Velkommen til Jernbanen.dk forum. Log venligst ind eller registrér dig.

Trafikpolitik

- Top 10 bedste jernbaneprojekter til max 1 millard stykket?
Gå ned Sider: 1 2 [3] 4 5
Citat fra: emc Dato  1/08-24, 21:30Som jeg så øvelsen, var formålet
1) Give lokaltogskunder mulighed for at benytte IC-tog fra Køge N - og forventet hurtigere skiftetid til Re-togene, når man kobler det med projektet om dobbeltspor til Køge. I dag skal man vente 20 min på Ølby for at tage turen fra fx Gadstrup-København med RE-tog. Det kan forhåbentlig times anderledes fremover.
2) Få Køge Nord-udfletningen dobbeltsporet fsva. RE-togene ml. Kbh og Næstved.
Jeg så hellere at overgangstiden blev kortere ved Ølby station istedet et ekstra stop for Lokaltog ved at tog fra både DSB og Lokaltog krydser i Køge samtidig. Det også gøre skift imellem de fleste togsystemer kortere i Køge.

For 1 milliard kr. kunne man egentlig bygge Letbane til Brabrand? Eller kunne man genåbne flere stationer.

Hvis lokaltoget får et stop i Køge Nord, så kunne regionaltoget køre forbi Ølby. Det er da en pestilens at skulle have stop på 3 S-togsstationer i rap. Regionaltoget skulle jo gerne være hurtigere.

Padborg- hvor stort er problemet når Femern åbner?

JH

Citat fra: steenth Dato  1/08-24, 21:03
Citat fra: emc Dato 31/07-24, 22:05Vil dette kunne løse problemet? Så overtager lokaltog underføringen for sydgående RE-tog, som til gengæld kører over i lokaltogs gamle underføring. Så skal lokaltog og RE-tog mod Kbh dele 100 m spor  og sydgående lokaltog drejer over i højre spor lige efter underføringen under S-banen.
Efter kigget lidt på dit forslag, så er der stor sandsynlighed at din forslag om flytte Lille Syd tættere på Køge Nord, vil skade mere end det gavner. Mit indtryk at det er ikke det som bliver efterspurgt og antal passagerer, som får gavn af det, er meget lille og de fleste af dem kan bruge Ølby til at skifte til tog imod København.

Enig - jeg tror bare vi skal konstatere, at skulle der have været lavet en ordentlig løsning med Lille Syd/Lokaltog, så skulle det have været tænkt ind i Køge Nord fra starten. Det blev det ikke, og der er ingen grund til at lave halve løsninger, der alligevel bliver noget makværk med dårlige skiftemuligheder og længere rejsetid for resten af Lille Syd/Lokaltog osv.

Lad os få dobbeltspor på det enkeltsporede stykke mellem Køge og Køge Nord, så trafikken kan glide langt bedre og lad os få bedre skiftemuligheder mellem Lokaltog og regionaltoget til/fra København/Helsingør. Det vil sige, så vidt mulig også skift på samme perron og afgang med få minutters mellemrum (ikke et kvarters tid som nu).

Og endelig, så lad os få åbnet tunnellen igen på Køge Station - den gør skift mellem perronerne markant nemmere, når de er nødvendige.

Citat fra: nj_kruse Dato  2/08-24, 07:13Hvis lokaltoget får et stop i Køge Nord, så kunne regionaltoget køre forbi Ølby. Det er da en pestilens at skulle have stop på 3 S-togsstationer i rap. Regionaltoget skulle jo gerne være hurtigere.

Helt enig. Oplagt at det er Køge og Køge N der er skiftestationer - skip Ølby. Og så er det fortsat relevant at lokaltogs kunder (der som bekendt også dækker hele Stevns) får mulighed for at skifte til tog mod Jylland.

Citat fra: nj_kruse Dato  2/08-24, 07:13Hvis lokaltoget får et stop i Køge Nord, så kunne regionaltoget køre forbi Ølby. Det er da en pestilens at skulle have stop på 3 S-togsstationer i rap. Regionaltoget skulle jo gerne være hurtigere.

Hov, du overser vist lige, at findes et større regionalt  sygehus i nærheden af Ølby station

Selvfølgelig skal regionaltoget standse i Ølby. Det er regionens supersygehus beliggende ved Ølby, så selvfølgelig skal alle tog standse der. Folk tager dertil fra alle retninger.

Folk kan dog komme direkte til døren. Med bus hver 10 min fra køge og køge nord.
Så det ville ikke være det store tab, at springe stoppet ved Ølby over.

Det vil der jo være delte meninger om så. Jeg vil kalde det stort tab at skulle skifte til bus frem for bare at gå over vejen, sådan ca.

Padborg Transportcenter havde Transportudvalget på besøg i juni og her var ønsket fra Padborg følgende:
- Gøre Padborg og Flensburger weiche (4 opstillingsspor) til grænsestation / område, hvor vi frit kan kører med tog på dansk licens.
- 10 opstillingsspor af 750-850 meter for transittog.
- 4 opstillingsspor for kombiterminalen.

Direkte citat fra: https://www.ft.dk/samling/20231/almdel/TRU/bilag/285/2889439.pdf

Om det så er hhv. 10 og 4 ekstra opstillingsspor eller blot det samlede behov, ved jeg ikke. Men som Jens også nævner, så skal behovet efter åbning af Femern forbindelsen også klarlægges. Men ved Femernforbindelsen  er der heller ikke rigtig planlagt nogle opstillingsspor mellem Malmö og Lübeck, så tog der kræver lokomotivskifte eller længere ophold må jo fortsat over Padborg.

Anders

Citat fra: andersj Dato  2/08-24, 12:05Padborg Transportcenter havde Transportudvalget på besøg i juni og her var ønsket fra Padborg følgende:
- Gøre Padborg og Flensburger weiche (4 opstillingsspor) til grænsestation / område, hvor vi frit kan kører med tog på dansk licens.
- 10 opstillingsspor af 750-850 meter for transittog.
- 4 opstillingsspor for kombiterminalen.

Direkte citat fra: https://www.ft.dk/samling/20231/almdel/TRU/bilag/285/2889439.pdf

Om det så er hhv. 10 og 4 ekstra opstillingsspor eller blot det samlede behov, ved jeg ikke.
Tak, den havde jeg misset. Så kan man håbe at der blev lyttet også.

Citat fra: Jens Hansen Dato  2/08-24, 07:31Padborg- hvor stort er problemet når Femern åbner?

Citat fra: andersj Dato  2/08-24, 12:05Men som Jens også nævner, så skal behovet efter åbning af Femern forbindelsen også klarlægges. Men ved Femernforbindelsen  er der heller ikke rigtig planlagt nogle opstillingsspor mellem Malmö og Lübeck, så tog der kræver lokomotivskifte eller længere ophold må jo fortsat over Padborg.

Behovet bliver næppe meget mindre end i dag. De oplagte godstog at flytte fra Padborg til Femern er ScanMed togene, men det er allerede dem der har det mindste behov for faciliteter og ophold i Padborg, da de kører i en koordineret køreplan landene imellem og derfor typisk kan klare sig med et relativt hurtigt førerskift.

Selv noget så simpelt som et førerskift, vil være en udfordring mellem Øresund og Femern. De få overhalingsspor på strækningen, er ikke velegnede til det. Skal samme fører køre hele vejen, skal det være en fører uddannet til kørsel i 3 lande, det er bestemt ikke umuligt, men de hænger ikke på træerne, og det vil tage tid at oparbejde en pulje.

Alt det der i dag ender i Vestdanmark giver næppe mening at køre over Femern.

Citat fra: AndreasM Dato  2/08-24, 12:43
Citat fra: andersj Dato  2/08-24, 12:05Men som Jens også nævner, så skal behovet efter åbning af Femern forbindelsen også klarlægges. Men ved Femernforbindelsen  er der heller ikke rigtig planlagt nogle opstillingsspor mellem Malmö og Lübeck, så tog der kræver lokomotivskifte eller længere ophold må jo fortsat over Padborg.
[...]
Selv noget så simpelt som et førerskift, vil være en udfordring mellem Øresund og Femern. De få overhalingsspor på strækningen, er ikke velegnede til det. Skal samme fører køre hele vejen, skal det være en fører uddannet til kørsel i 3 lande, det er bestemt ikke umuligt, men de hænger ikke på træerne, og det vil tage tid at oparbejde en pulje.
[...]
Ellers må godstogene vel bare holde og spærre perronspor i Roskilde eller Ringsted eller Nykøbing for førerskifte. Det gøres jo allerede i dag i Nyborg - men der er sporene jo også lange nok til det.

Mvh Matias
www.Tognål.dk - pins og slipsenåle med masser af danske og svenske tog

Det nytter vel ik meget at holde i Roskilde, på vej mod Padborg. Det er jo ikke sikkert man på det tidspunkt ikke ved at der er problemer med at køre noget andet væk fra Padborg. De problemer kan jo opstå et par timer senere først.

Top 10 bedste jernbaneprojekter til max 1 millard stykket?
Af Per Holm, nær 133 m perronlængde på strækn. 880. 2/08-24, 13:36.
Seneste redigering: 2/08-24, 13:41 af Per Holm
Citat fra: 1993matias Dato  2/08-24, 13:22
Citat fra: AndreasM Dato  2/08-24, 12:43[...]
Selv noget så simpelt som et førerskift, vil være en udfordring mellem Øresund og Femern. De få overhalingsspor på strækningen, er ikke velegnede til det. Skal samme fører køre hele vejen, skal det være en fører uddannet til kørsel i 3 lande, det er bestemt ikke umuligt, men de hænger ikke på træerne, og det vil tage tid at oparbejde en pulje.
[...]
Ellers må godstogene vel bare holde og spærre perronspor i Roskilde eller Ringsted eller Nykøbing for førerskifte. Det gøres jo allerede i dag i Nyborg - men der er sporene jo også lange nok til det.
 
Så just at anlæget af det kommende område med sporskifter på strkn. 11 mellem Kalvebod (Klv) og Nel er i gang i "marken".

Det skulle inden længe blive til en overhalings- og vendesporsstation hvor der kan køres med dansk-svensk fører på den ene side og dansk-tysk fører på den anden.

mvh. Per


... og i persontrafikken bør al skifte mellem transportmidler være hurtigt, kort, i læ, niveau-delt og tørt, såvel for fritgående som for hjulbårne (barnevogn, kørestol eller rollator) rejsende.

Gå op Sider: 1 2 [3] 4 5
Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966
Hornbækbanen 1906 - 1916 - 1966

Dette hæfte på 66 sider om Hornbækbanen blev i 1966 udgivet af Jernbanehistorisk Selskab som en hyldest til banens 50 hhv. 60 års jubilæum. Det er skrevet af Arne Gregersen i samarbejde med Holtrup og EVP. Hæftet er konverteret til pdf-format.

Læs mere
Indsend billeder

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak