Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Udland

- Petra, Mallorca, Spanien
Gå ned Sider:[1] 2
Petra, Mallorca, Spanien
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 15/08-24, 16:22.
To billeder fra i dag 15. august 2024. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen, der ingen anelse har om, hvilket rullende materiel vi ser på billederne:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 15/08-24, 16:22To billeder fra i dag 15. august 2024. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen, der ingen anelse har om, hvilket rullende materiel vi ser på billederne:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Kære Thomas,

Du har fotograferet en emu "Serie 81" fra SFM (Serveis Ferroviaris de Mallorca), der er operatør for TIB (Transports de les Illes Balears).

"Serie 81" er bygget af CAF i 2011 som afløsning for de hidtidige CAF dmu (serie 61). Jernbanen, som er metersporet, blev ombygget fra 914 mm i 1980, nedlagte strækninger blev successivt genåbnet, alt med dieseldrift. Elektrificeringen blev indledt 2011.

Den elektriske turistbane til Sóller samt sporvejen i Sóller kører fortsat på 914 mm.

Bedste hilsener & god ferie
Niels

Petra, Mallorca, Spanien
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 15/08-24, 22:25.
Citat fra: Niels Munch Dato 15/08-24, 18:22Jernbanen, som er metersporet, blev ombygget fra 914 mm i 1980, nedlagte strækninger blev successivt genåbnet, alt med dieseldrift. Elektrificeringen blev indledt 2011

Kære Niels

Mange tak for input. Efter at have trasket lidt rundt i Petra (jeg havde i øvrigt engang en kæreste, hvis mormor hed Petra, og som købte vores andelsrækkehus, da vi var færdige med at råbe ad hinanden - altså kæresten og jeg) og efter at have indtaget en alkoholfri forfriskning på byens hyggelige torv, slog det mig, at byens nuværende station ligger noget underligt "uden for byen". Den slags ville man i Danmark kunne finde ud af i løbet af ingen tid. Det er lidt sværere, når man sidder i Spanien - uden pc og uden kendskab til Spaniens svar på "KRAK 1954". Men så vidt jeg kan se, er banen på et tidspunkt blevet omlagt til at gå i en stor bue udenom - og rundt om - Petra by. Gad vide, om der et eller andet sted inde i byen lå en tidligere station, som jeg ikke fik øje på? Nå, det finder jeg nok aldrig ud af.

Bedste hilsner

Thomas

Petra, Mallorca, Spanien
Af Jimbow. 16/08-24, 01:53.
Hej Thomas

Det er ikke svært at følge banens tidligere trace på Google Maps, da der i dag er en sti på strækningen gennem byen. Den tidligere stationsbygning ligger ca. 300 m øst for byens centrale torv.

Fortsat god ferie!

Petra, Mallorca, Spanien
Af PD Hansen. 17/08-24, 00:50.
Citat fra: Niels Munch Dato 15/08-24, 18:22Den elektriske turistbane til Sóller samt sporvejen i Sóller kører fortsat på 914 mm.
Og de kan varmt anbefales at opleve, når man er på de kanter.

Petra, Mallorca, Spanien
Af Ove Nygaard, Fredericia. 17/08-24, 09:26.
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 15/08-24, 22:25
Citat fra: Niels Munch Dato 15/08-24, 18:22Jernbanen, som er metersporet, blev ombygget fra 914 mm i 1980, nedlagte strækninger blev successivt genåbnet, alt med dieseldrift. Elektrificeringen blev indledt 2011

Kære Niels

Mange tak for input. Efter at have trasket lidt rundt i Petra (jeg havde i øvrigt engang en kæreste, hvis mormor hed Petra, og som købte vores andelsrækkehus, da vi var færdige med at råbe ad hinanden - altså kæresten og jeg) og efter at have indtaget en alkoholfri forfriskning på byens hyggelige torv, slog det mig, at byens nuværende station ligger noget underligt "uden for byen". Den slags ville man i Danmark kunne finde ud af i løbet af ingen tid. Det er lidt sværere, når man sidder i Spanien - uden pc og uden kendskab til Spaniens svar på "KRAK 1954". Men så vidt jeg kan se, er banen på et tidspunkt blevet omlagt til at gå i en stor bue udenom - og rundt om - Petra by. Gad vide, om der et eller andet sted inde i byen lå en tidligere station, som jeg ikke fik øje på? Nå, det finder jeg nok aldrig ud af.

Bedste hilsner

Thomas
Kære Thomas (og Niels)
Tak for beretningen fra den smukke ferieø, som vi frekventerede første gang i 2005 og ifm vores guldbryllup i 2008. Begge gange tog vi "kongeetapen", som den blev døbt af den medfølgende familie, med tog fra Palma de Mallorca til Soller, hvor vi gik til fods ned til havnen og kikkede på "sporvognen", som listede forbi langs stranden. Den gang var banen til Inca/Manacor endnu ikke genåbnet, men det vi forstod af "den lokale presse" var, at der var planer om det. "På de kanter" er det vores erfaring, at det ikke altid går meget stærkt, men når man kommer nogle år senere, så er der sket noget. Petra er i øvrigt et godt dansk navn, som ofte dækker over en "stærk kvinde" med styr på både mand (især) og afkom - gad vide, om jeg må skrive det, ok! Og her altså navnet på en station. Fortsat god ferie, og fald ikke på trinet til bussen, som jeg gjorde i 2008 netop på vores guldbryllupsdag, som blev fejret på et ydmygt sted i Gammmel Alcudia, hvor jeg var udsmykket med et gult/blåt sæbeøje og skæve briller ( 8),hvilket afstedkom muntre bemærkninger fra andre gæster om, hvorledes "sæbeøjet" var opstået! Vores fremskredne alder gør, at vi nu ikke længere begiver os udenlands, så vi er taknemmelige for beretninger fra den store verden fra de få tilbageværende venner.
Kærlig hilsen
Ove af Erritsø :)

Petra, Mallorca, Spanien
Af Ove Nygaard, Fredericia. 18/08-24, 11:32.
Citat fra: Ove Nygaard Dato 17/08-24, 09:26
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 15/08-24, 22:25
Citat fra: Niels Munch Dato 15/08-24, 18:22Jernbanen, som er metersporet, blev ombygget fra 914 mm i 1980, nedlagte strækninger blev successivt genåbnet, alt med dieseldrift. Elektrificeringen blev indledt 2011

Kære Niels

Mange tak for input. Efter at have trasket lidt rundt i Petra (jeg havde i øvrigt engang en kæreste, hvis mormor hed Petra, og som købte vores andelsrækkehus, da vi var færdige med at råbe ad hinanden - altså kæresten og jeg) og efter at have indtaget en alkoholfri forfriskning på byens hyggelige torv, slog det mig, at byens nuværende station ligger noget underligt "uden for byen". Den slags ville man i Danmark kunne finde ud af i løbet af ingen tid. Det er lidt sværere, når man sidder i Spanien - uden pc og uden kendskab til Spaniens svar på "KRAK 1954". Men så vidt jeg kan se, er banen på et tidspunkt blevet omlagt til at gå i en stor bue udenom - og rundt om - Petra by. Gad vide, om der et eller andet sted inde i byen lå en tidligere station, som jeg ikke fik øje på? Nå, det finder jeg nok aldrig ud af.

Bedste hilsner

Thomas
Kære Thomas (og Niels)
Tak for beretningen fra den smukke ferieø, som vi frekventerede første gang i 2005 og ifm vores guldbryllup i 2008. Begge gange tog vi "kongeetapen", som den blev døbt af den medfølgende familie, med tog fra Palma de Mallorca til Soller, hvor vi gik til fods ned til havnen og kikkede på "sporvognen", som listede forbi langs stranden. Den gang var banen til Inca/Manacor endnu ikke genåbnet, men det vi forstod af "den lokale presse" var, at der var planer om det. "På de kanter" er det vores erfaring, at det ikke altid går meget stærkt, men når man kommer nogle år senere, så er der sket noget. Petra er i øvrigt et godt dansk navn, som ofte dækker over en "stærk kvinde" med styr på både mand (især) og afkom - gad vide, om jeg må skrive det, ok! Og her altså navnet på en station. Fortsat god ferie, og fald ikke på trinet til bussen, som jeg gjorde i 2008 netop på vores guldbryllupsdag, som blev fejret på et ydmygt sted i Gammel Alcudia, hvor jeg var udsmykket med et gult/blåt sæbeøje og skæve briller ( 8),hvilket afstedkom muntre bemærkninger fra andre gæster om, hvorledes "sæbeøjet" var opstået! Vores fremskredne alder gør, at vi nu ikke længere begiver os udenlands, så vi er taknemmelige for beretninger fra den store verden fra de få tilbageværende venner.
Kærlig hilsen
Ove af Erritsø :)


Sóller, Mallorca, Spanien
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 18/08-24, 18:36.
Tre billeder fra i dag 18. august 2024. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.
Banen er vist nok gennemfotograferet til hudløshed, så I slipper med nedenstående tre billeder, fra hvor jeg i Sóller tilfældigt stødte på jernbanen. Det første billede er taget ét sted; de to sidste et andet sted (+/- 180˚). Ved begge steder sås to tog ad gangen - ikke "i blokafstand", men "på sigt". Altså to tog i samme retning lige efter hinanden. Nogle kan sikkert forklare nærmere (jeg kan ikke).

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.






Petra, Mallorca, Spanien
Af Niels Munch. 18/08-24, 19:52.
Kære Thomas,

I har stødt på sporvejen, der kører mellem endestationen i Sóller for Palma-Sóller jernbanen og Port de Sóller, godt 4½ km. På sporvejen kører man på sigt.

Den kører på 600V DC, hvor jernbanen til Palma har 1200V DC i køretråden. Sporvejen ejes af jernbanen.

Bedste hilsener & fortsat go' ferie
Niels

Petra, Mallorca, Spanien
Af 1993matias, Kh. 19/08-24, 08:59.
Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato 15/08-24, 22:25
Citat fra: Niels Munch Dato 15/08-24, 18:22Jernbanen, som er metersporet, blev ombygget fra 914 mm i 1980, nedlagte strækninger blev successivt genåbnet, alt med dieseldrift. Elektrificeringen blev indledt 2011

Kære Niels

Mange tak for input. Efter at have trasket lidt rundt i Petra (jeg havde i øvrigt engang en kæreste, hvis mormor hed Petra, og som købte vores andelsrækkehus, da vi var færdige med at råbe ad hinanden - altså kæresten og jeg) og efter at have indtaget en alkoholfri forfriskning på byens hyggelige torv, slog det mig, at byens nuværende station ligger noget underligt "uden for byen". Den slags ville man i Danmark kunne finde ud af i løbet af ingen tid. Det er lidt sværere, når man sidder i Spanien - uden pc og uden kendskab til Spaniens svar på "KRAK 1954". Men så vidt jeg kan se, er banen på et tidspunkt blevet omlagt til at gå i en stor bue udenom - og rundt om - Petra by. Gad vide, om der et eller andet sted inde i byen lå en tidligere station, som jeg ikke fik øje på? Nå, det finder jeg nok aldrig ud af.

Bedste hilsner

Thomas
Spanien er meget glad for at flytte jernbanen væk fra bymidten. Politikerne anser skinnerne og stationerne som forhindringer og øjebæ, der bare skal væk - enten ud af byen eller under jorden. Så bruger de milliarder på det frem for forbedringer, der rent faktisk kan fremme togdriften eller personmobiliteten på tværs af jernbanen.

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Petra, Mallorca, Spanien
Af anho. 20/08-24, 20:43.
Jeg blev nysgerrig og tog et kig på Google Maps. Den gamle station lå cirka 350 meter fra bymidten i Petra, mens den nuværende er lidt over 500 meter fra bymidten. Ikke forfærdeligt, men stadig underligt.

Den gamle station er her: https://www.google.com/maps/place/Antigua+Estaci%C3%B3n+de+Ferrocarril/@39.6149359,3.1163585,173m/data=!3m1!1e3!4m6!3m5!1s0x1296354386e56e69:0xe39296e710ffe298!8m2!3d39.6149457!4d3.1163617!16s%2Fg%2F11tg8cvnft?entry=ttu

Inca, Mallorca, Spanien
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 21/08-24, 10:33.
Tre billeder fra Inca station tirsdag den 20. august 2024. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen. Øverst hovedbygningen set fra gadesiden. Taget som panoramafoto for at få det hele med - derfor ser bygningen lidt "rund" ud.
Midterste foto er perronsiden. Fra højre mod venstre spor 2, 1 og (på den anden side af perrontaget) spor 3. Spor 3 længst til venstre er et blindt spor, der åbenbart anvendes til at vende visse tog.
Nederste foto viser "vores" tog. Man kører i højre side. Toget ankom fra Palma og havde Inca som endestation. Ved ankomsten kørte toget via en transversal fra spor 1 til spor 2. Vi ser den nu forreste vogn. Signalet lyser grønt og man er ved at være klar til afgang.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.






Inca-Palma og Palma, Mallorca, Spanien
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 21/08-24, 22:50.
Seneste redigering: 22/08-24, 09:37 af Tommy Nilsson
Turen fra Inca til Palma tager godt en halv time. Man kan ikke komme ind på perronen uden gyldig rejsehjemmel. Det er gengæld let: Man bruger bare sit kreditkort som billet og scanner kreditkortet, når man går ind gennem adgangskontrollen og på tilsvarende vis, når man skal ud.

Strækningen Inca-Palma er dobbeltsporet. Der køres ad højre spor. Strækningshastigheden kender jeg ikke, men jeg gætter på ca. 100 km/t. Accelerationen er god. Strækningen er elektrificeret. Der er meget få overkørsler. Til gengæld tyfonerer lokomotivføreren  ved dem alle (der er tale om en MEGET irriterende fløjtelyd) og jeg har i øvrigt indtryk af, at han tyfonerer, hver gang han keder sig (han var en han).

Banegårdsforholdene i Palma kender jeg intet til. Det kunne dog konstateres, at Palma ikke bare hedder "Palma". Den hedder en helt masse andet jf. nedenstående første foto nedenfor. Foto to er også fra Palma og viser rutekortet fra Palma mod de to endestationer mod nord/nordøst. Begge fotos: 20. august 2024. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.


Petra, Mallorca, Spanien
Af eyolf, Slemmestad, Norge. 22/08-24, 11:55.
Og legg også merke til at språket ikke er spansk, hverken på toget eller på stasjonsskiltet, men katalansk. Balearisk er en katalansk dialekt.

Manacor, Mallorca, Spanien
Af Thomas Boberg Nielsen, Spor 44, Godsbanen, Aalborg. 8/09-24, 21:02.
En dag tog vi toget fra Inca til Manacor, der er øens næststørste by. Manacor er en meget lidt turistet by, og der var faktisk så få spisemuligheder, at det ikke lykkedes os at finde et sted, hvor vi kunne spise frokost.

Alle fotos: Manacor 26. august 2024. Fotograf: Thomas Boberg Nielsen.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Manacor station set fra gadesiden. Stationen ser meget vedligeholdt ud, og jeg mener, at jeg så et eller andet "EU-skilt", hvilket måske kunne have noget med et EU-tilskud til renovering at gøre.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Manacor er en sækbanegård med tre spor. Det tredje spor ligger ude til højre. Stationsbygningen gemmer sig bag træerne og hegnet til venstre.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
Først fotograferer fotografen til den ene side.....

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
.....og så fotograferer fotografen til den anden side.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.
I modsætning til Inca, der er øens tredjestørste by, har Manacor station både et betjent billetkontor og en jernbanerestaurant, hvor der var ikke mindre end tre medarbejdere på arbejde. Vi troede, at vi bestilte to flutes-agtige sandwich'es med skinke og ost, men det viste sig at være to flade skinke-og-ost-toasts, der havde været en tur i brødristeren. De var rigtig gode. Spansk er et svært sprog.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 
Når man er jernbanenørd, ser man nedlagte jernbaner alle vegne. På vej fra jernbanestationen til centrum passerede vi denne nedlagte jernbane. Efter at være kommet hjem er jeg dog kommet noget i tvivl, idet "jernbanen" ser ud til at ende i ingenting lige bag fotografen. Noget tyder på, at der i stedet har været et å-løb på stedet. Bemærk de ikke-eksisterende døråbninger i bygningerne på begge sider af jernbanen/å-løbet.

Billedet af jernbanen/å-løbet er taget her:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Gå op Sider:[1] 2
DSB EA 3020ContecRail

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak