Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Rullende materiel

- Ikke kun problemer hos GoCollective...
Problemerne med mangel på køreklare togsæt har nu bredt sig fra GoCollective og videre til DSB. I denne uge er mange af regionaltogene aflyst mellem Fredericia og Aarhus:

https://www.dsb.dk/trafikinformation/andringer-i-trafik-og-drift/andringer-i-trafik-og-drift/fr-farre-regionaltog-mellem-aarhus-og-fredericia/

Kan problemet henføres til, at DSB har solgt en del af vedligeholdelsesafdelingen til Knorr, som måske har været i gang med at optimerer lige voldsomt nok, til ulempe for driften ??

Ikke kun problemer hos GoCollective...
Af andersj, Aalborg. 12/08-24, 23:22.
Bliver spændende når de også skal starte op på kørsel Aarhus-Hobro igen på fredag.

Anders

Hedensted har fået suveræn tog dækning nu, IC8403 stoppede i Hedensted kl ... 03 47!

Endelig en regional tog station hvor folk kan nå at møde tidligt på arbejde.  ;)

Den stakkels togføre fik også sagt at næste stop var horsens. Men det var det næste, næste stop.

Citat fra: andersj Dato 12/08-24, 23:22Bliver spændende når de også skal starte op på kørsel Aarhus-Hobro igen på fredag.

Man har nok købt sig lidt tid til fejlretning og de kommer nok tidligst i gang på søndag, som det ser ud lige nu.

Ikke kun problemer hos GoCollective...
Af andersj, Aalborg. 13/08-24, 12:06.
Citat fra: Kaj Aage Holdt Dato 13/08-24, 10:32
Citat fra: andersj Dato 12/08-24, 23:22Bliver spændende når de også skal starte op på kørsel Aarhus-Hobro igen på fredag.

Man har nok købt sig lidt tid til fejlretning og de kommer nok tidligst i gang på søndag, som det ser ud lige nu.

Fra Mittog:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Anders

Citat fra: nrk Dato 13/08-24, 04:46Hedensted har fået suveræn tog dækning nu, IC8403 stoppede i Hedensted kl ... 03 47!

Det må være fedt at stå på Hedensted station kl. 03.47...

Mvh.
Lars

Citat fra: Henrik Hansen Dato 12/08-24, 22:29Kan problemet henføres til, at DSB har solgt en del af vedligeholdelsesafdelingen til Knorr, som måske har været i gang med at optimerer lige voldsomt nok, til ulempe for driften ??

Knorr har i hvert fald udfordringer med at levere reservedele i tide og/eller i nødvendigt omfang til DSB. Vistnok med skiftet til et nyt IT-system som den primære årsag.

Men under alle omstændigheder var det nok nødvendigt at DSB fik udskilt komponentværkstedet til en selvstændig virksomhed på det private marked. For deres primære opgave var et levere reservedele til IC3, IR4 og IC4, og eftersom den flåde står til at blive udrangeret inden for en overskuelig fremtid, og IC5 skal vedligeholdes af Alstom selv, var skriften på væggen for den afdeling. Hvis de ansatte ikke kan se en fremtid for deres arbejdsplads, vil de selvfølgelig søge væk, og dermed kunne DSB stå med det problem, at der ikke var nogen til at lave reservedele til togsæt, der stadig var i drift.

Citat fra: RasmusD Dato 13/08-24, 13:13Knorr har i hvert fald udfordringer med at levere reservedele i tide og/eller i nødvendigt omfang til DSB. Vistnok med skiftet til et nyt IT-system som den primære årsag.

Man må håbe at DSB har skruet kontrakten sådan sammen, at der kan udskrive nogle store regninger til Knorr, for ikke at kunne leverer de aftalte reservedele. Eller vil Knorr bare være ligeglade, da de godt ved, at DSB ikke kan købe de pågældende stumper ved andre leverandører, så konsekvensen vil i realiteten være ubetydelig.

Der kan være gode argumenter for at sælge til Knorr, men DSB gør også sin værdikæde meget skrøbelig, da man nu er afhængig af en ekstern leverandør af reservedele - som åbenbart ser det vigtige af skifte IT-system end at leverer til sin største kunde...

Der kan være gode argumenter for at sælge til Knorr, men DSB gør også sin værdikæde meget skrøbelig, da man nu er afhængig af en ekstern leverandør af reservedele - som åbenbart ser det vigtige af skifte IT-system end at leverer til sin største kunde...

Tvivler på at DSB er Knorrs største kunde.....europæiske lokomotivfabrikker og andre jernbaneselskaber spytter også godt i kassen når stumper til bremser skal købes.
Mig bekendt er IC4 ikke udstyret med bremseudstyr fra Knorr...men Faiveley.
Og ja, masser af de stumper Knorr skal bruge til at vedligeholde DSBs tog, er ikke Knorrs egne.....

Citat fra: peter christensen Dato 13/08-24, 17:43Tvivler på at DSB er Knorrs største kunde.....europæiske lokomotivfabrikker og andre jernbaneselskaber spytter også godt i kassen når stumper til bremser skal købes.

Nu tænker jeg på den netop frasolgte komponentværksted, som formentlig stadig arbejde mest med at fremstille stumper til DSBs flåde af IC3,IR4 og IC4.

Knorr produktion af standarddele, sker formentlig i et land, hvor omkostninger er væsentlig lavere end her i landet. Når DSB på et tidspunkt er færdige med de nævnte materieltyper, så ser Knorr næppe nogen forretning i at holde liv i de tidligere DSB komponentværksted her i landet.

Nu tænker jeg på den netop frasolgte komponentværksted, som formentlig stadig arbejde mest med at fremstille stumper til DSBs flåde af IC3,IR4 og IC4.

Tvivler stærkt på at komponentværkstedet nyfremstiller stumper......det handler mere om eftersyn og reparation af komponenter.
Som jeg husker sagen om salget, så lovede DSB guld og grønne skove.....men det krævede at køber selv opdyrkede et kæmpe marked (som ikke var DSB).
Der vil nok være en stor lighed mellem hvor godt det går med at opdyrke dette marked og Knorrs lyst (evne) til at holde liv det tidligere komponentværksted når IC3 etc. er væk.

Ikke kun problemer hos GoCollective...
Af andersj, Aalborg. 13/08-24, 22:10.
Knorr Bremse betalte 370 mio. kr. i 2022 for følgende afdelinger inkl. en kontrakt om levering og vedligehold af reservedele til DSB:
· Komponentværksted i Sonnesgade, Aarhus
· Ombygning & Havari i Augustenborggade, Aarhus
· Komponentværksted på Depotvej, Taastrup
· El-Teknik på Otto Busses Vej, København

Ifølge Knorr Bremse selv er det målet at udvikle afdelingerne til at være regionale knudepunkter for nordiske jernbaneydelser jf. pressemeddelelsen - https://www.dsb.dk/om-dsb/presse/pressemeddelelser/nu-overtager-tyske-knorr-bremse-group-dsbs-komponent--og-reservedelsvarksteder/

Ifølge Konkurrencemyndighedernes undersøgelse af komponentværkstederne i forbindelse med købet, er følgende skrevet om deres opgaver:
DSB Component Workshop er en forretningsenhed under DSB Vedligehold A/S, som er ejet af DSB. DSB Component Workshop er leverandør af tung vedligehold på tog, primært internt for DSB's egen togflåde. Til brug for disse reparations- og vedligeholdelsesopgaver indkøber DSB Component Workshop reservedele til tog, herunder fra Knorr-Bremse. DSB Component Workshop har derudover en mindre produktion af reservedele, herunder reservedele der er udgået af originalproducentens sortiment.

senere står der:
DSB Component Workshops egenproduktion af udgåede og ikke-udgåede reservedele består primært af kabelsæt og CNC-bearbejdning af metalemner. Ifølge DSB Component Workshop kan ingen af de egenproducerede reservedele - DSB Component Workshop bekendt - erstatte Knorr-Bremse reservedele.

Link til Konkurrencerådsafgørelsen: https://kfst.dk/media/0jvlix3w/20220622-knorr-bremse-dsb-component-final-a.pdf

Anders

Gå op Sider:[1]
Skive - Vestsalling Jernbane 1924 - 1964
Skive - Vestsalling Jernbane 1924 - 1964

Dette hæfte på 32 sider om Vestsallingbanen blev udgivet af Jernbanehistorisk Selskab i 1964 i anledning af banens 40 års jubilæum. I hæftet fortælles om banens forhistorie, anlæg, drift, stationer rullende materiel, nedlæggelsen osv.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak