Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

S-tog, metro, letbaner

- Forslag til ny letbane mellem Buddinge st. og Avedøre Holme
Gå ned Sider: 1 [2]
Citat fra: mss Dato 26/12-23, 23:25Kan man reducere tendensen til "brug og smid væk' og samtidig lokke flere fra individuel trafik over i den kollektive er det et godt skridt i en bedre, mere bæredygtig retning.

Det er fint hvis Ålborg er gået med BRT vel vidende at den ikke genererer højere passagertal (selvom man hellere ville have haft en letbane).
Men andre steder som i København og omegn er der virkeligt brug for løsninger der udover at forbedre tilbuddet til forhåndenværende kunder også medfører en migration fra individuel trafik, da vejene lider under for meget trafik og miljøet kun kan blive bedre.
Jeg er jo mega spændt på hvad det få af betydning på Ring 3( København omegn) når de går i drift. Selv pm effekt først bør diskuteres for alvor når de tilstødende anlæg er færdige. Glostrup og Herlev Station

En anden løsning kunne også være, som vist og foreslået til sidst i nedenstående video vedr. eksprestunellen til S-tog via Rigshospitalet, at lave en afgrening fra Avedøre station til Avedøre holme, med stop flere forskellige steder på Avedøre Holme og de nye øer:

https://www.youtube.com/watch?v=6SWaVVAlgvg

En afgrening af S-banen til Avedøre holme er en interessant idé, men også meget dyr og indgribende i lokalområderne.

Den ekstra S-togstunnel er et spøgelse der har været oppe at vende en del gange i de sidste 50 år. Måske den kommer en dag, men da er vi nok alle døde og borte...


Citat fra: mss Dato  8/08-24, 16:53En afgrening af S-banen til Avedøre holme er en interessant idé, men også meget dyr og indgribende i lokalområderne.

Den ekstra S-togstunnel er et spøgelse der har været oppe at vende en del gange i de sidste 50 år. Måske den kommer en dag, men da er vi nok alle døde og borte...

Sikkert, men bedre sent end aldrig. Jo hurtigere trængslen, klimaet, og støjen bliver forværret, jo hurtigere bliver eksprestunnellen bygget, så der er bogstaveligt lys for enden af tunnellen, så længe man væbner sig med tålmodighed.

Citat fra: Jørgen Pagh Jensen Dato 20/12-23, 22:32Ærgerligt at være den, som skyder idéen til en letbane ned, men at omdanne bus 200S til letbane vil være en ekstremt svær øvelse.

For det første: En masse kommuner har oplevet et trafikhelvede med anlægget af den kommende letbane, som måske åbner i 2025. Cyklister, bilister og ikke mindst buspassagerer har siddet fast i køer eller været sendt ud på store omveje - og det er ikke overstået endnu. Så hvis nogen vover at sige ordet letbane i den del af Storkøbenhavn, så vil de blive bu-et ud.

For det andet: På visse dele af strækningen, bl.a. fra Gladsaxe Trafikplads, er der simpelthen ikke plads. Der er kan ikke anlægges spor uden enten at lukke vejene helt for biltrafik - eller rive en masse bygninger ned. Det kommer næppe til at ske.

Så BRT er den realistiske løsning på den strækning.
Hvis der er behov for letbane så kan det sagtens lade sig gøre. Vi bliver nødt til at acceptere at man lukker veje til investeringer der vil sikre godt transport i århundreder.

Citat fra: mpp Dato 26/12-23, 22:21
Citat fra: Niels Munch Dato 26/12-23, 16:18..... og så overser man lige i farten, at der levetidsmæssigt nok går 2½ BRT-bus på ét letbanetog.

Nyt nyt nyt! Det skal der nok være nogle der synes er en fordel og at det viser hvor outdated toget er, at vi kører med 30 år gamle tog og 8 år gamle busser.
Ikke nødvendigvis. En godt vedligeholdt tog med en midtlivs renovation kan sagtens tiltrække kunder. Bare kig på IC3 i forhold til IC4.

Præcis, et godt tog kan køre op til 40 år med et par gennemrenoveringer uden at virke forældet.
En sporvogn/letbane har typisk 30-35 år i sig, med en opgradering undervejs.

En bus virker slidt efter 5 år, den får sjældent en grundig renovering, og selv hvis den gør er den færdig efter 10-12 år.
De Volvoer der kører på 300S er nu 16 år gamle, og er helt smadrede ude og inde. De blev "opfrisket" for et par år siden bl.a. med USB-ladestik, men hvad hjælper det når panelerne knirker og falder ned, sæderne er udslidte og klamme, holdestængerne ruster og karossen er mør, bulet og rusten og ophæng/affjedring er helt færdige...
Scaniaerne fra 2011 der kører på 200S er også helt færdige. Klamme knirkekasser der hører til på skrotpladsen...


Forslag til ny letbane mellem Buddinge st. og Avedøre Holme
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 8/08-24, 21:18.
Seneste redigering: 8/08-24, 21:22 af Per Holm
Citat fra: mss Dato  8/08-24, 16:53En afgrening af S-banen til Avedøre holme er en interessant idé, ...

Avedøre Holme er fra starten projekteret med det hele, både S-bane og spor rundt om hele området til til- og frakørsel af godstog og rangering.

Ved landindvindingen var privatbilen endnu ikke blevet udbredt og vi havde lige stået for 1000 km jernbaner i Anatolien og endnu mere i Iran der sikrede at de rette sejrede i verdenskrigen så vi vidste godt hvordan den skulle skæres.

KAMPSAX kunne bare det der.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Citat fra: mss Dato  8/08-24, 21:02Præcis, et godt tog kan køre op til 40 år med et par gennemrenoveringer uden at virke forældet.
En sporvogn/letbane har typisk 30-35 år i sig, med en opgradering undervejs.

En bus virker slidt efter 5 år, den får sjældent en grundig renovering, og selv hvis den gør er den færdig efter 10-12 år.
De Volvoer der kører på 300S er nu 16 år gamle, og er helt smadrede ude og inde. De blev "opfrisket" for et par år siden bl.a. med USB-ladestik, men hvad hjælper det når panelerne knirker og falder ned, sæderne er udslidte og klamme, holdestængerne ruster og karossen er mør, bulet og rusten og ophæng/affjedring er helt færdige...
Scaniaerne fra 2011 der kører på 200S er også helt færdige. Klamme knirkekasser der hører til på skrotpladsen...
Men er letbanetoget så 3-4 gange dyrere i anskaffelse og vedligehold er der råd til at udskifte busserne et par gange - til nyere, smartere og mere miljøvenlige udgaver. At det måske ikke sker er et bevidst valg og kommer ikke det smør ved.
Busser kan vedligeholdes ved stort set alle gængse værksteder; tog kræver øjensynlig at der bygges nye faciliteter hver gang.

Der var lidt sarkasme i mit tidligere indlæg, men det er givetvist svært at argumentere for det smarte i toget, når man kører med 30 år gamle tog og indretningen ikke rigtigt er fulgt med tiden (IC3). Vores behov har på væsentlige punkter ændret sig (f.x. arbejde på computer under togturen) og når så busser formår at addressere det behov og toget ikke gør, er det dumt.

Citat fra: Krabsen Dato  8/08-24, 21:33
Citat fra: mss Dato  8/08-24, 21:02Præcis, et godt tog kan køre op til 40 år med et par gennemrenoveringer uden at virke forældet.
En sporvogn/letbane har typisk 30-35 år i sig, med en opgradering undervejs.

En bus virker slidt efter 5 år, den får sjældent en grundig renovering, og selv hvis den gør er den færdig efter 10-12 år.
De Volvoer der kører på 300S er nu 16 år gamle, og er helt smadrede ude og inde. De blev "opfrisket" for et par år siden bl.a. med USB-ladestik, men hvad hjælper det når panelerne knirker og falder ned, sæderne er udslidte og klamme, holdestængerne ruster og karossen er mør, bulet og rusten og ophæng/affjedring er helt færdige...
Scaniaerne fra 2011 der kører på 200S er også helt færdige. Klamme knirkekasser der hører til på skrotpladsen...
Men er letbanetoget så 3-4 gange dyrere i anskaffelse og vedligehold er der råd til at udskifte busserne et par gange - til nyere, smartere og mere miljøvenlige udgaver. At det måske ikke sker er et bevidst valg og kommer ikke det smør ved.
Busser kan vedligeholdes ved stort set alle gængse værksteder; tog kræver øjensynlig at der bygges nye faciliteter hver gang.

Det er bare hvad Danmark gør. Man har ikke brug for nye faciliteter hver gang man køber en ny tog og en Letbanetog kan rumme 3 - 4 gang så mange kunder som busser kan. Så spare man 3 - 4 chauffør og fordi asfalt skal renoveres meget mere tit end letbanespor vil man nok kunne spare en del penge.

Citat fra: mpp Dato  8/08-24, 22:19Der var lidt sarkasme i mit tidligere indlæg, men det er givetvist svært at argumentere for det smarte i toget, når man kører med 30 år gamle tog og indretningen ikke rigtigt er fulgt med tiden (IC3). Vores behov har på væsentlige punkter ændret sig (f.x. arbejde på computer under togturen) og når så busser formår at addressere det behov og toget ikke gør, er det dumt.
IC3 klar sig fint til moderne behov. Dog måske skal der være noget man kan hold fast på når toget er fyldt.


Citat fra: Krabsen Dato  8/08-24, 21:33
Citat fra: mss Dato  8/08-24, 21:02Præcis, et godt tog kan køre op til 40 år med et par gennemrenoveringer uden at virke forældet.
En sporvogn/letbane har typisk 30-35 år i sig, med en opgradering undervejs.

En bus virker slidt efter 5 år, den får sjældent en grundig renovering, og selv hvis den gør er den færdig efter 10-12 år.
De Volvoer der kører på 300S er nu 16 år gamle, og er helt smadrede ude og inde. De blev "opfrisket" for et par år siden bl.a. med USB-ladestik, men hvad hjælper det når panelerne knirker og falder ned, sæderne er udslidte og klamme, holdestængerne ruster og karossen er mør, bulet og rusten og ophæng/affjedring er helt færdige...
Scaniaerne fra 2011 der kører på 200S er også helt færdige. Klamme knirkekasser der hører til på skrotpladsen...
Men er letbanetoget så 3-4 gange dyrere i anskaffelse og vedligehold er der råd til at udskifte busserne et par gange - til nyere, smartere og mere miljøvenlige udgaver. At det måske ikke sker er et bevidst valg og kommer ikke det smør ved.
Busser kan vedligeholdes ved stort set alle gængse værksteder; tog kræver øjensynlig at der bygges nye faciliteter hver gang.


Tja, busser er brug og smid væk varer, men selv det magter man p.t. ikke på flere vigtige buslinjer.

Tog behøver ikke nye værksteder hver gang. Som regel tilpasser man det eksisterende. Du finder nok heller ikke mange busværksteder der er uændrede gennem mange årtier, eller i det hele taget er så gamle som en del af togværkstederne.

De nye investeringer skyldes nyt materiel der er markant anderledes end det hidtidige. Lange togsæt og lange faste vognstammer.
Derudover har man EB og dobbeltdækkerne.
Til dette har man primært ældgamle værksteder med en labyrint af sporarealer og spredte faciliteter. Ineffektivt og forældet.
Snapsidéen med et nyt S-togsværksted håber jeg derimod ikke bliver til noget. Man må kunne tilpasse værkstederne i Tåstrup, men finder det nok for bøvlet...


I jeres iver efter at skrotte dette og hint glemmer i at det ikke er et free ride miljømæssigt. Recycling koster energi og medfører CO2 udslip.

Gå op Sider: 1 [2]
Nymølle Skærvefabrik A/S
Nymølle Skærvefabrik A/S

Læs historien om Europas største gravemaskine, 23 hjemmebyggede lokomotiver, 20 kilometer smalspor, en tunnel under Roskilde landevej, Rockwool fabrikken og meget andet godt i denne artikel om Nymølle Skærvefabrik A/S.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak