Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Esbjergs mobilitetsplan
Gå ned Sider: 1 [2] 3
Esbjergs mobilitetsplan
Af Svend. 10/08-24, 14:44.
Citat fra: Lars Dato 10/08-24, 11:08
Citat fra: Gustav Hansen Dato  9/08-24, 23:56Interessant at de på begge kort hvor de viser jernbanen har tegnet Diagonalbanen på. Jeg tvivler på at det har nogen betydning, men det er da et tegn på at man er klar over at det kan lade sig gøre at køre tog nordøst for Bramming.

Diagonalbanen kan ikke bruges fra Bramming. Sporet er afbrudt.


....og kommunerne langs den nedlagte bane har klart og tydeligt meddelt, at de ikke ønsker en jernbane tilbage.

Esbjergs mobilitetsplan
Af LarsJels. 14/08-24, 21:09.
Måske er det en svipser mht. kortsignaturen, da kommunen sammen med Varde, Vejen og Billund kommuner netop har planer om at omdanne jernbanestrækningen Bramming-Grindsted til en højkvalitetscykelsti. Den plan blev faktisk behandlet på samme udvalgsmøde to pkt. længere nede på dagsorden.

MVH; Lars

Citat fra: Viktoria Skov Dato 10/08-24, 11:24
Citat fra: Lars Dato 10/08-24, 11:08
Citat fra: Gustav Hansen Dato  9/08-24, 23:56Interessant at de på begge kort hvor de viser jernbanen har tegnet Diagonalbanen på. Jeg tvivler på at det har nogen betydning, men det er da et tegn på at man er klar over at det kan lade sig gøre at køre tog nordøst for Bramming.

Diagonalbanen kan ikke bruges fra Bramming. Sporet er afbrudt.

Anlægsteknisk er det blot intet problem.

De nye kørestrømsmaster skal blot erstattes af en portal over alle sporene, så der bliver plads til Grindstedbanen igen.

Kan vel udføres for en 20-50 mio. Kr. at flytte kørestrømsmaster og genudlægge sporskifter og sporforbindelse til Grindstedbanen.

Resten af Grindstedbanen kan renoveres for 16-20 mio. Kr./km (16 mio. Kr./km er Østbanens budget, med et omfang svarende til Grindstedbanens tilstand).
Grindstedbanen vil være godt at genåbne. Men til at sikre gode kundegrundlag bliver man nødt til at lave en Vestbanen eller VLTJ stoppestil. Så toget stander alle steder mulig.

Esbjergs mobilitetsplan
Af RBruns. 15/08-24, 14:36.
Ja. Men problemet er, at Varde og Billund kommune, vil have banen væk.

Ikke alle borgere, men nogle enkelte lokalpolitikere og storbønder, som enten bor tæt på banen, eller er berørte af, at deres marker ligger på hver side af banen.

Og det er ikke fis, det jeg skriver. Vi undersøgte det, da jeg var med i "græsrodsbevægelsen" Grindstedbanens Venner. Flere toneangivende lokalpolitikere, som er imod banen, bor klods op af banen. En af dem, bor faktisk i den gamle stationsbygning i Grimstrup! Og den daværende formand for "beborerrådet" i Stenderup-Kroager, boede(bor) i hans (den gang nyopførte) kæmpevilla, ca 50 m. Fra banen.

Anni Mathisen (mdl.af Folketinget) bor næsten lige op af banen også, og hun er også modstander!.

Sjovt nok var 99% af de lokale borgere-unge som gamle-vi talte med, Pro-Bane! Især så mange unge muligheden i at bo i Grindsted, Agerbæk mm. og studere i Esbjerg og Varde, og så tage med toget frem og tilbage. Eller endda studere endnu længere væk, som Kolding etc.



Esbjergs mobilitetsplan
Af Krabsen. 15/08-24, 14:40.
Citat fra: RBruns Dato 15/08-24, 14:36Ja. Men problemet er, at Varde og Billund kommune, vil have banen væk.

Ikke alle borgere, men nogle enkelte lokalpolitikere og storbønder, som enten bor tæt på banen, eller er berørte af, at deres marker ligger på hver side af banen.

Og det er ikke fis, det jeg skriver. Vi undersøgte det, da jeg var med i "græsrodsbevægelsen" Grindstedbanens Venner. Flere toneangivende lokalpolitikere, som er imod banen, bor klods op af banen. En af dem, bor faktisk i den gamle stationsbygning i Grimstrup! Og den daværende formand for "beborerrådet" i Stenderup-Kroager, boede(bor) i hans (den gang nyopførte) kæmpevilla, ca 50 m. Fra banen.

Anni Mathisen (mdl.af Folketinget) bor næsten lige op af banen også, og hun er også modstander!.

Sjovt nok var 99% af de lokale borgere-unge som gamle-vi talte med, Pro-Bane! Især så mange unge muligheden i at bo i Grindsted, Agerbæk mm. og studere i Esbjerg og Varde, og så tage med toget frem og tilbage. Eller endda studere endnu længere væk, som Kolding etc.
De pågældende borgere må jo så arbejde på at få valgt lokalpolitikere med samme holdning, hvis de finder det vigtigt nok...

Citat fra: RBruns Dato 15/08-24, 14:36Ja. Men problemet er, at Varde og Billund kommune, vil have banen væk.

Ikke alle borgere, men nogle enkelte lokalpolitikere og storbønder, som enten bor tæt på banen, eller er berørte af, at deres marker ligger på hver side af banen.

Og det er ikke fis, det jeg skriver. Vi undersøgte det, da jeg var med i "græsrodsbevægelsen" Grindstedbanens Venner. Flere toneangivende lokalpolitikere, som er imod banen, bor klods op af banen. En af dem, bor faktisk i den gamle stationsbygning i Grimstrup! Og den daværende formand for "beborerrådet" i Stenderup-Kroager, boede(bor) i hans (den gang nyopførte) kæmpevilla, ca 50 m. Fra banen.

Anni Mathisen (mdl.af Folketinget) bor næsten lige op af banen også, og hun er også modstander!.

Sjovt nok var 99% af de lokale borgere-unge som gamle-vi talte med, Pro-Bane! Især så mange unge muligheden i at bo i Grindsted, Agerbæk mm. og studere i Esbjerg og Varde, og så tage med toget frem og tilbage. Eller endda studere endnu længere væk, som Kolding etc.



Måske hvis jeg presset politikerne at køre med det offentlig på arbejde vil der ske noget andet :)

Citat fra: vestjyden Dato  9/08-24, 19:49Nu kom forslaget til mobilitetsplanen:

"Plan & Byudviklingsudvalget skal tage stilling til, om det skal indstilles til Byrådet, at forslaget til Trafik- og Mobilitetsplan sendes i offentlig høring"

https://dagsordener.esbjergkommune.dk/vis?id=a1e2de34-7998-4b69-adb8-fa3e2f505852&punktid=a05989b8-3d0b-46ef-8c4b-c6fa28bf1283


https://jv.dk/esbjerg/kaempe-overraskelse-kontroversiel-trafikplan-fik-ikke-lov-at-slippe-igennem

(Artikel kun for abonnenter)

Mvh Vestjyden

Esbjergs mobilitetsplan
Af Svend. 16/08-24, 13:11.
Citat fra: vestjyden Dato 16/08-24, 12:41
Citat fra: vestjyden Dato  9/08-24, 19:49Nu kom forslaget til mobilitetsplanen:

"Plan & Byudviklingsudvalget skal tage stilling til, om det skal indstilles til Byrådet, at forslaget til Trafik- og Mobilitetsplan sendes i offentlig høring"

https://dagsordener.esbjergkommune.dk/vis?id=a1e2de34-7998-4b69-adb8-fa3e2f505852&punktid=a05989b8-3d0b-46ef-8c4b-c6fa28bf1283


https://jv.dk/esbjerg/kaempe-overraskelse-kontroversiel-trafikplan-fik-ikke-lov-at-slippe-igennem

(Artikel kun for abonnenter)

Nå.......

Citat fra: vestjyden Dato 16/08-24, 12:41
Citat fra: vestjyden Dato  9/08-24, 19:49Nu kom forslaget til mobilitetsplanen:

"Plan & Byudviklingsudvalget skal tage stilling til, om det skal indstilles til Byrådet, at forslaget til Trafik- og Mobilitetsplan sendes i offentlig høring"

https://dagsordener.esbjergkommune.dk/vis?id=a1e2de34-7998-4b69-adb8-fa3e2f505852&punktid=a05989b8-3d0b-46ef-8c4b-c6fa28bf1283


https://jv.dk/esbjerg/kaempe-overraskelse-kontroversiel-trafikplan-fik-ikke-lov-at-slippe-igennem

(Artikel kun for abonnenter)

Følgende kan dog læses på linket:

"Kæmpe overraskelse: Kontroversiel og længe ventet plan fik ikke lov at slippe igennem
Forslaget til den nye Trafik- og Mobilitetsplan mødte stor modstand på torsdagens møde i Plan og Byudviklingsudvalget, hvor det blev sendt retur til embedsværket. Særligt biltrafikkens rolle splitter politikerne."


Så må vi - indtil videre - undres over, at forkastelsen af noget, som er dømt kontroversielt, er en overraskelse .....

Eller også bare vente næste ombæring.

Citat fra: RBruns Dato 15/08-24, 14:36Ja. Men problemet er, at Varde og Billund kommune, vil have banen væk.

Ikke alle borgere, men nogle enkelte lokalpolitikere og storbønder, som enten bor tæt på banen, eller er berørte af, at deres marker ligger på hver side af banen.

Og det er ikke fis, det jeg skriver. Vi undersøgte det, da jeg var med i "græsrodsbevægelsen" Grindstedbanens Venner. Flere toneangivende lokalpolitikere, som er imod banen, bor klods op af banen. En af dem, bor faktisk i den gamle stationsbygning i Grimstrup! Og den daværende formand for "beborerrådet" i Stenderup-Kroager, boede(bor) i hans (den gang nyopførte) kæmpevilla, ca 50 m. Fra banen.

Anni Mathisen (mdl.af Folketinget) bor næsten lige op af banen også, og hun er også modstander!.

Sjovt nok var 99% af de lokale borgere-unge som gamle-vi talte med, Pro-Bane! Især så mange unge muligheden i at bo i Grindsted, Agerbæk mm. og studere i Esbjerg og Varde, og så tage med toget frem og tilbage. Eller endda studere endnu længere væk, som Kolding etc.




Det viser hvor korrupte vores poliktiker er. De handler aldrig efter folkens interresse.

Citat fra: Niels Munch Dato 16/08-24, 15:10
Citat fra: vestjyden Dato 16/08-24, 12:41
Citat fra: vestjyden Dato  9/08-24, 19:49Nu kom forslaget til mobilitetsplanen:

"Plan & Byudviklingsudvalget skal tage stilling til, om det skal indstilles til Byrådet, at forslaget til Trafik- og Mobilitetsplan sendes i offentlig høring"

https://dagsordener.esbjergkommune.dk/vis?id=a1e2de34-7998-4b69-adb8-fa3e2f505852&punktid=a05989b8-3d0b-46ef-8c4b-c6fa28bf1283


https://jv.dk/esbjerg/kaempe-overraskelse-kontroversiel-trafikplan-fik-ikke-lov-at-slippe-igennem

(Artikel kun for abonnenter)

Følgende kan dog læses på linket:

"Kæmpe overraskelse: Kontroversiel og længe ventet plan fik ikke lov at slippe igennem
Forslaget til den nye Trafik- og Mobilitetsplan mødte stor modstand på torsdagens møde i Plan og Byudviklingsudvalget, hvor det blev sendt retur til embedsværket. Særligt biltrafikkens rolle splitter politikerne."


Så må vi - indtil videre - undres over, at forkastelsen af noget, som er dømt kontroversielt, er en overraskelse .....

Eller også bare vente næste ombæring.

Her beskrives beslutningen dog bare som udskudt:

https://migogesbjerg.dk/forslag-blev-kun-droeftet-beslutning-om-mobilitetsplan-udskudt/


Mvh Vestjyden

Citat fra: vestjyden Dato 16/08-24, 19:24Her beskrives beslutningen dog bare som udskudt:

https://migogesbjerg.dk/forslag-blev-kun-droeftet-beslutning-om-mobilitetsplan-udskudt/

Nemlig, og den beslutning, der var lagt op til, drejede sig såmænd om, hvorvidt forslaget skulle i en 8 ugers offentlig høring, jf. også pkt. 10 i referatet fra mødet 15. august 2024 i Plan & Byudviklingsudvalget.

Hvor mange kunder kunne man få på en Bramming til Grindsted tog hvis man standsede på alle småbyer?

Esbjergs mobilitetsplan
Af RBruns. 17/08-24, 11:35.
Citat fra: mgameing123 Dato 17/08-24, 09:36Hvor mange kunder kunne man få på en Bramming til Grindsted tog hvis man standsede på alle småbyer?

Vi lavede en beregning på det i sin tid-jeg har desværre ikke længere de præcise tal. Men vi nåede op på et større tal, end den beregning der var lavet for/til Trafikstyrelsen.
Vi medregnede nemlig bl.a. skolebørn, til skolerne i Bramming, Grindsted, Agerbæk mv. som i dag bruger skolebus. Vi medregnede også elever til gymnasiet og handelsskolen i Grindsted, samt de studerende der skulle til Esbjerg, og uddannelsesinstitutionerne der (baseret på tal hentet fra skolerne om deres elevopland).
Vi tog også højde for evt. turister som ville kunne benytte en forlængelse fra Grindsted og mod Billund til "Tulle Banen", som Venstre & Co. jo også fik lagt i graven igen :(
Her tog vi højde for, at en evt. forbindelse ville indgå i "Esbjerg Nærbane" med et potentiale i "Turist tog" fra Vestbanen til Billund nogle gange om dagen, i Højsæsonen. Etc.

Uden at ville hænges op på det, så alene ved skoleelever, studerende mv. ville antallet af pendlere blive et sted mellem 40000 og 50000 om året på kortere og længere stræk. (som ville skulle lægges oven i trafikstyrelsens fejlagtige tal!

Men som jeg selv oplevede, så lever trafikstyrelsen i en helt anden verden, som jeg fandt ud af, da jeg talte med en af de højere chefer derfra, som blev ved med at påstå, at der ikke kørte godstog til Kolding og Vejle, og at der aldrig ville opstå et behov for dette!

En Journalist, med gang på "Borgen" fortalte mig, allerede i 2012, at det i korridorerne på "Borgen", var besluttet, at en jernbane til Billund IKKE måtte blive en succes, da det ville trække kunder fra Kastrup (derfor den elendige linjeføring, og dårlige kapacitet), samt at især Venstre og Konservative var imod en reaktivering af Grindstedbanen--korts sagt-at begge strækninger indgik i nogle studehandler.

Og det kommer jo ikke bag på mig..især når vi kunne tælle hvor mange lokale, regionale og folketingspolitikere fra V, K og sjovt nok formanden for DF i Billund/Grindsted, der bor/boede klods op af banen.

Så bottom line. Politisk er Den Skæve Bane og "Tulle Banen" som jo sagtens kunne forbindes, blevet modarbejdet af politikere og Borgerrådsformænd, der har hyttet deres egne private interesser og venner!

Citat fra: RBruns Dato 17/08-24, 11:35
Citat fra: mgameing123 Dato 17/08-24, 09:36Hvor mange kunder kunne man få på en Bramming til Grindsted tog hvis man standsede på alle småbyer?

Vi lavede en beregning på det i sin tid-jeg har desværre ikke længere de præcise tal. Men vi nåede op på et større tal, end den beregning der var lavet for/til Trafikstyrelsen.
Vi medregnede nemlig bl.a. skolebørn, til skolerne i Bramming, Grindsted, Agerbæk mv. som i dag bruger skolebus. Vi medregnede også elever til gymnasiet og handelsskolen i Grindsted, samt de studerende der skulle til Esbjerg, og uddannelsesinstitutionerne der (baseret på tal hentet fra skolerne om deres elevopland).
Vi tog også højde for evt. turister som ville kunne benytte en forlængelse fra Grindsted og mod Billund til "Tulle Banen", som Venstre & Co. jo også fik lagt i graven igen :(
Her tog vi højde for, at en evt. forbindelse ville indgå i "Esbjerg Nærbane" med et potentiale i "Turist tog" fra Vestbanen til Billund nogle gange om dagen, i Højsæsonen. Etc.

Uden at ville hænges op på det, så alene ved skoleelever, studerende mv. ville antallet af pendlere blive et sted mellem 40000 og 50000 om året på kortere og længere stræk. (som ville skulle lægges oven i trafikstyrelsens fejlagtige tal!

Men som jeg selv oplevede, så lever trafikstyrelsen i en helt anden verden, som jeg fandt ud af, da jeg talte med en af de højere chefer derfra, som blev ved med at påstå, at der ikke kørte godstog til Kolding og Vejle, og at der aldrig ville opstå et behov for dette!

En Journalist, med gang på "Borgen" fortalte mig, allerede i 2012, at det i korridorerne på "Borgen", var besluttet, at en jernbane til Billund IKKE måtte blive en succes, da det ville trække kunder fra Kastrup (derfor den elendige linjeføring, og dårlige kapacitet), samt at især Venstre og Konservative var imod en reaktivering af Grindstedbanen--korts sagt-at begge strækninger indgik i nogle studehandler.

Og det kommer jo ikke bag på mig..især når vi kunne tælle hvor mange lokale, regionale og folketingspolitikere fra V, K og sjovt nok formanden for DF i Billund/Grindsted, der bor/boede klods op af banen.

Så bottom line. Politisk er Den Skæve Bane og "Tulle Banen" som jo sagtens kunne forbindes, blevet modarbejdet af politikere og Borgerrådsformænd, der har hyttet deres egne private interesser og venner!

Og pga. det så er den danske kollektiv trafik er lige nu i mørke tider.

Gå op Sider: 1 [2] 3
Jernbanehumør
Jernbanehumør

´Og så var der den om …´. Morten Flindt Larsen har samlet en lang række historier og vittigheder fra jernbanernes univers ved at gennemgå tusindvis af gamle jernbaneblade, tidsskrifter, dagblade m.v.. Tilføj selv dine egne bedste jernbanevittigheder.

Læs mere
DSB EA 3020

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak