Den nuværende linjeføring aflaster ikke havnesnittet nær så godt som tidligere foretrukne varianter.
Efterladte passagerer per hverdag på havnesnit-stationer:"Basis" (uden mere metro)
2035 4.000 efterladte
2050 9.300 efterladte
2070
11.100 efterladte
Orange M5 Vest (som nu er droppet helt)
2035 400 efterladte
2050 1.400 efterladte
2070
2.000 efterladte
Lilla M5 ("Øst", i oprindelig udgave med krydsning ved Amagerbro og Islands Brygge, dvs. FØR fravalg af disse stationer)
2035 500 efterladte
2050 1.900 efterladte
2070
3.600 efterladte
Dvs. at begge M5-varianter aflaster, men M5 Vest aflaster bedst, fordi der er færrest efterladte.
Kilde: Figur 4.25 og 3.24 i Metroselskabets udredningsrapport 2020:
https://m.dk/media/warlyexs/udredningsrapport-lynetteholmen-a4-final-web-enkeltsidet.pdfPåfaldende nok har man ikke oplyst antal efterladte i den
nuværende M5 Øst, hvor Amagerbro (med Amager-centret) og Islands Brygge (med KUA) er fravalgt.
Det er fint at Amagerbrogade Syd etc. får metrobetjening, men hvorfor skjuler/nedtoner man effekten på aflastningen af havnesnittet i den nye variant?
Lidt information
er der dog at finde i tillægsnotat december 2022:
https://m.dk/media/fhjj0xgw/tillaegsnotat-til-forundersoegelse-af-metrobetjening-af-lynetteholm-lilla-linje-m5-oest-amagerbrogade.pdfHer ses at "M5 Øst Syd" aflaster
væsentligt dårligere på M1/M2 havnesnit end alle tidligere M5-varianter.
Aflastning af M1/M2 per hverdag i 2070:M5 Vest: 40.000 færre M1/M2-påstigere
M5 Øst
med Amagerbro/KUA:
38.000 færre M1/M2-påstigere
M5 Øst Syd
uden Amagerbro/KUA:
22.100 færre M1/M2-påstigere
Men så kunne man jo tro at det totale antal flere påstigere som følge af M5 i det mindste blev højere med den nuværende variant? Men det gør det heller ikke:
Total antal mer-påstigere per hverdag i 2070 iflg. begge ovennævnte udredninger/notater:
M5 Vest: 149.000
M5 Øst
med Amagerbro/KUA: 146.000
M5 Øst Syd
uden Amagerbro/KUA: 141.600
Så at droppe M5-stationer ved KUA og Amager-centret virker umiddelbart ikke som en god idé. Men mere som en fiks ide hos nogle politikere, som Metroselskabet er blevet pålagt, uanset hvad interne beregninger viser.
Sidstnævnte notat inkluderer dog ikke strækningen fra Lynetteholm til Østerport. Og jeg har heller ikke fundet effekten heraf i senere høring. Men det har I måske?
Eller har I fundet opdaterede tal for "antal efterladte" på havnesnit-stationer? Eller tåler det bare ikke længere dagens lys?