Citat fra: Per Holm Dato 17/08-24, 15:39Citat fra: andersj Dato 17/08-24, 15:24Citat fra: mgameing123 Dato 17/08-24, 12:40Når Øresundsperroner åbner kunne man ikke køre direkte tog til Lufthavnen og Malmø fra Aarhus?
Jo, men folk fra Aarhus vil nok hellere til København H end Malmö.
Hvad skulle de til København H for når Tivoli først åbner kl. 11?
Skal de på arbejde eller videre ud i Verden vil det være Glostrup, København Syd, København Ørestad, Københavns Lufthavn eller Malmø Centralstation de vil til.
Jada - lige med undtaget af de få som skal på arbejde eller har andre ærinder i statsadministrationen, de store organisationer, på landets største hospital, på de naturvidenskabelige eller samfundsvidenskabelige institutter på landets største universitet, på hovedsæderne i Novo eller Mærsk, i stort set alle andre dele af den boomende medicinalindustri, i landets største banker, på landets største kulturinstitutioner, på det nationale stadion, på de 40000 arbejdspladser, der er på vej i Nordhavn, i alle de nordlige forstæder og hele Nordsjælland, hos størstedelen af den trekvarte million, der er bosat i landets to tættest befolkede kommuner - og nå ja, også til landets største turistattraktion... Alle lettest at nå fra Kbh H.
Med andre ord forstår jeg virkelig ikke kæphesten med at sende alle ud på det som er Lars Tyndskids Mark, for dem som ikke har ærinde på Amager, med flere komplicerede skift til følge. Den sikre vej til at ødelægge et ellers ret velfungerende kollektivt transportsystem.
At diversificere endestationerne og få flere regionaltogsstop på og direkte forbindelser mellem Glostrup, København Syd, Ørestad mv er relevant nok for især regionaltrafikken fra Sjælland. Det er her man har den store pendlertrafik, og dermed er der en pæn del af passagererne som skal til arbejdspladser, der er lettere at nå fra enten stationer på Vestegnen eller på Amager. Ikke flertallet men nok til at bedre direkte forbindelser giver mening, nu hvor man faktisk har fået kapaciteten på banerne til det. For landsdelstrafikken er det især lufthavnen, som er det store trækplaster i den retning, men det er næppe i sig selv nok til at sende halvdelen af togene den vej - i hvert fald efter passagertallene at dømme i de tog som i dag vender på Kbh H og kører videre derud. Til gengæld vil et skift til et attraktivt regionaltog fra fx Høje Tåstrup vel være væsentligt hurtigere end den nuværende omvej ind over hovedbanen.