Citat fra: Castrol Dato 29/07-24, 13:56Håber på scenarie 1 som linket til af Svend ovenfor - altså hastighedsopgraderingen. Også fordi jeg virkelig håber på en eksprestunnel fremfor at inddrage alle sporene i røret til s-tog. Og så har projektet ydermere den højeste interne rente.
Med forenklingen af København H vil togene til og fra Kystbanen alene skulle køre via Roskilde og ikke krydse med anden trafik før her.
Køres med seks toge i timen kan to vende i Holbæk, to i Kalundborg og to i Næstved. Det burde der være kapacitet til også efter 2034 hvor to af fjerntogssporene mellem Roskilde og Høje Taastrup inddrages til S-tog.
Driften på Kystbanen har jo været undersøgt til hudløshed, og man har reelt ikke prøvet de fleste af de konklusioner, der er blevet lagt op gennem tiderne. Et uddrag fra nogle notater til indstillinger fra 2010, jeg tilfældigvis faldt over i den årlige sommeroprydning i "arkivet" - alle relateret til en rejsetid på 45 min København - Helsingør, 3 tog i timen til Nivå, tre tog i timen til Helsingør og tre ekstra tog i timens i myldretiden - altså 9 tog i timen og 45 min rejsetid - der - hvis man kun brugte UICs køretidstillæg - burde være 42 minutter.
1: Materiel med flere døre og kortere teknisk reaktionstid (tidsbesparelse mindst syv sekunder pr stop.)
2: Ny dørlukningsprocedure på alle stationer fra Hellerup og nordpå (tidsbesparelse mindst syv sekunder pr stop) - og vi er ikke engang nede på S-togs tal, som man jo passende kunne kravstille til "forstadstog".
3: Vendetid i Helsingør med "overliggende stamme" - dengang på 31 min
4: Lille Nord flyttes til ny forlænget perron i spor 4 med togvejsspor gennem det nuværende opstillingsspor P2 - altså reelt mulighed for at integrere Hornbækbanen og Lille Nord, hvis togene kan krydse andre steder. Forslaget giver mere perronkapacitet i Helsingør og dermed mulighed for "overliggende stamme" i myldretiden
5: Binde togmateriel og personale sammen
6: undgå personaleskift og stammeskift på det centrale afsnit Østerport - København H
...og så det til snakken om CBTC istedet for ETCS:
I grundkravene til ERTMS kontrakten er der indlagt 9 tog i timen mellem Helsingør og Østerport (seks tog til Sverige og 3 der vender på København H) og ialt 24 tog i timen mellem Østerport og København H. Selve København H skal derudover kunne håndtere yderligere 5 tog, der ender/udgår fra Kh samt tre vendinger af tog fra Kastrup mod Vest. Ialt skal København H kunne håndtere 32 tog i timen - hver retning. Disse tal er naturligvis genemregnet og simuleret til hudløshed, så der er sådan set plads nok. Man kan i princippet vælge at lade yderligere tog til Østerport fortsætte til Kystbanen, hvis man vil det. Systemet skal kunne håndtere en togfølge på max 90 sekunder - eksempelvis er der i dette eksempel ikke tog der vender i Nivå - det kan tre ekstratog i timen gøre uden yderligere udfordringer - og så er der 12 tog i timen fra Nivå, hvilket vel efterhånden må være nok.
/Lasse