Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Nødvendig forbedring af togforbindelser mellem Jylland og Hamborg
Gå ned Sider:[1] 2
I en gæstekommentar i Flensborg Avis 01.07.22 fordrer regionsformand for region Sydjylland Stephanie Lose og medlem af forbundsdagen i Berlin Stefan Seidler (SSW), at togforbindelserne på Jyllandskorridoren Aarhus - Hamborg skal forbedres. Dette også, fordi DSB og Deutsche Bahn ikke har en fælles strategi for denne strækning og hvor DSB alene kører med IC3-togsæt to gange dagligt til Hamborg. Disse tog stopper på den tyske del kun i Flensborg og Rendsborg og deres køretid er i lighed med de tyske regionaltog med 9 standsninger mellem Flensborg og Hamborg, ikke hurtigere fremme. Udmeldingen er, at man i dansk-tysk fællesskab finder frem til tog eller togsæt, som kan betjene Aarhus - Hamborg med flere forbindelser og bedre rejsetider.Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Nødvendig forbedring af togforbindelser mellem Jylland og Hamborg
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 1/07-22, 18:57.
Seneste redigering: 1/07-22, 18:59 af Per Holm
Den væsentligste udfordring vil nok blive at kun de færreste borgere og beslutningstagere i virkeligheden har ønsket disse forbindelser.

I slutningen af 70'erne, da jeg var soldat i området, var DB i gang med at fjerne en station med to sideliggende sidespor der lå så godt som midt i supermarkederne Poetsch og Otto Duborg på banen til/fra Padborg.

Hvis DSB havde villet og måttet kunne der have været indsat indkøbstog nordfra til denne station så det jyske og fynske folk kunne have forsynet sig med daglig- og festvarer til den her gældende lavere fødevaremoms og lavere punktafgifter.

Men hvem kan forestille sig at DSB havde kunnet slippe af sted med åbenlyst at undergrave den danske afgiftspolitik og ditto statskasse? Nej, nej. I stedet fik de private bilister og private busvognmænd lov til at holde en fest på nævnte statskasses regning og folket slog deres numser i bus- og bilsæder isf. at køre i tog.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Fra K24 skal alle tog til Hamburg køre med EB. Så kan man selv lægge to og to sammen i forhold til hvad det betyder for Aarhus-Hamburg togene frem til Fredericia-Aarhus er elektrificeret.

Citat fra: Per Holm Dato  1/07-22, 18:57Hvis DSB havde villet og måttet kunne der have været indsat indkøbstog nordfra til denne station så det jyske og fynske folk kunne have forsynet sig med daglig- og festvarer til den her gældende lavere fødevaremoms og lavere punktafgifter.

Det er vel begrænset hvor mange rammer øl og sodavand man kan have under armen og med i et tog og de fleste dagligvarer, uden pant, er alligevel billigere i de traditionelle supermarkeder i Flensburg.
Da jeg var med et IC 57xx tog i maj fra Padborg sad der dog en i kupéen med en ramme Pepsi Max i hattehylden.

Anders

Den direkte forbindelse Aarhus-Hamburg bliver aldrig forbedret, hvis ikke Folketinget har et ønske derom. Hvad DSB, DB, Banedanmark, Region Syddanmark osv. osv. har af "gode idéer" og ønsker osv. osv. er kun "små pip" fra såkaldte interesseorganisationer, hvoraf INGEN, når det kommer til stykket, ønsker at betale så meget som 5 flade øre.

Vil man forbedre forbindelsen, skal man på den ene eller anden måde påvirke Folketinget. Hvordan man så gør det, må vi nok overlade til andre eksperter at vurdere. En af interesseorganisationerne var allerede på banen for 10 år siden - uden synligt held:

https://regionsyddanmark.dk/om-region-syddanmark/presse-og-nyheder/nyhedsarkiv/2012/september/atkins-rapport-aarhus-hamborg-pa-halvanden-time

Det må være tid til at overveje en anden strategi.

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen


Emnet fik i øvrigt en tur i denne tråd:

https://www.jernbanen.dk/forum/index.php?mode=thread&id=74421

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Der er en udfordring i forhold til frekvensen/antal stop/passagerpotentiale/høje infrastrukturafgifter i Tyskland. Tyskerne vil gerne have stop i Schleswig, Rendsburg og Neumünster. Men man vil også gerne undgå stoppene mellem Kolding og Padborg. Passagerpotentialet på strækningen er langt fra lige så stort som på København-Hamburg, især når sidstnævnte kommer ned på 2,5 timer i forbindelse med Femernforbindelsen. 

Måske man skulle kigge på en form for forlængelse af RE7 til Aarhus? Schleswig-Holstein er igang med at anskaffe nye togsæt til RE7 Hamburg-Flensburg med option på yderligere to-system togsæt. Man kunne forestille sig at disse tog kunne køre hver anden time hele vejen fra Hamburg til Aarhus. De skal selvfølgelig indrettes så de er komfortable til den lange rejse.

Så vil man have:
IC Sønderborg-København hver time der betjener de små stationer i Sønderjylland
RE7 Aarhus-Hamburg hver anden time der kører non-stop Kolding-Padborg.

Man kan så overveje om der er økonomi til at springe de små stationer over mellem Flensburg og Neumünster, da det vil kræve et ekstra lokaltog. Fordelen er at man kan betjene mange kundegrupper med det samme tog. Direkte rejsende DK-D, lokale rejsende i Østjylland og lokale rejsende i Schleswig-Holstein.

Dog kan de nye RE7 tog kun køre 160 km/t.

Alternativt kan man køre Talgo-stammer og ramme en hurtig kanal mellem Flensburg og Hamburg. Så kan man måske køre hver fjerde time og hvis rejsetiden kan komme ned på 3,5 timer, så kan man nøjes med to stammer. Man kan også køre København-Hamburg-Aarhus, så man kan få udskiftet stammer med værkstedet i Næstved. Så behøver man heller ikke at køre med to EB'er på de tog. 

Eller en kombi, Talgo hver fjerde time og RE7 hver fjerde time til Aarhus og hver fjerde time til Tinglev. Dog vil RE7 være en langsommere forbindelse pga. de mange stop i Tyskland og den lavere tophastighed.

Anders

Man kunne måske også overveje, om en privat operatør kan se en forretning? Nonstop Aarhus-Hamburg, ankomst Hamburg kl. 9 eller 10 henholdsvis Hamburg-Aarhus, ankomst Aarhus kl. 9 eller 10. Returløb kl. 15 eller 16? Er der underlag for det? Det binder 2 togsæt á mange millioner osv. osv. osv. (Går det højt, kunne man regne på, om et stop i Fredericia eller Kolding ville være rentabelt).

Var der et underlag, var der måske nogle, der allerede havde indsat fly Aarhus-Hamburg og omvendt?

Med venlig hilsen

Thomas Boberg Nielsen

Jeg tror at Aarhus-Hamburg forbindelsen lever godt af alle de passagere der rejser på tværs af forbindelsen. Dvs. sådan noget som Aalborg-Flensburg, Kolding-Kiel eller Rendsburg-Berlin.

Det er også derfor man skal passe på med at fjerne for mange stop og hvorfor en privat operatør nok ikke kan drive sådan en rute i fri trafik. Der er simpelthen for få der skal bare fra Aarhus H til Hamburg Hbf.

Det er lidt samme dilemma i luftfartsindustrien mellem lavprisselskaberne og netværksselskaberne. KLM flyver fire gange om dagen fra Aalborg til Amsterdam, men det er ikke fordi der er enormt mange der skal fra Nordjylland til Amsterdam, men fordi KLM's rutenetværk ud af Amsterdam er enormt. Så der er aldrig et lavprisselskab der vil så meget som overveje at flyve fra Aalborg til Amsterdam.

Anders

Kære Anders

Så et eller andet sted er svaret måske, at ingen af delene er attraktive eller kan betale sig: Ingen gider tage en langsom forbindelse, "der standser alle steder", og markedet er ikke stort nok til en direkte forbindelse Aarhus-Hamburg eller Aarhus-Fredericia/Kolding-Hamburg.

Dermed er vi tilbage til før privatbilen blev hvermandseje. På både godt og ondt.

Bedste hilsner

Thomas

Jeg mener bare at man smider nogle af togets fordele væk hvis man slet ikke vil standse. På sådan en rute som Aarhus-Hamburg tror jeg man vil få mere succes med en "gammeldags" IC-linje med rimelig frekvens og stop i de større byer, fremfor to daglige non-stop tog.

Altså en linje der både betjener dem der skal hele turen fra Aarhus til Hamburg, men også dem der bor i Flensburg og ønsker fjerntogskomfort.

Desuden har vi også Odense og der må DSB efterhånden have nogle tal på efterspørgsel på Odense-Tyskland, nu hvor man har haft direkte afgange til Hamburg i et par år. Skal man køre hver fjerde time Hamburg-Aarhus og hver fjerde time Hamburg-Odense-(København)?

Mulighederne er egentlig mange, og man kan billigt få 8 ekstra Talgo-stammer hvis man anskaffer styrevogne - man har jo allerede købt 16 Vectron. 

Anders

Iøvrigt så er den nye "transportminister" (erhvervsminister med ansvar for trafik, arbejde, teknologi og turisme) i Schleswig-Holstein danskeren Claus Ruhe Madsen, der indtil nu har været borgmester i Rostock. Så der er ingen sprogbarriere ved politiske forhandlinger om jernbanebetjeningen i grænseområdet.

I øvrigt et meget overraskende valg, da Claus er partiløs og slet ikke var stillet op til delstatsvalget i Schleswig Holstein. Han blev, ret kontroversielt internt i CDU, headhuntet af den nye ministerpräsident i Schleswig-Holstein Daniel Günther (CDU) som erhvervsminiter.

Anders

Citat fra: andersj Dato  2/07-22, 00:48Jeg mener bare at man smider nogle af togets fordele væk hvis man slet ikke vil standse. På sådan en rute som Aarhus-Hamburg tror jeg man vil få mere succes med en "gammeldags" IC-linje med rimelig frekvens og stop i de større byer, fremfor to daglige non-stop tog.

Altså en linje der både betjener dem der skal hele turen fra Aarhus til Hamburg, men også dem der bor i Flensburg og ønsker fjerntogskomfort.

Desuden har vi også Odense og der må DSB efterhånden have nogle tal på efterspørgsel på Odense-Tyskland, nu hvor man har haft direkte afgange til Hamburg i et par år. Skal man køre hver fjerde time Hamburg-Aarhus og hver fjerde time Hamburg-Odense-(København)?

Mulighederne er egentlig mange, og man kan billigt få 8 ekstra Talgo-stammer hvis man anskaffer styrevogne - man har jo allerede købt 16 Vectron. 

Styrevognene er ikke billige. Og slet ikke i en prisklasse hvor disse ruter kan betale sig. Passagergrundlaget er ikke stort nok. Og hvis det var, kan du være 100% sikker på, at muligheden var grebet for længe siden.

I sammenhænget med diskussionen om en bedre togforbindelse Jylland og Hamburg er det en god ide, at bringe denne på banen nu. Der kommer den dag, hvor IC3-togsættene bliver faset ud, som jo i dag danner grundlaget for at køre 2 timers drift mellem Aarhus/Fredericia og Flensborg, henholdsvis de to daglige IC-forbindelser videre til Hamborg. Vi skulle nødigt komme i samme situation som før, hvor de tyske IR-tog, som kørte mellem Aarhus og Hannover og som gradvis blev nedgraderet til ingenting. Elektrificeringen mellem København og Hamborg nødvendiggjorde lokomotivskift ved grænsen pga. forskellige strømsystemer m.m., samt man også måtte skifte i Padborg, for at komme til Flensborg og videre. Hverken DSB eller Deutsche Bahn havde flerstrømstrækkraft, indtil et vist antal IC3-togsæt blev udrustet til de nuværende kørsler over landegrænsen.
Ønskeligt ville være, at der fremtidigt kommer 3, måske 4 daglige IC-direktforbindelser mellem Aarhus og Hamborg med standsning i hvert fald i de større byer på denne korridor (også i Slesvig-Holsten) og mulighed med påstigning fra de tværgående togforbindelser i Danmark. Betjening af de mindre stationer i Sønderjylland og Slesvig Holsten måtte kunne klares med regionaltog, som kan køre over landegrænsen, f.eks. mellem Hamborg of Fredericia. Men igen, det må blive en opgave og viljen for trafikudvalget i folketinget og for selvskabet Landesnahverkehr Schleswig-Holsten (NAH-SH), samt DSB og DB at finde en løsning med et godt grundlag og ingen lappeløsninger, når tiden er inde med udfasning af IC3.

Nødvendig forbedring af togforbindelser mellem Jylland og Hamborg
Af Poul Brandt. 2/07-22, 08:41.
Seneste redigering: 2/07-22, 08:49 af Poul Brandt
Jeg synes ikke jeg kan se i denne tråd at det er bemærket at der skal køres Aarhus-Hamborg med EB og talgovogne, når der er elektrificeret til Aarhus.

Fra Ingeniøren:
https://ing.dk/artikel/nye-togvogne-hamborg-bliver-forsinket-meget-beklageligt-253536

Med timedrift København-Hamborg må der være 2 stammer til rådighed Aarhus-Hamborg, så timedrift bliver det ikke fra Aarhus.


Citat fra: Thomas Boberg Nielsen Dato  1/07-22, 23:41Kære Anders

Så et eller andet sted er svaret måske, at ingen af delene er attraktive eller kan betale sig: Ingen gider tage en langsom forbindelse, "der standser alle steder", og markedet er ikke stort nok til en direkte forbindelse Aarhus-Hamburg eller Aarhus-Fredericia/Kolding-Hamburg.

Dermed er vi tilbage til før privatbilen blev hvermandseje. På både godt og ondt.

Bedste hilsner

Thomas

Individuel trafik er kommet for at bive.
Om x antal år vil vi se førerløse køretøjer som vil tilbyde dem som ikke selv har et køretøj en billig mulighed for at komme rundt.

Så kollektiv trafik skal bruges til et som er dens force - nemlig at flytte mange på kort tid.

Altså primært pendlere.

Tante Anna som 2x årlig skal til Jylland for at besøge familien er ligeglad om turen tager 2 eller 3 timer.

Hun vil derfor gerne have en kollektiv transport som kører til tiden, er ren og pæn, har plads og ikke koster en formue.

Om der så stop 6 eller 12 x på turen betyder mindre.


Gå op Sider:[1] 2
Dampvogne ved privatbanerne
Dampvogne ved privatbanerne

En række afsnit fra bogen ´Danmarks Damplokomotiver´ af William Bay udgivet i 1977, er samlet til denne artikel. Den omfatter dampvogne fra Gribskovbanen, Randers-Hadsundbanen, Langelandsbanen og Hornbækbanen.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak