Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Top 10 bedste jernbaneprojekter til max 1 millard stykket?
Gå ned Sider: 1 2 3 [4] 5
Citat fra: Frank Poulsen Dato  2/08-24, 09:55Selvfølgelig skal regionaltoget standse i Ølby. Det er regionens supersygehus beliggende ved Ølby, så selvfølgelig skal alle tog standse der. Folk tager dertil fra alle retninger.

Enig, jeg trækker min tidligere uovervejede kommentar tilbage!
Dog stadig for lokaltogsstop på Køge N.

Citat fra: emc Dato  2/08-24, 13:42
Citat fra: Frank Poulsen Dato  2/08-24, 09:55Selvfølgelig skal regionaltoget standse i Ølby. Det er regionens supersygehus beliggende ved Ølby, så selvfølgelig skal alle tog standse der. Folk tager dertil fra alle retninger.

Enig, jeg trækker min tidligere uovervejede kommentar tilbage!
Dog stadig for lokaltogsstop på Køge N.
Der er jo også S-tog. Regionaltoget holder 6 minutter i Køge, så meget værre er det vel ikke at skifte. Stationer på Køge-Næstved er ikke i top 10 som destinationer fra Ølby.

Jeg har stadig ikke helt forstået hvad det er folk fra Stevns skal på Køge Nord station? Kjn er vel en station man rejser fra og ikke en man rejser til? (Forstået på den måde at der ikke er nogle arbejdspladser eller uddannelsesinstitutioner i gåafstand)

Anders

Et gæt kunne være at der afgår flere IC tog fra køge N, end der gør fra Hårlev station f.eks. :-)


Citat fra: Thomas Larsen Dato  2/08-24, 15:41Et gæt kunne være at der afgår flere IC tog fra køge N, end der gør fra Hårlev station f.eks. :-)



Ja, det gør der - men langt størstedelen af Lokaltogs passagerer er pendlere til enten Køge, Ølby, København eller Roskilde. Ingen af dem ville få glæde af at kunne skifte til IC-tog på Køge Nord. Jeg gætter på, at det er derfor man ikke har fundet det vigtigt at lade Lille Syd være en del af Køge Nord fra starten af. Og ellers bruger man jo sin bil herude på landet ;)

Det marked er vist så begrænset at man skal lade passagerene tilpasse sig den eksisterede infrastruktur. Skal man til Ringsted kan man skifte til en R-bus i Køge.

Man må også erkende at jernbanen ikke kan eller skal løse alle transportopgaver og skal man en sjælden gang fra Stevns til Fyn/Jylland bliver det med et ekstra skifte eller med bilen til Køge Nord eller Ringsted.

Anders

Citat fra: andersj Dato  2/08-24, 23:12Det marked er vist så begrænset at man skal lade passagerene tilpasse sig den eksisterede infrastruktur. Skal man til Ringsted kan man skifte til en R-bus i Køge.

Man må også erkende at jernbanen ikke kan eller skal løse alle transportopgaver og skal man en sjælden gang fra Stevns til Fyn/Jylland bliver det med et ekstra skifte eller med bilen til Køge Nord eller Ringsted.
Hvis jeg fik tilbudt en tog, så vil overveje at tage bilen istedet, når det er en kort tur.

Jeg har prøvet at søge rejser fra Hårlev til Odense. Pt. er problemet med rejseplanen, at der er sporarbejde resten af køreplansperioden... som på virker rejseveje. Men de søgninger, som jeg fundet, så er det skift enten i Køge og Køge Nord med S-tog. Eller en tur via Roskilde.

Top 10 bedste jernbaneprojekter til max 1 millard stykket?
Af RBruns. 5/08-24, 13:48.
Seneste redigering: 5/08-24, 13:54 af RBruns
To ønske projekter:

Jernbanen mellem Vejle og Billund (Steg godt nok fra 0.9mia til 1.1mia.kr-og er nok dyrere nu)-og derfra forlængelse af diagonalbanen til Bramming. En sådan bane kunne med fordel have et ben der træk ud fra Hovedgård. Dette ville også kunne flytte en del- forhåbentligt kommende- godstransport ud langs med syd-vestkysten.

Tønder-Tinglev, som da den blev vurderet af eksternt entreprenørfirma i 2011, blev vurderet til at kunne istandsættes for ca.250-350mio. kr. hvis tog skulle kunne køre 80km/t på den.

Tønder-Tinglev som en del af "cirkel banen" Tønder-Niebøll (Lindholm)-Flensburg (Weiche)-Tinglev, i forbindelse med en reaktivering af banen, som flere kræfter arbejder på, i Tyskland. Bl.a.: Verband Deutscher Verkehrsunternehmen, Allianz pro Schiene og RDC/NEG.

Og inden jeg nu bliver "skudt ned", så Jo man har lov at drømme... Og hvis ingen havde drømme, ville al udvikling gå i stå...

Citat fra: RBruns Dato  5/08-24, 13:48To ønske projekter:

Jernbanen mellem Vejle og Billund (Steg godt nok fra 0.9mia til 1.1mia.kr-og er nok dyrere nu)-og derfra forlængelse af diagonalbanen til Bramming. En sådan bane kunne med fordel have et ben der træk ud fra Hovedgård. Dette ville også kunne flytte en del- forhåbentligt kommende- godstransport ud langs med syd-vestkysten.

Tønder-Tinglev, som da den blev vurderet af eksternt entreprenørfirma i 2011, blev vurderet til at kunne istandsættes for ca.250-350mio. kr. hvis tog skulle kunne køre 80km/t på den.

Tønder-Tinglev som en del af "cirkel banen" Tønder-Niebøll (Lindholm)-Flensburg (Weiche)-Tinglev, i forbindelse med en reaktivering af banen, som flere kræfter arbejder på, i Tyskland. Bl.a.: Verband Deutscher Verkehrsunternehmen, Allianz pro Schiene og RDC/NEG.

Og inden jeg nu bliver "skudt ned", så Jo man har lov at drømme... Og hvis ingen havde drømme, ville al udvikling gå i stå...

Ja, drømme er vigtige. Og når man løber tør for projekter til 1 milliard, kan man jo sige 1 milliard per år projektet tager at anlægge, ekskl. VVM undersøgelser osv. dvs. en femern tunnel som tager 7-8 år at anlægge til en pris på 50-60 milliarder ville være for dyr, men en letbane som tager 5 år til 5 milliarder ville være fint. Eller man kunne betale ekstra for at der blev arbejdet 24/7/365 på det pågældende projekt, og dermed regne prisen ud fra denne fremgangsmåde, og se det som en investering, som hurtigere kommer samfundet til gode, i stedt for nu, hvor der for det meste kun arbejdes 8-16 mandag til fredag, eller hvad det nu er. Selvfølgelig skal der tages højde for fx sikkerhed, vejret, materialer der skal leveres, asfalt der skal tørre osv. men ellers bør infrastrukturprojekter have højeste prioritet, og opføres hurtigst muligt, ihvertfald m.h.t. Cykelstier og kollektiv transport.

Citat fra: Ncard00 Dato  6/08-24, 16:39
Citat fra: RBruns Dato  5/08-24, 13:48To ønske projekter:

Jernbanen mellem Vejle og Billund (Steg godt nok fra 0.9mia til 1.1mia.kr-og er nok dyrere nu)-og derfra forlængelse af diagonalbanen til Bramming. En sådan bane kunne med fordel have et ben der træk ud fra Hovedgård. Dette ville også kunne flytte en del- forhåbentligt kommende- godstransport ud langs med syd-vestkysten.

Tønder-Tinglev, som da den blev vurderet af eksternt entreprenørfirma i 2011, blev vurderet til at kunne istandsættes for ca.250-350mio. kr. hvis tog skulle kunne køre 80km/t på den.

Tønder-Tinglev som en del af "cirkel banen" Tønder-Niebøll (Lindholm)-Flensburg (Weiche)-Tinglev, i forbindelse med en reaktivering af banen, som flere kræfter arbejder på, i Tyskland. Bl.a.: Verband Deutscher Verkehrsunternehmen, Allianz pro Schiene og RDC/NEG.

Og inden jeg nu bliver "skudt ned", så Jo man har lov at drømme... Og hvis ingen havde drømme, ville al udvikling gå i stå...

Ja, drømme er vigtige. Og når man løber tør for projekter til 1 milliard, kan man jo sige 1 milliard per år projektet tager at anlægge, ekskl. VVM undersøgelser osv. dvs. en femern tunnel som tager 7-8 år at anlægge til en pris på 50-60 milliarder ville være for dyr, men en letbane som tager 5 år til 5 milliarder ville være fint. Eller man kunne betale ekstra for at der blev arbejdet 24/7/365 på det pågældende projekt, og dermed regne prisen ud fra denne fremgangsmåde, og se det som en investering, som hurtigere kommer samfundet til gode, i stedt for nu, hvor der for det meste kun arbejdes 8-16 mandag til fredag, eller hvad det nu er. Selvfølgelig skal der tages højde for fx sikkerhed, vejret, materialer der skal leveres, asfalt der skal tørre osv. men ellers bør infrastrukturprojekter have højeste prioritet, og opføres hurtigst muligt, ihvertfald m.h.t. Cykelstier og kollektiv transport.

I forbindelse med anlæggelsen af motorvejen mellem Tinglev og Sønderborg, blev det jo lavet som et OPP projekt (Offentligt Privat Partnerskab-for dem der ikke kender udtrykket) mellem nogle kommuner og virksomheder i Als-området. At private virksomheder var med inde over projekteringen/var bygherrer, gjorde nu nok, at projektet forløb noget anderledes en ved rent offentlige projekter.

Bl.a. havde man i kontrakten en straf til entreprenøren, hvis projektet gik over tid, blev væsentligt dyre mv. Samtidigt havde man den gulerod, at jo hurtigere entreprenøren blev færdig med projektet, jo hurtigere kunne entreprenøren "frigives" til andre projekter, og stadig "få betaling for den projekterede tid". Motorvejen blev "afleveret" 1 år før tid, og til den aftalte pris.

Motorvejen mellem Herning og Brande, blev lavet på en lignende aftale. Og blev afleveret mere end 6 mdr. før tid.

Så med det rigtige økonomiske incitament, så kan sådanne projekter sagtens blive hurtigt færdige, og hvor kvalitet, pris og sikkerhed overholdes.

Citat fra: RBruns Dato  7/08-24, 15:10
Citat fra: Ncard00 Dato  6/08-24, 16:39
Citat fra: RBruns Dato  5/08-24, 13:48To ønske projekter:

Jernbanen mellem Vejle og Billund (Steg godt nok fra 0.9mia til 1.1mia.kr-og er nok dyrere nu)-og derfra forlængelse af diagonalbanen til Bramming. En sådan bane kunne med fordel have et ben der træk ud fra Hovedgård. Dette ville også kunne flytte en del- forhåbentligt kommende- godstransport ud langs med syd-vestkysten.

Tønder-Tinglev, som da den blev vurderet af eksternt entreprenørfirma i 2011, blev vurderet til at kunne istandsættes for ca.250-350mio. kr. hvis tog skulle kunne køre 80km/t på den.

Tønder-Tinglev som en del af "cirkel banen" Tønder-Niebøll (Lindholm)-Flensburg (Weiche)-Tinglev, i forbindelse med en reaktivering af banen, som flere kræfter arbejder på, i Tyskland. Bl.a.: Verband Deutscher Verkehrsunternehmen, Allianz pro Schiene og RDC/NEG.

Og inden jeg nu bliver "skudt ned", så Jo man har lov at drømme... Og hvis ingen havde drømme, ville al udvikling gå i stå...

Ja, drømme er vigtige. Og når man løber tør for projekter til 1 milliard, kan man jo sige 1 milliard per år projektet tager at anlægge, ekskl. VVM undersøgelser osv. dvs. en femern tunnel som tager 7-8 år at anlægge til en pris på 50-60 milliarder ville være for dyr, men en letbane som tager 5 år til 5 milliarder ville være fint. Eller man kunne betale ekstra for at der blev arbejdet 24/7/365 på det pågældende projekt, og dermed regne prisen ud fra denne fremgangsmåde, og se det som en investering, som hurtigere kommer samfundet til gode, i stedt for nu, hvor der for det meste kun arbejdes 8-16 mandag til fredag, eller hvad det nu er. Selvfølgelig skal der tages højde for fx sikkerhed, vejret, materialer der skal leveres, asfalt der skal tørre osv. men ellers bør infrastrukturprojekter have højeste prioritet, og opføres hurtigst muligt, ihvertfald m.h.t. Cykelstier og kollektiv transport.

I forbindelse med anlæggelsen af motorvejen mellem Tinglev og Sønderborg, blev det jo lavet som et OPP projekt (Offentligt Privat Partnerskab-for dem der ikke kender udtrykket) mellem nogle kommuner og virksomheder i Als-området. At private virksomheder var med inde over projekteringen/var bygherrer, gjorde nu nok, at projektet forløb noget anderledes en ved rent offentlige projekter.

Bl.a. havde man i kontrakten en straf til entreprenøren, hvis projektet gik over tid, blev væsentligt dyre mv. Samtidigt havde man den gulerod, at jo hurtigere entreprenøren blev færdig med projektet, jo hurtigere kunne entreprenøren "frigives" til andre projekter, og stadig "få betaling for den projekterede tid". Motorvejen blev "afleveret" 1 år før tid, og til den aftalte pris.

Motorvejen mellem Herning og Brande, blev lavet på en lignende aftale. Og blev afleveret mere end 6 mdr. før tid.

Så med det rigtige økonomiske incitament, så kan sådanne projekter sagtens blive hurtigt færdige, og hvor kvalitet, pris og sikkerhed overholdes.


Mega fed fremgangsmåde, mere af det. Netop det med frigivelse er super vigtigt, så man kan starte tidligere på næste projekt, og også blive tidligere færdig med dette, næste projekt osv.

Top 10 bedste jernbaneprojekter til max 1 millard stykket?
Af wsmort. 10/08-24, 00:04.
Seneste redigering: 10/08-24, 00:06 af wsmort
Jeg kom lige i tanke om en gamle ide jeg havde på baggrund af rapporten Visioner for Lokalbanen 2012-2025 om at omdirigere Gilleleje <-> Hillerød via. Helsinge st. Tænkte netop den kunne gøres til under 1 Mia. og var potentiel en god investering, defor skriver jeg i denne tråd.

Har besluttet mig for at lave en mini screening selv af det og vil derfor gerne have feedback på mit arbejde.

jeg er kommet frem til 5 hovedpunkter indtil videre.

1: Kagerup st. skal have en kurveudligning
2: Helsinge st og Troldebakkerne skal opgraderes
3: Der skal etableres den nye bane med 120 km/t (selvfølgelig) med en ny station i Græsted
4: Da Helsinge <-> Hillerød bliver (mindst) en dobbelt så travl bane giver det mening at opgrader den til 120km/t
5: Der kræves at der bliver dobbelt sporet enten nord (til Helsinge) eller syd (til Hillerød) for Kagerup st. Eller begge.

Jeg tage udgangspunkt i 2 køreplaner
1: Den nuværende køreplaner justeret til den nye bane
2: Den nuværende køreplaner, men med 2 ekspres tog der kun stopper i Gilleleje, Helsinge og Hillerød. Jeg er opmærksom på at der er for meget kapacitet her til at forsvare det økonomisk. Defor vill jeg også kigge på om man kunne skære i nogen af frekvenserne på stoptogene.

Jeg kommer senere selv til at regne lidt på anlægsomkostninger og rejsetid, men ville bare hører jeres ideer inden.
Hvis der er nogen der ved hvordan man beregner passagertal så hjælp mig gerne. ???


Her er en oversigt og mine skitser:

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet.

Du kan ikke se vedhæftede filer. Det er sandsynligvis fordi du ikke er logget ind i forummet. 

"Profil banner"

Er der meningen at Græsted til Kagerup aå skal nedlægges.


Citat fra: Thomas Larsen Dato 10/08-24, 08:59Er der meningen at Græsted til Kagerup aå skal nedlægges.
Ja, eller overtages af Nordsjællands Veterantog så de har noget at køre på :-) og i det hele taget kan komme ud. De vil jo gerne bygge et veteranbanecenter ved Græsted station, som de i forvejen ejer.

Top 10 bedste jernbaneprojekter til max 1 millard stykket?
Af Viktoria Skov. 10/08-24, 11:15.
Seneste redigering: 10/08-24, 11:17 af Viktoria Skov
Citatjeg er kommet frem til 5 hovedpunkter indtil videre.

1: Kagerup st. skal have en kurveudligning
2: Helsinge st og Troldebakkerne skal opgraderes
3: Der skal etableres den nye bane med 120 km/t (selvfølgelig) med en ny station i Græsted
4: Da Helsinge <-> Hillerød bliver (mindst) en dobbelt så travl bane giver det mening at opgrader den til 120km/t
5: Der kræves at der bliver dobbelt sporet enten nord (til Helsinge) eller syd (til Hillerød) for Kagerup st. Eller begge.


Hvordan er kurveradius beregnet ud fra ønsket om 120 km/t?

Hvordan kan det være at du regner med 120 km/t og ikke 140-160 km/t?
De nye Stadler batteritog til Østbanen forventes at være lig dem som Nah.SH kører med i Slesvig-Holsten. Disse kan køre op til 160 km/t på batteri, men Nah.SH planlægger med 140 km/t som topfart, da de ekstra Δ20 km/t kræver unødig ekstra energi, og med 5-7 km stationsafstand ikke rigtig giver køretidsbesparelse.
Så jeg ville projektere spor på Lokaltogs net til minimum 140 km/t, da de nye tog da kan udnyttes fuldt.
(Dels kan det nye spor på Østbanen teoretisk set tillade 160 km/t, da 2,4 m lange B70 sveller (som anvendt på Østbanen), tillader 25 T og 160 km/t.)

Er nysgerrig, hvilket program er linjeføringen tegnet op i?

/ Viktoria - 3/4 uddannet Arktisk Ingeniør

Gå op Sider: 1 2 3 [4] 5
Veterantog kalenderDSB MO 1999

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak