Citat fra: rup Dato 25/07-24, 00:38Med genåbningen af Hirtshals' godsterminal og (TEN-T), forventes der øget trafik på den jyske hovedbane.
Så tænker jeg at nu bliver der nok alligevel en bro over Vejle Fjord trods tidligere modstand mod projektet.
Der er i 2023 i gennemsnit på alle 365 dage målt ca 10.000 "køretøjer over 5,8 meter" på motorvejen fra syd og op mod Vejle. Tallet er inkl busser og hvad der ellers måtte være, og er det samlede tal for begge køreretninger.
Tallet falder til lidt over 6.000 ind til Aarhus, 4000 til Randers/Hobro og 2.500 til Aalborg, hvor det deles nogenlunde ligeligt med omkring 800 hver til Hirtshals og Frederikshavn.
EUs klimamål og indsatser overfor jernbane, vil frem til 2030 gå efter at 30% af disse og til 2050 50% af disse transporter, skal over på jernbane.
Hvis vi antager at årsgennemsnittet for alle lange køretøjer, er lig med hverdagstallet for lastbiler, og et intermodeltog kan håndtere 50 lastbiler, skal vi altså forvente, at jernbanegods bliver så attraktivt, at der vil komme følgende flere daglige godstog:
Til/Fra Aarhus: 6 tog pr retning/dag (30% markedsandel af 1000 lastbiler)
Til/fra Randers/Hobro: 3 tog pr retning/dag (30% markedsandel af 550 lastbiler)
Til/fra Aalborg: 3 tog pr retning/dag (30% markedsandel af 550 lastbiler)
Til/fra Hirtshals: 2,5 tog pr retning/dag
Til/fra Frederikshavn: 2,5 tog pr retning/dag
Så ved jeg godt, at man kan diskutere tal, forudsætninger osv osv. og dette her er blot en meget grov udregning. Men altså op til 17 ekstra tog i hver retning pr hverdag i 2030....og tallet vil stige til omkring 29 tog pr hverdag pr retning i 2050.
Der er i Signalprogrammet forudsat kapacitet til eet godstog i timen pr retning fra Taulov til Frederikshavn på den eksisterende infrastruktur (og iøvrigt flere passagertog end i dag).
Men der er så nok nogle krøller på godstogskanalerne, som man nok skal kigge mere på ift længder, belastninger, hastigheder mm)...og hele spørgsmålet om, hvor der er åbne spor, som godstogene kan læsses/losses på...
Og så er Danmark ikke ret attraktivt for godsoperatører at investere i. Men markedet er det er som sådan, og det er altså ikke helt umuligt, hvis man ville.
Lasse