Citat fra: Ncard00 Dato 26/07-24, 11:12Hvordan ville jeres optimale kystbane se ud, uafhængig af økonomiske og politiske begrænsninger? Hastighedsopgradering op til 160km/t, og hurtigtog som ikke stopper imellem Hellerup og Kokkedal, som i "gamle" dage, S-tog til Helsingør, og evt. Roskilde, med eller uden ekspresstunnel via Rigshospitalet, den nuværende køreplan, eller noget helt andet?
https://helsingordagblad.dk/debat/dagbladet-mener-kystbanen-styrtbloeder-en-ren-tilstaaelsessag-for-dsb
https://helsingordagblad.dk/helsingoer/i-mine-50-aar-som-pendler-h
Har kørt meget med Kystbanen, da jeg arbejdede - Kystbanen og så skift til S-tog, S-togsdelen kunne jeg godt undvære. Det var da Øresundstogene kørte. Nu er Kystbanen så ringe, så jeg bruger den ikke ret meget.
København H og Boulevardbanen er flaskehalse, nogen her taler om S-tog (som jo så er førerløse) det vil ikke hjælpe på tog, der kommer vestfra, der kommer ikke færre af den grund, og hvis man skal vende på København H koster det meget tid ved perronen.
Man kunne vælge en løsning, hvos man gravede S-banen ned mellem Svanemøllen og Dybbølsbro (15 milliarder?) med stationer ca. samme steder som i dag, I Svanemøllen og Dybbølsbro er der 4 spor, kan lave det underjordiske færdig og tilslutte et spor ad gangen og få kort afbrydelse af S-banenettet. Dermed får man ekstra spor på regional- og fjerntog. De forslag jeg har hørt er småting, der ikke rigtig giver noget.
Mange fremhæver også S-tog med hurtigere udveksling af passagerer og afgangsprocedure, men det kunne man jo også indføre på regionaltog, ikke fjerntog. Det er spørgsmål om materiel, om det er 25.000 V AC eller 1650 V DC er ligegyldig i den forbindelse.
Ang. HH-forbindelse talte jeg med en i toget en gang, vi synes det kunne være fornuftig med ring-forbindelse København-Helsingør-Helsingborg-Malmø, og der kan man glemme S-tog. Samfundsøkonomisk er det nok ikke så godt. HH-forbindelse svarer sig kun med godstog, men dem kan man ikke sende ad Kystbanen. Jeg har kørt en del med togene i Skåne, og der er mange med og stigende. Afgangsprocedurer for Pågatåg og Øresundstog er iøvrigt meget forskellig.