Citat fra: nj_kruse Dato 16/08-24, 16:43Når man ser på den gamle køreplan, så er rejsetiden mellem stationerne præcis den samme som i dag. Man skulle ellers synes at en EB burde komme hurtigere ud af hullerne end en MY, men måske dagens tog er tungere end dengang?
Helt så enkel er det ikke......en EB har "en del" mere effekt end en My, men hvordan trækkraftkurverne ligger i forhold til hinanden; det ved jeg ikke.
I det lave hastighedsområde (omkring 0-30 km/t eller så) er den trækkraftbegrænsningen en kombination af friktionen mellem hjul og skinne samt hvor god lokomotivets banemotorstyring er. Når du er ude af dette område, kommer effekthyperblen.
Derudover kan en DD vogn forventes at give større togmodstand end en Bn.
Ergo, du er nød til at sammenholde trækkraft med togmodstand for at få et retvisende billede....og så en god bunke integralregning for at finde køretiden.
Hertil kommer diverse spase tillæg og beregningsunøjagtigheder, som er mere et spørgsmål om politik end alm. fysik.