Citat fra: Gustav Hansen Dato 30/07-24, 12:43Citat fra: ThomasTT Dato 29/07-24, 14:34Det var sandelig på tide, at man fik rettet op på det.
Privatiersingen har været en katastrofe. Altså ok, godt nok har man haft en voldsom passagervækst, ja formentlig den højeste i europa, men altså bortset fra det fungerer det jo ikke. Jo ok, man har så også fået mange flere tog og udnytter kapaciteten langt bedre, men udover det.
Ja ok, sikkerheden er så også blevet bedre, men det er trods alt kun 150 briter, der statistisk er i live pga den forbedrede sikkerhed, og ja det kan godt være, at banen er meget mere sikker end i Frankrig, Spanien og Tyskland, men det har så også kostet penge. Ja ja ok, statsstøtten er faktisk langt mindre end i resten af europa, selvom man har den sikreste bane med den højeste passagervækst, men altså det er jo bare fordi man effektivt udnytter skinnerne bedre, og al den vækst og effektivitet gør det bare rentabelt med gigantiske investeringer i jernbanen, og hvor bliver motorvejene så af?
Meget af det du kommer med der er ganske enkelt ikke sandt eller har ikke noget med privatiseringen at gøre. Hvorfor skulle passagervæksten komme af at operatørerne er privatejede?
Sikkerheden blev meget DÅRLIGERE af privatiseringen, så dårlig at man måtte nationalisere firmaet der stod for infrastrukturen. Kommissionen der undersøgte forholdene fandt et direkte sammenhæng mellem den profitdrevne private tilgang og den elendige sikkerhed på jernbanen. Da staten så tog over så blev sikkerheden virkelig god.
At det skulle have været en god forretning at have privatiseret er ikke sandt. Statsstøtten til jernbanerne steg voldsomt med privatisering, og dele af netværket der faktisk formåede at betale for sig selv før privatiseringen blev til underskudsforretning der igen skulle støttes af skatteyderen. For ikke at tale om de absurd høje billetpriser. Ja, hvis du køber tidligt kan du få dem billigt, men hvis du er pendler så er det ligegyldigt i hvor god tid du køber, det koster kassen uanset hvad.
De britiske jernbaner blev hurtigt til en stor pengemaskine hvor ansvaret for jernbanerne blev spredt vidt og bredt, og i stedet for at fokusere på at skabe en effektiv, sammenhængene og brugbar jernbane blev det til en masse selskaber der slås med hinanden om hvem der har skylden for hvilken forsinkelse og at fraskrive sig så meget ansvar som muligt. Trods den elendige pålidelig og rettidighed af det meste af systemet udbetales kæmpe beløb stadig til ejerne af de forskellige private selskaber, penge der meget bedre kunne bruges på at forbedre jernbanerne.
Nationalisering er ikke en magisk måde at gøre alting godt på, men det fjerner en masse konflikt og problempunkter og tvinger ansvaret for jernbanen over på staten og politikere, som ikke længere vil kunne pege fingre af en masse private aktører når noget går galt.
"hvorfor skulle passagervæksten komme af, at operatørerne er privatejede?" Ok, Ja altså, hvorfor skulle dit lokale supermarked fungere bedre af at være privatejet? Hvorfor ikke statslige supermarkeder, så vi kan spare profitten til ejeren. Det kan kun blive en succes..
Ideen er selvfølgelig at profit-motivet får operatørerne til at gennemføre forbedringer, der overgår, hvad de tager ud. Dermed ikke sagt, at alt skal privatiseres. Mange ting er givetvis for klodsede at privatisere på en konstruktiv måde og i sidste ende handler det om de specifikke kontrakter. Når det kommer til jernbanen har jeg ikke stærke holdninger i nogen retning.
Det er dog bare lidt komisk med den meget kritik af UK, ikke mindst fra dem selv. Rigtig meget af det, man brokker sig over - dyre billetter og overfyldte tog - er jo ikke så meget en fiasko som konsekvensen af en succes. Der har været bizarre historier om selskaber, der nærmest forsøger at jage kunderne væk. Grotesk, men er det en fiasko?
Jeg ved ikke, hvad du mener, jeg angiver forkert, men jeg gider ikke finde en masse tal. Her et indlæg fra for 10 år siden, ca 20 år efter privatiseringen, i the Guardian, der både er seriøst og generelt til venstre og ikke ligefrem den typiske støtter af privatisering.
Der fremhæves den massive passagervækst, 49% på daværende tidspunkt, samlet set siden privatiseringen er det over 100% . Det beskrives som langt mere end de statslige operatører i Frankrig, Tyskland. Der kører mange flere tog, på nogle hovedstrækninger mere end dobbelt så mange. Hans egen hyppige rejse London-Liverpool er forkortet med 37 minutter, voldsomt for en tur på lige godt to timer.
Han beskriver jernbanen som officielt den sikreste i europa, og kundetilfredsheden rekordhøj.
www.theguardian.com/commentisfree/2013/aug/15/nostalgia-british-rail-trains-better