
I forhold til akseltryk ligger der også nogle definitioner, man nok bør kigge på. Der er sket en vis udvikling i de fire-fem forskellige definitioner af "akseltryk" der gælder, og man kan godt få tog, der aldrig vil kunne bringes til at veje så meget, som deres maksimale akseltryk giver lov til...Typisk er regionaltog angivet med et konstruktionsmæssigt akseltryk på 20 ton, men kommer aldrig op over 18 ton - selv med seks stående passagerer pr kvm.
Lasse