Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Faste anlæg

- Øresundsperroner på København Syd åbner hvornår ??
Gå ned Sider: 1 [2] 3
Ifølge denne artikel så planlægger Snëlltoget at standse på København Syd til Vinter.

Måske ved de noget vi ikke ved :-)



https://standby.dk/koerer-via-danmark-forlaenger-togrute-i-tyskland/

Øresundsperroner på København Syd åbner hvornår ??
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 16/08-24, 09:10.
Seneste redigering: 16/08-24, 09:18 af Per Holm
Citat fra: Anders Larsen Dato 16/08-24, 09:03Ifølge denne artikel så planlægger Snëlltoget at standse på København Syd til Vinter.

Måske ved de noget vi ikke ved :-)

https://standby.dk/koerer-via-danmark-forlaenger-togrute-i-tyskland/

Det måtte jo komme a.s.a.p. Vi ved alle at standse på Nel vil være langt mindre i vejen for den øvrige trafik end at standse på Øre - og så ligger Nel mere centralt for Hovedstadsområdets befolkning.

Og hvis tidsplanen skulle skride kan de jo altid nå at skrive ud til deres kunder.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Når Øresundsperroner åbner kunne man ikke køre direkte tog til Lufthavnen og Malmø fra Aarhus?

Citat fra: mgameing123 Dato 17/08-24, 12:40Når Øresundsperroner åbner kunne man ikke køre direkte tog til Lufthavnen og Malmø fra Aarhus?

Jo, men folk fra Aarhus vil nok hellere til København H end Malmö.

Anders

Øresundsperroner på København Syd åbner hvornår ??
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 17/08-24, 15:39.
Seneste redigering: 17/08-24, 15:44 af Per Holm
Citat fra: andersj Dato 17/08-24, 15:24
Citat fra: mgameing123 Dato 17/08-24, 12:40Når Øresundsperroner åbner kunne man ikke køre direkte tog til Lufthavnen og Malmø fra Aarhus?
Jo, men folk fra Aarhus vil nok hellere til København H end Malmö.

Hvad skulle de til København H for når Tivoli først åbner kl. 11?

Skal de på arbejde eller videre ud i Verden vil det være Glostrup, København Syd, København Ørestad,  Københavns Lufthavn eller Malmø Centralstation de vil til.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Øresundsperroner på København Syd åbner hvornår ??
Af Gustav Hansen. 17/08-24, 18:18.
Seneste redigering: 17/08-24, 18:19 af Gustav Hansen
Citat fra: Per Holm Dato 17/08-24, 15:39
Citat fra: andersj Dato 17/08-24, 15:24
Citat fra: mgameing123 Dato 17/08-24, 12:40Når Øresundsperroner åbner kunne man ikke køre direkte tog til Lufthavnen og Malmø fra Aarhus?
Jo, men folk fra Aarhus vil nok hellere til København H end Malmö.

Hvad skulle de til København H for når Tivoli først åbner kl. 11?

Skal de på arbejde eller videre ud i Verden vil det være Glostrup, København Syd, København Ørestad,  Københavns Lufthavn eller Malmø Centralstation de vil til.

Som en person der bor i Aarhus kan jeg med sikkerhed sige at jeg helst vil til København H. Der er de langt bedste forbindelser videre i hovedstadsområdet, meget bedre end på nogen af de stationer du nævner. Og så er der også langt flere potentielle destinationer i nærheden af København H.

Øresundsperroner på København Syd åbner hvornår ??
Af Thomas Larsen. 17/08-24, 19:21.
Seneste redigering: 17/08-24, 19:22 af Thomas Larsen
Det vel reelt kun Frederikssunds linjen, som ikke kan nås fra de nævnte stationer.(+ Ordrup og Charlottenlund stationer)

Citat fra: Thomas Larsen Dato 17/08-24, 19:21Det vel reelt kun Frederikssunds linjen, som ikke kan nås fra de nævnte stationer.(+ Ordrup og Charlottenlund stationer)


Og selv da kan man overveje, om man er bedre tjent med at køre ind forbi Hovedbanen. Valby og Carlsberg kan nås fra Glostrup. Så har man to små stationer inden Flintholm, men da de kun har 20-minuttersdrift kan vi antage, at det nok ikke er der, folk skal hen. Flintholm kan nås på 7 minutter fra Kbh S mod 12 minutter fra Hovedbanen. Herlev kan nås med letbanen fra Glostrup og Ballerup kan nås med 400S fra Høje Taastrup.

Der er selvfølgeligt også andre ting at tage med, f.x. hvor mange stop man har i hovedstadsområdet totalt, men det betyder ikke, at alle tog behøver betjene København H. Hvem ved, måske kunne man køre to lyntog i timen hele dagen til Aarhus, hvis det ene udgik fra Kbh H og det andet fra lufthavnen via Ny Ellebjerg.

Citat fra: Per Holm Dato 17/08-24, 15:39
Citat fra: andersj Dato 17/08-24, 15:24
Citat fra: mgameing123 Dato 17/08-24, 12:40Når Øresundsperroner åbner kunne man ikke køre direkte tog til Lufthavnen og Malmø fra Aarhus?
Jo, men folk fra Aarhus vil nok hellere til København H end Malmö.

Hvad skulle de til København H for når Tivoli først åbner kl. 11?

Skal de på arbejde eller videre ud i Verden vil det være Glostrup, København Syd, København Ørestad,  Københavns Lufthavn eller Malmø Centralstation de vil til.

Jada - lige med undtaget af de få som skal på arbejde eller har andre ærinder i statsadministrationen, de store organisationer, på landets største hospital, på de naturvidenskabelige eller samfundsvidenskabelige institutter på landets største universitet, på hovedsæderne i Novo eller Mærsk, i stort set alle andre dele af den boomende medicinalindustri, i landets største banker, på landets største kulturinstitutioner, på det nationale stadion, på de 40000 arbejdspladser, der er på vej i Nordhavn, i alle de nordlige forstæder og hele Nordsjælland, hos størstedelen af den trekvarte million, der er bosat i landets to tættest befolkede kommuner - og nå ja, også til landets største turistattraktion... Alle lettest at nå fra Kbh H.

Med andre ord forstår jeg virkelig ikke kæphesten med at sende alle ud på det som er Lars Tyndskids Mark, for dem som ikke har ærinde på Amager, med flere komplicerede skift til følge. Den sikre vej til at ødelægge et ellers ret velfungerende kollektivt transportsystem.

At diversificere endestationerne og få flere regionaltogsstop på og direkte forbindelser mellem Glostrup, København Syd, Ørestad mv er relevant nok for især regionaltrafikken fra Sjælland. Det er her man har den store pendlertrafik, og dermed er der en pæn del af passagererne som skal til arbejdspladser, der er lettere at nå fra enten stationer på Vestegnen eller på Amager. Ikke flertallet men nok til at bedre direkte forbindelser giver mening, nu hvor man faktisk har fået kapaciteten på banerne til det. For landsdelstrafikken er det især lufthavnen, som er det store trækplaster i den retning, men det er næppe i sig selv nok til at sende halvdelen af togene den vej - i hvert fald efter passagertallene at dømme i de tog som i dag vender på Kbh H og kører videre derud. Til gengæld vil et skift til et attraktivt regionaltog fra fx Høje Tåstrup vel være væsentligt hurtigere end den nuværende omvej ind over hovedbanen.

Der er vel ingen her inde, som argumenterer for at alle tog skal uden om kbh h.

Øresundsperroner på København Syd åbner hvornår ??
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 18/08-24, 08:44.
Citat fra: Thomas Larsen Dato 17/08-24, 23:51Der er vel ingen her inde, som argumenterer for at alle tog skal uden om kbh h.

I det lange løb "stemmes med fødderne" når rejsestrømmene - godt hjulpet af Rejseplanen.dk - finder de rejseruter som de enkelte rejsende føler som de bekvemmeste.

Undervejs i denne proces er det nok sundt (og lidt morsomt) at udfordre nogle af dogmerne, særlig dem som kan koste rigtig mange penge.

Om 10 år, når den sydlige jernbanekorridor er kommet i drift, har vi måske facit ...

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Jeg ved nu ikke om jeg synes, at tingene er væsentligt lettere at nå fra København H end København Syd. Brugere af Ringbanen har direkte adgang til København S, for brugere af M4 er det hip som hap og der er et rimeligt let skifte for brugere af M3 til M4 under Hovedbanen alligevel. København er stor nok til at have flere banegårde og når de fleste billetter alligevel bliver solgt med dynamisk prissætning skal der nok være et publikum til tog, der udgår fra København Syd.

De store begrænsninger på København Syd er nok nærmere kapaciteten til at håndtere mange passagerer og muligheden for at køre fra Øresundssperronerne til højhastighedsbanen til Ringsted. Det tager alligevel noget tid at tømme et lyntog på hovedbanen, men med 9 perronspor gør det mindre. Det er nok stadig lidt begrænset hvor meget trafik, der vil være på Øresundsperronerne, men det bliver nok ikke et sted man kan lave et 15 minutters opsamlingsstop for et nattog.

Så er der den med muligheden for at køre af Ny Bane, og her tænker jeg, at fordelen ved at kunne fortsætte til lufthavnen overstiger ulempen ved en eventuelt langsommere kørsel over Roskilde – i hvert fald til der købes rigtige højhastighedstog. Jeg tror ikke man skal vurdere potentialet i fortsættelse til lufthavnen efter hvor mange, der fortsætter i dag med en køreplan, der har 13 minutters vendetid på Kbh H – jeg tjekkede lige rejseplanen og fra Odense er det faktisk lidt hurtigere at tage Hamborgtoget, da man så kan skifte til et Øresundstog og dermed køre videre fra hovedbanen allerede efter 10 minutter.

Citat fra: Thomas Larsen Dato 17/08-24, 23:51Der er vel ingen her inde, som argumenterer for at alle tog skal uden om kbh h.


Jeg kommenterede mest på Per Holms konstante tåbelighed med at det kun er folk der skal i Tivoli, som skal til Kbh H. Så jo det er der.

Men ja, som skrevet, at der bliver en ordentlig service på Ring Syd med stop relevante steder, er både et gode og tiltrængt. Man skal dog lige huske, at sidst servicen kørte (ganske vist uden stop på Kbh S og Glostrup) blev den nedlagt igen. Ikke fordi der ikke var passagerer. Men fordi der var færre passagerer end i det tog man i stedet kunne få plads til ind til Kbh H. Der er ikke det helt store der har forandret sig i rejsemålene siden. Det har til gengæld kapaciteten på skinnerne mod vest med den nye ringstedbane, og derfor er der nu plads til begge.

At folk der skal til centrum vil foretrække at skifte på Kbh S for så at tage en metro, der stopper på 4 ekstra stationer og så skifte igen på Kbh H, det er dog nok ikke så sandsynligt. Men skal man til en af M4-stationerne er det en fordel og især det samme hvis man skal med ringbanen. Igen - berettigelsen er der, men som et godt supplement og udvidelse af mulighederne. Ikke som det letteste for de fleste.

Citat fra: mpp Dato 17/08-24, 22:04
Citat fra: Thomas Larsen Dato 17/08-24, 19:21Det vel reelt kun Frederikssunds linjen, som ikke kan nås fra de nævnte stationer.(+ Ordrup og Charlottenlund stationer)


Og selv da kan man overveje, om man er bedre tjent med at køre ind forbi Hovedbanen. Valby og Carlsberg kan nås fra Glostrup. Så har man to små stationer inden Flintholm, men da de kun har 20-minuttersdrift kan vi antage, at det nok ikke er der, folk skal hen. Flintholm kan nås på 7 minutter fra Kbh S mod 12 minutter fra Hovedbanen. Herlev kan nås med letbanen fra Glostrup og Ballerup kan nås med 400S fra Høje Taastrup.

Der er selvfølgeligt også andre ting at tage med, f.x. hvor mange stop man har i hovedstadsområdet totalt, men det betyder ikke, at alle tog behøver betjene København H. Hvem ved, måske kunne man køre to lyntog i timen hele dagen til Aarhus, hvis det ene udgik fra Kbh H og det andet fra lufthavnen via Ny Ellebjerg.

Nu nævnes Glostrup flere gange, men der kommer jo ikke andet end S-tog til stationen (og letbane selvfølgelig til næste år) før tidligst i 2032.

Øresundsperroner på København Syd åbner hvornår ??
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 19/08-24, 09:25.
Seneste redigering: 19/08-24, 09:30 af Per Holm
Citat fra: Togiudlandet Dato 19/08-24, 08:57... men der kommer jo ikke andet end S-tog til stationen (og letbane selvfølgelig til næste år) før tidligst i 2032.

Jeg tror vi alle kender tidsplanerne. Der er flere grunde til at der vil gå "nogle år" inden man kan begynde at pille ved noget på Glostrup fjern men ikke desto mindre er standsningsstedet medtaget i beslutningsgrundlaget for en sydlig jernbanekorridor.

Årsagen har jo nok noget at gøre med det store antal pendlere der fra Fyen, Lolland-Falster, Skåne og Vestsjælland skal lokkes til, for en ikke særlig strålende aflønning, at arbejde på bla. de store arbejdspladser i sundhedsvæsenet langs Hovedstadens Letbane.

I Herlev kan foretages en mindre optimering af pendlernes rejseforhold (end i Glostrup) men den kan udføres stort set med det samme så det gør man.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Gå op Sider: 1 [2] 3
Maglemølle Papirfabrik, Næstved
Maglemølle Papirfabrik, Næstved

Historien om både gamle og nye Maglemølle Papirfabrik i Næstved, der var i drift fra 1875 til 2012. Få her historien om bygningen af den private industrihavn og det store fabriksområde med eget spornet, lokomotiver og vogne.

Læs mere
Billige jernbane T-shirts

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak