Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Københavns nye metrolinje M5 er sendt i høring
Gå ned Sider:[1] 2 3 4
Københavns Kommune har igangsat den offentlige høring om miljøkonsekvensrapporten for den nye, mulige metrolinje M5. De næste otte uger og frem til d. 26. september har alle mulighed for at give deres mening til kende.

https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/13972299/nu-kan-du-give-din-mening-til-kende-kobenhavns-nye-metrolinje-m5-er-sendt-i-horing?publisherId=13559194&lang=da

Jeg krydser fingre og tæer for at der aldrig bliver en M5!

-Forlæng Nordhavnsmetroen rundt til Lynetteholmen, færdig.

-Invester derudover i letbane, første og fremmest en fra centrum (København H, Rådhuspladsen) via Nørrebrogade til Husum/Gladsaxe og en fra centrum over Rigshspitalet og ad Lyngbyvejen til Lyngby station.


Citat fra: mss Dato  8/08-24, 14:29Jeg krydser fingre og tæer for at der aldrig bliver en M5!

-Forlæng Nordhavnsmetroen rundt til Lynetteholmen, færdig.

-Invester derudover i letbane, første og fremmest en fra centrum (København H, Rådhuspladsen) via Nørrebrogade til Husum/Gladsaxe og en fra centrum over Rigshspitalet og ad Lyngbyvejen til Lyngby station.

Enig med 5C som letbane. Det er et at de vigtigste projekter vi kan lave, men jeg synes at vi skal være glade for M5. Når man læser MKV'en er det klart at vi også har behov for M5.

Grunden til man ikke udvider M4 som du forslår er at der vil være ENOROME kapacitetsproblmer på M4 når Lynetteholmen er færdig. Udover det er der er ikke mange der kommer til at rejse Nordhavn <-> Lynetteholmen realtiv til Østerport <-> Lynetteholmen. Derfor giver det mere mening at lave en direkte forbindelse mellem Østerport og Lynetteholmen.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Udover det er M5 designet til at aflaste havnesnittet (Kgs. Nytorv <-> Christianshavn). Som du kan se på billederne ovenover har havensnittet kapacitets problemer.

Men med M5 er det 2 fluer med 1 smæk: Havnesnittets kapacitets problemer afhjælpes og Lynetteholmen får en god forbindelse til København. Og udover det er der mange andre fordele som flere nye stationer og bedre sammenhæng i det kollektive.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

"Profil banner"

Citat fra: wsmort Dato  8/08-24, 15:16Men med M5 er det 2 fluer med 1 smæk: Havnesnittets kapacitets problemer afhjælpes og Lynetteholmen får en god forbindelse til København. Og udover det er der mange andre fordele som flere nye stationer og bedre sammenhæng i det kollektive.

Lynetteholmen får ikke en god forbindelse til København med den planlagte M5 linjeføring. Man får lov at kører en kæmpe omvej ligegyldigt hvor man skal hen med M5.

Fint nok med M5 men Metroselskabet burde sendes hjem i tænkeboks og få frataget deres passer og udleveret en lineal

Med M5 graver man metroskandale-hullet endnu større.

En ting er hvor dumt det er at lave korte ringlinjer, men det er dumt på et helt andet niveau at lave korte ringlinjer i en "cykelby", hvor en milliarddyr metro skal overleve på at flytte folk fra cykelstien. 

Ringlinjer er egentlig no-go i en by på Københavns størrelse, uanset transportmidlet. Man skal enten have dobbelt radiale linjer eller tværlinjer der forbinder de dobbelt radiale linjer. Ringlinjer hører til i mindre byer og i forlystelsesparker.

Anders

Nogen der ved om m5 er planlagt med 4-vognstog fra starten? Eller om det som på resten af metroen er en teoretisk snarere end en praktisk mulighed.

Da Københavns metro per definition er en minimetro, og en M5 i de første mange årtier ikke vil få ret mange passagerer er 2-vognstog nok rigeligt ;D


Citat fra: Time will tell Dato  8/08-24, 22:46
Citat fra: wsmort Dato  8/08-24, 15:16Men med M5 er det 2 fluer med 1 smæk: Havnesnittets kapacitets problemer afhjælpes og Lynetteholmen får en god forbindelse til København. Og udover det er der mange andre fordele som flere nye stationer og bedre sammenhæng i det kollektive.

Lynetteholmen får ikke en god forbindelse til København med den planlagte M5 linjeføring. Man får lov at kører en kæmpe omvej ligegyldigt hvor man skal hen med M5.

Fint nok med M5 men Metroselskabet burde sendes hjem i tænkeboks og få frataget deres passer og udleveret en lineal

Jeg mener det ikke er korrekt - Se vedhæftet billeder. Men 4 minutter til Østerport fra Lynetteholm Syd er utrolig god forbindelse til resten af det offentlige i hovedstaden.

"Lynetteholmen får ikke en god forbindelse til København" er bestemt ikke sandt i mine øjne.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

"Profil banner"

Citat fra: icng Dato  8/08-24, 23:24Nogen der ved om m5 er planlagt med 4-vognstog fra starten? Eller om det som på resten af metroen er en teoretisk snarere end en praktisk mulighed.

Det bliver med 3-vogns sæt. Det langsom voksende kapacitets behov bliver dækket af en øget frekvens op til de 180 sekunder mellem hvert tog. i 2070 er der behov for 3-vogns tog hvert 180 sekunder så det giver ikke mening at anskaffe 2-vogns sæt da de ville skulle blive udskiftet. 4-vogns sæt er for meget kapacitet uanset hvilket år vi er i.

Hvis man også skal gøre plads til 4-vogns sæt på stationener bliver det også en dyr omgang, da det er udgravning og etablering af stationerne der koster det meste (600 Mio kr. pr. styk for 3-vogns stationer)

"Profil banner"

Dog skal det bemærkes, at jeg ikke har nogen kilde til at bakke mine konklusion op – det er blot mine egne idéer.

"Profil banner"

Citat fra: andersj Dato  8/08-24, 23:04Med M5 graver man metroskandale-hullet endnu større.

En ting er hvor dumt det er at lave korte ringlinjer, men det er dumt på et helt andet niveau at lave korte ringlinjer i en "cykelby", hvor en milliarddyr metro skal overleve på at flytte folk fra cykelstien. 

Ringlinjer er egentlig no-go i en by på Københavns størrelse, uanset transportmidlet. Man skal enten have dobbelt radiale linjer eller tværlinjer der forbinder de dobbelt radiale linjer. Ringlinjer hører til i mindre byer og i forlystelsesparker.

Enig at pengene kunne bruges bedre, men heldigvis går pengene ikke til billismen men til det kollektive.

Kunne du uddybe hvorfor ringlinjer ikke hører til i København? Jeg synes netop de er vidunderlige. Selvom de måske ikke altid tager den meste direkte rute så er metroen jo niveufri hele vejen så uanset have kommer man hurtigst frem. De er bedst til er at forbinde de store stationer (f.eke. Østerport, Nørrebro, Frederiksberg, Kongens Nytorv og København H) med resten af København og fungere dermed som en slags "fordeler" til hele byen

M5 kommer også til at fungere som en fordeller der bringer passager fra (og imellem) Lynetteholm og Amager til resten af det kollektiv net gennem København H og Østerport (og Lergravsparken og DR Byen)

"Profil banner"

Det er bare immervæk nogle utroligt dyre transportløsninger til korte rejser. Man ville kunne have konverteret alle A-buslinjer til sporvogn/letbane for det, det kostede at bygge Cityringen, og det ville have kommet mange flere til gode.

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Citat fra: wsmort Dato  9/08-24, 02:09Kunne du uddybe hvorfor ringlinjer ikke hører til i København? Jeg synes netop de er vidunderlige. Selvom de måske ikke altid tager den meste direkte rute så er metroen jo niveufri hele vejen så uanset have kommer man hurtigst frem. De er bedst til er at forbinde de store stationer (f.eke. Østerport, Nørrebro, Frederiksberg, Kongens Nytorv og København H) med resten af København og fungere dermed som en slags "fordeler" til hele byen

M5 kommer også til at fungere som en fordeller der bringer passager fra (og imellem) Lynetteholm og Amager til resten af det kollektiv net gennem København H og Østerport (og Lergravsparken og DR Byen)

Du nævner det faktisk selv - de forlænger rejsetiden unødvendigt meget ved både at køre omveje og ved at de fleste rejser kræver skift mellem metroliner eller mellem forskellige former for kollektiv trafik. Folk gider heller ikke at skifte, især ikke når det ikke foregår ved samme perron.

I store nok byer som London med mange "hotspots" kan der være grundlag for en længere ringlinje, men i langt langt de fleste tilfælde er dobbelt radiale linjer kombineret med tværlinjer det mest effektive. De radiale linjer kan godt slå nogle omveje, men det vigtigste er at de kører relativt direkte fra midtpunktet til endestationen og endestationen skal ligge langt nok væk fra midtbyen til at det er bilerne og ikke cyklerne man konkurrere med.

Anders

Citat fra: wsmort Dato  9/08-24, 01:37
Citat fra: icng Dato  8/08-24, 23:24Nogen der ved om m5 er planlagt med 4-vognstog fra starten? Eller om det som på resten af metroen er en teoretisk snarere end en praktisk mulighed.

Det bliver med 3-vogns sæt. Det langsom voksende kapacitets behov bliver dækket af en øget frekvens op til de 180 sekunder mellem hvert tog. i 2070 er der behov for 3-vogns tog hvert 180 sekunder så det giver ikke mening at anskaffe 2-vogns sæt da de ville skulle blive udskiftet. 4-vogns sæt er for meget kapacitet uanset hvilket år vi er i.

Hvis man også skal gøre plads til 4-vogns sæt på stationener bliver det også en dyr omgang, da det er udgravning og etablering af stationerne der koster det meste (600 Mio kr. pr. styk for 3-vogns stationer)

Undskyld min manglende viden på området, men jeg troede egentlig at hele metroen som udgangspunkt er gjort klart til 4-vognstog?

Det er den også, perronerne har længden til det. Der skal "blot" monteres en ekstra perrondør i hver ende og teknikken på stationen skal tilpasses.


Gå op Sider:[1] 2 3 4
Sukkerkogeriet Odense
Sukkerkogeriet Odense

Sukkerkogeriet Odense åbnede i december 1873 som en af de første sukkerfabrikker i Danmark. Sydfynske Jernbaneselskab forestod i starten driften på fabrikken indtil man selv begyndte at indkøbe brugte lokomotiver. Her er historien om Odense Sukkerfabrik.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak